יום שני, 11 בפברואר 2013

ניתוח: האם המצב של רשת NBC בלתי הפיך ?



קשה להדגיש עד כמה קשה מצבה של רשת NBC בשנת 2013. במהלך השבועות האחרונים הרשת העלתה שלש סדרות חדשות (1600Pen, Deception, Do No Harm) וראתה כיצד הקהל דוחה אותן. הקומדיות החדשות של יום שלישי: Go On ו The New Normal, שנדמה היה שבחודשים ספטמבר-דצמבר 2012 מצאו להן קהל, ראו את נתוני הדמו שלהן קורסים כמעט בחצי מאז שה The Voice כבר לא מובילה אליהן. וכמובן, שצריך להדגיש גם את הקריסה של Smash, שיושב הראש של מחלקת הבידור של הרשת, בוב גרינבאלט, כינה אותה בעונה שעברה הצלחה. ואחד מהסגנים החשובים, ג'ן סאלקי כינתה "סדרה שרבים מצפים לה". סדרה זו חזרה בשבוע שעבר עם נתונים של 40% פחות מנתוני הפרק האחרון של העונה הראשונה במאי 2012, ויותר מ 70% מנתוני פרק הפתיחה של הסדרה. בתוך פחות מ 30 יום, הרשת איבדה את מעט המומנטום שצברה מאז שגרינבאלט הגיע אל הרשת בחודש ינואר 2011. פעם נוספת נדמה שהרשת עומדת לסיים את השנה בצורה גרועה כפי שהיא סיימה כל שנה מאז שהסדרה Friends ירדה מהאוויר בשנת 2004. הגיע הזמן לשאול את השאלה שעולה בלב רבים מחובבי סדרות הטלוויזיה: האם ניתן להציל את רשת NBC ? או שמא הרשת כבר עברה את נקודת האלחזור ?

כן, במדיות השונות מזדרזים לכתוב מודעות אבל על רשתות הברודקאסט: לפני השנה החלומית של רשת ABC, כאשר היא העלתה בעונה אחת את הסדרות: Desperate Housewives, Grey's Anatomy ו Lost , הרשת הוכרזה כבלגאן אחד גדול; לפני הגעת לסלי מונווס אל רשת CBS לפני כעשרים שנה, רבים חשבו שהרשת נמצאת "על הקרשים". "מדובר בעסק מיחזורי" מנתחי הרשתות אוהבים להכריז, ובדרך כלל הם צודקים. אבל המהפכים הללו קרו לפני עידן הכבלים, DVR, VOD והאינטרנט. רשת ABC הצליחה לחזור בשנת 2004 כאשר רק ל 7 מיליון בתי אב היה DVR; כעת ל 50 מיליון בתי אב יש DVR. הרשת Netflix לא הייתה קיימת אז. למרות שתוכניות כבלים היו באוויר במשך שנים, זה קרה בעידן שבו סדרות כבלים לא ניצחו ברייטינג רשתות ברודקאסט (The Walking Dead של רשת AMC היא הדוגמא הטובה ביותר בימים אלו). היה קל יותר לעלות מהקרשים של נתוני Nielsen כאשר התחרות הייתה קטנה יותר. כיום, רשת NBC נלחמת על אהדת הצופים בשעה שרבים אפילו לא צופים בטלוויזיה דרך הטלוויזיה.

זה לא אומר שרשת NBC לא מסוגלת למשוך קהל, עכשיו או בעתיד. עשרות מיליונים עדיין מגיעים בימי ראשון בעונת החורף בכדי לצפות בשידורי הפוטבול של הרשת. התוכנית The Voice הפכה במפתיע ללהיט בתוך שנתיים. ולרשת NBC הייתה את ההשקה הגדולה ביותר לסדרת דרמה בעונה הנוכחית עם Revolution אחרי The Voice. כל הנתונים הללו, בתוספת דחיפה משידורי האולימפיאדה בתקופת הקיץ העניקו לזמן מה לרשת NBC את המקום הראשון מקרב חמש רשתות השידור הגדולות. אך, כפי שטענתי במאמר קודם, השילוב הנדיר הנ"ל היה רק קפיצה רגעית ולא משהו קבוע: שידורי הפוטבול נמשכים ארבעה חודשים בלבד, ו The Voice זקוקה למספר חודשי מנוחה בין עונות. הבעיה של רשת NBC היא, שיש לה כל כך הרבה חורים בלוח השידורים שלה וכל כך הרבה סדרות וותיקות דועכות, ששיקום קבוע עבורה נראה כמעט כמשימה בלתי אפשרית. עובדה זו עומדת להיות נהירה בחודש מרץ, כאשר The Voice ו Revolution יחזרו. נתוני הרשת יחוו קפיצה כלפי מעלה כמעט בצורה מיידית בימי שני ושלישי, אך סביר להניח שבשאר ימות השבוע הרשת תמשיך להיות אזור שומם. הרשת יכולה להאשים בכך את ג'ף זאקר ובן סילברמן: למרות שהם עזבו את הרשת מזה זמן רב, המורשת שלהם, לנסות ליצור פתרון זמני ולא להשקיע בפתרון איכותי לאורך זמן, גרמה לרשת להישאר ללא בסיס. הביטו ברשת CBS, נכון לעכשיו הרשת מספר 1 בקרב נתוני הדמו ובמספר הצופים הכללי, הייתה לה שנה גרועה בהשקת סדרות (Partners ו Made in Jersey בוטלו; Vegas מאבדת מחצית מההובלה של NCIS: Los Angeles) , אך יש לה בסיס יציב, עם הצלחות של סדרות וותיקות כמעט בכל ערב, והללו הצליחו לבטל את הכישלונות הנ"ל.

למרות שהמשבר לטווח ארוך של הרשת יכול להרשם לחובת משטרים קודמים, קשה לגרינבאלט והצוות שלו לא לקחת חלק מהאחריות לגבי המצב הגרוע של הרשת בחודש פברואר. כל ה"פלופים" של שנת 2013 רשומים על שמו: החל מהפרויקט הנושא את השם Smash וכלה ב 1600Pen. למרות המוניטין שלו ברשת Showtime בהעלאת תוכניות איכותיות, גרינבאלט בחר בסדרות שלא הולמות את המוניטין שלו: Deception ו Do No Harm. הוא גם דבק ב Smash, ואף קרא לה הצלחה, למרות שרבים ראו בעונת הרוקי שלה, עונה די מקרטעת ואיבוד קהל צופים כמעט מדי פרק באביב 2012, והוא היה זה שהחליט לקצר את מספר הפרקים של Parenthood ל 15 בעונה, למרות שנראה היה שהסדרה מצאה לה קהל בסיס  ולאחר שהיא חזרה עם נתונים גבוהים בלוח החורף הנוכחי. למרות שמדובר בסדרה יקרה, גרינבלאט יכול היה לקצץ בעלויות או לספוג את העלויות בשל העובדה שהסדרה מיצרת עבורו נתונים בינוניים ומעלה וזה רע הכרחי (הישארותה של Parenthood באוויר גם היה מאפשר לרשת להשיק פחות סדרה חדשה). הרשת גם התייחסה לאחת מההצלחות הבודדות שלה בעונה שעברה, Grimm, סדרה שהצליחה ליצר לעצמה קהל בסיס, בצורה לא טובה. הרשת העלתה את הסדרה בחודש אוגוסט ואף השאירה אותה בימי שישי למרות שכל הנתונים מראים שקיימת עבורה אפשרות צמיחה אם היו מזיזים אותה ליום אחר בשבוע.

שום דבר מהנתונים הללו לא הופכים את גרינבאלט לראש גרוע עבור רשת NBC. מונבס וצוותו יצרו תוכנית אחר תכנית בתחילת דרכם; בשנת 1997 הם אף בזבזו כסף רב על שאריות של רשת ABC. ובוסים לשעבר של רשת ABC, לויד בראון וסוזאן לין, נכשלו פעם אחר פעם וגרמו לצ'יף של דיסני, בוב איגר, לפטר אותם; מספר חודשים לאחר שפוטרו, 3 סדרות שהם פיתחו הפכו ללהיטי ענק (כן, מדובר בסדרות  Desperate Housewives, Grey's Anatomy ו Lost). קיימת אפשרות שההצלחה הבאה נמצאת מעבר לפינה עבור רשת NBC, אולי בדמות הקומדיה החדשה של מייקל ג'יי פוקס או הריבוט ל"עליסה בארץ הפלאות". אבל הפגיעה ב"תמונה הכוללת" נראית כבלתי הפיכה: אפילו אם הסדרות הללו יצליחו, הסיכוי שהן יהפכו ללהיטים גדולים "משני כללי משחק" הם נמוכים מאד בעולם הטלוויזיה של היום. אם הם יצליחו להיות להיטים פופולאריים, רשת NBC נמצאת עמוק כל כך בתחתית, שנראה שזה לא ישפר את מצבה בהרבה. הדבר הטוב ביותר שהרשת יכולה לשאוף אליו הוא, שרשתות FOX ו ABC יפלו לנתונים שלה בכדי שמצבה יראה טוב יותר. לולא American Idol, רשת FOX הייתה יורדת כנראה למקום הרביעי בקרב חמש רשתות השידור האמריקאיות הגדולות בעונה הנוכחית, אפילו עם The Following, אשר נחשבת כרגע כלהיט, לפני חמש שנים היא הייתה נחשבת עם הנתונים הללו כמועמדת לביטול. ולמרות שרשת ABC הצליחה מעט יותר (Once Upon a Time), הרשת לא נראית כהצלחה ענקית. והסדרות שלה, אשר נחשבות כלהיטים, מאבדות גובה במהירות

אז, מה הרשת צריכה לעשות ? לטווח הקצר, כלומר בחודש או החודשים הקרובים, הצעד הטוב ביותר שברשת צריכים לעשות זה להימנע מפאניקה. הוצאת Do No Harm, Deception ו Smash בבת אחת מלוח השידורים היא לא אופציה ריאלית עבור הרשת, משום שאין לה הפקות להעלות במקומן. היא כבר ביטלה סדרה אחת (Do No Harm) והיא גם יכולה לשנות את השיבוץ של סדרה אחרת (Deception) ליום פחות תחרותי בכדי לשדר שם את שארית הפרקים שלה. Grimm לא אמורה לחזור לפני ה 8 במרץ, אך ברשת יכולים להזיז את חזרתה בשבוע ולנסות אותה ביום שני או שלישי. ברשת יכולים גם לנסות להעלות את אחת מתוכניות הריאלטי שלה מתקופת הקיץ, וזאת בתקווה שהן מוכנות לעלות לאוויר. מומחים בתוך התעשייה מעבירים ביקורת על רשת NBC ומציעים פתרונות. חלקם טוענים שהרשת עומדת בפני שינוי הנהלה, או שגרינבאלט לא מספיק טוב להצליח ברשתות ברודקאסט. חלקם טענו שברשת לא מנסים סיטקומים (כאשר הם שוכחים את Whitney ו Guys With Kids) חלקם אף מצביעים על חוסר בסדרות בעלות נושאים "בטוחים" (למרות שגרינבאלט אישר את Chicago Fire), ולבסוף, היו מי שהצביעו שהדוגמא של Smash מוכיחה שגרינבאלט לא יודע לוותר על סדרה למרות שרבים ראו כבר בעונה הראשונה את הקטסטרופה מגיעה.

כל הנקודות שהועלו עד עתה הן נכונות ובעלות משקל, ואין בכך ניסיון להשיל מגרינבאלט וחבריו חלק מהאחריות מהכישלונות שלהם, אבל הביקורות הללו מקורם בלוגיקה ישנה. כן, יש סדרות בעלות מבנה מסוים שמצליח, שיבוץ נכון עוזר והובלה טובה עוזרת, אך NBC לא במצב שבו תוכנית אחת כדוגמת "משפחת קוסבי" או "סיינפלד" יכולה להאיר ערב או שבוע שלם. האסטרטגיות שהצליחו בעבר, יכול מאד להיות שלא יצליחו במקרה הזה, ויכול להיות שימים טובים יותר לא נמצאים "מעבר לפינה" באמצעות להיט בודד כפי שהיה בשנות התשעים. ברשת צריכים להוביל שינויים רדיקליים יותר. לדוגמא: אחת מהבעיות הגדולות של הרשת הם החורים בלוח המשדרים שלה; ולכן היא רצה לסגור את כולם בבהלה. אפשרות אחרת היא ללכת בעקבות רשת FOX ולקצץ את הערב משלש שעות (8 עד 11) לשעתיים (8 עד 10), (מה שזאקר ניסה לעשות כאשר העביר את ג'יי לנו לשעה 10), אחרי הכל, אחת מהסיבות שרשתות AMC ו FX מצליחות כל כך היא משום שהן לא צריכות למלא יותר מעשרים שעות שבועיות (וכנ"ל רשתות כבלים כגון TNT או USA, אשר ככל שהן מתרחבות ליותר הפקות הן גם מוציאות מקרבן יותר כישלונות).

אנשים בתוך התעשייה יוצאים נגד הטענה הזאת, כאשר הם מצביעים על כך שרשת NBC תפסיד מיליונים בשל מכירת פרסומות ושרבים לא ירצו להגיע לצפות ולשלם פרסומות בשעות השידור הנ"ל. יכול להיות שהם צודקים, אבל ככל שרשת NBC תהיה מפוקסת יותר, עם פחות חורים למלא בלוח השידורים יהיה יעיל יותר לטווח הארוך עבור הרשת. ובואו נודה על האמת, מנהלים רבים ניסו לרפא את הבעיה הזאת בעשור האחרון, ועד עתה, כולם נכשלו. האם לא שווה לבחון את האפשרות שרשת NBC צריכה לעמוד בפני שינויים מרחיקי לכת ולא לנסות לתקן חורים ברמת המיקרו ? ברשתות יכולים לטעון כל הזמן שהמודל שלהם לא נכשל, אבל הכחשה לא יכולה להציל אף אחד. קיים סיכוי גדול שבעוד 5 או 10 שנים, נוכל להכריז על רשת NBC כרשת הראשונה שנפלה כרשת ברודקאסט, או שהיא התפתחה למשהו אחר ממה שהכרנו ב 60 השנים האחרונות.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.  

אין תגובות: