יום שני, 22 בנובמבר 2010

ניתוח: אז מה NBC מנסה להשיג בלוח החדש שלה ?


לפני כשבוע פרסמה רשת NBC את לוח השידורים החדש שלה. לוח שידורים, אשר ייכנס לפעולה החל מתחילת חודש ינואר 2011. בלוח הזה ניתן למצוא מספר שינויים, אפילו יותר מכפי שרבים צפו שהרשת תעשה. הלוח הזה, גם מעלה מספר שאלות ובמרכזה, מה מנסה רשת NBC להשיג באמצעות הלוח החדש שלה ? שאלה נוספת היא: מה ניתן להסיק מהלוח החדש ?
בואו נתחיל עם החדשות הטובות, שרבים בוודאי יאהבו לשמוע אותם: מצבה של צ'אק טוב מאד. כן, למרות הירידה בנתוני הפרק האחרון, אני עדיין דבק באמירה הזאת. עד כמה שזה ישמע מוזר למרות הרייטינג הבינוני שלה, צ'אק הפכה לעוגן של הרשת. רואים זאת לא רק בעובדה שהסדרה זכתה ל 24 פרקים העונה, אלא גם בכך שהיא נשארה כמעט הסדרה היחידה שלא שינו את משבצת השידור שלה, או שהוציאו אותה לחופשה ארוכה כפי שעשו זאת לסדרה אחרת שלה, בכך אני מתכוון לסדרה The Event.
צ'אק זכתה לתשורה הנאה הזאת, של היותה עוגן של הרשת, בשל העובדה שמתחילת העונה היא שומרת על יציבות וגם בשל העובדה שהיא לא סדרה יקרה עבור הרשת. במידה והנתונים שלה יישארו כמו שהם עד תום העונה, אני לא רואה סיבה שהסדרה לא תחזור לעונה חמישית.
בכל מה שקשור לסדרה The Event ניתן לומר, שלמרות שברשת מנסים להראות שהרשת עדיין מאמינה בה, הרי שהוצאתה לחופשה כה ארוכה תפגום בה כפי שהחופשה של FlashForward ברשת ABC בעונה שעברה חיסלה אותה סופית, וברשת NBC או שמודעים לכך, לא כל כך אכפת להם והם רק מחכים שהעונה תסתיים, או שהם לא מודעים לכך ומבחינתם ההפסקה בנוסף לסדרות החדשות תגרום לרצון של אנשים לצפות בה, במקרה הזה ניתן להמשיך ולומר שברשת עובדים אנשים טיפשים.
סיבה נוספת לראות בצ'אק עוגן היא העובדה שברשת משתמשים בה כמקפצה ל 2 סדרות חדשות נוספות שלה – The Cape ו Harry's Law. הסדרה The Cape הייתה אמורה להחליף את צ'אק לאחר 13 פרקים, אבל לאחר שצ'אק קיבלה הזמנה לעונה מלאה חשבו שהיא תחליף דווקא את הסדרה Undercovers במשבצת השידור שהתפנתה בשעה שמונה של יום רביעי, אבל ברשת החליטו לנסות ולהשתמש במקפצת הרייטינג היחידה שיש לה בנמצא כרגע – צ'אק.
Harry's Law קיבלה את משבצת השידור של 10 בלילה של יום שני מאותה סיבה ש Chase קיבלה את אותה משבצת שידור לאחר The Event. הניסיון לייצר איזשהו המשכיות באותו ערב על ידי הזנקת סדרה חדשה נוספת.
דרך אגב, לכל אלו שעשו את החישובים ומצאו ש The Cape תשדר רק 8 פרקים עד ש The Event תחזור ב 28 בפברואר, וש Harry's Law תשדר 6 פרקים בלבד עד ש Parenthood תתפוס את מקומה ב 7 במרץ, אל תחששו. 2 הסדרות קיבלו הזמנה ל 13 פרקים. שאר הפרקים ישודרו במועד מאוחר יותר. כלומר, אם לא יורידו סדרות אחרות בעוון רייטינג נמוך, ככל הנראה נזכה לראות את הפרקים הנותרים באזור סוף אפריל או תחילת מאי. גם הסדרות Love Bites ו Friends With Benefits קיבלו הזמנה לעונה של 13 פרקים. הסדרות הללו אם לא יעלו בקיץ יידחו לשנה הבאה.
כפי שציינתי, Parenthood עוברת מחודש מרץ ליום שני בשעה 10. הסיבה לכך ? הרייטינג שלה יציב, פחות או יותר, ולכן ברשת רצו לפנות את משבצת השידור של יום שלישי בשעה 10, אחרי התוכנית The Biggest Loser, אשר נחשבת לאחת מהעוגנים של הרשת, בשביל להציל סדרה כושלת אחרת של הרשת – Law & Order:LA. גם ברשת מבינים שהסדרה נופלת לאיטה ובקצב הזה, בתום העונה לא יישארו לה צופים והרשת תצטרך לבטל אותה. מה שברשת לא מבינים, היא העובדה, שאחרי עשרים שנה של עונות מלאות של מספר סדרות מאותו הסוג של Law & Order לציבור האמריקאי די נמאס ממנה. אם בתחילה צפו בה מתוך מחשבה שמשהו עומד להשתנות בסדרה החדשה, הם ככל הנראה התאכזבו שהכל נשאר אותו דבר ולכן זנחו אותה.
נעבור ליום רביעי. הסיבה שברשת לא שיבצו בשעה 8 סדרה עם תסריט והעדיפו לשדר תוכנית פרסים כמו Minute To Win It, היא שהחל מחודש ינואר ברשת FOX מעלים את "אמריקן איידול", והיות ולרשת אין סדרה עם רייטינג סביר באותה שעה, להעלות סדרה חדשה מול מפלצת הרייטינג של רשת FOX זו פשוט התאבדות ומכאן ההחלטה.
אל תתנו לעובדה שהזיזו את Chase לפריים טיים (שעה 9 ביום רביעי במקום השעה 10 של יום שני) לבלבל אתכם. הסיבה שהסדרה Chase עברה ליום רביעי בשעה 9 פשוטה מאד: לתת לה לסיים את הפרקים הנותרים שלה ולמות לאיטה. "אמריקן איידול" תגלוש גם לשעה הזאת ולכן להתחרות בה זה כמעט קרב אבוד מראש. אולי גם ברשת מקווים שהצלחת תוכנית הפרסים שלה תשאיר צופים ברשת ותעלה מעט את הרייטינג שלה. הדעה שלי ? זה לא יקרה ובתום העונה היא תבוטל.
את יום רביעי תחתום Law & Order: SVU, אשר חוזרת לשעה הייעודית שלה, לפני כל הפיאסקו של השנה וחצי האחרונות. הבעיה היא, שבשנה וחצי האחרונות, גם נתוני הסדרה הזאת החלו לצנוח ואולי הנזק הפך לבלתי הפיך.
יום נוסף שעבר מהפך הוא יום חמישי, אשר לראשונה מזה זמן רב (לפחות מאז שאני זוכר) יציג 3 שעות של קומדיות באותה הרשת מתחילת הערב ועד סופו. הסיבה העיקרית לכך היא שברשת לא כל כך מאמינים בקומדיה הרומנטית שלהם Love Bites, אשר הייתה אמורה לפתוח את העונה בשעה עשר של יום חמישי ונדחתה לחצי השני של העונה, ואילו עתה תאריך עלייתה לשידור לא ברור. אם ברשת היו מאמינים בה הם היו יכולים לשבץ אותה ביום חמישי בשעה עשר או ביום רביעי בשעה 8 או 9, אבל כפי שהבנתם – זה לא קרה.
הרשת גם הזיזה מספר סדרות שלה מהשעות הרגילות שלהן ביום חמישי. היא השאירה את Community בשעה הרגילה שלה מתוך מחשבה להתחיל את הערב עם מוצר מוכר בשעה הרגילה שלו, מוצר אשר ישמש כמקפצה לקומדיה החדשה שלה – Perfect Couples. הבעיה, לפי דעתי, היא שהרייטינג של Community לא מספיק טוב בשביל לשמש מקפצה עבור קומדיה חדשה, במיוחד כאשר בשעה הזאת תשודר מולה Ameican Idol.
The Office עברה לשעה 9 בשל הרצון להחזיר צופים לצפייה לעונה החדשה של Park and Recreation שתשודר אחריה. ברשת גם מודעים לכך שצופי הסדרה 30 רוק צפויים להישאר איתה גם בשעה מאוחרת יותר (10), מאחר ומדובר בקהל קצת יותר מבוגר וקצת יותר מתוחכם, שלא תשנה לו החלפת השעה, בניגוד לקהל צעיר יותר שהיה צפוי להקליט את הסדרה ופחות לצפות בה בשידור ראשון. Outsourced תחתום את הערב משום שהסדרה פונה לאותו קהל מתוחכם ש 30 רוק פונה, ולכן קיימת המשכיות וברשת אולי מקווים שהשיבוץ שלה אחרי 30 רוק ימשיך להעניק לה רייטינג גבוה, כפי שהשיבוץ שלה אחרי The Office עד עתה עשה לה שירות טוב.
ולבסוף, למרות שלפני שעונת החורף החלה התכנון המקורי היה שהסדרה Harry's Law תחליף את Outlaw בחצי השני של העונה ביום שישי בערב, הרי שברשת הבינו שהעלאת סדרה בימי שישי ככל הנראה תגרום לקבורתה בטרם עת ולכן זנחו את הרעיון של להעלות סדרות חדשות בימי שישי ו Harry's Law עברה ליום שני בשעה 10. בשל כך יעלו ביום זה תוכנית ריאליטי (Who Do You Think You Are) ותוכנית חדשות ("דייטלין" שתקבל שעתיים במקום שעה שקיבלה בתחילת עונת החורף).
לסיכום, ברשת NBC לא יודו בכך בפה מלא, אבל הסיבה העיקרית לכל השינויים הללו בלוח המשדרים של הרשת, ברשת יכלו להסתפק בשינויים מינוריים ולא כה מקיפים אבל לא עשו זאת, היא מתוך רצון להראות שהיא עדיין בשטח ועדיין מדובר במוצר חי ולא ברשת מתה, במיוחד לאור הנתונים הגרועים שלה ברייטינג השנה. על פניו נראה, כי השינויים שהרשת עשתה נראים הגיוניים בחלקם, משום שאני לא אוהב את העובדה שברשת ישדרו מחצית עונות של The Cape ו Harry's Law ואז ייצאו לחופשה של מספר שבועות (במיוחד לאור העובדה שמדובר בעונה קצרה של 13 שבועות), עתה נשאר לראות האם הרשת הצליחה בעקבות השינויים המהותיים שעשתה או שמא המגמה שהחלה מתחילת העונה, של ירידה בנתוני הרייטינג של הרשת, תמשך. למען האמת, קשה לי להאמין שיותר גרוע מהמצב שלה כרגע לא יכול להיות, אבל בעצם מדובר ברשת NBC, אז הכל יכול לקרות.

Share on Facebook

4 תגובות:

ניר אמר/ה...

כל עוד "קומיוניטי" ו"רוק 30" קיימות, שווה קיומה של הרשת.

אנונימי אמר/ה...

חברים, לא להספיד את NBC בטרם עת.
ראשית, יום חמישי הוא יום מנצח, והוא בהחלט מפחיד את הרשתות הגדולות כמו CBS שהגיעה למסקנה שקומדיות מתוחכמות זה קלף חזק.
שנית, ל CHASE שסה"כ היא מוצר חביב לא פחות טוב מ BURN NOTICE או מהוואי5-0 יש דווקא תקווה מול העונה החדשה של אמריקן איידול, ללא סיימון קאוול ועם פאנל שופטים תמהוני, שההימור של NBC הוא שאפשר לחלום להביס או לנגוס מעט ברייטינג של איידול במצבה הנוכחי.
שלישית, בניגוד לקומדיות מצליחות מאוד ברשתות האחרות, ל NBC יש קומדיות שהן מותג וכוכבים שנחשבים לאייקונים תרבותיים, גם אם הרייטינג לא בשמים, כמו טינה פיי. בעוד שברשתות אחרות יש טאלנטים או סלבס גדולים יותר או פחות, טינה פיי למשל זוכה למעמד של אייקון תרבותי בארה"ב. יש לה אמירה והיא משתלבת גם בעניינים "רציניים" כמו פוליטיקה. כל אלה מוסיפים נקודות לNBC כרשת שמעוגנת חזק בשיח התרבותי, שזה משמעותי יותר מסיכומי רייטינג, ומתרגם בסופו של דבר לעוצמה וכסף.
אם הרשת לא תחסוך בכותבים ויוצרים מבריקים ופורצי דרך, ולא רק בכאלו שמנפיקים להיטים היסטריים אבל בינוניים, היא לא תמחק כל כך מהר בגלל כשלונות כאלה או אחרים.
הלוח החדש שלה מביא אמירה מרעננת שמבדלת אותה מהאחרים. כל הכבוד על האומץ!!

ניר אמר/ה...

לזה מעליי:
פרשנות נורא מעניינת.
חבל שזה "אנונימי".

אנונימי אמר/ה...

חברים, לפני שהפוסט הזה הופך להיסטוריה, כרגע צפיתי בפרק ה-9 של צ'אק לעונה, ובאמת באמת מדובר במשהו מוצלח במיוחד, לא רק בגלל המשחק המעולה של כולם והבדיחות שרצות שם בקצב מסחרר, ולא רק בגלל ההופעה עוצרת הנשימה של איבון, אלא בעיקר בגלל המחוות לבמאים גדולים ולסרטים מפורסמים שהתסריט מלא בהם, כמו מחווה לקיל ביל של טרנטינו ולאינספשן של נולן, ולדעתי גם לשמש נצחית בראש צלול,אני אצפה שוב כדי לגלות עוד.
באמת באמת מומלץ, ולו רק בשביל האתגר הזה...