יום שלישי, 24 בנובמבר 2015

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה עשירית: עוד עונה עברה...



נשיא רשת ה CW הודיע במספר פעמים שכל עוד נתוני הרייטינג של הסדרה Supernatural יהיו סבירים (לא במילים הללו, אבל באותם מובנים) והשחקנים הראשיים ירצו הסדרה תישאר על המסך. וכך זה גם נראה בעונה העשירית שלה. כן, אתם לא טועים, הסדרה סיימה עונה עשירית והיא כרגע נמצאת בעונה האחת עשרה שלה ולא נראה שהיא תעצור שם.

צריך לזכור, שבמקור הסדרה הייתה אמורה לרוץ במשך חמש שנים בלבד, ואפילו השחקנים הראשיים אמרו אז שהם לא מעוניינים להמשיך. אבל בלי לשים לב הם סגרו עשור בתוכנית הזאת, אשר מבין סדרות ה"על טבעי" היא הקרובה ביותר להיקרא סבוניה.

כאשר מנתחים עונה עשירית של סדרה כזאת אין הרבה מה לומר. בעצם, יש מספר תובנות שהצלחתי להסיק ממנה. התובנה הראשונה היא, שבניגוד לסדרות אחרות בהן סיפור המסגרת הוא המעניין ביותר, הרי שבסדרה הזאת סיפור המסגרת הוא דווקא הנקודה הפחות טובה שלה משום שהמעריצים יודעים שהסיפור ייסגר בסוף העונה וכך קורה גם הפעם כאשר דין מצליח להעלים את "אות הקין" שלו. הפרקים הטובים יותר של הסדרה היו בין הפרק הרביעי לאחת עשרה. פרקים אלו, אשר היו קלילים יותר ועסקו פחות בניסיון של סאם ודין להסיר את "אות קין" מדין, הצליחו להראות מדוע היה לסדרה קהל מעריצים כה נאמן.

בפרק אחד צחקו התסריטאים על עצמם כאשר הפיקו מחזה של ילדים בתיכון בהשראת הסדרה ורמזו, בין היתר, למתח הומוסקסואלי בין האחים, או שאת הדמויות הגבריות גילמו נשים וכו'...בפרק אחר אנו מגלים שמלאכית בשם האנה מתאהבת במלאך קסטיאל,או לפחות חושקת בו, בפרק נוסף התוודענו לקלייר נובאק (קתרין ניוטון), הבת של קסיטאל, או ליתר דיוק הבת של מי שקסטיאל מאוחסן בה. בהמשך היא חוזרת אבל אז הפרקים כבר כבדים הרבה יותר. לפי דעתי, היה צריך גם להשאיר את הדמות בתור חלק מהקאסט הראשי.

תובנה נוספת שאפשר להסיק מהעונה העשרית היא, שגם בעונה זו חסרונה של דמות נשית מרכזית זועקת לשמים. כאשר ראינו את הדמויות של בתו של קסטיאל או את צ'ארלי למספר פרקים הפרקים היו מהנים יותר. נמאס כבר לראות את אותם דמויות גבריות של סאם, דין וקסטיאל. נכון, זו מהות הסדרה ומתכון מנצח לא משנים בדרך כלל, אבל במידה ובהפקה לא רוצים לשחוק את הרעיון עד תום, הגיע הזמן להזרים דם חדש לסדרה ולא על בסיס של שחקנית אורחת מתמשכת. בוודאי אם חושבים להמשיך את הסדרה לעונות מתקדמות יותר (וזה אפשרי).

תובנה שלישית היא, שקיימת תחושה בעונה זו של ריקנות. דמויות משניות כמו זו של בובי כבר לא בנמצא וכאשר הוא חוזר לפרק אחד זה מוסיף לסדרה. בשל כך, הרעיון להרחיב את דמותו של קראולי הייתה החלטה נכונה מאד. מארק שפרד שחקן נהדר, אשר מחייה את הסדרה כאשר הוא על המסך. בהפקה חייבים לנסות להחזיר דמויות נוספות מעברה של הסדרה, במיוחד כאשר חזרתה של צ'ארלי הייתה מבורכת, אך הדמות שלה מתה בעונה זו ולכן יצטרכו לחשוב על דמויות אחרות.

חייבים גם להגיד מספר מילים על פרק סיום העונה. דין באמת הורג את ה"מוות" ? אתם רציניים ? זה לא קצת מגוחך ? לפי דעתי, זה כבר הגזמה פרועה. מה, עכשיו אף אחד לא ימות יותר ? כמו כן, מאיפה הם החליטו לפתוח את הרעיון של ה"אפלה" ? כאילו משום מקום. עושה רושם שהסוף של העונה נראה כמו סופה של הסדרה, הרבה יותר מעונות קודמות (אולי חוץ מהעונה החמישית). אבל בהפקה ידעו שתהיה לסדרה עונה נוספת, אז למה לסגור את הסדרה בצורה שכזאת. הדקות האחרונות של הסדרה הזכירו לי מאד את דקות הסיום של העונה השביעית והאחרונה של "באפי קוטלת הערפדים" (לא מבחינת האיכות).

אז, לראות או לא לראות ?

אם אתם מעריצים מושבעים של הסדרה סביר להניח שכבר צפיתם בה, אם לא צפיתם בעונה זו, אבל ראיתם עונות קודמות, הגיע הזמן להיגמל מהסדרה. במידה ולא נחשפתם לסדרה עד כה, ותרו על העונה הזאת בכלל, היא טוחנת מים כבר מספר עונות ולא עושה רושם שהרמה משתפרת. ההפקה והתסריטאים עובדים לפי פורמולה מנצחת, והם לא זזים ממנה אפילו במעט בעונות האחרונות, כאשר המשפטים משתנים מעט מאד. עונה זו מצליחה למספר דקות במספר פרקים להראות ניצוצות, אבל לא יותר מכך. זה בהחלט לא מצדיק להעביר 23 פרקים בעונה.

2 תגובות:

roy אמר/ה...

לגמרי טוחן מים. צריך לסיים את הסדרה הזו כבר, אם כל האהבה.

JamesCrow אמר/ה...

אני דווקא נהנה מהסדרה הזאת והסוף של העונה העשירית דווקא השאיר טעם לעוד...
הבעיה היחידה היא שמן הסתם הם לא מתים.

ובנוגע לכך שדין הרג את המוות, לכל אחד יש מחליף אפילו למוות עצמו.
מי שלא אוהב יכול לפרוש אחרי הכל הם לא קושרים אף אחד ומכריחים אותו.

מה שהתבאסתי ממנו בעונה העשירית היה העלילה של משפחת פרנקנשטיין, דבר שהרגיש כאילו הוא יכול ליצור ספין-אוף מעניין אבל בסופו של דבר חיסלו את הסיפור.
*גם אהבתי את הפיילוט של הספין-אוף שלהם למרות שהוא הרגיש כמו גרסה שונה ל"אוריגינלס"
הבעיה שלהם הייתה שהם לא טרחו להציג את הדמויות למשך עונה מלאה בסדרת האם ולכן גם הביטול הצפוי.

הסדרה הזאת היא הסדרה היחידה שמציגה עולם כזה ושורדת מעבר למצופה (כזכור, חשבו לבטל אותה אחרי העונה השניה)