יום שני, 26 באוקטובר 2009

Greek ("גריק") – אני אוהב את זה.

אם הייתם שואלים אותי לפני שנתיים האם אני צופה בסדרה Greek הייתי עונה לכם שלא, בוודאי שלא. אז, מה השתנה במהלך השנתיים שגרמו לי לא רק להתחיל לצפות בסדרה אלא להיות בין הסדרות שאני מחכה לפרק חדש שלהן מדי שבוע ?
יש מספר סיבות. להלן כמה מהן:
ראשית, מדובר בסדרה שלא מתיימרת להיות משהו שהיא לא. מדובר בסדרת נעורים ותו לא. אין כאן ניסיון להתחכם ולהמציא את הגלגל כמו בסדרה "סודות הנעורים של נערת טיפש עשרה" (אני דבק בתרגום שלי), אין בסדרה הזאת ניסיון ללכת על המכנה המשותף הנמוך ביותר – סקס - שסדרת נעורים אחרת נוקטת בה – Gossip Girl, והיא לא מנסה להיות דביקה יותר מדי כמו העונות האחרונות של One Tree Hill ("מגרש ביתי"), היא פשוט מציבה מראה אל מול ילדי הקולג'ים של ארה"ב ומראה לעולם איך דברים קורים בעולם הזה.
מלבד האמינות שנוצרת בשל אי הניסיון להתחכם, אני חייב להצביע על העובדה שמכל סדרות הנעורים, ואני כולל את הסדרה שהצבעתי עליה כסדרת הנעורים הטובה ביותר "עשה או שבור את זה", התסריט של Greek הוא האיכותי מכולן. הכתיבה היא ברמה אחת מכל סדרות הנעורים ולעיתים אתה שואל את עצמך, איך כותבים כאלה מוכשרים מצאו את עצמם בסדרה כזאת.
בעקבות התסריט האיכותי ניתן להזדהות עם הדמויות. עם ראסטי, ה"יורם" שכל מה שהוא רוצה זה להיות קול ולהשיג לעצמו חברה, עם קאפי שרוצה את קייסי אבל לא יודע איך לגרום לכך לקרות, עם אוון נצר למשפחה עשירה ובעלת כוח שרוצה שההורים שלו יירדו לו מהגב, עם דייל המצחיק שרוצה לגרום לכמה שיותר אנשים להתקרב באמונתם לישו, עם אשלי קלת הדעת שרוצה מערכת יחסים נורמאלית עם גבר שיאהב אותה. ואכן, מצאתי את עצמי מזדהה עם הדמויות הללו ומעוניין לראות כיצד הן מתפתחות משבוע לשבוע.
עובדה שעוזרת מאד לסדרה היא שניתן לזהות הרבה פנים יפות בסדרה. לגברים יש את קייסי הבלונדינית, את רבקה בעלת גוון המוקה, את אשלי הגבוהה ובעלת הגף הסקסי, ולנשים יש את אוון וקאפי (הטיפוס האמין מול הטיפוס המצחיק שכולם אוהבים), להומואים יש קלווין בעל הגוף האתלטי ובעונה הקודמת ניסו סיפור לסבי קצר בין שתי יפיפיות, שלמען האמת התאים מאד לסיפור שסופר ולהתפתחות הדמות (למי שלא צפה לא אזכיר באיזו דמות מדובר). כך שיש במה לשטוף את העיניים.
הסדרה מצליחה בארה"ב עד כדי כך שהחליטו להוציא סדרה של ארבעה ספרים שייכתבו ברוח הסדרה בטלוויזיה. ככל הנראה מדובר במגמה שרבים בישראל לא חשופים לה. לפי דעתי, הסדרה Castle הצליחה להשיג לעצמה עונה שנייה של 22 פרקים בשל הצלחת הספר שהוציאה במקביל לשידור הסדרה, ספר שעמד 4 שבועות בראשות רבי המכר בארה"ב.
ולבסוף, אני חייב לציין שאחת הסיבות להצלחת הסדרה היא הרשת המשדרת ABC Family, רשת שהייתה אחראית לסדרות אחרות שאהבתי כגון Wildfire וקייל XY. נכון, מדובר באותו קהל שאליו מנסה רשת ה CW להגיע – בעיקר נשים בגילאי 18-49, אבל בניגוד ל CW הרשת הזאת מצליחה להביא סדרות איכות ולא זבל של אופרת סבון, למרות כל הפירסום שהן מצליחות לזכות בו. תשוו לרגע את 90210, מלרוז פלייס, Gossip Girl ומגרש ביתי לסדרות של ABC Family : עשה או שבור את זה, סודות הנעורים של נערת טיפש עשרה (למרות שאני לא מחבב כל כך את הסדרה היא עדיין הרבה יותר איכותית מאלו של ה CW), גריק והסדרות שציינתי קודם לכן ושירדו משידור (Wildfire וקייל XY) אין בכלל מה להשוות. סדרות אלו מצליחות לעשות את מה שהסדרות של ה CW לא מצליחות: להראות אמינות. וGreek משתלבת ביניהן בלי שום בעיה.

לסיכום, מדובר בסדרה טובה מאד, איכותית, בעלת קאסט נהדר, ולא לשכוח – יפה, שמשודרת ברשת שיחסית לקהל אליה היא פונה משדרת סדרות איכותיות. הלוואי ורשת CW תלמד ממנה איך ליצור סדרות מהסוג הזה, ואז אולי לא נצטרך לראות סדרות מהסוג של Gossip Girl יותר על המרקע, סדרה שמייצגת את כל מה שגרוע בסדרות מהסוג הזה, והעונה האחרונה של Gossip Girl היא ההוכחה הטובה ביותר שאני יכול לבקש,למרות שאני בטוח שרבים מכם לא יסכימו איתי על כך. אבל היי, זו דעתי ואני לא אשנה אותה. לפחות לא בזמן הקרוב ולא לפי מה שאני רואה כרגע על המסך.

אין תגובות: