יום שני, 1 במרץ 2010

ספרטאקוס – עונה ראשונה, פרקים 5-1: הדגמה, כיצד רעיון טוב יכול להוליד סדרה גרועה.


אחת מהסדרות הטובות ביותר ששודרו בשנים האחרונות הייתה "רומא". סדרה אשר סיפרה את הקורות ברומא בתקופה שבין ימי יוליוס קיסר ועד כניעתו של מרקוס אנטוניו לאוקטביאנוס (לימים אוגוסטוס קיסר) במאה הראשונה לפני הספירה. "רומא" גם הייתה אחת הסדרות האהובות עלי, בין היתר מכיוון שהיא סופרה מנקודת מבטם של שני אנשים לא מרכזיים לוציוס ורונוס וטיטוס פולו. התסריט של הסדרה היה נהדר, המשחק של השחקנים היה מעולה והעלילה מרתקת.
בשל אהדתי הגדולה לסדרה שמחתי מאד שהחליטו ליצור סדרה נוספת על התקופה הרומאית, על "ספרטאקוס" ומרד העבדים ברומא בין השנים 73 ל 71 לפנה"ס. מבחינת לוח הזמנים מדובר כעשרים וחמש שנה לפני תחילת הסדרה "רומא" כך שאפילו ניתן היה לשייך אותה מבחינה כרונולוגית.
השמחה שלי הייתה מוקדמת מדי.
מדובר בסדרה בינונית במקרה הטוב עם מספר בעיות קריטיות.
ראשית, העלילה איטית להחריד. אני יודע שמדובר בסדרת טלוויזיה אשר מעוניינת לשרוד שנים נוספות אבל קצב ההתנהלות בסדרה הזאת גורם לך ללאות כמעט מאמצע הפרק הראשון. ב"רומא" מנגד העלילה זרמה באופן מהיר יותר והסדרה התאימה את עצמה לקצב טלוויזיוני שנהוג היום. אני לא אומר שזה הכרחי לכל סדרה אבל עלילה איטית מצריכה תסריט מעולה, וזה מביא אותי לבעיה השנייה.
התסריט של הסדרה ממש, ואני עדין, לא טוב. המשפטים שניתנים בפי השחקנים פשוט מטופשים והצופה מרגיש כאילו הוא נמצא בהצגת ילדים. כל מי שמנסה לקשור אותה ל"רומא" גורם עוול ליצירת המופת הוותיקה יותר. אני לא יודע מי כתב את התסריט אבל רצוי שדרוג מאסיבי לקראת העונה השנייה, הסדרה כבר חודשה לעונה שנייה כך שהיא לא צריכה לדאוג, משום שאם המגמה תימשך אל תוך העונה השנייה אני פשוט אירדם באמצע הפרק או אף אפסיק לצפות.
נקודה בעייתית שלישית. ככל הנראה משום שהסדרה צולמה בתקציב נמוך הסדרה נראית כאילו מדובר בצילום חובבני. יש יותר מדי צילומי אולפן במקום צילומי חוץ והצופים רואים זאת מהר מאד. ניתן לזהות שלא מצלמים את הסצינות בחוץ אלא מול מסך כחול שעליו מדביקים אפקטים של מחשב באיכות של צלם חובבני.
אפקטי המחשב מצביעים על בעיה נוספת. בעיה רביעית במספר. הסרט "300" יצר נוסחה של האטת התמונה והתזת דם פיקטיבי על המסך באפקט מחשב ומאז היו מספר סרטים וסדרות שניסו לחקות את האלמנט הזה. גם ב"ספרטאקוס" מנסים לעשות את זה. אבל בעוד ב"300" מדובר היה בתוצר סופי מושלם והאפקט נועד רק להוסיף לרעיון, תסריט ולמשחק מופלא הרי שנראה שהאפקטים הללו ב"ספרטאקוס" אמורים להוות חלק נכבד מההצגה ולמעשה נראים כלא שייכים. הניסיון להראות את האכזריות של עולם הגלדיאטורים על ידי קרבות שמצולמים עם אפקטים של מחשב גורמות למאבק להיראות כמזויף. אני חושב שהיו חייבים לצלם את הקרבות באופן רגיל.
נקודה נוספת מאד לא חיובית: סצינות הסקס. גם ב"רומא" היו סצינות סקס וכך גם בסדרה תקופתית אחרת "שושלת טיודור", אבל בניגוד לשתי הסדרות הללו סצינות הסקס ב"ספרטאקוס" לא משרתות שום דבר. אין שום רעיון תסריטאי שמצדיק אותם. לא ברור מדוע לפתע פתאום רואים את הסצינות הללו מלבד להציג אותם על המסך כדי למשוך צופים נוספים. אין בנייה לקראת הסצינה, אין הכנה לקראתה, היא פשוט מופיעה לך על המסך. אם לא היינו רואים את שתי הסדרות התקופתיות האחרות יכול להיות שאולי היינו מתרשמים אבל מכיוון שראיתי את הסדרות הללו גם הסצינות הללו נראות לי מזויפות כמו כמעט כל הסדרה הזאת.
מה הדבר החיובי בסדרה ? נשים יאהבו אותה כי רואים שם גופות של גברים רבים, שריריים, עם ריבועים בבטן ויהיו שיאהבו לראות את זה. לגברים יש את ארין קמינגס היפה כסורה, אשתו של ספרטאקוס, ואת ויוה ביאנקה כאיליתיאה. מדובר בשתי נשים יפות מאד שנעימות מאד לעין, חבל שמלבד הפרק הראשון לא רואים הרבה את הדמות של ארין, סורה. לצערי, זה הדבר החיובי היחיד בסדרה הזאת שאיכזבה אותי מאד.
לסיכום, מדובר באנטי קליימקס ענק. הציפיות שלי היו גבוהות מאד ובשל כך גם אכזבתי הגדולה. לסדרה היו את כל התנאים להצלחה: רעיון מעניין, נשים וגברים נאים לעין וסדרה קודמת שפתחה עבורה את הדלת, אבל הסדרה נראית חובבנית מאד, בעלת תסריט גרוע, שימוש יתר על המידה באפקטים של מחשב וסצינות סקס לא במקום. אה כן, ממש כואב לראות את לוסי לולס ("זינה הנסיכה הלוחמת") בסדרה הזאת. לכל מי שזוכר את האישה היפה מהסדרה המצליחה של שנות התשעים זוכה לראות אישה שזיקנתה מביישת אותה. חבל.
טוב, אולי העונה השנייה תהיה טובה יותר. כנראה שלא, משום שמעטות הסדרות שמפיקות לקחים מעונה לעונה בצורה מוצלחת. קשה לי להאמין שהפעם הזו תהיה שונה.

אין תגובות: