יום שני, 5 ביולי 2010

שלב סיכומי עונה: Merlin – עונה שנייה: ככה ככה.


כחלק מהשלמת הסדרות שחיכו לי עד עתה כדי שאצפה בהן חיכתה גם העונה השנייה של Merlin. הסדרה אשר מספרת את סיפור אגדת המלך ארתור בימיה הראשונים. רק בימים האחרונים יצא לי לצפות בעונה הזאת עד תומה וניתן לסכם זאת כך: 6 פרקים ראשונים מיותרים לחלוטין ו 7 פרקים (החל מהפרק השביעי ועד הפרק ה 13 והאחרון) טובים עד טובים מאד.
ראשית, צריך לציין כי הסדרה סוטה מאד מסיפור האגדה המקורי, במיוחד בתיאור הדמויות של גווניבר ומורדרד, ואולי טוב שכך, שהסדרות יציגו מבט קצת שונה ממה שהתרגלנו לראות עד עתה. אבל בכל מה שקשור לדמותה של גווניבר אני חושב שקצת טעו. אני יודע שרצו להראות שמורגנה יפה וגווניבר אישה טובת לב אבל הלכו פה קצת יותר מדי רחוק משום שבסיפור המקורי ארתור נמשך ליופיה של גווניבר ולא לאופיה, דבר שאחר כך גם יביא למפלתו. היו צריכים ללהק שחקנית קצת יותר יפה משום שקשה להאמין שלאחר מכן יתבצע מאבק על ליבה של גווניבר בין לאנסלוט וארתור, זה נראה חסר אמינות. אני יודע שנשים יקומו ויצעקו, לא, היופי זה לא הכל, אבל אין מה לעשות, בסיפור הזה יופיה של גווניבר הוא לב המאבק בין שני הגברים עליה.
מבחינת העלילה. כפי שציינתי, ששת הפרקים הראשונים של העונה היו פרקים מיותרים ולא תרמו כלום להזזת העלילה. ברגע שהחלו לעסוק יותר בסיפור המרכזי של ארתור, מורגנה, מורדרד והתוספת בחלק השני של העונה, מורגוז, ראינו שדרוג רציני והסדרה עברה מסדרה לילדים בני 12 לסדרה שגם אנשים קצת יותר מבוגרים יכולים לראות.
אנשים רבים לא מבינים שמרבית מהסדרות או הסרטים שבני נוער רבים רצים לראות בקולנוע או בטלוויזיה יש בהן עומק שלא נראה לעין במבט ראשון. דוגמא עתיקה היא "גוליבר" אשר היווה סאטירה על החברה באותם ימים. בדור שלנו ניתן לציין את "שר הטבעות" אשר הייתה בטרילוגיית הסרטים הרבה יותר מאשר עולם של פיות ומלחמות. כך גם במקרה של מרלין. אם לא שמתם לב, הסיפור המקורי ממשיך את הקו של אותם ימים בה נכתב (הגרסה הרשמית נכתבה במאה ה 15 אבל איזכורים לסיפור ניתן למצוא כבר במאה ה 12) הילול הדת הנוצרית הקתולית והסכנה שבפגאניות ובמיוחד – הסכנה שטמונה באישה. הילול הדת הנוצרית מגיע במיוחד לאור מלחמות הדת שצצו באירופה באותם שנים.
למרות שבתחילתה הדת הנוצרית קיבלה את האישה אם לא כשווה לגבר אז כמי שיכולה להביע את דעתה, מהר מאד החליטו שם להשתיק את הקול הנשי ולא החמיצו שום אפשרות לנגח אותן. לכן, תמצאו במרבית מהספרים באותה תקופה תיאורים של הנשים כמכשפות או כמי שידרדרו את הגברים ויביאו למפלתם, וכך גם בסיפור של אגדת המלך ארתור – מצד אחד מורגנה המכשפה ומצד שני גווניבר אשר תביא למפלתו של ארתור.
אם נשווה את הסדרה לרובין הוד, כי פחות או יותר מדובר על אותו קהל יעד, הרי שרובין הוד הייתה במשך שתי העונות הראשונות ברמה גבוהה יותר ורק עונתה השלישית גרעה מאיכותה. במקרה שלנו הירידה הגיעה כבר בחלקה הראשון של העונה אבל למזלה החצי השני פיצה על כך.
עכשיו מגיעה הסדרה לנקודה מאד מכרעת:
במידה והסדרה תפתח את העונה השלישית בצורה חזקה קיים סיכוי גבוה שהיא תוכל למשוך ליותר מעונה אחת. במידה והתחלת העונה השלישית תפתח כפי שהעונה השנייה נפתחה קשה לי לראות אותה ממשיכה לעונה נוספת.
באופן אישי אני מחכה לגרסה של רשת Starz לסיפור, גרסה אשר תקרא "קמלוט" ותעלה בתחילת שנת 2011. זו כבר תהיה גרסה בוגרת יותר ולא הגרסה הבריטית שמיועדת יותר לבני הנוער.
אז האם לראות או לא ?
לנערים בגילאי 15-12 החוויה נמשכת מהעונה הראשונה. לאנשים קצת יותר בוגרים מדובר באכזבה, לפחות בחלקה הראשון, במיוחד לאור עונה ראשונה שהייתה טובה יותר. להם הייתי מציע לעבור על 6 הפרקים הראשונים די במהירות ולהתרכז ב 7 האחרונים או לנסות לחכות לגרסה של רשת Starz.

אין תגובות: