יום שני, 30 באוגוסט 2010

שלב סיכומי עונה: דאוס – עונה שנייה. טובה יותר מהעונה השלישית של "האי" אבל עם בעיות מהותיות.


כאשר אני בוחן את העונה השנייה של הסדרה דאוס אני כבר יכול להשוות אותה לעונה השלישית של הסדרה האי אשר שודרה במקביל אליה. המסקנות הן ברורות ודי החלטיות. בפעם הראשונה מזה זמן רב סדרת הדרמה לנוער של הלווין, קרי – דאוס, ניצחה בכמעט כל הפרמטרים את סדרת הדרמה לנוער של הכבלים, קרי – האי.
האי באה אמנם עם נושא חדש – התקופה של הפיראטים, נסיכות ורוזנים, אבל הסיפור עצמו היה מבולבל, כתוב בצורה גרועה ומוצא לפועל בצורה קטסטרופאלית. דאוס, בניגוד לאי, החליטה להמשיך עם הקו של העונה הראשונה, כלומר הבעיה הטכנולוגית והפחד מהשתלטות המחשבים על העולם. בשל העובדה שהסדרה החליטה להמשיך בקו הזה היא הצליחה לשמר את המומנטום של העונה הקודמת ולהמשיך ממנו קדימה. אם אני לוקח בחשבון את העובדה שמדובר בסדרת ילדים ונוער אני יכול לומר גם שהכתיבה הייתה סבירה בהחלט. לא ברמה הכי גבוהה שיש אבל מספקת עבור קהל היעד שלה. כמו כן, גם אהבתי את העובדה, שלא כמו בעונה השלישית של האי, לא היה כמעט בכל פרק שני "טוויסט" בעלילה, עובדה שגרמה לסיפור לזרום בצורה טובה יותר. אה כן, והיה לה גם את עדי הימלבלוי שלראות את פניה על המסך זו תמיד חוויה.
הפקת דאוס גם ערכה שיפור קל כאשר הורידה את הדמות של דפנה, אותה גילמה איילה ליפשיץ. בכך ירדה אישה שלפי דעתי אסור לה לראות זמן מסך, פרט לסרטי אימה – הפנים שלה פשוט מפחידות.
אבל, למרות שהרעיון היה טוב בצורה יחסית והתסריט סביר בהחלט, היו כמה מאפיינים אשר גרמו לביצוע די שגוי בעונה הזאת. אצביע על שלשה מאפיינים כאלו.
ראשית.
אני לא יודע אם זה היה מכוון, כלומר אם מדובר ברעיון אומנותי או שמא באילוץ מול השחקן, אבל אסור בתכלית האיסור להוריד שחקן ראשי, במיוחד בסדרה כזאת, לדרגה של שחקן אורח. וזה בדיוק מה שעשו למיכאל מושונוב העונה. לא ספרתי את מספר הפרקים בהם הוא השתתף אבל לפי דעתי הוא לא עבר את ה 20. תחשבו על זה שהיו מורידים בסדרה האי את יון טומרקין לאותה דרגה, מה לפי דעתכם היה קורה ? הסדרה הייתה קורסת.
נקודה שנייה.
העובדה שלמרות שהורידו את איילה ליפשיץ מהסדרה הריי ששחקן נוסף לפחות היה חייב לעוף: מייקל לואיס. מתי אנשים יבינו שהבן אדם הזה לא יודע לשחק, ולפי דעתי גם לא יעזרו לו שיעורי משחק. הוא צריך להישאר דוגמן ולעזוב את הטלוויזיה כי בכל פעם שהוא מופיע הוא מוריד את הרמה של התוכנית בה הוא משתתף וראו את זה גם ב"נשות הטייסים", שלמרות שזו טלנובלה ולכן הדרישות במקרה כזה הן פחותות, הוא עדיין לא שיחק בצורה שמתקרבת למשביעת רצון. אגב, גם את אסתר רדא, אדיסה, הייתי מעיף אבל זה כבר היה יותר מדי, הייתי מעדיף שלפחות לואיס יעוף משם. אבל זה לא קרה.
שאר הליהוקים לעונה השנייה היו גרועים. אם את מירב פלדמן בתור שחקנית אורחת אני יכול לקבל, הרי ששאר השחקנים היו פשוט ליהוקים גרועים. קודם כל, לא ברור לי מדוע ליהקו מחדש את הדמות של תום. איתי שור היה מדהים בעונה הראשונה. אתם ידועים מה ? אפילו אם ליהקו מחדש את הדמות, אז לקחת את איתי תורג'מן במקומו ? זה כמו להחליף חנון בערס. תורג'מן יכול להיות שחקן נהדר אבל לדמות הזאת מדובר בליהוק על גבול השערורייתי. מישהו באמת האמין לו ? במיוחד לאור המשחק של איתי שור בעונה הראשונה ?
ליהוק גרוע נוסף הוא של גאיה טראוב כבת של ורנר. יש שחקניות מעט מבוגרות שיכולות לשחק תיכוניסטיות, ראו אפילו את עדי הימלבלוי בת ה 25, אבל טראוב למרות גילה הצעיר (22) נראית מבוגרת לגילה ואני לא רואה אותה כתיכוניסטית. אני לא אומר שהיא לא שחקנית טובה, להפך, ב"מרחק נגיעה" ובמיוחד ב"דני הוליווד" היא שיחקה בצורה טובה מאד, אבל לדמות הזאת היא פשוט לא התאימה ובכך גרעה מהנאת הצופים.
לצערי, גם אלון נוימן בתור ורנר היה ליהוק גרוע. לא קניתי את המשחק שלו בתור המדען המטורף. מצטער, הוא פשוט לא היה אמין. אם הוא רוצה ללמוד איך עושים זאת נכון שיביט על דרור קרן וילמד. גם במספר הפרקים המועט שהיה על המסך היה פשוט חוויה להביט בו.
ולבסוף, מיכאל אלוני בתור רוי. צריך לדעת שבתוך קבוצה אחת אי אפשר לשים שני שחקנים אשר נחשבים כ"אלפא דוג", כלומר ששניהם הזכרים השליטים בקבוצה. אם השאירו את מייקל לואיס היו חייבים ליצור איפיון שונה לרוי וללהק שחקן אחר. הניסיון ליצור חיכוך בין הדמות של עידן לרוי על רונה פשוט לא עבד. משום שמעשית, מדובר באותה דמות רק עם שם שונה, אין כאן אפשרות להזדהות עם אף אחד מהצדדים, כי אין בהם משהו שונה מלבד המאפיינים החיצוניים. דרך אגב, אם הדמות שלו הייה אמורה להחליף את זו של מיכאל מושונוב כדני הייזנר אשר הפך לשחקן אורח, הרי שמדובר בכישלון טוטאלי.
נקודה שלישית.
מספיק עם כל הניסיון לשחק עם מילים לועזיות כמו "קרו", או שמות לועזיים כמו "יודה", "רוי" או "ג'ורג'". זה נראה עלוב שמנסים להציג את הסדרה עם ניחוחות של חו"ל. צריך להתרכז בעובדה שמדובר בסדרה ישראלית. אם מנסים ליצור סדרת ישראלית שתהיה ישראלית עד הסוף. מי באמת מכיר ילד שקוראים לו רוי בארץ ?
לסיכום, הסדרה אכן שמרה על המבנה, פחות או יותר, מהעונה הראשונה ובכך הפכה טובה יותר (מי שקרא את הסיכום שלי של העונה הראשונה של הסדרה יראה שגם לה היו תקלות). הרעיון היה סביר ומעלה והתסריט טוב. הבעיות הגיעו בנושא השחקנים: הורידו את השחקן הראשי לדרגת שחקן אורח – מעשה מטופש ושאר הליהוקים היו פשוט קטסטרופאליים. וכמו כן, היה מעצבן לראות את השימוש במילים לועזיות שלא לצורך.
אז, לראות או לא ?
אם הייתם שואלים אותי האם לצפות בעונה השנייה של דאוס או בעונה השלישית של האי הייתי ממליץ על דאוס. למרות החסרונות שלה מדובר בסדרה סבירה, במיוחד עבור בני הנוער. אבל לפי דעתי זה מעיד יותר על הרמה הירודה של העונה השלישית של האי מאשר על רמה גבוהה בעונה השנייה של דאוס. אז אם אין לכם מה לעשות אתם יכולים לצפות. אבל עצה שלי, צפו בסדרה ברצף ולא פרק ביום, זה קצת יכול לעצבן.
אה כן, ויש שם את עדי הימלבלוי...

אין תגובות: