יום שני, 21 בנובמבר 2011

שלב סיכום עונה: Supernatural, עונה שישית: מיותרת.



מעריצי הסדרה בוודאי יודעים זאת טוב מאד: הסדרה נועדה לרוץ במשך חמש שנים בלבד. התכנון של יוצר הסדרה, אריק קריפק, טען בכמה ובכמה ראיונות שכל הסיפור נכתב מלכתחילה לחמש שנים. ואכן, למרות שהעונה החמישית של הסדרה הייתה בינונית במקרה הטוב, ניתן היה להבחין בהשתלשלות האירועים מהעונה הראשונה ועד לאירוע הסיום שאמור היה כביכול להתרחש בתום העונה החמישית: האפוקליפסה שסאם ודין מנעו.

בעיקר בשל הסיבה הזאת היה מעצבן לראות שברשת ה CW החליטו "לחלוב" עונה נוספת, שישית במספר (והעונה נוספה עונה שביעית). השחקנים הראשיים העניקו ראיונות במספר מקומות לפני תום העונה החמישית ובו הם טענו שהסדרה הגיעה למיצוי, כמו כן, הם הוסיפו, שבלעדי אריק קריפק, יוצר הסדרה, אין טעם להמשיך. מיותר לציין, שאריק לא המשיך אל העונה השישית ונשאר בדרגת יועץ בלבד. למרות כל זאת ברשת המשיכו את הסיפור. לפי דעתי, ועל פי העונה כולה, זו הייתה טעות.

בתום העונה החמישית, סאם נופל אל הגיהנום כשלוציפר בתוכו, אך בשניות האחרונות של העונה רואים כיצד סאם משקיף על דין בשעה שהוא שוהה בביתו עם ליסה ובן. העונה השישית נפתחת ובעקבות מקרה השניים חוברים ביחד, כאשר דין בסופו של דבר עוזב את ליסה ובן וחוזר לדרכים ביחד עם סאם ומסתבר שגם סבם חזר (הרי הוא מת מזה זמן רב). ככל שהזמן עובר דין מרגיש שמשהו בסאם לא בסדר ומתברר שסאם אומנם חזר מהגיהנום אך ללא נשמה. לאחר התקלות עם ה"מוות" הלה מחזיר לסאם את נשמתו, אך טוען שהוא שם הגנה שאסור לסאם לפרוץ, אודות מה שקרה לו בגיהנום. כמובן שהכל משתבש.

במקביל, מסתבר שסבם של סאם ודין עובד עבור השד שנקרא "קראולי", אשר הפך לשליט בגיהנום. לקראולי יש משימה: הוא רוצה לגלות היכן "כור המצרף" בשביל לגנוב משם נשמות שיאדירו את כוחו ולשם כך הוא מענה שדים.

שדה אחת בורחת מ"כור המצרף", "איב", שהיא אמורה להיות ה"אמא" של הכל. היא יוצרת מהומה גדולה, אך בסופו של דבר דין מחסל אותה, רק בכדי לגלות שהאויב האמיתי נמצא קרוב לבית: המלאך קסטיאל, אשר כרת עסקה עם קראולי בכדי לחלק ביניהם את הנשמות מתוך רצון לעצור את המלאך רפאל, שרוצה להחזיר את האפוקליפסה. העונה מסתיימת בכך שקסטיאל משיג את כל הנשמות לעצמו ומכריז על עצמו בתור "אלוקים".

לאורך כל העונה מתקבל הרושם שלמעשה מדובר ב"מריחה" אחת גדולה. הסיפור, שאמור היה להסתיים בעונה החמישית, נפתח מחדש וכלל כל כך הרבה סיפורי משנה והתפתלויות שהסדרה איבדה את דרכה. בעבר, לכל עונה היה סיפור מרכזי אחד, בעונה הזאת, אולי מתוך רצון להחיות סיפור שכבר נסגר פתחו כל כך הרבה סיפורים, שלעיתים הפתרונות לא תאמו את התחלת הסיפור. לדוגמא, עשו סיפור כל כך גדול מ"איב", אבל בשנייה אחת היא נופלת בפח בצורה כל כך נאיבית ? דוגמא שנייה, לקראת הסוף, קסטיאל שובר את המחסום במוחו של סאם על מה שקרה לו בגיהנום, ולאחר עשרים דקות הוא חוזר לתפקד בצורה רגילה ? באמת ?

גם הסיפור של דין עם ליסה ובן נראה שלא כתוב בצורה טובה. אני מבין שלקחו אותם כמוטיב לאורך העונה, אך לסיים את חלקם בפרק הלפני האחרון כאשר קסטיאל מוחק להם את הזיכרוון בכדי שדין לא ירגיש אחראי למה שקורה להם ? לי זה נראה כאילו החתימו את השחקנים לעונה בתור שחקנים אורחים ובעונה שלאחר מכן החליטו ללכת בכיוון אחר ולכן סגרו את הסיפור שלהם בצורה מלאכותית. דין אוהב אותם כל כך ובגלל זה הוא עוזב אותם ? תעשו לי טובה.

למען האמת, הפרק היחיד שהיה באמת פרק טוב, היה הפרק שסאם ודין מוצאים את עצמם במציאות חלופית בה הם שחקני טלוויזיה בסדרה Supernatural. זה היה הפרק היחיד בו ניתן היה לראות מעט מהאיכות שאפיינה את הסדרה בעונותיה הראשונות וכן לחזות במעט חוש הומור, אשר היה חסר לסדרה במרבית מפרקיה בעונה השישית.

ונקודה נוספת, חמש העונות הראשונות פעלו לאיטן לנקודת שיא, אשר הגיעה לשיאה בפרק האחרון של העונה החמישית, עתה לא ניתן לדעת לאן בדיוק הסדרה חותרת. לי נראה, שהתסריטאים יתכנסו בסוף כל עונה, יכינו את הנושא הכללי של העונה הבאה (במידה והסדרה תחודש) ובפרק האחרון של העונה ישאירו כביכול קליף האנגר, שיהווה פתח לסיפור של העונה שלאחר מכן. כך ניתן להמשיך עד עונה מספר 15 במידה והרייטינג יספק את הרשת. אותי זה לא מספק. לי נחוץ יותר מסתם רעיון לעונה אחת, נחוץ שיהיה סיפור מסגרת שיגדיר לאן הסדרה חותרת. אחרת, מדובר ב"טחינת מים" של הסדרה ובשלב כלשהו הצופים יבינו זאת. אפשר לומר שהם כבר מבינים זאת היות והרייטינג של הסדרה השנה ירד.

לסיכום, הסדרה עובדת על כוח האנרציה ולא ממש מחדשת. בעונה השישית ראינו את אותם אלמנטים שראינו בעונות קודמות, אבל לא נראה שהסדרה "חיה". העונה השישית של הסדרה הציגה סיפור פגום, מסופר בצורה לא נכונה ולא רצויה. הדמויות המענינות היחידות במהלך כל העונה היו של קראולי ובלתאזר, אבל יותר מהכתיבה הן בלטו בשל השחקנים שגילמו אותם, מארק שפרד וסבסטיאן רושה הנהדרים.

אז, לראות או לא לראות ?
אם אין לכם משהו אחר לצפות בו אתם יכולים לצפות, אם יש לכם סדרות אחרות בקנה, צפו בהן, לא יקרה כלום אם תדלגו על העונה השישית של הסדרה. יתרה מכך, אולי בשל כך במבט לאחור תזכרו את הסדרה כשהיא עוד הייתה, בצורה יחסית, בשיאה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

קודם כל, כל הכבוד על ההשקעה והפירוט והכל!
נהנתי לקרוא את הביקורת שלך לגבי העונה השישית, ועם הרוב אני ואני מאמין שגם רוב מעריצי על טבעי מסכימים..
אבל, לדעתי עונה 5 הייתה עונה מצויינת אם לא הטובה ביותר, וגם לגבי סאם בעונה ה6, בעונה ה7 תוכל לראות איך שבירת הקיר בראש של סאם תשפיע עליו..

אנונימי אמר/ה...

הסידרה עדיין מספקת את הנדרש, ובעיקר את הפן של הפאן[FUN[, ולי זה מספיק...