יום שני, 14 בנובמבר 2011

ניתוח: הפרויקטים של חמש הרשתות האמריקאיות הגדולות לעונת 2013-2012 - תמונת מצב.



אנחנו נמצאים כחודשיים לאחר עליית עונת החורף 2012-2011 ברשתות השידור האמריקאיות הגדולות, אבל הרשתות לא שוקטות על השמרים וכבר מתכננות את העונה הבאה שלהן, עונת החורף 2013-2012. בכתבה זו אביא עבורכם תמונת מצב של הפרויקטים של חמש הרשתות הללו. רשתות: NBC, CBS, ABC, FOX וה CW. יש ממצאים מעניינים מאד.

קדימה לעבודה.

כנראה שרשתות השידור האמריקאיות לא ממש מתייחסות לעובדה שיש מיתון, משום שהן מוציאות כספים כאילו אין מחר. למען האמת, הן בזבזו כספים יותר משבזבזו בשנים האחרונות מאז שנת 2007. מלחמות על פרויקטים בין הרשתות הביאו לכך שהרשתות הורו כבר עתה בשלב הזה על הפקת 9 פיילוטים\הפקות וכן על התחייבות ל 33 פיילוטים נוספים. בהתאם לכך, רשת NBC ככל הנראה תורה, מבלי לבקר את תוצאות הפיילוטים יותר מדי, על הפקת 2 דרמות של בריאן פולר: הראשונה היא Munsters, חידוש לסדרה מהעבר ו Hannibal, סדרה שתתבסס על דמותו של חניבעל לקטר מסרטי הקולנוע המפורסמים בכיכובו של אנטוני הופקינס. בשל תחלופות בכיסא המנהלים ברשתות יש רצון רב להשקיע כסף רב בכדי להטביע את חותמם בטלוויזיה. מבין הרשתות הייתה זו רשת NBC שהייתה האגרסיבית מכולן וזו שהשקיעה עד עתה הכי הרבה בקניית זכויות על סדרות חדשות. מלבד שתי הסדרות הנ"ל, מתוך 9 הפרויקטים שזכו לקבל כבר הוראה להפקת פיילוט, רשת NBC רושמת 4 במספר. מדובר בקומדיה Isabel, אשר מושפעת מפורמאט קנדי, והקומדיה של סקוט שפרד הקרויה Save Me, אשר החלו ללהק. כמו כן, המותחן של ג' ג' אברהמס ואריק קריפקה בעל השם Revolution וכן הדרמה Blue Tilt אותה כותב כריס ברנקו ובכיכובם של אית'ן הוק ווינס דנופירו. שאר 5 הפיילוטים שקיבלו הוראה להפקת פיילוט הם: הקומדיה Tweaked של ג'ון פאברו והסיטקום שמתרחש במקום העבודה מבית מדרשם של ביל לורנס וגרג מאלינס ששייכים לרשת CBS, ואילו הסיטקום The Manzanis בכיכובה של קריסטי אלי, וקומדיה ללא שם של דן פוגלמן ששייכים לרשת ABC. גם רשת FOX הורתה על הפקת פיילוט וגם כאן מדובר בקומדיה, שמה הוא Little Brother.

לא מדובר בהיסטריה ששררה בקרב הרשתות בשנת 2007 כאשר הרשתות החלו לצבור סדרות בכדי שיהיה להם משהו בארסנל לקראת שביתת התסריטאים, אך ניתן לומר שהרשתות מתקרבות לאותה דרגה של דריכות והשקעה. "לרשת NBC יש כסף, רשת ABC תחרותית מאד וגם אנחנו נגנסנו בפיתיון", כך טען נשיא מחלקת הבידור של רשת FOX, קווין ריילי, לפני כחודש. "כולנו חושדים שתימרנו אותנו מעט" הוסיף, ואכן, היו מספר פרויקטים, בעיקר בקרב הקומדיות, אשר גרמו לרשתות NBC, ABC ו FOX להיכנס למלחמה אגרסיבית עליהן מבחינת ההתחייבות הכספית. עד כמה אגרסיבית הייתה רשת ABC העונה, אשר מורה על הסיבוב הראשון בתחום של אחד מראשיה, פול לי ? מתברר, שהרשת העניקה התחייבות לפיילוטים ל 10 פרויקטים, יותר מכל רשת אחרת. וזאת למרות שמרבית מההפקות מגיעות מאולפני ABC, ובשל כך אין התרעת קנס במקרה שלא יופק בסופו של דבר הפיילוט. מדובר בהעברת כספים מחברה אחת לחברת בת שלה ולכן הנזק יהיה פחות גדול. רשתות FOX ו CBS לא נשארות הרחק מאחור, כאשר לכל אחת מהן יש 9 התחייבויות להפקת פיילוטים, כאשר לרשת NBC יש 5, למרות שהיא משלימה את החסר בכך שההתחיבויות שלה הן לפרויקטים גדולים יותר ובכך שקנתה תסריטים עם התרעת קנס במקרה שלא ייצא מהם דבר. סיבה אחת לכמות העצומה של ההתחיבויות של הרשתות לפיילוטים מקורה במשמעות של הקנס במקרה של אי הוצאת הפרויקט לפועל. בעבר הקנס עמד על מיליון דולר ואילו כיום מדובר על 500 אלף דולרים בלבד ולעיתים פחות מכך. הסיבה השנייה היא התחרות בין הרשתות., במיוחד בין רשתות NBC ו ABC. שתי הרשתות קנו יותר פרויקטים מבשנה שעברה. רשת NBC החליטה לפני כחודש להגביר את המאמצים לאחר שברשת ביצעו הערכה על מה שהיה להם ביד ובשל כך החליטו שהמלאי שלהם חסר באספקטים מסוימים.

כאשר בוחנים את העונה הנוכחית מבחינת הסדרות החדשות אין כמעט ספק, שמדובר בשנה של הקומדיות. עוד לפני שהתבררה הצלחת New Girl, Two Broke Girls ו Suburgatory, וההצלחה היחסית של Last Man Standing היה ברור שהרשתות שמו דגש רב יותר על הקומדיות ופחות על הדרמות. בסקירה כללית ניתן לומר, שנמכרו 252 קומדיות ורק 250 דרמות, בניגוד ליחס של 233 קומדיות ו 269 דרמות בשנה שעברה. 7 מתוך 9 הפרויקטים שכבר קיבלו הוראה להתחיל בהפקה הן קומדיות. רק בכדי להשוות, ההתחייבויות לפני שביתת התסריטאים בשנת 2007 הייתה יותר לדרמות מאשר לקומדיות. הפרויקטים שקיבלו ישירות הוראה להפוך לסדרה היו: Section 8 של רשת ABC, הסדרות The Philanthropist, Fear Itself ו Robinson Crusoe ברשת NBC, ברשת CBS היו אלו Eleventh Hour ו The Kingdom. וברשת FOX ניתן לציין את Queen B של ראיין מרפי, The Oaks ו The FBI.

מלבד קניית המספר העצום של הקומדיות, ניתן להצביע על עובדה מעניינת נוספת: העובדה של החתמת טאלנטים. בין היתר ניתן לציין את רוזאן בר, שון הייז, שרה סילברמן, פורשיה דה רוסי, קאל פן, סנופ דוג, ניק טיון ואמיד דג'אלילי. רשת ABC הלכה על קומדיות בראשותם של קריסטי אלי, רבה מקנטייר, ג'ים בלושי, ג'ודי גריר, אשלי טיסדייל, ג'ף גארלין, ג'ים ברואר, רומאו סנטוס, מיה ורדאלוס, מרלון ויינס, קרייג קילבורן ושרון הורגאן. הארבעה האחרונים ייצרו את הסדרות שלהם בהם יככבו, בנוסף לאסיף מאנדבי, אשר מכין קומדיה עבור רשת CBS. לרשת FOX יש קומדיות בכיכובם של טיילר לבין וחניבעל בורס. דרך אגב, בקרב הדרמות אין טרנד שכזה, מלבד הסדרה של אית'ן הוק ווינס דנופירו, Blue Tilt, שרשת NBC מכינה.

מגמה נוספת שכדאי לציין בנוגע לטאנטים, היא שמלבד החתמתם לפרויקטים מוכנים, יש גם מגמה מחודשת להחתמתם באופן אישי, מעשה שנעשה נדיר בשנים האחרונות. גם את הסיבה לטרנד הזה ניתן להסביר בתחרויות הגדולה של הרשתות העונה. בין הטאלנטים שניתן לציין שחתמו על חוזה שכזה היו: ונסה וויליאמס, ג'ס מרטין, ליאה רמיני וסקוט מייקל פוסטר ברשת ABC; דיין קוק, ג'ייסון ריטר, סאלי פרסמן וקורי ריינולדס ברשת NBC; גרג גרונברג בוורנר ברוס וטים רות' ושרה צ'קלס ב 20th TV.

מגמה חמה שניתן לציין, שנמשכת מהעונה הקודמת, היא העברת ספרים אל המסך הקטן. בין הפרויקטים המבטיחים ניתן לציין את העיבוד של סטפן גאגהן לספריו של Leif G.W. Persson’s, אודות בלש במחלקת רצח, אוורט בקסטורם, פרויקט אשר אמור להגיע אל רשת FOX. פרויקט נוסף שניתן לציין הוא העיבוד של שיין ברנן לספרי King & Maxwell, אשר נכתבו על ידי דיוויד בלדקי, פרויקט אשר אמור להגיע אל רשת CBS. פרויקט שלישי מגיע אל רשת ה CW בשם The Carrie Diaries והוא ההקדמה לסדרה של "סקס והעיר הגדולה" אודות קרי ברדשואו בתקופת נעוריה. גם רשת NBC לא נשארה אדישה והגיבה עם עיבוד לספרי וולטר מוסלי, Valley of the Dolls,הקומדיה של רשת ABC בשם Angela’s Bachelors, אשר תהיה מבוססת על הספרים של הסופרת אנגלינה באשלרוס וכן, עיבוד לספר הפנטזיה The Magicians, אשר אמור להגיע אל רשת FOX.

דרך אגב, בכל מה שקשור לעיבוד של חוברת קומיקס, אין בשורה גדולה. יש מעט מאד פרויקטים בתחום. לרשת FOX יש את The Punisher של מרוול וכן את The Spectre. לרשת ה CW יש את Deadman.

בניגוד לעונות האחרונות אין כמעט פרויקטים בנושא בלוגים או טוויטרים. רק הקומדיה של סילביו הורטה, אשר מבוססת על טקסטים מבלוג.

בכל מה שקשור לדרמה, נושא המערבונים הוא נושא חם מאד בעונת הפיילוטים הנוכחית וזה עוד לפני ההצלחה הגדולה של Hell On Wheels ברשת AMC. רשת CBS מחדשת את הסדרה The Rifleman, רשת FOX מפתחת סדרה על וייט ארפ, לרשת NBC יש דרמה ללא שם אשר אמורה להתרחש בשנות 1880 ואילו רשת ABC מציינת את Hangtown, אשר אמורה להתרחש בתחילת המאה העשרים. צריך לשים לב במיוחד לסדרות הללו, שהן סדרות תקופתיות, וזאת למרות כשלון הסדרות The Playboy Club ו Pan Am. דרך אגב, גם לשונדה ריימס יש 2 סדרות תקופתיות: Gilded Lillys לרשת ABC, דרמה שתתרחש בשנת 1895, ו Wildwood, אשר תתרחש בשנות השמונים, שכבר קיבלה התחייבות לפיילוט. צריך גם לציין את Valley Of The Dolls של רשת NBC, שתתרחש בשנות השישים, כמו גם הסדרה Ralph Lamb של רשת CBS. רשת ABC קנו 2 פרויקטים אודות משפחות בשנות השבעים קומדיה ללא שם ו The Lockharts, דרמה מוזיקלית.

הרשתות גם לא מפחדות לחדש סדרות או סרטים מהעבר, למרות הכשלון של החידוש של "המלאכיות של צ'ארלי", אך צריך לציין כי מרבית הפרויקטים נקנו לפני ש"המלאכיות של צ'ארלי" עלו לשידור. בין החידושים ניתן למצוא את Bewitched ו The Rifleman שמגיעות מרשת CBS, את הסדרות Wiseguy ו The Munsters שמגיעות מרשת NBC (האחרונה היא עיבוד מחדש של העיבוד מחדש שנעשה בעונה שעברה ולא זכה לעלות לאוויר) ו Beauty And The Beast שמגיעה מרשת ה CW.

בקרב הסרטים שזכו לעיבוד טלוויזיוני ניתן לציין את Romancing the Stone שרשת NBC מפתחת. קומדיה שתהווה עיבוד לקומדיה הבריטית The Infidel משנת 2010. עיבוד ל Zombieland שרשת FOX מפתחת כקומדיה בת חצי שעה. ולבסוף, דרמה בעקבות הסרט The Lincoln Lawyer.

קניית פורמאטים היא מגמה נוספת העונה. בין היתר ניתן לציין את העובדה שהרשתות קנו 3 פורמאטים של סדרות ישראליות !!! ברשת CBS קנו את הזכויות של "החיים זה לא הכל", ברשת NBC קנו את הזכויות ל"תמרות עשן" וברשת ה CW קנו את הזכויות ל"דני הוליווד". דרך אגב, מדובר במספר זהה לקנית פורמאטים מברטניה: Suburban Shootout ו White Man Van, אשר אמורות להגיע אל רשת ABC ו Friday Night Dinner, אשר אמורה להגיע אל רשת NBC. לרשת ABC יש 2 עיבודים לטלנובלות מקסיקניות: Devious Maids, אשר תכתב על ידי מארק צ'רי, האיש מאחורי "עקרות בית נואשות", והעיבוד ל Soy Tu Dueña. אחת מהיוצרות של "חברים", מרתה קופמן, נמצאת מאחורי 2 עיבודים לפורמאטים עבור רשת ABC: הסדרה Red Band Society, אשר מתבססת על הפורמאט הספרדי Polseres Vermelles, והדרמה המוזיקלית The Avalon, אשר מבוססת על הפורמאט הפאן אסייתי The Kitchen Musical. כמו כן, רשת ABC נתנה התחייבות להפקה של Anti-Mafia Squad, דרמה בעקבות סדרה איטלקית משנת 2009 בשם Squadra Antimafia – Palermo Oggi. יש גם עיבודים לשתי קומדיות קנדיות מהשפה הצרפתית: Le Monde De Charlotte, אשר מהווה את ההשראה לקומדיה Isabel של רשת NBC ו Les Invincibles של רשת FOX.

השקת הטרנד של סיפורי פנטזיה, אשר באה לידי ביטוי בסדרות Once Upon A Time ברשת ABC ו Grimm ברשת NBC הגיעו בשלב מאוחר בכדי להשפיע על הרשתות לעונה הבאה. למרות שאולי 2 רשתות ראו את ההצלחה הקרבה של Once Upon A Time בשעה שקנו פרויקטים עם נגיעה קוסמית\פנטזיה: החידוש של רשת ה CW לסדרה Beauty and the Beast, שתהווה עיבוד מודרני לסיפור "היפה והחיה" ופרוייקט של מייקל גרין, אשר יסוב סביב שוטרת אשר מגלה שקיים עולם קסמים מתחת לעיר ניו יורק. הפרוייקט הזה קיבל מהרשת התחייבות לפיילוט.

למרות שמספר הפרוייקטים שכבר קיבלו התחייבות להפקת פיילוט הוא גדול ביחס לשנים קודמות ומדהים לכשעצמו, זה לא אומר שום דבר. אם הרשת לא אוהבת את התסריט הסופי ברוב המקרים היא לא תעביר את הפרויקט להפקת פיילוט, אפילו שזה אומר שהיא תאלץ לספוג את הקנס על כך. במקרים רבים היא אפילו לא תספוג את הקנס בשל סידור שלהן עם האולפנים לשנים הבאות. דוגמא לכך ניתן למצוא במה שקרה בשנת 2007: מתוך 4 התחיבויות ראשוניות להפקת סדרות אף לא אחת מהן לא זכתה להפוך לפיילוט. מתוך 5 הפרויקטים שזכו להתחייבות להפוך לסדרה, אחד, Section 8, בוטל מהר (הפרויקט צץ לאחרונה כ Alphas ברשת Syfy) והשאר לא זכו לשרוד מעבר להתחייבות הראשונית.

הערה: מרבית מהנתונים הגיעו מכתבה של נלי אנדרווה, כתבת התרבות האמריקאית.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מעניין מאוד.

ניתן אולי להצביע על מה בדיוק הוביל לתחרות הגדולה כל כך בעונה הזו? מה השתנה העונה הזו מכל העונות?