יום שישי, 15 במרץ 2019

שלב סיכום עונה: Daredevil, עונה שלישית: כל הכבוד



התסריטאים של הסדרה Daredevil ניצבו בפני בעיה קשה, בעיה בפניה יעמדו גם התסריטאים של הסדרה Jessica Jones בבואם לכתוב את העונה השלישית של הסדרה. לאחר עונה ראשונה מעולה של הסדרה, הגיעה עונה שנייה פחות טובה ופגעה במידה מסוימת במותג (בסדרה Jessica Jones זה בלט בצורה טובה יותר). ולכן, כל העיניים של המעריצים הופנו אל העונה השלישית, משום שירידה נוספת ברמה הייתה גורמת לכך שהסדרה הייתה סובלת מגורלם של Luke Cage ו Iron Fist. כלומר, היא הייתה מבוטלת. ואולי זה גם היה מבשר באופן כמעט סופי את סוף עידן סדרות הקומיקס ש"נטפליקס" ו"מארוול" החלו לפני מספר שונות וזאת למרות שבקנה עדיין נמצאות עונות חדשות של The Punisher ו Jessica Jones. למזלם, כאשר מסיימים להביט על העונה כולה אפשר לומר שמדובר בעונה השנייה בטיבה בכל סדרות הקומיקס ש"נטפליקס" ו"מארוול" יצרו בשנים האחרונות לאחר העונה הראשונה של Jessica Jones.

ראשית, הסיבה לכך שעונה זו הייתה טובה יותר מקודמתה נעוצה במבנה של העונות. בעוד שהעונה השנייה הייתה מבולגנת יתר על המידה וניסתה להציג שני סיפורים מרכזיים, סיפורו של "המעניש" מצד אחד וסיפורה של אלקטרה ו"היד" מצד שני, בעונה זו חזרו למה שעבד לתסריטאים בעונה הראשונה: מאבק של ראש בראש בין הרע האולטימטיבי, ווילסון פיסק, ל"דרדוויל". נכון, במקביל סיפרו את סיפורו של בן פונידקסטר, הלא הוא "בול פגיעה", סוכן F.B.I אשר סובל מנטיות פסיכופתיות אותו פיסק מתמרן למטרותיו, אבל בניגוד לסיפור של "המעניש", במקרה זה מדובר על סיפור משנה. אפשר היה לראות עד כמה בעונה השנייה סיפורו של "המעניש" הוא לא סיפור משנה אל סיפור מרכסי בכך שהדמות גם קיבלה סדרה משלה, שאף הצליחה וזכתה לעונה נוספת.

גם הסיפור בצורה זו סופר בצורה מושלמת. התסריטאים לקחו את הזמן בסיפור ההתאוששות של מאט מרדוק מכך שבניין התמוטט עליו ועל אלקטרה ואף הוסיפו לכך התאוששות מהגילוי שהנזירה מגי, אשר טיפלה בפצעיו בשעה שהתאושש היא בכלל אימו שזנחה אותו כשהיה תינוק מאחר וחשבה שהיא חוטאת מהיעוד שלה כנזירה (היא ילדה אותו לפני שלקחה עליה את הנדרים). נכון, יש בכך מוטיב של אופרת סבון, אבל הצורה שבה סופר הסיפור מוציאה את מרכיב אופרת הסבון מהגילוי.

עד כדי כך הסיפור סופר בצורה טובה, שבניגוד לעונות האחרונות של סדרות הקומיקס של "נטפליקס" ו"מארוול", לא ראינו בעונה זו זליגה של דמות מסדרות קומיקס אחרות של הרשת, אפילו לא דמותה של קלייר האחות, אותה ראינו בכל כך הרבה עונות של הסדרות הללו. לא השתמשו בדמויות הללו משום שפשוט לא היה צורך בכך. נתון מדהים בשל העובדה שמדובר כבר בעונה השלישית של הסדרה ובמצב שהיא ניצבה לפני שהעונה החלה לקרום עור וגידים ובסיכון שלקחו התסריטאים. אלו לא השתמשו בדמויות מהסדרות הללו כמשענת, אלא בנו סיפור לתפארת.

יתרה מכך. בהפקה יכלו לקחת החלטה להצמיד שוב בין הדמויות של קארן ומאט מבחינה רומנטית, במיוחד לאור המצב הקשה אליו נקלעו הדמויות מבחינה נפשית, מצב שבמרבית מהסדרות גורם לכך שהדמויות מתקרבות ובכמה דרכים, אך החליטו בסופו של דבר לא לעשות זאת. זו הייתה ההחלטה הנכונה. במקום לצעוד אל הכיוון הרומנטי, התסריטאים החליטו לקרב את הדמויות שוב מבחינה רעיונית ולחזור להיות חבורה מאוחדת למרות כל מה שהם יודעים אחד על השנייה, כאשר בעונה זו מאט ופוגי למדים שפייג' אחראית למותו של אחיה ולחיסולו של ג'יימס ווסלי.

לא רק סיפורו של מאט נבנה סופר בצורה נכונה, גם סיפורו של הסוכן נדים מה F.B.I, אשר חושב בתחילה שהוא מערים על פיסק עבור מידע, רק בכדי לגלות שהאחרון הצליח להשתלט על חברים בבולשת ולהפליל אותו ברצח אותו ביצעה מולו הבוסית שלו אל מול הפנים שלו. כך מספרים סיפור של דמות טראגית מההתחלה ועד הסוף.

מצד שני, צריך גם לציין כי בסדרה זו הדמויות הרעות לא מקבלות את הסוף שהן מקבלות במרבית סדרות קומיקס אחרות של הרשת. ב Jessica Jones הדמויות של קילגרייב ושל אמה של ג'סיקה מתות, בסדרה של "לוק קייג" אפשר היה לראות בעונה השנייה כיצד הדמות המרכזית, מריה דילארד, מתה על ידי הבת שלה בבית הכלא, בסדרה Iron Fist, אביהם של וורד וג'וי מת בעונה הראשונה, אך עושה רושם שבסדרה "דרדוויל" לא מחסלים את הדמויות הללו. ווילסון פיסק נכנס בעונה הראשונה אל בית הכלא, "המעניש" (דמות רעה או טובה זה עדיין לא ברור) מקבלת סדרה משלה ובוודאי שנשארת בחיים, אלקטרה (דמות רעה או טובה בעונה השנייה ?) למרות שמתה מוחזרת לחיים (רק בכדי למות ? שוב) ובעונה השלישית ווילסון פיסק חוזר שוב אל הכלא ואילו בן פוינדקסטר, אשר חשבו שאפילו לא יחזור ללכת, עובר ניתוח שככל הנראה יחזיר לו את האפשרות. אפשר לראות בכך את הסוף האולטימטיבי הניבט אלינו חוברות הקומיקס, שם כמעט אף דמות רשעה לא באמת מתה ותמיד מוצאים דרכים להחזיר אותה לחיים.

לסיכום, הסדרה ניצבה לפני העונה בפני בעיה בכל החזיתות: הסיפור המרכזי עם "היד" הסתיים, העונה השנייה הייתה פחות טובה מהראשונה והיחלשות נוספת הייתה גורמת ככל הנראה לביטול הסדרה, דמויות מוכרות מעולמה כגון אלו של "המעניש", קלייר ואלקטרה לא חזרו ואפילו לא הוצג סיפור רומנטי אחד במהלך העונה, אולי חוץ ממערכת היחסים של פוגי ומרסי וגם היא כבדרך אגב, כאשר הכביכול רומן בין פיסק לונסה (איילת זורר חוזרת) לא באמת הוצג, אלא הונחת בפרקים האחרונים של העונה בכדי לסגור את סיפורו של פיסק. ולמרות זאת הצופים מקבלים סיפור מעולה, אשר מוצג בצורה טובה מאד. 

תגובה 1:

asai5 אמר/ה...

הסדרה בוטלה..במידה ותחזור לא בנטפליקס