יום ראשון, 14 במאי 2017

ניתוח: ניתוח הלוח של רשת NBC לעונת 2018-2017: הימור גדול

הדבר הראשון שבולט לעין, כאשר מביטים על הלוח החדש של רשת NBC לעונת הסתיו-חורף 2018-2017 הוא, שלאחר שנתיים בלבד, ברשת חזרו לשדר רצועת קומדיית בימי שלישי לאחר תכנית התוצאות של The Voice. לאחר שלפני שנתיים רצועת הקומדיות היחידה בת שעה נדחקה לימי שישי, ובשנה שעברה היא עברה לימי חמישי, עתה יהיו לרשת שעתיים של קומדיות בשבוע. מדובר בהימור לא קטן שהרשת לוקחת. יש לכך שתי סיבות עיקריות, הראשונה היא, שברשת מרגישים שהשנים האחרונות הצליחו לייצב מעט את הלוח שלה והיא מרגישה מספיק בטוחה להרחיב את מספר הקומדיות שלה. הסיבה השנייה היא חזרתה של Will & Grace אל לוח השידורים שלה והתקווה הגדולה של הרשת שהיא מספיק טובה בכדי להחזיק גם את Great News. שוב, מדובר בהימור גדול שהרשת לוקחת.

אולם, הצעד הנ"ל הוא רק חלק בצעד גדול נוסף שהרשת עשתה והוא יצירת ערב חמישי חזק מאד, כאשר
Will & Grace יפתחו את הערב, ובשעה תשע תגיע ה"מנה העיקרית" בדמות עונה שנייה של This Is Us, שבה הרשת חושבת שהיא יודעת מה היא אמורה לקבל, משום שגם כאשר היא שודרה ללא התמיכה של The Voice בעונה הראשונה שלה, היא הניבה נתונים גבוהים מאד. מצד שני, כאשר The Blacklist עשתה את המעבר לשעת השידור הנ"ל היא איבדה מחצית מהקהל שלה. גם במקרה הזה, מדובר בהימור. כאשר את הערב אמורה לסגור הסדרה Law & Order: True Crime וגם במקרה שלה, ברשת חושבים שהם יודעים מה הם אמורים לקבל, נתונים שינועו בין 1.3 ל 1.7 נק' מדד. במידה וההימור יצליח, אפשר יהיה לומר שהרשת הצליחה להחיות את ערב יום חמישי שלה, במידה ולא, יכול מאד להיות שהיא ריסקה את כל לוח השידורים שלה.

ישנן החלטות נוספות של הרשת שהן בגדר הימור. בימי שלישי, בין תשע לעשר יחזרו הקומדיות Superstore ו The Good Place בעונות חדשות, כאשר האחרונה שוב חוזרת בעונה מקוצרת של 13 פרקים בלבד. בשנים ששודרה רצועת קומדיות בשעה הזאת זה לא כל כך הצליח לרשת ורק המעבר לדרמות (Chicago Med ו
This Is Us) הצליח לייצב אותה. כך, שברשת שוב לוקחים הימור, אולם לאור העובדה שהקומדיות שמרו על יציבות בינונית שנעה בין 1.0 ל 1.2 נק' מדד לאורך העונה כולה ומתוך תקווה שאולי The Voice תוכל לשפר אותן (אולי בעזרת Chicago Fire, שהרשת חושבת שהיא תקבל ממנה מה שהיא קיבלה ממנה בשנים האחרונות, נתונים שנעו בין 1.4 ל 1.8 נק' מדד), במעט גורמת לרשת לחשוב, שמדובר בהחלטה נכונה.

החלטה נוספת שהרשת הימרה לגביה היא הצבתה של הדרמה החדשה שלה The Brave במשבצת השידור הנחשקת, אחרי The Voice בימי שני בשעה עשר. אין כל קשר בין שתי התכניות. רבים ציפו שאולי Rise תשודר במשבצת השידור הנ"ל (או לכל הפחות בימי שלישי בשעה תשע), משום שמבחינת הנושא היא מתאימה יותר לשיבוץ ביחד עם The Voice (או שאולי Reverie, שדי מתאימה לסוג הדרמות שהצליחו בשנים האחרונות בערב זה) אבל גם במקרה הזה אפשר להצביע על שתי סיבות עיקריות מדוע ברשת קיבלו החלטה שונה. ראשית, לפני מספר שנים ברשת ניסו להעלות דרמה בעלת גוון מוזיקלי, הכוונה היא ל Smash, ולאחר התחלה טובה הסדרה קרסה. והסיבה השנייה היא, שהסדרות שכן הצליחו בכך היו דרמות שונות לחלוטין כגון The Blacklist או Blindspot (כן, היא עדיין נחשבת כהצלחה) ולכן, ברשת קיבלו החלטה לא לעשות זאת. כמו כן, מכיוון ש Rise צפויה לעלות רק בחצי השני של העונה, במידה והשיבוץ לא יצליח הם תמיד יוכלו לנסות זאת שוב. אבל שוב, מדובר בהימור והאפשרות שהרשת תוכל לאבד שעת שידור במשך חצי עונה.

לאחר שימי שני, רביעי וחמישי הינן הימור גדול עבור הרשת, הרי שימי רביעי ושישי נשארו סולידיים. ביום רביעי, The Blacklist עברה שוב שעת שידור לשעת שידור נוחה יותר מאשר יום חמישי בשעה עשר אל יום רביעי בשעה שמונה. כאשר Law & Orde: SVU ו Chicago P.D חוזרות בערב זה בעונה חדשה. אין כמעט הבדל מבחינת קהל הצופים של The Blacklist ו Blindspot, כך שלכאורה אין שינוי גדול, אולם צריך גם לזכור שמדובר במשבצת השידור הרביעית של  The Blacklist בחמש עונות ! כאשר כוחה כבר לא במותניה, כך שיכול להיות שמדובר עבורה במכת מוות.

הצבתן של Blindspot ו Taken בימי שישי הייתה צפויה לאור נתוני הרייטינג שלהן. אין לרשת משבצת שידור אחרת עבורן. ברשת חושבים שבמידה והן ינפקו את נתוני הרייטינג אשר הניבו בעונה האחרונה גם ביום שישי, או שלפחות אחת מהן תעשה זאת (כאשר Blindspot הוכיחה שהיא יכולה לשמור על יציבות של נתונים בינוניים) אזי לפי דעתם מדובר בהחלטה נכונה. יכול מאד להיות שההחלטה להעניק בסופו של דבר ל Timeless עונה שנייה ומקוצרת בת עשרה פרקים היא גיבוי במידה ואחת מהן או שתיים מהן יקרסו, או שברשת יקצרו את מספר הפרקים בעונה השלישית של Blindspot ולא יעניקו לה עונה מלאה. במידה וזה לא יקרה, סביר להניח שמעריצי Timeless יצטרכו לחכות עד לחודשי הקיץ בכדי לחזות בסדרה שהם כה אוהבים.

לרשת יש סדרות נוספות רבות, אשר יעלו רק בחצי השני של העונה. ציינתי כבר את Rise ואת העונה השנייה של Timeless. בנוסף לכך, לרשת יש שתי קומדיות חדשות נוספות, A.P. Bio ו Champions. במידה וברשת יחליטו להשאיר שעתיים של קומדיות בשבוע בחצי השני של העונה, לפחות אחת מהן צפויה להחליף את The Good Place ואילו השנייה את Will & Grace. במידה ורצועת הקומדיות של יום שלישי תבוטל, ברשת יכולים להעלות את Rise בשעה תשע או להחזיר את Chicago Med לשעת השידור שבה היא שודרה לפני שנתיים ובכך לייצב את הערב מחדש.

לפחות אחת מהדרמות החדשות, ככל הנראה Good Girls או Rise צפויה להחליף את Law & Order: True Crime בחצי השני של העונה (מדובר בדרמה בעלת מספר פרקים מוגבל), ואילו Shades Of Blue בנוסף לדרמה חדשה נוספת צפויה לעלות בערב יום ראשון.


לסיכום, בכדי להציל את ערב יום חמישי, ברשת לקחו הימורים גדולים מאד. לראשונה מזה שלש שנים, הלוח של הרשת לא נראה יציב. ברשת חושבים שהלוח שלהם מספיק יציב בכדי לספוג את הזעזוע. ובכל מקרה, יש להם תכנית מגרה למקרה של כל החלטה שהם קיבלו תתברר כלא מוצלחת. מצד אחד, צריך להריע להם שהם לא מאובנים כמו רשת CBS ולוקחים הימורים, אך מצד שני, במידה וההימור ייכשל, וזאת לאחר שבשנים האחרונות המגמה שלהם הייתה כלפי מעלה, ברשת יכולים למצוא את עצמם לאחר שנה אחת בלבד דווקא נעים בכיוון ההפוך - כלפי מטה.


הציון שלי ללוח של הרשת: 6.5. 

אין תגובות: