יום שישי, 20 במרץ 2015

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה תשיעית: על גבול הגיחוך



קוראי הבלוג שלי בוודאי זוכרים את "שלבי סיכום העונה" של העונות הקודמות שערכתי לסדרה ובהם טענתי שהסדרה כבר "טוחנת מים" ונמצאת הרבה מעבר לשיאה. אז, מה בדיוק אפשר לחדש בסיכום הנוכחי ? מסתבר שלא הרבה, גם בעונה התשיעית המסקנות הנ"ל תקפות, אולם הפעם אפשר לומר, שנושאי העונה היו מגוחכים.

לעונה זו היו מספר תמות. התמה הראשונה הייתה המאבק של סאם ודין, צמד הציידים, באבדון, אחת מאבירי הגיהינום, אשר חזרה מהמתים ועתה רוצה להפוך למלכת הגיהינום, על חשבונו של קראולי, אשר החל לגלות את הצד האנושי שבו. נו באמת. נמאס כבר לראות חזרת דמויות שכבר טיפלו בהן בעונות קודמות, במיוחד לאחר שהן הופכות לחלק מרכזי בעונה שלמה.

אפשר לומר, שזה היה הכרחי בכדי שתמה מרכזית נוספת בעונה זו תצא לפועל, המעבר של דין אל הצד האפל, במיוחד לאחר שהוא לקח על עצמו את "אות קין" ועד שבפרק האחרון של העונה הוא הופך בעצמו לשד. נושא זה הוא הוכחה שכבר נגמרו לתסריטאים הנושאים. חזרה עד לקין והבל ? אתם רציניים ? הפיכת קין לאיש הטוב, אשר לקח על עצמו את האות בכדי שזה לא יפול על אחיו ? ניתן להבין את האלגוריה למצב של סאם ודין, אבל זה כבר היה מוגזם, בדיוק כפי שעשו זאת בפרק אחר בעונה בו, אני מתכוון לפרק שעסק בדורותי מהקוסם מארץ עוץ. בתחילת הסדרה עוד ניתן היה להבין את ההיגיון של היוצרים, אבל הנושאים בעונה זו איבדו כל כיוון.

תמה שלישית, אשר ניתן היה לחשוב שתהיה גם המרכזית בעונה זו, אולם באופן מוזר היא הייתה ברובה רק ברקע ולקראת סוף העונה עסקו בה יותר, הייתה נושא המלאכים. על פי סוף העונה השמינית ותחילת התשיעית כן נדמה היה שהנושא יבלוט, אולם בשל העובדה שעסקו הרבה מאד ביחסי סאם ודין בעונה זו והמהפך שעבר על דין היה קשור ברובו לשדים, הרי שהנושא זז הצידה וחבל שכך.

כמו כן, הסיפור היה מסובך יתר על המידה. ניכר היה שהתסריטאים ניסו להציגו כסיפור בעל תפניות, אולם היה יותר נכון לפשט אותו. לדוגמא, בתחילה נראה היה שיש מאבק בין הסיעות של המלאכים, אולם הוא מסתיים מהר מאד. קסטיאל לא מעוניין לקבל על עצמו את דמות המנהיג, אולם מהר מאד הוא הופך למנהיג המלאכים נגד מטטרון. ברבע שעה הוא נופל ומאבד את כל מאמיניו ובחצי פרק הוא מחזיר אותם אליו לאחר שפרצופו האמיתי של מטטרון מתגלה. בתור סיפור המתפרש על פני עונה שלמה הוא הוצג בצורה לא טובה. נקודה.

הזכרתי את יחסי סאם ודין. לצערי, מדובר על אלמנטים שכבר ראינו בעונה הקודמת, לאחר שדין התחבר עם ערפד בשעה שברח עימו מ"כור המצרף". כל ההיפרדות של השניים רק בכדי שיחזרו לדאוג אחד לשני בסוף העונה כבר נראתה. או בקיצור, "כבר היינו בסרט הזה".

האם ניתן למצוא אלמנט חיובי בעונה זו ?

כן, אחד. התרחבות התפקיד של מארק שפרד בתור קראולי. עושה רושם שמעונה לעונה הדמות שלו הופכת לחביבה יותר ויותר ובעונה זו במיוחד, לאחר שהוא מתחבר לצד האנושי שלו ונדמה שהוא באמת מתקשר לדין ולא רק מנסה לתמרן אותו (למרות שגם אלמנט זה חוזר בעונה זו). מהבחינה הזאת, מארק מבצע עבודה טובה מאד. לא קל לגלם תפקיד, שאמור להיות הרשע בהתגלמותו ועדיין להיות חביב על קהל הצופים.

בעונה זו גם נערך ניסיון להפיק פיילוט לסדרת ספין אוף, אשר בסופו של דבר לא יצאה לפועל. מדובר בפרק העשרים של העונה, אשר עסק ביצורים בשיקאגו. הסיבה המרכזית לכישלון הספין אוף הייתה היעדר כריזמה ונוכחות של השחקנים המרכזיים בספין אוף, כאשר הכוונה היא ללוסיאן לויאסקאונט (אניס), מליסה רוקסבורת' (ויולט) ונתניאל בוזליק (דיוויד לאסיטר). לאחר עשר עונות של שני שחקנים מרכזיים כגון ג'נסן אקלס וג'ראד פדלסקי, זה נראה כאילו מדובר בילדים.

אז, לראות או לא לראות ?

לא לראות. הסדרה איבדה מזמן את דרכה. עושה רושם שהיא לא מתקדמת. לדוגמא, בכל סוף עונה סאם או דין הולכים לגיהנום, מאבדים את הנשמה שלהם או משהו דומה ובעונה שלאחר מכן מתחיל הסיפור מחדש. בסוף העונה השמינית זה היה המצב של סאם ובסוף העונה התשיעית הגיע תורו של דין. זה כבר נראה על גבול הגיחוך.

כמו כן, בעונה זו היו יותר מדי נושאים מרכזיים: מלחמת המלאכים, המלחמה באבדון ויחסי סאם-דין. בדרך כלל בסדרה, וגם בעונות קודמות של הסדרה הזאת, היה נושא מרכזי אחד ומספר סיפורי משנה. בעונה זו זה לא קרה וזה היה יותר מדי. בנוסף לכך, זה גרם לתסריטים להיות דחוסים. התוצאה הסופית של כך הייתה: איכות ירודה.

ולסיום, אני טוען זאת כבר מספר עונות, שבהפקה חייבים להציג דמות נשית קבועה בסדרה. נכון, שמדובר בסדרה גברית בעלת שתי דמויות גבריות מרכזיות, אך עדיין יש מקום להכניס דמות נשית קבועה (ואולי גם יותר מדמות אחת) ולא כזאת, אשר תיעלם לאחר עונה אחת כפי שעשו מדי פעם (האישה עמה דין התגורר כשסאם נפל לגיהינום בתום העונה החמישית, או החברה של סאם כאשר דין נפל אל "כור המצרף"). יכול מאד להיות שהדינמיקה בסדרה תשתנה, אולם לאחר תשע עונות לי זה נראה הכרחי, בכדי אולי להחיות אותה מחדש. למרות, שמבחינת נתוני הרייטינג לא עושה רושם שלמעריצי הסדרה האמריקאים אכפת מכך במיוחד. מה אתם חושבים ?

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

בסופו של דבר הכל מתמצה לשורה אחת: רייטינג.
למרות כל מה שכתבת הסדרה עדיין מביאה רייטינג גבוה יותר משל שאר סדרות הרשת (למעט הפלאש והחץ הירוק).
מאחר והרשתות לא מסוגלות להפסיק סדרה, ולא משנה כמה היא רעה, כל עוד הרייטינג טוב, אז סופרנטרול תמשיך לרוץ.
כרגע עושה רושם שהדבר היחיד שיבטל את הסדרה זו פרישה של אחד משני השחקנים הראשיים.

שד משעת אמר/ה...

נראה שזה יהיה בסוף כמו היפים והאמיצים איזה 200 עונות
חחחח

שד משחת אמר/ה...

שד משחת

techtik אמר/ה...

הבעיה היחידה שלי היא שדין עייף.
אני ממשיך לצפות בסדרה רק בגלל ג'נסן וזה נראה בצורה ברורה שהוא עייף ונמאס לו חגלם את הדמות של דין.