יום שני, 21 בנובמבר 2011

שלב סיכום עונה: Smallville, עונה 10: עונה גרועה, מאד.



ב 16 באוקטובר 2001 שידרה הסדרה את פרק הבכורה שלה, ב 16 במאי 2011, כמעט עשור לאחר מכן שודר הפרק ה 216 והאחרון של הסדרה ואיזה הבדל ניתן היה לזהות באיכויות בין שני הפרקים.

רבים ממעריצי הסדרה דווקא אוהבים את העונות האחרונות של הסדרה ואני יכול להבין אותם. בעונות האחרונות של הסדרה נחשפנו ליותר דמויות מעולם הקומיקס של סופרמן, כאשר בין היתר זכינו לראות את "החץ הירוק", ג'ון האיש מהמאדים, הכנרית הכחולה, אקווהמן ועוד... אך לטעמי, העונות הראשונות של הסדרה היו איכויותיות הרבה יותר. הסיבה לכך ? "מרוב עצים לא ראו את היער".

בעונות הראשונות של הסדרה זכינו לראות בכל עונה מוטיב מרכזי אחד, אשר לפיו העונה כולה התקדמה אל הפתרון בפרק האחרון שלו. אבל, למי שבוודאי זוכר, בעונה התשיעית היו כבר 2 מוטיביים: זוד והקנדורים, אשר המאבק בינם לבין קלארק נבנה לאורך זמן, וכמובן שהמשחק מול ארגון "שח-מט", אשר לפי דעתי היה צריך להיות הנושא המרכזי והבלעדי של העונה. כתוצאה מכך, לא היה מיקוד בפרקים שנטו להיות מפוזרים.

מתברר שבהפקה לא למדו את הלקח. לכאורה בעונה העשירית היה נושא מרכזי: הגעתו של "דארקסייד" ובפרק האחרון של הסדרה הרצון לדחוק את האפלה, כלומר כדור האש הענק שאיים למחוק את כדור הארץ, אך בפועל זכינו לראות כל כך הרבה נושאים. מאיפה להתחיל ? בין היתר ראינו התמקדות בסיפורים של דה סאד, "הסבתא", גנרל סלייד (בכמה פרקים) ועוד... כביכול הכל אמור היה להתחבר בפרקים האחרונים, אך בפועל זה נראה כל כך מאולץ שזה נראה לי כמו בדיחה אחת גדולה מבחינה תסריטאית.

בעיה מרכזית נוספת מקורה בשחקנים הראשיים של הסדרה. אם נעזוב כרגע את טום וולינג, אשר השתתף בכל פרק מאז עליית הסדרה והרי זה מובן היות והוא קלארק קנט\סופרמן, הרי שבעונה האחרונה לא חזינו בדמות ראשית אחת נוספת שהייתה לצידו במשך כל העונה, אולי חוץ מהדמות של לויס ליין, וזה פגם בסדרה. נתחיל בעובדה שהדמות של קלואי סליבן נעדרה מיותר ממחצית הפרקים של העונה וחסרונה הורגש ואפילו הדמות של אוליבר קווין נעדרה ממספר פרקים. בכך נוצר מעין וואקום שלא התמלא על ידי הבאת דמויות אורחות נוספות מעונות קודמות כגון ליונל לותר, סופרגירל, זוד ואחרים... לפי דעתי, היות ומפיקי הסדרה ידעו שמדובר בעונה האחרונה של הסדרה הם היו צריכים להחזיר כמה שיותר שחקנים ראשיים מעונות קודמות, אבל לא לפרק או שניים, אלא למרבית העונה. יכול להיות, שרצו לתת תחושה שקלארק נמצא לבד ומקבל החלטות לבדו, אך בפועל הייתה תחושה שחסר משהו בסדרה, במיוחד היות ומדובר היה בעונה האחרונה שלה.

מבחינה תסריטאית היה כל כך עצוב לראות את פרקי הסיום של העונה. אחרי עשר עונות, באמת היה צריך לסגור את הסדרה עם פרקי חתונה כל כך צפויים ? לא יכלו ללכת על משהו מקורי יותר ? וגם כשכבר אפשר היה לראות את פרק החתונה מתקרב, היה צריך להתמקד בהתלבטויות הכל כך עלובות של לויס בכך שהיא מעכבת את קלארק ? וכל נושא הנדרים של השניים ? בשלב מסוים הרגשתי שאני עומד להקיא. לא, אני מגזים, לא באמת רציתי להקיא, אבל אתם מבינים למה אני מתכוון.

בעיה נוספת בפרקי הסיום הייתה הנושא של "דארקסייד". במשך עונה שלמה טיפטפו לנו עד כמה הוא חזק. ואז, בשלש דקות קלארק גובר עליו בכך שהוא שועט לעברו ופשוט עובר דרכו ? אם הוא כל כך חזק כך מחסלים את הדמות שלו, בצורה כה עלובה ?

בעיה שלישית שהייתי מעונין להצביע עליה בפרקי הסיום הייתה בנוגע לדמותו של אוליבר קווין. טיפטפו לנו שקווין הפך למושחת ואכן ניסה להרוג את קלארק בפרקי החתונה, אבל קלארק מצליח לאחר שתי דקות של מאבק לבטל את סימן השחיתות ולהחזיר אותו כאילו כלום לא קרה ? וקלואי אף מנשקת אותו כשהוא יוצא מהכנסיה, לאחר ששניות קודם לכן ניסה לחסל את קלארק ? אין לה שום היסוסים שהוא לא באמת חזר לעצמו ? נו באמת. אם רצו למתוח את הסיפור היו צריכים במקום שני פרקים מרוכזים אחרונים לעשות זאת בשלשה פרקים ואז הסיפור נראה היה אמין יותר, כאשר היו מתעכבים יותר בהגשת הסיפור ולא ממהרים כל כך כפי שקרה בפועל.

אני גם רוצה לציין נקודה שלילית נוספת, שאני יודע שתקים עלי את מרבית ממעריצי הסדרה. אני מצטער, אבל כל המיתוס של סופרמן מתרכז סביב סיפור האהבה שלו עם לויס ליין, אך בפועל על המסך לא היה ניתן לראות בכלל כימיה בין טום וולינג לאריקה דוראנס. נכון, אהבתי מאד את דמותה של קריסטין קרוק בתור לאנה וחשבתי שהיא מתאימה יותר להיות בת הזוג של קלארק מבחינת הכימיה של השניים על המסך, אך זו לא הסיבה לכך שלא ראיתי כימיה בין וולינג לדוראנס. ההוכחה לכך הגיעה כאשר ניתן היה לראות את הכימיה בין קאסידי פרימן בתור טס מרסר לטום וולינג. דוראנס הופיעה בסדרה מהעונה הרביעית באופן עקבי (גם אם בעונות קודמות היא לא הופיעה בכל 22 מפרקי העונה) ואילו פרימן הופיעה רק החל מהעונה השמינית ולמרות זאת, הכימיה בין השניים בלטה כמעט מהרגע הראשון. כימיה זה משהו שאו שיש או שאין ולפי דעתי בין וולינג לדוראנס לא התפתחה כימיה שכזאת. בשל כך, כל העונה האחרונה, בה כביכול סיפור האהבה בין לויס ליין לקלארק קנט אמור היה להגיע לשיאו, נראתה לי מזויפת.

דרך אגב, צריך לעמוד על נקודה מרכזית מאד שעמדה בליבה של העונות האחרונות של הסדרה והיא טום וולינג. כאשר סדרה משודרת לאורך זמן כה רב, אפשר להבין את עייפות החומר אצל שחקנים. בכל זאת, לא מדובר באופרת סבון יומית שהשחקנים רגילים להופיע מדי יום על המסך. בעונות האחרונות של סמולוויל, וולינג הזכיר לי את משחקו של לוק פרי בימיו האחרונים לפני שעזב את הסדרה "בברלי הילס 90210" בתחילת העונה השישית שלה (למרות שחזר לעונות האחרונות שלה). לכאורה, וולינג שיחק בצורה מקצועית ולא ניתן היה לזהות פגם במשחקו, אך בפועל כבר ניתן היה להבחין שאין לו כבר את החשק לגלם את הדמות של קלארק קנט לאחר כל כך הרבה שנים. בהתחשב בכך שמלכתחילה הוא לא היה להוט לגלם את הדמות (צריך לזכור שהוא החל כדוגמן) עובדה זו ניכרת על המסך כמעט לאורך כל העונה. יהיו שיגידו שבעונה הזאת כביכול קלארק אמור היה להתנהג יותר כקריפטוני ופחות להראות רגש, אך העיניים לא משקרות ולא ניתן היה לזהות בו את הלהט שראו בו בעונות קודמות (אפילו בעונות 7 ו 8). לפי דעתי, הכל היה עניין כספי טהור עבורו וראו את זה על המסך.

ולסיום מספר שאלות: בעונה שכזאת, שידעו מראש שהיא האחרונה, לא יכלו להחזיר את הדמות של לאנה לאנג אפילו לפרק אחד ? אני יודע שפנו לקריסטין קרוק והיא סרבה, אבל אם למייקל רוזנבאום "ישבו" על הווריד בכדי שיגיע לפרקי הסיום ובסופו של דבר הצליחו, למה לא יכלו לעשות זאת לקריסטין קרוק ? עד כמה שאני מבין היא לא הייתה עמוסה בפרויקטים באותה תקופה. כמו כן, בשביל מה היה צריך לחסל את דמותה של טס מרסר ? מה השיגו בכך ? שלקס הוא רוצח ? כבר גילינו זאת קודם לכן. ויתרה מכך, השימוש ברעלן בכדי למחוק את זכרונו של לקס, בכדי שלא יזכור מיהו או מהו קלארק קנט ? לי זה נראה כמו חרטוט שלקוח מסדרות אופרות הסבון ומאולץ מאד בכדי לסגור את הנושא של לקס. היות ובקפיצה לעתיד ראינו שלקס הוא הנשיא, סימן שהוא היה עדיין באיזור, למרות שידענו שהוא מת לפני מספר עונות. אז איך ניתן היה להשאיר את האשליה של קלארק קנט\סופרמן ? על ידי מחיקת מוחו של לקס ? לפי דעתי ניתן לסכם זאת במילה אחת: עלוב.

לסיכום, לפי דעתי, הסדרה הייתה צריכה להסתיים כבר בתום העונה השמינית. שתי העונות האחרונות של הסדרה היו ניסיון "לסחוט את המיץ מפרי שכבר יבש" ולכן ככל שהפרקים נעו קדימה האיכות שלהן קטנה. בעונה התשיעית הסיפור של "שח-מט" עוד החזיק את הסדרה מעל המים, בעונה העשירית לא היה סיפור מרכזי אחד שהצליח לעשות זאת. מדובר בעונה מיותרת מאד שלא עשתה לסדרה שירות טוב, במיוחד עבור הצופים שזוכרים את עונתיה הראשונות. מה בכל זאת אפשר לציין לטובה בעונה הזאת ? את המשחק המצוין של השחקנית קאסידי פרימן (טס מרסר) ואת העובדה שבסוף הפרק האחרון של הסדרה החליטו להשתמש בנעימה של סופרמן מהסרטים בכיכובו של כריסטופר ריב, נעימה שהעלתה חיוך על פני חובבי הז'אנר ובמיוחד על פני חובבי הדמות. מעבר לכך ? מדובר בבזבוז זמן בצפייה ב 22 פרקים.

אז, לראות או לא לראות ?
אני מניח שחובבי הסדרה לא יחמיצו את העונה האחרונה שלה. לצופים האחרים שמתלבטים אני מציע לדלג עליה. העונה הזאת רק קלקלה עבורי את הרושם מ 8 העונות הראשונות והאיכותיות שלה.

6 תגובות:

שקד אמר/ה...

אלוהים, כמה שאני לא מסכים איתך.
ראשית והנקודה שהכי צרמה לי- הכימיה בין אריקה לטום. יכול להיות שזה רק אני ויכול להיות שזה רק אתה, אבל אני טוען שהכימיה בין אריקה לטום הייתה הרבה יותר אמינה מהכימיה שבין קאסידי לטום וכן, שבין קרוק לוולינג. אני הרבה יותר אוהב את דוראנס מאת קרוק.
שנית, לגבי טום וולינג, אני לא מסכים איתך. אני פשוט לא מסכים איתך.
אתה לא יכול להאשים את ההפקה בכך שלא הביאה את קרוק בגלל שקריסטין סרבה למרות בקשות חוזרות של ההפקה.
היה צריך לחסל את דמותה של טס כדי להראות שהפינאלה גדולה יותר וחוץ מזה, הם רצו להביא לדמות סיום וזה הסיום שהם נתנו לה.שים לב שהם הביאו סיום לכל אחת מהדמויות של הסדרה.
אני מסכים איתך לגבי דארקסייד, חשבתי את אותו דבר כשראיתי את הפרק.
תחשוב שכל אחת מהדמויות שהופיעו בעבר עובדות בדברים אחרים כיום ומה לעשות? אי אפשר תמיד להביא דמות חדשה ויש מגבלות תקציב.
אני דווקא לא מסיכם איתך. אני לא אוהב שכשיש רשע אחד של כל העונה כי אז בשלב מסוים הרשע נמאס. אני מעדיף כשיש כמה דמויות של רעים.
חוץ מזה, שבעונה הראשונה ממש לא היה רשע אחד וגם לא בשנייה, בשלישית איכשהו אפשר לציין את ליונל, למרות שאני לא מסכים איתך, אבל אפשר לעשות את זה ואילו ברביעית באמת התחילו להביא רשעים לעונה שלמה(למרות שגם בשביעית לא היה-לקס, ברייניאק, הקריפטונים).
ואני זוכר את העונות הראשונות, ראיתי אותן לפני כחצי שנה.
אבל, אני מניח שציפית לזה.
לא אהבת את העלילה של היקום המקביל? את הפרקים שעסקו בעלילה של פורעי החוק(במיוחד פרק 13)? את הפרק שעסק באקוומן.

ואגב, אני לא אוהב את עולם הקומיקס ולא קראתי מעולם שום קומיקס.

אנונימי אמר/ה...

רשת הcw מתכוונת להעלות סדרה חדשה כהסדרות שלה יחזרו ב2012 ?

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על פרקים 1-4 של היה היה פעם("once upon a time")?

אנונימי אמר/ה...

אתה צודק.

אני מאוד מאוכזב מהסדרה הזאת, על גיבור קומיקס נהדר.. זו סדרה שמביישת את השם של הדמות שהיא מבוססת.

והסוף של העונה העשירית, היה פשוט עלוב! דרקסייד בחיים לא היה מפסיד מתעופה קטנה של קלארק והזזת הכוכב שלו.

דרקסייד זו הדמות הכי חזקה בעולם של סופרמן, והיו מלא פעמיים בקומיקס שהוא כמעט חיסל לגמרי את סופרמן.

שלא נדבר על דומסדיי, שגם לדמות הזאת עשו עיבוד מחורבן ביותר בסדרה.

דומסדיי היא הדמות היחידה! שהצליחה "להרוג" את סופרמן לזמן מסויים...

אנונימי אמר/ה...

מה שאמרת כ"כ נכון, בעונה 10 נטשתי את הסידרה שהפכה כבר למשעממת וגרועה, וזה אחרי שבעונות הקודמות היא הייתה הראשונה שהייתי רואה...

noa אמר/ה...

אני לגמרי מסכימה עם הביקורת.הסדרה הלכה והדרדרה והעונה העשירית היתה ממש עלובה.זה ממש היה נראה שגם לכותבים נמאס ממנה כבר והם רק מנסים להפטר ממנה.
כל הסגירות של הקווי עלילה היו ממש לא מושקעים.10 עונות קלארק מנסה ללמוד לעוף ופתאום בשתי דקות הוא פותר את כל האישיוז שלו עם עצמו ומצליח?לקס בעצם כן חי?לטס יש משהו שמוחק זכרון?באמת?הצופים אמורים לקנות את כל זה??
אישית לא אהבתי את כריסטין קרוק,אבל אין ספק שאיתה היה לטום וולינג כימיה הרבה יותר מוצלחת מאשר עם אריקה דוראנס.היא שחקנית מעולה,אבל הם פשוט לא משכנעים בתור זוג.ועם טס היתה לו כימיה כל כך טובה שהייתי בטוחה שיעשו מהם זוג באיזה שהוא שלב.
זו באמת היתה עונה גרועה ולגמרי מיותרת.סתם חבל שהרסו ככה את הסוף.כבר היה עדיך להם פשוט לחתוך באמצע ולוותר על הרדידות של העונה העשירית.