יום ראשון, 27 בדצמבר 2009

תוכניות ריאליטי: האם צריך אותם בכלל ?


כאשר מביטים על משדרי הטלוויזיה הישראלית בשנתיים האחרונות אנחנו חוזים באינפלציה של תוכניות ריאליטי. החל מ"כוכב נולד" ששורדת עונה אחרי עונה דרך "נולד לרקוד", שהספיקה לגווע וכלה ב"הישרדות" או "האח הגדול" אשר נחשבות כלהיט התורן של רשתות הטלוויזיה, ערוץ 10 מצד אחד וערוץ 2 מצד שני. כשמביטים בכל כך הרבה תוכניות ריאליטי (והתוכניות שציינתי היו רק קצה המזלג של מגוון תוכניות שעולות ויורדות בקצב גבוה), נשאלת השאלה: האם אנחנו צריכים את התוכניות הללו ? או במילים אחרות, בשביל מה להעלות תוכניות כאלו לאוויר ?
כשעונים על השאלה הזאת לפי דעתי צריכים לחלק את התוכניות. תוכניות מהסוג של "כוכב נולד" או "רוקדים עם כוכבים" אשר מתבססות על כישורים ובסופו של דבר מדובר על המנצחים הטובים ביותר (גם אם אנה לא זוכה אף פעם ב"רוקדים עם כוכבים") או חביבי הקהל. הסוג השני של תוכניות הריאליטי הוא תוכניות מהסוג של "הישרדות" או "האח הגדול", בהן אין תחרות אלא משחק באנשים חיים כשכל העם (וחלקים גדולים בו יושב לראות את התוכניות הללו) יושב וצופה.
בוודאי שמתם לב שיש סוג אחד של תוכניות שאני חושב שהוא לגיטימי וסוג שני שאני חושב שהוא מיותר, בוודאי גם ניחשתם איזה סוג אני מאשר ואיזה לא. אם לא ניחשתם אז אגיד זאת בקול רם וברור: לפי דעתי, בעוד תוכניות אשר מתבססות על בחינת יכולת אישית הןיא לגיטימיות בעיני הרי שתוכניות בהן משחקים בחיי אדם הן עלבון לאינטליגנציה של כל בני האדם והעובדה שכל כך הרבה אנשים צופים בתוכניות הללו היא אינדיקציה שאני צודק.
כשאני פותח את הטלוויזיה ורואה את אנה אהרונוב רוקדת עם מייקל לואיס (ובואו נעזוב לרגע את הבדיחות על היופי והחזה שלה והריבועים בבטן שלו) אני אומר לעצמי אולי מגיע לה לזכות כי הם הציגו יכולת נהדרת ובשל כך אצביע עבורם. כך גם ב"כוכב נולד", אני רואה את רוני דלומי שרה ואוהב או לא אוהב את סוג השירה שלה (או אולי את הצורה שהיא נראית, אם כי אתן לאנשים קרדיט שהם מבינים קצת במוזיקה ולא יהיו כל כך שטחיים) ולכן אני אשלח עבורה אס.אמ.אס ובכך התחרות היא לגיטימית לחלוטין, מדובר בכישרון של אנשים ובשיפוט שלו. אבל כשאני מביט בתוכניות מהסוג של "הישרדות" או "האח הגדול" אני נתקף גועל. ויש לכך כמה סיבות.


ראשית, בעונה הראשונה של הישרדות כולם דיברו על 2 אלמנטים בהקשר של התוכנית: עד כמה דן מנו הוא רשע שלא מגיע לו לזכות ובעיקר על "התחת של מרינה". עם כל הכבוד, מה לעזאזל זה היה צריך להיות ? אני לא מבין איך שדולות הנשים לא הקימו קול צעקה כאשר לקחו חבורת נשים, נתנו להן בגדי ים, שלעיתים אפילו לא עלו עליהן (ראו מקרה מרינה קבישר) וצילמו אותן אפילו כשהן מתקלחות. גם אם לא ראו להן כלום זה עדיין לא סיבה לאשר רעיון שכזה. לא שאני פמיניסט או משהו כזה אבל אם זה לא מבזה את גוף האישה אז מה כן ? מקימים קול צעקה על תחרות מלכות היופי בהן נשים מציגות את גופן בבגדי ים ובתוכנית הזאת לקחו את הנושא הזה צעד אחד קדימה. אם ייקחו את הרעיון צעד נוסף קדימה יוכלו לשדר קיום יחסי מין בין מתמודדים או עירום גברי או נשי, ותאמינו לי שלא רחוק היום שיעשו את זה.

גם בצד הגברי ניתן לזהות פגיעה. שמתם לב על מה או ליתר דיוק על מי דיברו ב"האח הגדול" הראשון ? כן, על יוסי ועינב בובליל. למרות שיוסי נחשב כאדם אהוד ובעל הסיכויים הגבוהים ביותר לזכות הצורה שבה הציגו אותו עוררה בי גועל. לקחו בן אדם שתסלחו לי על הביטול מתנהג בצורה גועלית ונתנו לו פתח להמשיך ולהציג את התנהלותו (וגם של עינב) במלוא עליבותה. (אם תגידו שבסוף שפרה זכתה אני אענה- מישהו זוכר אותה היום ? זוכרים את הבובלילים) פלא שבתוכנית השנה פגשנו מתמודדת שלקחה את הנושא הזה צעד אחד קדימה ? היא ראתה שאם מתנהגים בצורה גועלית זוכים לתמיכה של הקהל (ראו מקרה עינב ויוסי בובליל) אז היא הלכה עם זה עד הסוף, אם הייתה ממתנת את ההתנהגות שלה הייתה נשארת ואולי מגיעה לגמר. מה המסקנה הנובעת מכך: התוכנית מציגה את האדם בעליבותו וב"אח הגדול 2" לקחו את זה צעד קדימה כשלקחו (ושוב, תסלחו לי על הביטוי) את החלקים השוליים של החברה והכניסו אותם לבית. זה עלבון וירידה למכנה המשותף הנמוך ביותר של האנשים.
שנית, המשימות שעוברים על המתמודדים בתחרויות שכאלו. אני מבין שמדובר בתוכנית "הישרדות" אבל בחייכם, לתת להם לאכול חלקי חיות ? מה הצעד הבא, קניבליזם ? למה שלא יביאו להם בשר אדם ויגידו להם שהנה, אין חיות בשטח, האם אתם מסוגלים לאכול במקרה כזה גם בשר אדם ? אתם יודעים מה יקרה במקרה הזה ? הם יאכלו את זה (לפחות מרביתם), כי הם רוצים לנצח וכי אם הם אכלו עקרבים ונחשים ושאר חלקי חיות שאף פעם לא היו נוגעים בהם אם היו יכולים אז למה לא לנסות ולעשות את הצעד הקטן הבא כדי לנצח ? הרי זה רק משחק, לא ?

אתם חושבים שזה אופייני רק ל"הישרדות" ? לא. אתם זוכרים את "מפרץ האהבה" ? אתם זוכרים את הניסיונות להפריד ולאחד זוגות ? אתם זוכרים כיצד פונים ליצר הליבידו של האנשים רק אולי לראות האם הם ישכבו אחד עם השני ? וגם ב"אח הגדול 1", כמה חיפשו את הנושא של לשים את לאון עם הדתי ולנסות לראות אם "ההומו" יצליח לעצבן אותו. נו באמת, משימות שכאלו הם פשוט מטומטמות ולא משרתות שום דבר, הם רק עוד ניסיון להציג בפנינו את אותם היצרים הגרועים של המין האנושי ולהציג אותם לצפייה של אנשים ולהגיד, הנה זה בידור. חסר רק שיגידו שזו "סוגה עילית" ואז בכלל הבדיחה תהיה מושלמת.
אתם בוודאי אומרים לעצמכם, איך זה שכל כך הרבה אנשים צופים בכך ? האם כל כך הרבה אנשים טועים ? התשובה שלי היא כן. הרבה פילוסופים טענו כי יצר האדם הוא רע מנעוריו (לא רוצה להיכנס לכך יותר מדי אבל תקראו פעם ספרים של "הובס" ותבינו למה אני מתכוון) ובתוכניות מהסוג הזה אנו למדים שהם צדקו. בני האדם אמנם סקרנים אבל מה שקורה פה הוא לא רק הסקרנות אלא סיפוק יצרים עמוקים יותר. הם רוצים לראות אם באמת "ההומו" יצליח לעצבן את הדתי או שיקרה ביניהם אפילו משהו אחר והם יתקרבו, הם רוצים לראות אילו זוגות יתפתחו ואולי אפילו נראה שהם מקיימים יחסי מין, הם רוצים לראות את הלבטים המוסרים שעומדים בפני המתמודדים, אבל מדובר ביותר מכך, הם רוצים לראות אותם שוברים את אותם מוסכמות ונופלים, כי כך מרבית בני האדם חושבים. מי מביניכם לא רוצה לראות האם אחד המתמודדים שיש לו חברה יבגוד בה במהלך המשחק ? מי לא רוצה לראות האם ההומו יצליח אולי לתפוס לעצמו איזה סטרייט בבית ולשנות את הסטאטוס שלו ? מי שאומר לא, לפי דעתי מייפה את תשובתו, או במילים אחרות, משקר לעצמו.

לסיכום, לפי דעתי תוכניות ריאליטי מהסוג של "כוכב נולד" או "רוקדים עם כוכבים" אשר מתבססות על יכולת אישית ומציגה לצופים סוג תחרות בה הם צריכים להכריע איזה כישרון הוא הטוב ביותר הן תוכניות לגיטימיות. תוכניות ריאליטי כגון "הישרדות" או "האח הגדול" שמתבססות על הוצאת כל מה שרע ושפל בבני האדם, תוכניות כאלו אסור היה לייבא מחו"ל ולשדר בארץ. תוכניות מהסוג הזה פשוט מבזות את המין האנושי ומציגה אותו בצורה הגרועה ביותר. במיוחד, כאשר תוכניות מהסוג הזה מעדיפות להקצין את המצבים ולהציג את החלקים השוליים בחברה (ראו מקרה "האח הגדול 2") ולעיתים בעריכה מגמתית. וגם אם יש להן רייטינג גבוה לעיתים צריך לעצור ולהפסיק לחשוב על רווח אישי ולהביט על הרווח של החברה כולה. כי הצעד הבא יכול להיות כפי שראינו באחד הפרקים של ד"ר הו בו מכניסים חבורה של אנשים לבית "האח הגדול" ואת המתמודדים הנושרים פשוט מחסלים בצורה פיזית. אתם חושבים שלא יכול לקרות מצב כזה ? תחשבו על האבולוציה של בני האדם ושל תוכניות הטלוויזיה בעשורים האחרונים ועל הטלוויזיה בעוד 70 או שמונים שנה, לפי דעתי הפרק הזה, שנכתב בתור ביקורת על תרבות הריאליטי יכול להיות פרק נבואי. דמיינו לעצמכם את התמונה הזאת בפעם הבאה שאתם חוזים בתוכניות מהסוג הזה.

2 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

כבר מחכה לכתבה שלך על קומדיות (:
בטח יהיה מעניין

D1D1 אמר/ה...

תודה רבה.
הכתבות הבאות שלי יהיו על ה Gossip Girl וכתבה מסכמת על האלופה 3. הן יופיעו מחר.