יום ראשון, 20 ביוני 2010

שלב סיכומי עונה: FlashForword – בזבוז של רעיון טוב.


בעוד כחודש אני סוגר שנה שלמה בפרסום הודעות בבלוג. מה שהתחיל כקריאת תיגר מאתר מתחרה בו פירסמתי בעבר הודעות הפך מהר מאד למשהו די רציני. במהלך 11 החודשים האחרונים הייתה FlashForword בין הסדרות הפופולאריות בין קהל הצופים. הסיבה לכך שלא פירסמתי כתבה ארוכה ובה ניתוח מעמיק על הסדרה הייתה, בשל היותי מוצף בצפייה בסדרות לא התאפשר לי לצפות אפילו בפרק אחד של הסדרה. לפני שבועיים התחלתי לצפות בסדרה ולאחר מרתון של שבועיים השלמתי את הצפייה בעונה כולה. אז בשביל כל מעריצי הסדרה להלן הכתבה הראשונה (ובשל העובדה שהסדרה ירדה מהמסכים בארה"ב ככל הנראה גם האחרונה) על הסדרה.
בואו נתחיל עם עובדה מצערת שלא תנעם להרבה קוראים שצפו בה בשקיקה: הסדרה ירדה מהמסכים בצדק. הקהל האמריקאי ידע מה הוא עושה כשהוא הפסיק לצפות בה ובהמשך הכתבה אפרט מדוע.
לדעתי, העיתוי של עליית הסדרה היה גרוע. אסור היה להעלות סדרה כזאת באותה רשת ששדרה את העונה האחרונה של Lost, במיוחד כאשר מדובר באותם יוצרים. הסיבה לכך, היא שהסדרה כל הזמן הושוותה ל Lost ונחשבה לממשיכת דרכה. לפי דעתי, היו צריכים לחכות עונה נוספת ואז להעלות אותה או לחילופין לשדר אותן אחת אחרי השנייה בכדי להשיג את אפקט הישארות הצופים. במקום זאת, הסדרה קיבלה את המשבצת של יום חמישי בערב ונשארה להתמודד מול רשת FOX ו CBS אשר שידרו סדרות מוכחות והיא ממש לא הייתה Lost החדשה. לפחות זה לא שקיבלנו על המסך.
למרות השיבוץ הלא קל הסדרה פתחה עם רייטינג גבוה מאד אבל היא החלה לאבד גובה ברגע שהחליפו את התסריטאי הראשי. הפעם הראשונה שהוחלף התסריטאי הראשי היה בסביבות הפרק השישי או השביעי ואז מספר הצופים עמד על קרוב ל 10 מיליון צופים. הסיבה להחלפה ? ברשת לא היו מרוצים מהכיוון האומנותי אליו נעה הסדרה. האבסורד היה, ששני פרקים לאחר ההחלפה, כאשר החל השינוי גם בכיוון שאליו נעה הסדרה, החלה הירידה ברייטינג של הסדרה.
ואז הגיעה ההפסקה הגדולה בשידור פרקים חדשים בתום הפרק העשירי של הסדרה ושוב החליפו את התסריטאי הראשי. אבל בשל אולימפיאדת החורף הסדרה חזרה יותר משלשה חודשים לאחר שיצאה לחופשה ומגמת הירידה ברייטינג רק צברה תאוצה עד שבנקודה מסוימת חשבתי שהסדרה פשוט תתרסק לגמרי אך למרות שזה לא קרה הרייטינג בתום העונה היה מזוויע ולא היה ספק שהסדרה לא תחזור לעונה נוספת.
אז, מלבד העיתוי, השיבוץ הלא נוח, החלפת התסריטאים וההפסקה הגדולה מאד בין הפרק העשירי והאחד עשרה. מה עוד גרם לקריסה בצפייה ?
אני חושב שהסיבה העיקרית נעוצה בסדרה 24. הסדרה 24 הרסה כמעט כל חלקה טובה כסדרת מתח. החל מהעונה הראשונה שלה שבה יצרו טוויסט לקראת סופה כאשר התברר שנינה, החברה הטובה ביותר של ג'ק בסוכנות, היא חפרפרת והיא הרגה את אשתו של ג'ק, הסדרה ניסתה כמעט בכל פרק מאז להגדיל את אפקט ה"וואו". כל הזמן להשאיר את הצופים במתח. זה חלחל לכל סדרת מתח כולל Lost וכמובן FlashForword. אבל ההתעסקות כל הזמן בכך גרמה לכך שהתסריט הפך להיות חסר ערך ופשוט שרת את המטרה - להשאיר את הצופים במתח. אז אם ל Lost הצופים נתנו שלש שנים עד שהתפכחו והרייטינג ירד בשל כך, אז ב FlashForword הצופים המתינו כשבעה פרקים עד שהבינו שהם לא אוהבים את המתכונת הזאת יותר. כמו כן, הצורה שבה הציגו את הדברים הייתה בינונית במקרה הטוב. נכון, היה כיף לראות איך הפאזל לקראת ה 29 באפריל קורם עור וגידים אבל הדרך הייתה פשוט גרועה ולא מובנת. היה קשה מאד לעקוב אחר הסדרה ולהבין אותה משום שרק בפרקים האחרונים, כאשר ידעו שהסדרה לא חוזרת לעונה נוספת ניסו לסגור איכשהו את קצוות הסיפור ובכך גם הראו שכאילו הכל נופל למקומו הראוי, אבל למרות שתחילת העונה (פרקים 7-1) ו 3 הפרקים האחרונים היו אכן פרקים טובים הריי שכל מה שנותר באמצע היה פשוט בלבול מוח אחד גדול. והסיבה היא לפי דעתי, שלקחו סיפור שהיה די ברור בהתחלה וניסו לסבך אותו יותר מדי ולנפח אותו. להלן כמה דוגמאות (זהירות ספויילרים): גא'ניס סוכנת כפולה של ה CIA ? קשה לי להאמין שזה היה הרעיון ההתחלתי משום שזה בכלל לא משתלב עם הרעיון הכללי ששודר בהתחלה. דמיטרי שוכב עם ג'אניס בסומליה ? ברצינות ? ג'אניס מתלוננת שאין לה חיי אהבה כאשר בתחילת העונה הוצמדה לה מאהבת ? מארק מתחיל לשתות בגלל שהילינג'ר אומר לו שלבת שלו יהיה טוב יותר אם הוא ימות ? זו הסיבה שהוא אמור היה להתחיל לשתות ? אוליביה מנסה לברוח מהגורל שלה להיות עם לויד אבל כאשר היא בים לאחר שברחה מלויד היא חוזרת לאחר 2 דקות שיחה בה הוא מצליח לשכנע אותה ? אלדה כל הזמן הייתה במעצר וכשהיא רוצחת את דיימון היא לא רוצחת את מארק ופרק או שניים לאחר מכן ניתנת ההוראה להרוג את מארק ? סיימון בהתחלה הוא איש רע, אח"כ הוא עובד עם הטובים, אח":כ הוא שוב רע ולבסוף מנסה לעזור ?
עד כדי כך התסריט היה לא מסודר ונוצר כטלאי אחד על השני בכדי לחפות על העובדה שאני חושב שבשלב מסוים גם לכותבים לא היה ברור להיכן הם רוצים שהסדרה תגיע ובכך הם חטאו חטא גדול מאד, כי לדעתי הרעיון שמאחורי הסדרה היה גאוני וציפיתי שייקחו אותו למחוזות אחרים וטובים יותר. קשה לי להאמין שהם לקחו רעיון שכמעט ולא יכול להיכשל וקרסו איתו. בכך דומה הסדרה למה שעבר על המפיקים של Heroes אשר לקחו רעיון טוב ואף הצליחו בעונה הראשונה אבל אז הרסו כל חלקה טובה בסדרה. אבל בעוד של Heroes היו 4 עונות הרי שב FlashForword כל השגיאות נעשו כבר בעונה הראשונה.
אז, האם אני מצטער שהסדרה ירדה בתום העונה הראשונה ?
לא כל כך. אני חושב שאם היא הייתה ממשיכה זה היה סוג של הנשמה מלאכותית לחולה שהוא כבר היה במצב סופני. אני יודע שהיה בסדרה אלמנט ממכר, במיוחד לאלו שחיפשו תשובות לשאלות שצצו בתחילת העונה או במהלכה, אבל אם נוריד את האלמנט הזה נבחין כי למרות רעיון טוב ההוצאה לפועל שלו הייתה גרועה ובלתי ניתנת לתיקון. בין היתר משום שלאחר כל חילוף של תסריטאי ראשי הסדרה נעה לכיוון אחר וניסיון נוסף לשנות את פניה של הסדרה היה הוכחה לכך שהסדרה קרסה סופית. עדיף היה לסיים את הסדרה כמו שהיא, כשיש עוד טעם טוב בפה. מהבחינה הזאת, הפרקים האחרונים אכן שרתו את מטרתם.
ושוב, חבל שבזבזו רעיון טוב.

תגובה 1:

רן (התמני) אמר/ה...

אחי מה אתה הורס לי (חחחחחחחחחחחח)
האמת שלפני שבועיים וחצי התחלתי 24
---> בגלל שנגמר אבודים והייתי צריך בהול סדרה שתמלא את מקומה / תירש אותה אפילו והאמת..............

היא באותו רמה אם לא יותר מאבודים
סיימתי היום את העונה ה-2 שלה
ופשוט נהנתי כמו שלא קרה לי הרבה זמן

אז אני מקווה שאתה לא הורס לי לגמרי
כשאתה אומר שהטוויסטים היו יותר חשובים מהעלילה
כי עד עכשיו הסדרה הייתה סוף הדרך

----> אגב זה נכון שאומרים שהעונה
ה- 5 היא הכי טובה מבין כולם