יום שישי, 6 בנובמבר 2015

ניתוח וביקורת: אז, מדוע ערב יום שלישי של רשת FOX קרס כל כך מהר ?



רשת FOX קיוותה שהשנה משהו ישתנה וערב יום שלישי, אשר בשנים האחרונות קרס כמעט מיד לאחר שהעונה החלה, ישרוד, לפחות לזמן מה. לשם כך, השאירו את ראיין מרפי, אשר היה אחראי להצלחת Glee ועתה גם ל"סיפור אימה אמריקאי", וכמו כן החתימו כוכבים כגון רוב לאו וג'ון סטאמוס. אז, שאיפות ותקוות לחוד ומציאות לחוד. לאחר שלשה שבעה פרקים בלבד הערב מרוסק ועושה רושם שלאף אחת מהסדרות שעלו לאוויר סיכוי כלשהו להפוך להצלחה בינונית במקרה הטוב או לקבל עונה שנייה. אז, האם אפשר להצביע על סיבה כלשהי או אולי סיבות (ברבים) שהערב החדש של הרשת נכשל ? אני חושב שכן.

ראשית, העובדה שברשת החליטו להקים ערב חדש לחלוטין בערב יום שלישי עם שלש סדרות חדשות וללא תמיכה של סדרות וותיקות הייתה החלטה גרועה. קשה מאד להשיק ערב חדש לחלוטין, אפילו לרשתות בעלות לוח משדרים חזק יותר מזה של רשת FOX קשה לעשות זאת גם רשת NBC שניסתה זאת לפני מספר שנים כשלה בכך. לא עזרה לרשת העובדה שהקומדיה New Girl הייתה חייבת לצאת לחופשה כפויה בשל הריונה של השחקנית הראשית, זואי דשאנל, ולעלות רק בחצי השני של העונה. אולם, גם במקרה שלה קשה לי להאמין שהזה היה עוזר יותר מדי היות ונתוניה של New Girl לא היו מספיק טובים בכדי להשיק קומדיה חדשה.

סיבה נוספת, לפי דעתי, היא אי ההבנה שרשתות NBC ו CBS החלו להפנים שאולי עידן הקומדיות, לפחות בשנים הקרובות, עומד לאבד מכוחו. הקומדיות "תיאורית המפץ הגדול" של רשת CBS ו"משפחה מודרנית" של רשת ABC מאבדות בשנים האחרונות גובה ומעט מאד קומדיות מצליחות לשרוד לא כל שכן להפוך להצלחה מסחררת. בשל כך רשתות NBC ו CBS ויתרו על רצועות שידור של קומדיות (CBS ביום שני, NBC ביום שלישיׂ) לטובת דרמות. לפי דעתי, ברשת FOX היו חייבים להבין זאת ולהיערך בהתאם. הגליה של New Girl ליום ראשון והעלאה של דרמה בשעה שמונה היו רעיוניות טובים יותר מאשר להעלות שתי קומדיות חדשות. אפשר היה לראות ש Scream Queens הניבה 1.7 נק' מדד בערב הפתיחה בניגוד לשתי הקומדיות אשר הניבו 1.5 נק' מדד. ולא, העובדה שמדובר בסדרה של ראיין מרפי היא לא הסיבה העיקרית להבדל לאור העובדה ששתי הסדרות הגיעו עם תותחים בתפקידים הראשיים (אחד חזק מאד).

אם מביטים על נתוני שאר הרשתות מגלים שמדובר בפיספוס ענק היות ולא מדובר בערב חזק מדי, אשר לא יכל לגרום לפריחת סדרות כגון ערבי שני, רביעי ו\או אפילו חמישי.

לאחר שמסיטים הצידה את הסיבות ברמת המאקרו הגיע הזמן להביט על הסדרות ברמת המיקרו. אין ספק שהכישלון הגדול ביותר עבור רשת FOX היא הסדרה Scream Queens, אשר ברשת תלו בה תקוות גדולות. אולם, לאחר פרקים בודדים היא קרסה. כל מי שצפה בפיילוט הבין מדוע. מדובר בהכלאה של הסדרה Glee (ללא השירים) עם הסדרה "סיפור אימה אמריקאי". ואין פלא שאת הסדרה ממלאים שחקנים ששיחקו בשתי הסדרות הללו. הסדרה לא מצליחה להביא שום דבר חדש אל הז'אנר. גם הניסיון להקליל את ז'אנר האימה רק עושה לה רע. איך אפשר לפחד מרוצח סידרתי, כאשר עושים מכך צחוק ? התסריט האבסורדי שעבד עבור Glee לא עובד בסדרה הזאת. כמו כן, עושה רושם שמדובר בגרסה מעודנת עבור רשת ברודקאסט של הסדרה "סיפור אימה אמריקאי". הציבור לא טיפש ומבין זאת מהר מאד.

הקומדיה Grandfathered, אשר מספרת את סיפורו של ג'ימי מרטינו (ג'ון סטאמוס) הינה קומדיה חמודה, אשר מספרת את סיפורו של ג'ימי מרטינו (ג'ון סטאמוס) שמגלה בין לילה שהוא אב לילד שלא ידע על קיומו וכן סבא לנכדה. למרות תסריט סביר (אם כי לא יותר מדי מבריק) ברשת היו חייבים להבין שעידן הקומדיות, אשר שמות ילד או תינוק במרכז כבר לא עובד. בין הכישלונות ניתן לציין את A bout A Boy של רשת NBC, שלא הייתה צריכה לקבל עונה שנייה, אבל בגלל ששודרה אחרי The Voice הצליחה לגרד עונה נוספת ואז בוטלה, וכן את Ben & Kate, שדווקא הייתה טובה מאד, אבל לא הצליחה לשרוד אפילו עונה מלאה אחת. גם העובדה שפייג' ברוסטר משחקת שם לא מצליחה לעורר את הסדרה. הצופים כבר היו בסרט הזה כל כך הרבה פעמים, שהקומדיה הזאת, שאולי מצליחה להעלות חיוך מדי פעם (וגם זה נדיר) שייכת לקומדיות מהעבר. תינוק מצליח לרתק את הצופה לפרק אחד או מקסימום שניים, לא יותר. הגימיק הובן.קשה להבין כיצד ברשת לא הבינו זאת.

ולסיום, The Grinder, אשר מציגה את רוב לאו כדין סנדרסון, שגילם דמות של עורך דין מצליח בסדרת טלוויזיה שהסתיימה ומגיע לחיות עם אחיו ומשפחתו, ומחליט שהוא רוצה להיות עורך דין, כמו אחיו, גם במציאות. הקומדיה מצליחה אמנם להציג את לאו בצורה יפה ומוכיח שוב שמדובר בשחקן על שיכול לככב בדרמות וגם בקומדיות. קומדיה זו מצליחה לעורר יותר חיוכים מ Grandfathered, אבל פרט לרוב לאו קשה להצביע על אלמנט נוסף המסייע לה. הניסיון להעלות מהנפטלין את פרד סאווג' ("שנות הקסם") לא מצליח. כמו כן, אני לא חושב שמקומו של ווילאם דיווין בקומדיות שכאלו. וויליאם מתאים לדרמות. הבעיה הגדולה של הקומדיה היא, שאחרי שהיא מסתיימת שוכחים שצופים בה. אין בה משהו ממגנט. אז, מי ירצה לחזור ולצפות בסדרה שכזאת ?

אז, האם בכלל כדאי להעניק לערב יום שלישי של רשת FOX תשומת לב ?

לא. למרות שמבין שתי הקומדיות הייתי מעניק ל The Grinder הזדמנות הרי שכל הערב הוא כישלון אחד גדול מבחינה קריאטיבית. לא ברור מה זה יצור הכילאיים שנקרא Scream Queens, הקומדיה Grandfathered ממצה את עצמה לאחר שני פרקים ואילו The Grinderאולי מבריקה מעט יותר מקודמתה אבל לא מספיק טובה ובוודאי שלא תשרוד לקבל עונה נוספת, כך שאין טעם אפילו להתחיל לצפות.

מעניין יהיה לראות את הסקת המסקנות של הרשת לקראת העונה הבאה (כן, כבר עכשיו אפשר להתחיל לדבר על הסקת מסקנות עבור הרשת) לגבי ערב זה, אשר חייב לעבור שינוי תפיסה כללי. משום מה, קשה לי להאמין שדווקא הרשת, שלפני חמש עשרה שנים נחשבה למרדנית ופתוחה, תהיה אמיצה לקבל החלטות קשות ובשנה הבאה נשוב ולדבר על הכישלון הבא שלה. מישהו חושב אחרת ? 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

בעיה נוספת של פוקס היא שבפעם הראשונה מזה המון שנים היא לא יכולה להסתמך על תוכניות ריאלטי שירה שימלאו לה את לוח השידורים. היא צריכה יותר תוכניות מתוסרטות ולא מצליחה למצוא כאלו שראויות לצפיה.
בגלל זה הם גם מתפשרים ונותנים עונות נוספות לסדרות שלא צריכות להיות בטלויזיה יותר.