יום רביעי, 18 בנובמבר 2015

ניתוח: עונת סתיו-חורף 2016-2015: 5 מסקנות עיקריות עד כה



אנו נמצאים כשמונה שבועות בתוך עונת הסתיו-חורף 2016-2015 וכצפוי, אין יותר מדי שמחות בקרב רשתות הטלוויזיה האמריקאיות. לפני שנה, רשתות הברודקאסט נהנו מההצלחה של מספר פרויקטים, אותם ניתן היה להגדיר כלהיטים: "המדריך לרוצח", Black-Ish, Scorpion, Madam Secretary, The Flash ו Gotham, אשר פתחו בצורה חזקה והצליחו להשאר עם נתונים גבוהים. שנת 2015 מצטיירת, עד עתה, כשנה של בינוניות, בקרב הסדרות אשר נחשבות כהצלחה השנה (Blindspot, Quantico, Limitless) וסדרות אחרות, אשר יכלו להצליח בצורה בצורה טובה יותר מאכזבות (Rosewood, Life In Pieces, Heroes Reburn). כמו כן, סדרות שבעבר היו מנפקות נתונים כה מאכזבים כגון Minority Report, Blood & Oil או Truth Be Told היו כבר מבוטלות ולא נשארות באוויר. במקום זאת, הן נשארות בכדי לשדר את מה שהרשתות התחייב להן. בהתחשב בכך, שהרשתות עתה מנסות להעניק לסדרות זמן בכדי להשיג קהל, זה עדיין מוקדם בכדי התרשמות מוחלטת לגבי איך העונה תסתיים, אבל אפשר לקבל מספר התרשמויות לגבי העונה.

מרבית מהתקוות הגדולות של השנה לא הצליחו לעמוד במשימה. 

הרשתות הגדולות חששו מכך ואף אמרו זאת בפה מלא, הציפיות ללהיטים גדולים היו נמוכות. אך למרות זאת היו מספר תקוות ללהיטים. הן נכשלו. הדוגמאות הבולטות לכך הן חזרת "החבובות" ו Scream Queens, אשר נהנו מדחיפה פרסומית  ושיווקית אדירה, ואשר נדמה היה שיש להן את כל המרכיבים הנחוצים להצלחה. אך לאחר התחלה חזקה, "החבובות" מתבוססת בבינוניות ואף למטה מכך, בוודאי בהשוואה לציפיות שהיו ממנה. לגבי הסדרה החדשה של רשת FOX, גם לאחר שלוקחים בחשבון צמיחה ב DVR, מדובר באכזבה אדירה עבור הרשת. הנתון המעניין הוא שמי שבעיקר צופה בסדרה הן נשים צעירות (אולי מעריצות ישנות של Glee). "החבובות", מצד שני, כמעט ולא זוכה לצמיחה בנתוני ה DVR, בוודאי בהשוואה ל Fresh From The Boat ו"ש.י.ל.ד.".

בשעה ש"החבובות" ו Scream Queens ממוקמות במקום הגבוה ביותר בקרב המאכזבות, יש להן מתחרות. רשת NBC חטפה את הזכיות ל Best Time Ever With Neil Patrick Harris לפני קרוב לשנה, כאשר הן הבטיחו למפקים תקציב גדול מאד (כ 4 מיליון דולר לפרק על פי מקורב להפקה), אך לאחר התחלה חזקה היא הפכה להיות "נקודה" על גבי נתוני הרייטינג ולא יותר מכך, כאשר היו שבועות בהן היא סיימה כתוכנית בעלת הנתונים הגרועים של הרשת בנתוני הדמו, זאת לאחר שמחשבים את נתוני ה DVR. ברשת CBS חייבים לציין את Code Black, אשר מנהלי הרשת טענו לגביה שהיא E.R החדשה, אמנם מניבה קרוב ל 10 מיליון צופים, אך נתוני הדמו שלה גרועים וכמעט ולא קיים באז לגביה. בקרב רשת ה CW לרשת היו תקוות גדולות לגבי Crazy Ex Girlfriend, אך הסדרה קרסה עוד לפני שהתחילה והיא מניבה פחות ממיליון צופים לפרק ולעיתים גם רחוק מכך. בנתוני הדמו קיימים מקרים בהם הסדרה מניבה כמחצית מנתוני של Jane The Virgin, אשר משודרת אחריה.

צריך להדגיש שקיים הבדל גדול בין אכזבה ומכישלון גדול. בשעה שכל הסדרות הנ"ל אכזבו הרי שאף אחת מהן לא בוטלה (לפחות עד עתה). רשת ABC אף העניקה ל"חבובות" פרקים נוספים ובכך הדגישה עד כמה היא רוצה שהפרויקט יצליח. רשת FOX עדיין מאמינה בפרויקט החדש של ראיין מרפי ואף מקדמת את הסדרה בכל פלטפורמה אפשרית ולכן קשה יהיה לראות כיצד ברשת יבטלו אותה, גם לאחר עונה אחת. לגבי Code Black, הרשת הזמינה תסריטים נוספים מעבר ל 13 פרקים שכבר אושרו לה, כך שיכול להיות שיאושרו לה פרק או שניים נוספים, רשת ה CW בדרך כלל מעניקה לסדרות החדשות שלה הזדמנות ועושה רושם שברשת NBC יעניקו לתוכנית של ניל פטריק האריס עונה נוספת, בעיקר משום שהמנהלים אוהבים את הפרויקט.


Empire "התקררה" מהר מהצפוי. 

אפילו האופטימיים ביותר מבין מנהלי הרשת של FOX לא האמינו שהלהיט שלהם ימשיך לצמוח בנתוני הרייטינג בעונה השנייה לאחר ההצלחה המטאורית של העונה הראשונה שלה. כמו כן, אי אפשר לראות בנתוניה בעונה זו כפחות מנהדרים. הסדרה בעלת הנתונים הגבוהים ביותר בנתוני הדמו בקרב רשתות הברודקאסט. אך בהתחשב בהיסטריה סביב הסדרה בעונה הראשונה זה היה בוודאי מאכזב עבורם לראות כיצד הסדרה איבדה כשלשה וחצי מיליון צופים מאז חודש מרץ האחרון. כמו כן, לאחר כחודשיים ניתן להצביע על כך שכרבע מהצופים שהגיעו לצפות בתחילת העונה הפסיקו לצפות בה ובכך מספר הצופים הכללי נעצר על כ 12 מיליון. כלומר, במקום לצוח הסדרה החלה להצטמק בעונה השנייה.

הירידה בנתוני הרייטינג העלתה השערת שאולי הצופים לא מרוצים מהדרך הקריאטיבית של הסדרה בעונתה השנייה. זו בהחלט יכולה להיות סיבה אפשרית. אך יכול מאד להיות גם שחלק מהצופים עברו שינוי בהרגלי הצריכה שלהם, כאשר בין היתר ניתן לציין את ה DVR והצפייה או ליין, אשר לא מחייבים להישאר צמודים לטלוויזיה בזמן השידור. ההוכחה לכך ניתנה כאשר נתוני ה DVR + שבעה ימים של הפרק ששודר ב 7 באוקטובר הצביע על עלייה של 45%, בעוד שפרק סיום העונה הראשונה הצביע על עלייה מתונה יותר של 35%. עושה רושם שהמגמה אותה ניתן לייחס למספר להיטים נוספים ("ש.י.ל.ד.", Scorpion, "המדריך לרוצח", "הרשימה השחורה"), של הצלחה ראשונית גדולה ואז ירידה בנתונים לצד עלייה בנתוני הפלטפורמות האחרות, מגמה זו לא פסחה גם על Empire.


הז'אנר של הקומדיות של רשת ABC כה חזק עד שהרשת גרמה גם ל Dr. Ken להצליח. 

קן ג'ונג' נהדר, אך על פי המבקרים האמריקאיים הקומדיה שלו איומה. למרות זאת, הקומדיה מצליחה להניב נתונים טובים יותר ביום שישי, הערב שבו בדרך כלל סדרות משובצות בכדי לגווע, מאשר הקומדיות של רשת FOX בערב יום שלישי ואף למעלה מ"החבובות". הרבה מכך ניתן לזקוף לזכות הקסם האדיר של ג'ונג', לשיבוץ הנוח לצד Last Man Standing (שהיא כמעט שכפול שלה) ולכך שעושה רושם שהגיוון האתני הוא מגמה בעת האחרונה, מגמה מצליחה מאד בקרב רשת ABC. הדוגמאות לכך הן Fresh From The Boat ו Black-Ish.

בשעה שבאמריקה ידעו בשנות ה 80 וה 90 של המאה הקודמת שרשת NBC תניב עבורם קומדיות מתוחכמות וחכמות כגון "חופשי על הבר", "חברים", "סיינפלד", "וויל וגרייס", "פרייז'ר" ועוד...רשת ABC הצליחה לבסס את עצמה כרשת המשדרת קומדיות משפחתיות : Modern Family, The Middle, The Goldbergs,
Fresh From The Boat ו Black-ish ביססו לעצמן קהל בסיס. ובשעה שקיים הבדל בין הקומדיות של ימי שלישי ורביעי לסטטיקומים של ימי שישי, הרי שהרשת גרמה לכך שהמותג שלה יצליח לבסס את עצמו בצורה כזאת שתביא לה קהל בסיס יציב שגם קומדיה גרועה יכולה להצליח בה. (תיאוריה אחרת היא, שאלו הן הקומדיות שהצופים רוצים לראות בימי שישי כגון According To Jim). וזאת בימים בהם רשתות CBS, NBC ו FOX לא מצליחות לייצר להיט אחד לרפואה בז'אנר הקומדיות.


ההתמדה עם סדרות שלא מצליחות בתחילה משתלמת. 

עד לפני זמן לא רב, הרשתות היו מבטלות בעלות נתוני רייטינג לא מספיק טובים אך גם לא גרועים מתוך מחשבה שאי אפשר יהיה להניב נתונים גרועים מכך, אז מדוע לא לנסות משהו חדש שאולי יוכל להצליח ? אך לאחרונה, מנהלי הרשתות הגיעו למסקנה שאכן ניתן להניב נתונים גרועים יותר. ההבנה הזאת הובילה את המנהלים לתת לסדרות הנ"ל סיכוי נוסף ובעונה זו חלקן מצליחות להצדיק את האמון בהן. רשת FOX, לדוגמא, העניקה עונה שלישית לסדרה Sleepy Hollow, וזאת למרות נתונים מזוויעים בעונה השנייה שלה. המעבר ליום חמישי אמנם הניב נתונים גרועים יותר, אך עדיין מכובדים. יתרה מכך, היא מצליחה יותר מהסדרה שהחליפה אותה בערב יום שני, Minority Report. מקרה דומה קרה ברשת NBC, אשר חידשה את הדרמה Mysteries Of Lara, למרות נתונים לא טובים בעונתה הראשונה, אך הסדרה עדיין מניבה כתשעה מיליון צופים בממוצע בערב יום רביעי (ביחד עם נתוני ה DVR). בכך הסדרה מצליחה יותר מ The Player שכבר בוטלה או Heroes Reburn שקרסה לאחר התחלה סבירה. ברשת FOX, הקומדיה "ברוקלין 9-9" ו"הגבר האחרון על פני כדור הארץ" לא יהפכו ללהיטים, אך הם מצליחים עבור הקהל הגברי של הרשת בערב יום ראשון ואף מייצרות באז. יתרה מכך, הן עוקפות בהרבה את הקומדיות של הרשת בערב יום שלישי The Grinder ו Grandfathered. כיום, מנהלי הרשת מבינים שכדאי שתהיה תכנית גיבוי למקרה הצורך.


גם רשתות הכבלים לא חסינות בפני שחיקה בנתוני הרייטינג של עונת החורף.

הרבה נכתב השנה אודות איבוד הצופים של רשתות הברודקאסט, כאשר הסדרות החדשות לא מצליחות להוות להיט היסטרי וסדרות וותיקות סובלות מירידה בנתונים, אך גם רשתות הכבלים מרגישות את הכאב. ההשקה הגדולה ביותר של רשת FX, הסדרה The Bastard Executioner נכשלה להפוך לסדרה מצליחה עבור הרשת ואפילו לא התקרבה לנתוני הרייטינג (ואפילו לבאז) של קודמתה Sons Of Anarchy. נתוני הרייטינג של הסדרות של The Leftovers, Manhattan ו Fargo בעונתן השנייה לא מרשימים, וזאת בלשון המעטה (במקרה של Leftovers, הנתונים ירדו בעונה השנייה ביותר מחצי, בעיקר בשל המעבר לעונת החורף). אפילו הלהיט הגדול, The Walking Dead מתחיל סוף סוף לצנוח, כאשר שני פרקי הפתיחה ירדו בין 15 ל 20 אחוזים בהשוואה לפרקים מקבילים בשנת 2014. מדובר בצניחה לראשונה לאחר שבעונות האחרונות הסדרה רק שברה מעונה לעונה שיאי רייטינג. המספרים עלו במעט בפרק השלישי, אך עדיין מדובר בירידה. הירידה בנתוני הסדרה The Walking Dead היא תזכורת מכאיבה שבעולם של כל כך הרבה סדרות וכל כך הרבה פלטפורמות לצפות בהן, הכאב בצניחת נתוני הרייטינג לא שייך רק לרשתות הברודקאסט.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

7 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ועדיין הרייטינג של המתים המהלכים גבוהה פי 3 מרייטינג של סדרת ברודקאסט ממוצעת
ואני מאמין שהרייטינג שלה רק הולך לעלות והם שוב הולכים לשבור את השיאים של עצמם (הם משחזרים קטעים מהקומיקס...)

שי אמר/ה...

תודה
חסרה לי ההתייחסות לסופרגירל ולרייטינג שלה העליות הירידות ההתייצבות ומה הלאה?

בנוסף, ראוי להעיר שכמו שציינת בהתחלה 'רשת ----NBC ---חטפה את הזכיות ל Best Time Ever With Neil Patrick Harris

ולכן הכתוב בהמשך לא מתאים לכך[רשת ה---- CW--- בדרך כלל מעניקה לסדרות החדשות שלה הזדמנות ועושה רושם שברשת יעניקו לתוכנית של ניל פטריק האריס עונה נוספת, בעיקר משום שהמנהלים אוהבים את הפרויקט.]

אשמח לראות למה התכוונת כאן, תודה מראש...

D1D1 אמר/ה...

תוקן.

JamesCrow אמר/ה...

"Minority Report & Truth Be Told
היו כבר מבוטלות ולא נשארות באוויר. במקום זאת, הן נשארות בכדי לשדר את מה שהרשתות התחייב להן"

בלהתחשב בכך שהן כבר בוטלו אני מניח שהתכוונת לרשום שהן היו כבר יוצאות מלוח השידורים.
*אז אני מציע לך לתקן אם בא לך בכדי שיהיה יותר ברור לקורא.

לדוגמה:
Minority Report & Truth Be Told אשר כבר בוטלו, היו מוצאות מלוח השידורים ולמרות זאת הן נשארות בלוח בכדי לשדר את מה שהרשתות התחייבו להן.

שי אמר/ה...

תודה שוב

D1D1 אמר/ה...

לא יצאה הודעה רשמית על ביטול. לגבי Report יצאה הודעה על קיצוץ הפרקים, אבל לא הודעה רשמית על ביטולה. לגבי Truth לא ראיתי הודעה שבכלל התייחסה אליה.

JamesCrow אמר/ה...

צודק לא הייתה הודעה רשמית על הסדררות אבל עצם זה שאחד האנשים בפוקס אמר על Report שהיא האכזבה של העונה מצביע על ביטול.

בנוגע לTruth
גם חתכו את הפרקים מ13 ל10
ויצאה תמונה מהסט שרואים שניקו הכל לפני סיום הצילומים המתוכנן.
*יכול לומר גם משהו אחר אבל זה לא מבשר טובות.

אנ.בי.סי כמובן לא הגיבה בנושא.

-אני מגיב באיחור כי אני בקושי פה.