יום שני, 28 בנובמבר 2011

שלב סיכום עונה: The Vampire Diaries, עונה שנייה: מהוקצעת, אבל...



אחת הסדרות שקיבלתי עבורן מספר שאלות רב הייתה The Vampire Diaries, שאלה אחת, או ליתר דיוק, בקשה אחת חזרה ונשנה כל הזמן: לסכם את העונה השנייה של הסדרה. אז, עבורכם, ועבור שאר הקוראים, להלן הסיכום. אה כן, צופי הסדרה אולי לא יאהבו את מה שאני עומד לציין, אז אני כבר מחכה לתגובות...

כאשר סיכמתי את העונה הראשונה של הסדרה, וגם כאשר פרסמתי את הכתבה המסכמת על הערפדים, טענתי שמדובר באופרת סבון, אשר הנושא שלה הוא ערפדים, אבל עדיין מדובר באופרת סבון. אמרה זו הקימה עלי שלל קוראים שטענו אחרת. לפי דעתי, לאחר צפייה בעונה השנייה, אין סיכוי שאותם קוראים לא מסכימים עם הקביעה שלי, ואם לא, אז הם לא מבינים בטלוויזיה. מדובר באופרת סבון. מהוקצעת, אבל אופרת סבון.

רוצים דוגמא ? בבקשה. העובדה שמוכיחה את טענתי בצורה הטובה ביותר היא המשחק של הדמות של אלנה בין שני האחים סלבטורה, סטפן ודיימון. זהו המרכיב הראשוני בכל אופרת סבון, העובדה שהדמות הראשית נקרעת בין שני גברים (או אם מדובר בגבר אז בשתי נשים). אבל הדוגמא הזאת לא אופיינית רק לדמות של אלנה, אותו דבר עשו בעונה השנייה לדמות של קרוליין, כאשר שמו אותה באמצע בין מאט לטיילר והיא מתלבטת עד שהיא בוחרת במאט, וגם אז, כאשר טיילר חוזר רואים עד כמה עמוקים הרגשות שלה כלפיו. כבר ציינתי זאת אבל אני מרגיש חובה לעשות זאת שוב, דרך אגב, אותי מחליאה העובדה שמדובר בדמות נשית, אלנה, אשר צריכה לבחור בין שני אחים. במידה והמקרה היה הפוך, ומדובר היה בדמות גברית אשר משחקת בין שתי אחיות היחס של הצופים היה אחר לחלוטין ובצדק. מילא מדובר בשני גברים, אבל אחים ? אולי נשים חושבים שזה רומנטי, אני לא.

רוצים דוגמא נוספת ? בסדר. לא נראה שיש לסדרה אופק כלשהו. כלומר, לא נראה שהסדרה חותרת לנקודה כלשהי. לפי דעתי, תסריטאי הסדרה יושבים בסוף כל עונה ומתכננים את העונה הבאה ומה שהם רוצים להעביר בה. לפני העונה הראשונה היה ברור שהתסריטאים כיוונו הכל לנקודה אחת: הערב בו בעיירה טבחו בערפדים וקת'רין צצה, בעונה השנייה כל העונה נבנתה לטקס הסרת "קללת השמש והירח" מקלאוס. וכך, הם יבנו את העונה הבאה. (שכבר רצה בארה"ב). דרך אגב, לא קראתי את הספרים שעליהם מבוססת הסדרה, אך לפי מיטב הבנתי, בהפקה החליטו לסטות מעט מהקו של הספרים. במידה וזה אכן נכון, לדעתי הם טועים.

היו מספר בעיות בעונה השנייה שהפריעו לי. ראשית, אפשר לומר שהעונה הראשונה הייתה הכנה להגעתה של קת'רין בפרק האחרון של העונה. אבל, כפי שכבר ציינתי במספר כתבות, השימוש באותה שחקנית ליותר מדמות אחת באותה סדרה פשוט מעצבן. אתם יודעים כמה זה מעצבן לראות את אותה השחקנית על המסך באותה סצנה מגלמת 2 דמויות שונות ? לי עובדה זו הפריעה. לראות את נינה דוברב אומרת בסצינה האחרונה של העונה לאלנה שאפשר לאהוב את שני האחים לבית סלבטורה, משום שזה מה שהיא עשתה, נראה לי, כאחד שצפה במספר רב של סדרות, קצת עלוב, כאשר אני יודע שאותה דוברב מגלמת גם את דמותה של אלנה. אם בהפקה ידעו, והם ידעו, שקת'רין אמורה להופיע בסדרה, היו צריכים לקחת תאומות לגלם את שתי הדמויות השונות, לפחות אז זה נראה היה אמין יותר. אבל כנראה שבהפקה רצו לחסוך, או שחשבו שדוברב יכולה להעביר את שתי הדמויות בצורה טובה. הם טעו !!!

מצפייה בעונה השנייה ניתן לפסוק בוודאות שבעוד שדוברב מצליחה להעביר את דמותה המיוסרת של אלנה בצורה מעולה ואיכותית, הרי שאת דמותה של קת'רין היא לא מצליחה להעביר. אנחנו יכולים להאמין, שדוברב, בת העשרים ושתיים, מצליחה לגלם דמות של ערפדית בת מאות שנים ? אז זהו, שלא, היא לא מצליחה. למרות שניסו להציג אותה כקשוחה וערמומית, היא עדיין נראית כילדה על המסך. עובדה זו בולטת במיוחד כאשר חזינו בפלשבקים לעבר, כאשר קת'רין נתקלה לראשונה בבני סלבטורה לפני שהפכה אותם לערפדים. לראות אותה לבושה בבגדים של התקופה גרמו לי לחייך יותר מפעם אחת ולא משום שהיה הומור באותם הסצינות. יכול להיות, שבמידה ומדובר היה בשתי שחקניות שונות, המשחק היה אמין יותר. לצערי זה לא המצב.

עובדה נוספת שמפריעה לי היא שעושים מהדמות הנשית הראשית, אלנה, בדיוק כפי שעשו לדמות של בלה ב"דמדומים", דמות רכרוכית ולעיתים מעצבנת. אלנה מוכנה להקריב את עצמה ולגשת כצאן לטבח ? אלנה מאוהבת בסטפן ודיימון ומוכנה לעשות עבורם הכל, אפילו להגן על דיימון, אשר היה אחראי לכך שג'נה תהפוך לערפדית ושקלאוס יחסל אותה, ושבמקרים מסוימים יוצא למסעות להרג ? או לסטפן שירד מהפסים בעונה הראשונה ? לא מדובר בעבירה קטנה, אלא במעשים שגרמו למותם של אנשים והיא מוכנה לסלוח על הכל משום שהיא מאוהבת ? נו באמת, תנו לה קצת עמוד שדרה. דרך אגב, זהו אפיון נוסף של אופרת סבון, של דמות נשית ראשית רכרוכית.

לאחר שמשלימים עם העובדה שמדובר באופרת סבון צריך לנתח את הסדרה לאור עובדה זו, ואז כבר אפשר לומר עליה גם מילים טובות. אין ספק שקווין וויליאמסון יודע מה שהוא עושה, הוא יצר סדרה שהעלילה בה מותחת מאד ולאחר שהפרק מסתיים הצופה להוט לראות פרקים נוספים של הסדרה. אבל הסיפור היה צפוי.

כמעט כל סרט או סדרת ערפדים בנקודה כלשהי מכניסים לתמונה סיפור של "אנשי זאב". בעונה השנייה זה היה סיפורו של טיילר, אשר קיבל על עצמו את ה"קללה" של המשפחה. אך, סיפור זה היה נחוץ בכדי להשלים את סיפור "קללת השמש והירח" שרחפה מעל קלאוס. אהבתי גם את העובדה שעשו אותו כזאב ולא כפי שראו בסרטים שונים (מישהו ראה "הארי פוטר והאסיר מאזקבן" ?) בו אנשי הזאב עומדים על שני רגליים. לפחות בכך היה יותר אמינות.

ואם כבר מדברים על אמינות, בעונה השנייה הדמות המרכזית שכל העונה מרוכזת סביבה, גם אם חזינו בה בצורה פיזית רק בחלק האחרון של העונה, הייתה דמותו של קלאוס. בהפקה היו מעוניינים בשחקן לא מוכר בכדי שיגלם את הדמות ולכן החתימו את ג'וזפה מורגן לגלם את הדמות. צר לי, אבל לאור הפרקים האחרונים של העונה, ניתן לומר שמקומו של מורגן הוא לא על מסכי הטלוויזיה כי אם בתיאטרון. המשחק שלו מוגזם מעט וברובו תיאטרלי. עובדה זו ניכרת כמעט מהפרק הראשון בו הוא משתתף. מדובר בבעיה גדולה היות ומדובר בדמות מרכזית מאד.

אז, מה בכל זאת אפשר לקחת מהעונה של הסדרה ?

את התפתחות דמותו של ג'רמי (סטיבן אר. מקווין), הדמות החביבה עלי בסדרה כולה. בעונה הזאת הוציאו אותו מהקונכיה שלו והפכו אותו לדמות דומיננטית יותר, גם אם הוא נמצא עדיין מעט בחסות של בוני, אשר הופכת לחברתו במהלך העונה. עדיין, במהלך העונה הוא הופך לחלק אינטגראלי מהחבורה ובפרק האחרון של העונה, הוא מחליט להפסיק לשבת מאחור וללכת לחפש אחר אחותו, עובדה שעולה לו בחייו (לפני שבוני מחזירה אותו לחיים). הייתי מעוניין שידחפו אותו יותר לקדמת הבמה, משום שמדובר בדמות שבנויה לכך. כמה אפשר לשמוע על כמה אלנה לא יודעת מה לעשות עם רגשותיה לגבי שני האחים ? בסוף העונה השנייה, ובשל העובדה שחזר מהמתים, הוא מתחיל לראות רוחות רפאים, וזו כבר התחלה. שיהיה לו כוח משלו.

עובדה חיובית נוספת, היא אי השימוש בשחקנים ששרפו מסך. מרבית מהשחקנים שהגיעו לתפקידי אורח בסדרה הם לא שחקנים שראו אותם הרבה על על המסך ולכן לעיתים נמאס להביט בהם. לפי הבנתי, בעונה השלישית חרגו מהמגמה הזאת וכבר ניתן להצביע על שתי החתמות מוכרות: סבסטיאן רושה וטורי דוויטו. חבל. מניסיון עבר, השימוש בפרצופים מוכרים גורם בטווח הארוך לעזיבת צופים (ראו מקרה צ'אק).

לסיכום, מדובר באופרת סבון מהוקצעת למדי עם תסריטים חזקים מאד, עלילות מעניינות אשר מרתקות את הצופה למסך גם בעונתה השנייה של הסדרה ומשחק טוב של הקאסט הראשי, שעדיין נראה טרי ורענן ולא עייף. אולם העונה השנייה של "יומני הערפד" סובלת ממספר אלמנטים בעייתים: השימוש בנינה דוברב כקת'רין לא עובד והיא לא מספיק אמינה לתפקיד, כמו כן, השימוש בדוברב בתפקיד כפול גורע מחווית הצפייה ובאמינות של הסדרה. בנוסף לכך, הפכו את הדמות הנשית, אלנה, לרכרוכית ולעיתים מעצבנת שרוצים לנער אותה שתחשוב בהגיון ולא תתנהג כמו ילדה בת 12. בעיה נוספת מתעוררת עם ליהוקו של ג'וזפה מורגן התיאטרלי לתפקיד של קלאוס, משום שמדובר בדמות מרכזית.

אז, לראות או לא לראות ?
לא לחינם מדובר בסדרה בעלת הנתונים הטובים של רשת ה CW (גם בעונתה השלישית), חובבי אופרות הסבון יאהבו אותה גם בעונתה השנייה שלא נחה לרגע, כמו גם חובבי סדרות הערפדים והעל טבעי. הצופים שנושאים אלו לא מעניינים אותם יכולים לדלג עליה.

10 תגובות:

noa אמר/ה...

אני מסכימה עם דעתך על הסדרה,אבל יש לי בעיה עם מה שכתבת בנוגע לעובדה שמדובר בבת ושתי בנים.נכון שבדרך כלל מדובר בגבר ושתי בנות,אבל בדיוק כמו שכתבת דמות גברית היתה משחקת בשתי הבנות,והדמות של אלנה לא משחקת בהם.היא באמת מתלבטת.דווקא בתור בת היה מחליא אותי לראות שוב משולש של שתי בנות ובן בסדרה כי זה תמיד נעשה בצורה שפוגעת בבנות.
וזה שבסדרות נותנים רק לבנים את הלגיטימציה להתלבט בין שתי בנות לא אומרת שזה בסדר או שלבנות זה לא קורה גם.אני דווקא חושבת שעשו את זה בצורה יפה ביומני הערפד והדגישו שההתלבטויות שלה נובעות מרגש ולא ממשיכה חיצו נית כמו שתמיד עושים כשיש שתי בנות ובן.

D1D1 אמר/ה...

מה שמחליא אותי, זה לא רק העניין של בת ו 2 בנים, אלא בבת ושני אחים !!!

מאיה אמר/ה...

אני מבינה למה אתה מתכוון בקטע של נינה והתפקיד הכפול וזה שיש לה רגשות לשני אחים .
לדעתי למרות שזה שני אחים ,ויש בזה משהו לא מוסרי זה לא יוצר משהו כל כך רע ,אולי חוץ מבפרק האחרוןכשסטפן עוזה בשביל דיימון .
למרות שהיא אופרת סבון לדעתי היה טובה,כי הם מצליחים להוסיף עניין חוץ מי מי יהיה עם מי .
בקשר לג'וזף אני לא מסכימה לדעתי הוא מוסיף הרבה לסדרה בגלל שהוא ככה ,מוסיף בעיקר פחות כובד ויותר הומור ,כמו דיימון שלצערי קצת מיטנו בעונה השלישית .
לדעתי בסופו של דבר יש לסדרה צוות שחקנים טוב (בעיקר איאן מהראשיים )וגם עלילת מסגרת לכל עונה והסדרה לא חסרת כיוון אני אישית אוהבת .
תודה רבה על הסיכום

אנונימי אמר/ה...

אחלה סיכום , מסכים עם חלק מהדברים שרשמת , אבל לא עם כולם..
האופן בו אתה מעביר ביקורת על השחקנית שמגלמת את אלנה, נינה, שמשחקת גם את קת'רין , גורמת לזה להראות כאילו אתה ממש שונא את השחקנית X:

בכל מקרה , תודה רבה על סיכום העונה :)

אהרון אמר/ה...

לא מסכים איתך לגבי קלאוס.. בעונה השלישית הוא משחק מעולה והוא באמת מתנהג כמו ערפד אכזרי (לעומת דיימון שדי דפקו).
תמצא לי דבר אחד רע בפרק 9 בעונה השלישית, שרובו היה מבוסס על קלאוס ומייקל.
הסיפור של הפרק היה גאוני והמשחק היה מעולה.
הסדרה הכי טובה של CW ללא ספק. מקווה שיישמרו על הרמה של העונה השלישית גם אחרי הפגרה (יציאה מטורפת לפגרה, לעומת פרינג') שכרגע הטובה ביותר לדעתי.

noa אמר/ה...

צודק,העובדה שמדובר בשתי אחים היא באמת מגעילה.(חשבתי על השחנקנים ושכחתי שהם משחקים אחים...)עוד דבר שממש בעייתי בעיני ואף אחד לא מתייחס אליו זה זה שלמרות שהם בגוף של בני 17 דיימון וסטפן בעצם בני מאות שנים מה שהופך את כל העיניין לקצת פדופילי ונראה לי הרבה יותר חמור.
וברמת העיקרון לבחורה יש לגיטמציה להתלבט בן שתי בנים וזה לא כזה דבר מוזר.

אנונימי אמר/ה...

מסכימה לגמרי בעניין הזה של בחירה בין שני אחים. ואני גם לא אוהבת את הסלחנות של אלנה לכל הרציחות שם.

בקשר לקלאוס, לדעתי הוא משחק מעולה. הוא מוסיף המון בעונה השלישית

שקד אמר/ה...

הביקורת של D1D1 התייחסה לעונה השנייה בלבד, הוא עוד לא צפה בשלישית, אז הוא לא יכול להגיד לכם אם זהנכון או לא.

ליאת אמר/ה...

קראתי הכל,
ואני מסכימה עם הרבה (מאוד) דברים שאמרת פה, אבל עדיין משום מה אוהבת את הסדרה...
קלאוס לא משחק טוב, אדם אחד שמשחק שתיי דמויות מעצבן ביותר, ובכלל אלנה דמות מאוד מאוד מאוד מעצבנת...

אבלל אי אפשר להתעלם שכן מדובר בסדרה טובה, יש בה כמה שחקנית איכותיים, ואז מה אם רואים איזה סדרה שהיא אופרת סבון?

אנונימי אמר/ה...

זו אכן טלנובלה, אבל טלנובלה מעולה. התסריט ברמה גבוהה ואני מתה על הטוויסטים של הכותבים.
ואני לא מבינה מה הבעיה בסיפור מסגרת לכל עונה - להפך, זה הופך את זה ליותר מאסופה של פרקים בלי הרבה קשר.
אוה, ואלנה אכן מעצבנת. והיא לגמרי בלה מדמדומים. בלעכס.