יום שני, 28 בדצמבר 2009

האלופה 3 - היה טוב וטוב שהיה.


אז מה ניתן להגיד על האלופה 3 שלא הספקתי להגיד בכתבות הקודמות שלי ? סביר להניח שלא יותר מדי. אבל אשתדל שלא לחזור על משפטים מכתבות אלו יתר על המידה.
נתחיל עם העובדה הבאה: נכון לעכשיו, ואני מתכוון לימים האחרונים, אין עונה נוספת. מצטער בשבילכם מעריצי הסדרה אבל נראה שתאלצו להסתדר בעתיד הקרוב בלי תום שלייפר וליאן זליג-פדידה. מסתבר שב"הוט" חושבים שהסדרה מיצתה את עצמה ומה אני לכם, לפי דעתי הם צודקים.



בואו נחזור ונראה מה היה לנו באלופה 3.
כשהחלו לשדר את "חשופים" בערוץ 3 בשנה שעברה לא שמתי לב שהסדרה אכן עברה לפורמט שונה של שידור – מדובר היה בפורמט של חצי שעה ובקצב אירועים הרבה יותר מהיר. פורמט זה בא לידי ביטוי גם בהאלופה 3 ותהרגו אותי אם אני מבין מדוע. בשל כך סיפורים סופרו במהירות וחלקים נרחבים מתוכו הושמטו. אציין רק דוגמא אחת: כאשר תום מגלה שאלי אלמדון נמצא בדירה של סהר ואלמדון מתוודה בפניו על כל מה שקרה – כל השיחה פשוט לא משודרת ולמעשה אנחנו קופצים ישר לשאלה של תום "למה לא קראת לאמבולנס ?" . במידה ומדובר היה בטלנובלה, כפי ששודרה בעונות הראשונות של "האלופה" היינו רואים את הוידוי של אלמדון, וידוי שהוא חלק מרכזי מאד בעלילה. בוידוי הזה הוא למעשה מתחנן על חייו בפני תום, תום מתעלם ומנסה להתקשר למשטרה וגורם לאלמדון להתאבד, עובדה שמניעה את כל המשך העלילה, אבל בגלל חוסר זמן הוידוי הושמט. אם כן, חוסר בזמן שידור (שודרו בכל פרק בין 10 ל 15 דקות פחות מאשר בעונות הקודמות).
אם ננסה לראות את הצורה שבה הציגו את הסיפור נראה שגם בחלק הזה קצת פישלו בהפקה. התחלת הסדרה הייתה מופתית והפתיעה אותי מאד. לא הייתי רגיל לאיכות כזאת מדרמה יומית. הצורה שבה הסיפור התפתח הייתה איטית, מבוקרת, נכונה ועם תסריט משובח מאד. הבעיה צצה כשהפתיחה הסתיימה. בדרך כלל כשכותבים סיפור מציגים זאת כך: התחלה – אמצע – סוף. אמצע הסיפור אמור להיות לב הסיפור ולכן גם להיות מסופר באריכות, בפועל מה שראינו הייתה התחלה ארוכה ונהדרת, סוף סביר בהחלט אבל אמצע הסיפור שהחל כאשר סער גילה את הבגידה של ליאן ותום והסתיימה בהתאבדותו של אלי אלמדון, אמצע הסיפור היה קצר, לא משכנע, עם חורים בעלילה וגם המשחק של עדי הימלבלוי בקטע הזה לא היה ממש משכנע (בניגוד להתחלה בה היא הייתה מצוינת). שוב, עלי להאשים את ההפקה שהסתפקו ב 70 פרקים בלבד ובשל כך נאלצו לוותר על הלב של הסיפור. למזלם סוף הסיפור, שגם הוא סבל במידת מה מהשתלשלות אירועים קצת יותר מדי מהירה, קצת חיפה על אמצע הסיפור. לדעתי, 100 פרקים באורך של 37 דקות לכל פרק היו מעבירים את הסיפור בצורה טובה יותר.


מה עם התסריט ?
כשמביטים על העונות הקודמות של האלופה מבינים כי העונה הראשונה של הסדרה הייתה טובה בהרבה מהעונה השנייה, ובמאמר קודם שלי הסברתי שהסיבה לכך נעוצה בכך שלא ידעו אם תהיה עונה שנייה ולכן סגרו את כל קווי העלילה וכשהגיעה העונה השנייה היו מצד אחד צריכים ליצור המשכיות של הסיפור אבל מצד שני להתחיל כמעט מחדש. עליי לציין שהעונה השלישית בהחלט הציגה תסריט מעולה שכמעט והשתווה לתסריט של העונה הראשונה. הסיבה לכך היא שהפעם באמת התחילו את הסיפור כמעט מאפס ולא היו צריכים ליצור המשכיות, בשל כך הסיפור "זרם" ולמעשה כמעט קיבלנו סדרה מהתחלה. ושוב, לולא המספר המועט של הפרקים ומספר הדקות המועט בכל פרק (בפרק אחד תזמנתי 23 דקות בלבד !!!) התסריט היה מושלם. נכון, לעיתים הוא היה צפוי אבל בכל זאת מדובר בדרמה יומית ולא ביצירת אומנות. לדעתי, יחסית לז'אנר בה מצויה הסדרה ("דרמה יומית") התסריט היה כתוב וערוך בצורה טובה מאד.


הרעיון.
הרעיון שעמד בבסיס העונה, היריבות בין שלייפר ופדידה בשל חטאי האבות שלהם היה נכון מאד. לא הבנתי כיצד הצליחו ליצור חברות בין השניים. הרי פדידה הוא אגומניאק, שחצן וקולני בעוד שלייפר הוא פאסיבי, שקט ומופנם. אני מבין שבכל חברות יש את הדומיננטי יותר אבל בחברות הזאת זה גבל בהתעללות של פדידה בשלייפר. העובדה ששלייפר סוף סוף יצא למלחמה על משהו שליווה אותו מאז היותו ילד גרמה לו סוף סוף להצטייר כגבר אמיתי. כמובן, שהעובדה שנוספה למשוואה גם לקיחת אשתו של פדידה הייתה נכונה.
הסיפור של עובד-יפית-הרמן היה פשוט חוויה. הסיפור למעשה היווה את הצד הקומי של העונה (למרות הניסיון להציג את הרמן כרוצח סדרתי) השורות ששמו בפי עובד חביה היו פשוט תענוג ולפי דעתי ביותר מפעם אחת הוא גנב את ההצגה.
הסיפור של טוטה-לינור-שוקיניאן היה מיותר ודי צפוי. ראינו כבר את הסיפורים על הדתייה שחוזרת בשאלה וכל סיפור משמרת הצניעות היה קצת מיותר ודי שעמם. למען האמת, הייתי מוותר עליו לחלוטין כי הוא לא תרם מאומה לסדרה.
הרעיון בבסיס הסיפור של חגית-רובי היה נחמד, גם אם המשחק לא תמיד היה משכנע (מיד אגיע גם לכך). נחמד היה שוב לראות בניסיון להציג "אהבת אמת" בדרמה יומית, לאחר כל הציניות במערכות היחסים ב"חשופים".
ולבסוף, הסיפור של גבריאלוב-הילית-שמואל שקד-דפי היה די צפוי ולפי דעתי בשל חוסר זמן לא מיצו את מערכת היחסים של שמואל שקד עם דפי, מערכת שלא הייתה אמורה להיות כה קצרה. הסיפור היה צריך להיות ארוך יותר, וכנראה בשל קוצר בזמן מסך קוצץ.


ולסיום, צוות השחקנים.
אין ספק שפרט למשה איבגי מדובר בשני השחקנים הטובים ביותר בתעשייה כרגע. יהודה לוי ועופר שכטר הם השחקנים הטובים ביותר ולא רק בתחום הדרמות היומיות. כולנו ראינו מה השניים עשו ואין טעם להפליג בשבחם. הם עשו עבודה נהדרת.
עדי הימלבלוי עשתה עבודה נהדרת בהתחלת העונה אבל ככל שהסדרה התקדמה ניתן היה להבחין בחסרונותיה כשחקנית. בשלב מסוים היא הייתה אמורה להוריד את הקרירות שהיא משדרת ולהראות חום כלפי הדמות של תום אבל לא כל כך הצליחה בכך.
ורד פלדמן עשתה עבודה טובה ברגעים שהופיעה, אם כי לעיתים נוצרה תחושה שהדמות שלה מיותרת ודי יצאה משימוש לאחר שתום עבר לליאן (למרות שניסו להצמיד אותה לסער לרגע).
שחקנים נוספים שעשו עבודה טובה: בראש ובראשונה אלכס אנסקי כאלי אלמדון, הוא צריך ללמד שחקנים מתחילים כיצד לשחק, בדרגה אחת מעל כולם. להפתעתי הגדולה אסי ישראלוף מהשלישייה "מה קשור" כשוקי שוקיניאן היה נהדר, בניגוד לחבריו בשלישיה שמשחקים ב"בורר" בליהוק מזעזע, ישראלוף ידע להציג כאב, חום ומגוון יכולות קומיות וטראגיות כשהיה צריך. על אלון אבוטבול אין טעם להרחיב, כולם מכירים את יכולותיו וגם הפעם הוא עשה את עבודתו על הצד הטוב ביותר. מירב גרובר כטובה היא פשוט חוויה וכך גם לגבי ליאור שמש כעובד חביה.
שחקנים שלא כל כך הרשימו: מיה דגן כזהבה אבוקסיס. הליהוק היה נכון כי מיה היא הקצנה כזהבה אבל משום מה הדמות שלה לא כל כך צלחה. אגם רודברג כלינור הייתה פשוט זוועה. למרות יופייה הבלתי מעורער היא תמיד נראית ישנה. את המשחק של מאיה שואף לא אהבתי ב"חצויה" וגם כאן היא נראית לי לא מוכנה ולפי דעתי עדיין צריכה להשתפשף ואולי לחזור ללימודים, כי עבודה טובה היא לא עושה.
כל שאר השחקנים פשוט עשו את עבודתם כפי שהיו צריכים.

בסיכומו של דבר, האם נהניתי ?
כן, למרות החסרונות שציינתי עדיין מדובר בדרמה היומית הטובה ביותר בעת האחרונה. ללא ספק טובה יותר מהעונה השנייה של דני הוליווד (אם כי הראשונה הייתה טובה יותר), טובה יותר מ"בובות" או "חשופים" ולפי דעתי ב"הוט" צודקים שסגרו את הברז בשלב הזה. אולי בעוד שנה או שנתיים ניתן יהיה להחזיר אותם לעונה נוספת אבל כרגע נראה כי הסדרה הגיעה למיצוי ואין טעם לנסות לחלוב עוד עונה ולהרוס משהו שהסתיים בצורה טובה. במידה ואכן יחליטו להחזיר בשלב כלשהו את הסדרה לעונה נוספת אני מקווה שיעשו זאת ל 100 פרקים בעלי 37 דקות לפחות לכל פרק, אחרת נזכה לראות את מה שראינו העונה: דחיסת חומרים, קצב אירועים קצת יותר מטורף החל משלב מסוים וויתור על חלקים שצריכים היו להיות משודרים. אם יעשו זאת ויהיה להם רעיון ותסריט טוב כפי שהיה להם בעונה הנוכחית נראה לי שאצפה גם בעונה הבאה. זאת אומרת, רק אם עדי הימלבלוי תהיה שם.

אין תגובות: