יום שני, 21 בספטמבר 2009

Reaper העונה השנייה – הסיבות לכך שאין עונה שלישית.

במסגרת השלמת ניקוי השולחן שלי מהסדרות של העונה שעברה, אל דאגה, נשארה לי רק העונה השלישית של רובין הוד עליה אכתוב ככל הנראה בשבוע הבא, צפיתי בעונה השנייה והאחרונה של הסדרה שכבר בוטלה Reaper.
אתחיל ואומר, אהבתי מאד את העונה הראשונה של הסדרה והצטערתי מאד שבשל שביתת התסריטאים לפני שנה וחצי מספר הפרקים קוצץ. כמו כן, שמחתי מאד כששמעתי שהיא חודשה לעונה שנייה אבל בימים האחרונים הגעתי למסקנה שכשצופים בעונה השנייה בצורה מרוכזת, כפי שעשיתי, מבינים מדוע היא בוטלה.
בעונתה הראשונה הסדרה היוותה חידוש מרענן. סדרה אקשן-קומית אודות גבר בתחילת שנות העשרים, סאם, שמגלה שאביו מכר את נשמתו לשטן כדי שיוכל לחיות לנצח ועתה הוא צריך ללכוד עבורו נשמות שברחו מהגיהנום, כדי לבצע עבודה זו הוא נעזר בשני חבריו הטובים, סוק ובן, ובבחורה אותה אהב במשך כל כך הרבה זמן ורק פחד להגיד לה למרות שבתוכה גם היא אהבה אותו, אנדי, הייתה בדיוק מה שהטלוויזיה באותם ימים הייתה צריכה. סדרה קלילה עם גוון הומוריסטי, ובעלת נגיעות רומנטיות, בערך כמו סדרות אחרות שאני אוהב – "צ'אק" ו"סוכן מחוק". משהו שונה.
אבל אז, כאמור, הגיעה העונה השנייה ואיתה האכזבה. שמונה עשרה הפרקים של העונה הראשונה היו אכן מהנים, קלילים ורומנטיים כשצריך. כשהחלה העונה השנייה, לאחר עשרה חודשים של המתנה, אותם אלמנטים שבעונה הראשונה היוו את נקודות החוזק שלה היוו בעונה השנייה את הבעיות שליוו אותה.
העונה השנייה, שנפתחת עם העובדה שיש אפשרות לצאת מההסכם עם השטן וסאם, הגיבור, צריך לברר איך עושים זאת, ניסו לעשות הכל אותו דבר כמו בעונה הראשונה. אז סוק הוא ילד בגוף של מבוגר, בן רגיש ומחפש אהבה וסאם מאוהב באנדי. במקום ליצור משהו מעניין נוצרה לנו טלנובלה מעייפת:
סוק מתאהב באחותו החורגת, שבתחילה מתנגדת אבל לאחר מכן מתקרבת אליו והם שוכבים, בן נחטף על ידי שדה שרוצה להרוג את סאם בגלל שהוא צאצא של השטן ואחר כך מתאהב בה והיא נעשית החברה שלו, ובכך יוצרת לו חיכוכים עם סבתו שלא יכולה לסבול זאת, סאם מאוהב באנדי שמאוהבת בו אבל מפחדת שסאם יהיה רע ולכן נפרדת ממנו אבל בשלב מסוים מבינה שהיא לא יכולה בלעדיו עד שהיא עורכת הסכם עם השטן ומאבדת גם היא את נשמתה. זה לא חומר של טלנובלה ?
אם היה מדובר באופרת סבון הייתי מסכים, אבל הסדרה הייתה אמורה להיות קלילה ושנונה, כפי שהייתה בעונה הראשונה, או להתקדם מבחינה רעיונית, אבל בפועל העונה השנייה מאד טרחנית ומעייפת. כמה פעמים אפשר לראות את סאם בפרצוף חמוץ ? מה שקורה בפועל כמעט בכל 13 פרקי העונה השנייה. כמה פעמים אפשר לראות אותו עורג אחר אנדי ? שלא יודעת, עד הפרק האחרון של העונה אם היא רוצה אותו או לא.
בעיה נוספת בה נתקלה הסדרה היא שהקהל, אליו פונה הסדרה, קיבל משהו יותר איכותי לצפות בו. מרבית מקהל היעד של הסדרה הוא פחות או יותר אותו קהל שצופה גם בסדרות כגון "צ'אק" ו"סוכן מחוק". הסדרות הללו הרבה יותר איכותיות מ"Reaper", גם מבחינת התסריט וגם מבחינת השחקנים. ליד הסדרות הללו התסריט והמשחק ב Reaper נראו כמו משחק של ילדים. בעוד כל פרק של שתי הסדרות האחרות הציג עליית מדרגה מבחינת האיכות Reaper נשארה עם אותם שורות ילדותיות לדמויות. הצופים לא טיפשים וכשראו שיש סדרות טובות יותר החליטו לא להתפשר.
בעיה אחרת ממנה סבלה הסדרה היא ההיעדרות של עשרה חודשים מן המרקע, היעדרות ש"צ'אק" עומדת לסבול ממנה בעונה הזאת ולכן גם היא מסתכנת בבריחת הקהל שלה, צופיה לא שמרו לה אמונים והעדיפו, כפי שכבר ציינתי, לעבור "לרעות בשדות זרים" ולצפות בתוכניות אחרות. אני לא יכול להאשים אותם.
ולבסוף, בעיה שלא קשורה בסדרה עצמה אלא ברשת המשדרת. הסדרה שודרה ברשת ה CW, הרשת בעלת הרייטינג הנמוך מבין כל הרשתות שנחשבות לגדולות. אם מביטים על לוח המשדרים של העונה הנוכחית מבינים מדוע Reaper לא נמצאת שם. הרשת, מתוך בחירת מודעת, החליטה ללכת ולספק לציבור הנשים בגילאי 18-34 את מה שהן רוצות – אופרות סבון. ולכן הסדרות שתוכלו למצוא שם הן : 90210, "אחת שיודעת", מלרוז פלייס, הטופ מודל הבאה(לדעתי, התוכנית הזאת הפכה לשילוב של ריאלטי עם אופרת סבון), The Beautiful Life . כל אלו הן אופרות סבון. ואם כבר Reaper הפכה לאופרת סבון למה ללכת על העתק אם אפשר לשדר מקור ? סמולוויל ממשיכה להיות משודרת בגלל שהיא מוכרת חפצים ומזכרות עבור הרשת בדרגה ששום סדרה אחרת עשתה ועדיין עושה (בנוסף לרייטינג יציב) וב"על טבעי" צופים נשים רבות בגילאי 18-34 בעיקר בגלל ג'ארד פאדלקי וג'נסן אקלס שמשחקים את סאם ודין. לכן ל Reaper אין מקום ברשת הזאת.

לסיכום, ממשב רוח מרענן Reaper הפכה טרחנית, צפויה וקצת משעממת, במילים אחרות, אופרת סבון. בשל כך אני מגבה את הרשת לבטל אותה: אם כבר מדובר באופרת סבון עדיף ללכת על סדרה שמלכתחילה מגדירה עצמה ככזאת, סביר להניח שהיא תעשה עבודה טובה יותר.

אין תגובות: