יום שני, 28 בנובמבר 2011

שלב סיכום עונה: Fringe, עונה שלישית: העונה הטובה ביותר עד כה.



אחת הבעיות של העונה השניה של הסדרה הייתה העובדה שלצד פרקים איכותיים ברמה גבוהה מאד, במיוחד לקראת תום העונה, ניתן היה למצוא פרקים רבים בעלי איכות נמוכה מאד שלעיתים גבלו בכך שהיו משעממים. בעונה השלישית, ניתן לומר שמספר הפרקים הפחות איכותיים פחת בצורה ניכרת וכמעט כל פרק בו היה באיכות גבוהה. הפרקים האחרונים של העונה, ובמיוחד הפרק האחרון הדגימו כיצד צריך לעשות זאת בצורה נכונה.

הסיבה לכך שהעונה השלישית הייתה כה איכותית היא, משום שבעונה הזאת כמעט כל פרק תרם לסיפור המרכזי. נכון, לא כל פרק היה פרק ציר, אבל במרבית הפרקים שלא היו פרקי ציר היו מספר אירועים שתרמו להבנת הסיפור המרכזי.

מה גרם לכך ? סיבה אחת יכולה להיות שזה בדיוק מה שתכננו התסריטאים והמפיקים לפני תחילת העונה, ובמידה וזו אכן הסיבה מגיע להם צל"ש על עונה מעולה, אולם סיבה נוספת יכולה להיות נתוני הרייטינג הפחות טובים של הסדרה, בעיקר בחצי השני של העונה כאשר הסדרה עברה להיות משודרת ביום שישי ובשל כך ספגה מהלומה חזקה וירידה גדולה בנתוני הרייטינג. יכול להיות שהמפיקים חשבו שהסדרה לא תחזיק מעמד לעונה נוספת, ואכן, אם שופטים את הסדרה על פי נתוני הרייטינג בלבד, ניתן לומר שההענקה של עונה נוספת לסדרה הייתה הפתעה גדולה, במיוחד הענקת עונה מלאה נוספת ולא 13 פרקים בלבד, כפי שנהוג בדרך כלל. הפרק האחרון של העונה, שהיה פנטסטי ובו ראינו את פיטר קופץ לעתיד ורואה את תוצאות ההחלטה שלו להציל את היקום שלו ושל אוליביה שלו ובכך להרוס את היקום המקביל, למרות שהסתיים במעין קליף האנגר, יכול היה בקלות לשמש כפרק סיום הסדרה. אני מניח שרק ראיונות עתידיים עם מפיקי הסדרה יגלו לנו את התשובה לכך.

בכל מקרה, לאנשים שעדיין לא צפו בסדרה אביא מעין סיכום אירועי העונה. העונה השנייה הסתיימה בכך שאוליביה המקורית נתקעה ביקום המקביל בשעה שאוליביה השנייה נשלחה כמרגלת ליקום המקביל בכדי לחלץ מספר חפצים עבור המכונה הגדולה אותה ראינו שוולטר מהיקום המקביל ניסה להכניס אליה את פיטר. בכדי שאוליביה המקורית לא תמרוד ותשתף פעולה בכך שתגלה להם כיצד לחצות בין היקומים מושתלת בה הישות של אוליביה השנייה. לאט לאט אוליביה מבינה מה נעשה לה והיא מצליחה לברוח.

כאשר אוליביה חוזרת ליקום שלה היא מגלה שזה קרה מאוחר מדי. פיטר, אליו התוודתה לקראת תום העונה השנייה, שהיא אוהבת אותו, ניהל רומן עם האוליביה המקבילה (ובעתיד היא גם תיכנס ממנו להריון). אוליביה השנייה בורחת ליקום שלה וחוזרת למעמדה הרגיל.

לקראת תום העונה אוליביה מהיקום המקביל יולדת ילד וולטר משתמש בדם שלו בכדי להפעיל את המכונה הגדולה, אשר אמורה לחסל את היקום השני ולהציל את היקום שלו. אולם אוליביה מצליחה להערים על המכונה ולאפשר לפיטר לתפוס את מקומו בתוך המכונה. כאשר פיטר נמצא בתוך המכונה הוא קופץ לעתיד ומגלה מה יקרה כאשר הוא בוחר להציל את עולמו ושל אוליביה המקורית. היקום השני נהרס וגם היקום שלו סובל ופיטר מבין שעליו לבחור בצורה אחרת באותה נקודה בזמן, ולכן וולטר מחזיר אותו אחורה בזמן ופיטר יוצר גשר בין שני היקומים, בכדי שיעבדו ביחד לפתור את הבעיות של שני היקומים.

מה בכל זאת הפריע לי בעונה הזאת ? כפי שהבנתם, במהלך העונה היה משחק ומעבר בין יקומים, ולכן פרקים מלאים עסקו ביקום אחד או בשני, בעיקר בתחילת העונה, ולכן בפרקים שלמים היקום השני לא הוזכר. לעיתים זה היה מעצבן, בשל העובדה שבמספר פרקים עסקו ביקום אחד ואז לפרק אחד או שניים עברו ליקום השני. היה עדיף אם היו יוצרים פרקים כפולים ומנווטים בתוך הפרקים בין היקומים.

בעיה נוספת, לפחות עבורי, אבל בשל העובדה שמדובר בסיפור על יקומים מקבילים היא הייתה מחויבת המציאות, הייתה השימוש של הדמויות בשני היקומים. ההבדל בין אוליביה המקורית לאוליביה מהיקום המקביל היה הפאה שלבשה השחקנית שגילמה את הדמויות, אנה טורב. קוראי הבלוג שלי מודעים לכך שאני לא אוהב ששחקן או שחקנית מגלמים מספר דמויות באותה סדרה כגון תאומים\תאומות וכו'... אך, כפי שציינתי, במקרה הזה לא הייתה ברירה ואנה טורב, שמרבית מהעומס במקרה הזה, נפל עליה, עשתה עבודה טובה בגילום שתי הדמויות, גם אם לעיתים לא ניתן היה לזהות שוני בין שתי האוליביות מבחינת איפיון הדמות.

לסיכום, בניגוד לסדרות אחרות (מישהו אמר The Vampire Diaries ?), ניתן לראות יד מכוונת ותיכנון מראש לנקודות עתידיות. עובדה זו גורמת לכך שהפרקים יהיו מהנים יותר. בעונה השלישית של Fringe הפרקים גם איכותיים יותר מהפרקים של עונות קודמות של הסדרה, בעיקר בשל כך שכמעט לכולם הייתה נגיעה לסיפור המרכזי. היה גם נפלא לקבל פרק של קפיצה בזמן, במיוחד כפרק סיום עונה, והלוואי ויהיו פרקים נוספים שכאלה. גם על אי אלו בעיות קטנות ניתן למחול.

אז, לראות או לא לראות ?
לראות. מעריצי הסדרה לא יכולים לפספס אותה. לצופים שעדיין לא נחשפו אליה כדאי להתחיל לראות אותה מההתחלה וכאשר יגיעו לעונה השלישית הם יבינו שמדובר בהנאה צרופה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

מתי יהיה אפשר לדעת עם תהייה עונה 5 ?