יום שישי, 8 במרץ 2019

שלב סיכום עונה: Iron Fist, עונה שנייה: עונה לא שלמה



כאשר העונה השנייה של הסדרה Luke Cage הגיעה לסיומה רבים ציפו שהיא תקבל עונה שלישית ללא בעיות, אך בסופו של דבר היא בוטלה. מה שרבים אולי לא יודעים היא העובדה שהסדרה הייתה קרובה לחידוש, אולם בשל מחלוקות קריאטיביות עם ההפקה ב"נטפליקס" החליטו לבטל את הסדרה. עובדה נוספת שלא ידועה היא, שגם במידה והסדרה הייתה זוכה לעונה שלישית היא הייתה מחודשת לעשרה פרקים בסך הכל, בדיוק כפי שקרה לעונה השנייה של Iron Fist. מעריצי הסדרה צריכים להיות שמחים שזה לא קרה, משום שעל פי התוצאה של העונה השנייה של Iron Fist עושה רושם שהתסריטאים לא יודעים לעשות את המעבר.

העונה השנייה סיפרה את סיפורו של דאבוס, אחיו של דני רנד מקאלן-לאן, אשר מעוניין להשיב לעצמו את כוחו של Iron Fist ולשם כך הוא כמעט גורם למותו של דני ואח"כ כמעט הופך אותו לנכה, כאשר הוא שובר את רגלו. וכאשר הוא עושה זאת הוא יוצא לחסל את כל הפשע בעיר. דאבוס מאחד כוחות עם ג'וי, אשר צמאה לנקמה בדני ווארד (אחיה), אשר הסתירו ממנה את העובדה שאביה חי, למרות שמתגלה שהוא סוציופת, והיא לא מצליחה להעביר איתו זמן רב לפני שהוא מת לפני שהוא מצליח להוציא לפועל את תוכניתו הנפשעת. השניים נעזרים במרי ווקר (אליס איב), אשת הכוחות המיוחדים לשעבר, אשר לאחר שנפלה בשבי עונתה ונאנסה פיתחה פיצול אישיות, בכדי לרגל אחר דני ולסייע להם להפיל אותו. דני וקולין, בסיוע של מיסטי (אותה ניתן היה לראות בעיקר בסדרה Luke Cage) מנסים לעצור בעדם.

כאשר צופים בכל העונה הקצרה, אפשר היה לזהות את הבעיות בתסריט. הרעיון נולד לעונה בת 13 פרקים לפחות ועבר שינוי. זו הסיבה היחידה האפשרית למה שהצופים מקבלים על המסך. אפשר לראות זאת בעיקר לאחר ארבעת הפרקים הראשונים, אשר מהווים את התחלת הסיפור, עד לנקודה שבה דאבוס לוקח את הכוח של דני ממנו, התסריט בהם איטי ומבוקר. אולם, החל מהפרק החמישי אנחנו עדים לקפיצות מסוימות בין הפרקים, אשר מקשים לעיתים להשלים את החסר. כמו העובדה שדני כמעט מת ומהר מאד חוזר לאיתנו, וגם לאחר מכן כאשר דאבוס שובר את רגלו, דני מהר מאד חוזר לעמוד על רגליו ולהתאמן עם קולין. לפי דעתי, לו היו שלשה פרקים נוספים לסדרה, פי שקרה בכל דרמות הקומיקס האחרות של הרשת, המצב היה שונה לחלוטין.

גם השינוי שג'וי עוברת במהלך העונה מהיר מדי. לאחר שתוכניתה הראשונית לגרום לדני לאבד את כוחו מצליחה, אך גם גורמת לתפיסתה, היא מחליטה לעזור לדני להחזיר לו את כוחותיו ואף כמעט מתה בשל כך. היא מתרצת זאת בשימור עצמי ומתוך פחד מדאבוס, אך האחרון מודיע לה כל הזמן שאין לה ממה לפחד ממנו ואפילו לא עושה צעד אחד בכיוון שלה ולמרות זאת היא משנה את דעתה מהר מאד. לו התהליך היה איטי יותר אפשר היה להבין זאת בצורה טובה יותר, אבל זה לא המצב.

השימוש בדמותה של מרי ווקר הייתה הברקה של התסריטאים. גם אליס איב, אשר גילמה את הדמות עשתה סבירה, אם כי פניה נשארו קפואות גם כאשר היא עברה לדמות של מרי ורק הקול שלה והקונוטציה השתנו. היא הייתה צריכה לגלם את דמותה של מרי בצורה טובה יותר, משום שהצופה לא תמיד מבחין בשינוי. צפו בהודעה המוקלטת שמרי משאירה לווקר ותבינו בדיוק במה מדובר.

חייבים לגם לציין בעיה בתחום התכן. עשו במהלך העונה הראשונה (וגם חלק מהשנייה) סיפור גדול מכך שדני נלחם באנשים ואח"כ בדרקון בכדי לקבל את כוחו של Iron Fist. כאשר גורמים לכך שכל אחד יכול אח"כ לקחת לעצמו את הכוח באמצעות טקס זה ממעיט בכל מה שדני היה צריך לעבור. כמו כן, העובדה שהכוח עובר ידיים מדני לדאבוס, אח"כ לקולין ובדקות האחרונות של העונה הצופים מגלים שדני הצליח להשיג לעצמו את הכוח שוב מבלי לקחת זאת מקולין, זה יוצר זילות של התהליך שדני היה צריך לעבור וממה שהכוח מייצג.

כמו כן, עושה רושם שהתסריטאי הראשי בעונה השנייה הפנים חלק גדול מהביקורות שהופנו כלפי הסדרה בעונתה הראשונה, כאשר העיקרית מביניהן הייתה שקולין הייתה זו שצריכה לקבל את כוחו של Iron Fist ולהיות מרכז הסדרה. ואכן, בעונה השנייה הפוקוס עובר בעיקר לדמותה של קולין. זה מתחיל בכך שהיא מגלה את העובדה שאמה לא מתה ושהיא הייתה בניו יורק ושיש לה ירושה גדולה שיא לא מודעת אליה, זה ממשיך בכך שקולין היא הכוח המניע של העונה בכל מה שקשור במאבק בדאבוס ובעזרה לדני, כמו גם המצפון שלו, כאשר בסופו של דבר הוא מוותר על להחזיר לעצמו את הכוח ומבקש ממנה לקחת אותו והיא גם עושה זאת.

מצד שני, למרות שהתסריטאים מציגים מצב שקולין היא הגיבורה הם מראים שהיא לא יכולה להיות גיבורה וגם לשמר את מערכת היחסים שלה עם דני, כאשר האחרון עוזב בכדי "לחפש את עצמו" לאחר שאין לו כבר את כוחותיו ביחד עם ווארד, אשר למעשה בסוף העונה השנייה הופך ל"סייד-קיק" שלו (למה אין לכך מילה טובה בעברית ? עזר כנגדו לא נשמע כל כך טוב...).

אז, לראות או לא לראות ?

חובבי הקומיקס יכולים לראות, אם כי המוצר לא שלם. רבים מהמבקרים טועני שבעונה השנייה של הסדרה בוצע מקצה שיפורים, אולם לפי דעתי העונה הראשונה הייתה טובה יותר, מאחר והסיפור היה מעניין יותר ולא התפרעו איתו כפי שקרה בעונה השנייה (ווארד הופך לאבא ומהר מאד עוזב את העיר לאחר שבת'אני, האישה עמה הוא יוצא, מודיעה לו שהיא רוצה לעשות זאת לבד ?).

כמו כן, לא ברור מדוע היו צריכים להרוס את כל המבנה של העונה הראשונה ובראשם מערכות היחסים שבין דני וקולין ו\או ג'וי ווארד. נכון, לגבי מערכת היחסים שבין ווארד וג'וי התירוץ הוא שרצו אולי לגרום לכך שהדמויות יתפחו וזה אולי קורה, במיוחד במקרה של ווארד, אך לגביו זה קורה יותר בשל העובדה שהוא עומד להפוך לאבא ופחות בכל מה שקשור למערכת היחסים עם אחותו.

ולסיום, אתם רציניים שהפתרון של התסריטאים לרצונות המעריצים שקולין תהיה Iron Fist, שהיא אכן מקבלת יד אחד, אבל דני מקבל בסופו של דבר שתיים ? 

2 תגובות:

אורן אמר/ה...

הסדרה נדפקה מראש לדעתי, בגלל הליהוק. לקחו שחקן לא איכותי ולא מנוסה לתפקיד הראשי רק בגלל מראה חיצוני. אין לו ולא הייתה לו יכולת אמיתית להחזיק את הסדרה או את התפקיד, וזה היה ברור מלכתחילה.
גם הכתיבה הטובה ביותר (וזו לא הייתה כזאת) לא הייתה מצילה את הסדרה אם הליהוק לא טוב.

אנונימי אמר/ה...

^^^ זה לא רק השחקן,גם הדמות שלו לא כתובה טוב
טוב שבוטלה