יום שבת, 22 באוגוסט 2009

מלחמה ושלום - מיני סדרה שחובה לראות


כמה מכם צופים בערוץ 1 ? אני לא חושב שהרבה. האמת, פרט לאירועי ספורט שמשודרים בערוץ גם אני לא צופה בערוץ הזניח הזה. אבל, לפעמים גם הם משדרים משהו טוב. לפני שלושה שבועות צפיתי במקרה בערוץ ונפלתי על שידור מיני הסדרה "מלחמה ושלום" שמשודרת בימי שלישי ברבע לעשר בלילה, ומה אומר לכם : התלהבתי.

אני מודה ומתוודה, לא קראתי את הספר הארוך, ארוך מאד, של הסופר הרוסי טולסטוי, ולא ידעתי במה מדובר אלא רק שמדובר בספר שמתאר את החיים ברוסיה הצארית, בתקופת נפוליאון בונפרטה (1805-1812), ושכמעט כל מבקרי הספרות רואים בספר יצירת אומנות יקרה מפז, כשראיתי את המיני סדרה הבנתי מדוע.

מי שאוהב דרמות תקופתיות יאהב גם המיני סדרה הזאת מ 2007 (היו הפקות טלוויזיוניות וקולנועיות קודמות), כי אכן תיאור התקופה נעשה בצורה מושלמת, איפיון הדמויות פשוט פנסטסטי והעומק של כל דמות ודמות גורם לך לאהוב אותן, גם אם הן דמויות רעות.

אז במה עוסקת המיני סדרה ?

הרומן, וכך גם המיני סדרה מתארים את המעבר שעוברת גיבורת הספר, נטשה, מילדה שמתאהבת בנסיך (כבכל הנערות באותה תקופה?) לאישה בכל מובן המילה. היא עוברת תלאות עד אשר היא מגיעה להבנה אמיתית את מי היא באמת אוהבת.

מצד אחד יש את הנסיך אנדריי, בו התאהבה כשראתה אותו לראשונה כשהייתה ילדה צעירה מאד. הוא מייצג את רוסיה הישנה, איש שמייחס משמעות רבה לכבוד, למשמעת, לשרת כאיש צבא והיא משיגה את שלה כאשר הם מתארסים. בחור נוסף שעובר בחייה הוא קורגין, שמנסה לפתות אותה כשסיבותיו שמורות לו ולנו בתור צופים, ולבסוף פייר שמייצג את רוסיה שטולסטוי רוצה לראות: רפורמות, דאגה לאיכרים הנחלשים, אהבה לאומנות, ורצון אישי ליבא את רוח המהפכה הצרפתית לרוסיה. והשאלה שהוא שואל כל הזמן, האם נפוליאון אכן מעוניין להביא את רוח המהפכה לכל הארצות אותן הוא כובש או שמא מדובר בדיקטטור ? וכמובן, לאחר התלבטות כמעט לאורך כל הספר (והמיני סדרה) בכך שהוא גורם לפייר, גיבור הרומן, להתפכח מהערצתו את נפוליאון כשליח המהפכה הצרפתית על שלל רעיונותיה הטובים, ומציג את מסקנתו: מדובר בדיקטטור.

כל האלמנטים הללו מיוצגים בחלק הראשון של המיני סדרה שמשתרע על פני שניים ושלושת רבעי פרקים (מתוך ארבעה בסך הכל ) שמתארים את השלום. החלק השני, מלחמה, מיוצג בתיאור רוסיה באמצעות התלאות שעוברים גיבורי הספר-סרט בעת פלישת נפוליאון לרוסיה בשנת 1812. גם מי שלא יודע היסטוריה, לאחר שיראה את המיני סדרה, יבין את הלך הרוחות ברוסיה באותם ימים.

כמובן, שפרט לסיפורי האהבה שמתוארים במיני-סדרה, ישנם גם סיפורי משנה כגון: בגידה, מזימות, ניסיונות לרצח, דו-קרב בין שניים מהגיבורים, ניסיון להשיג כסף במרמה, מחלות, הריונות, הולדת ילדים, הימורים, הצגת המעמדות ברוסיה ועוד... והכל נעשה במגע של אומן.

צוות השחקנים עשה עבודה מושלמת ולא מצאתי דמות אחת ששוחקה בצורה לא משכנעת. ניכר שליהוק הדמויות נעשה בצורה נכונה. ואלו שמחפשים שיטחיות, יש הרבה פנים יפות לדוגמא קלמנט פואסי, (בתמונה) שמגלמת את נטשה במיני סדרה, גילמה את דמותה פלור בסרטי הארי פוטר, או וילונט פלסידו ועוד...

בשל העובדה שלא קראתי את הספר, הוא ארוך מאד מאד מאד, אני לא יכול להשוות בין המיני סדרה לספר אבל מה שכן ניתן להגיד היא המסקנה: מדובר ביצירת אומנות טובה מאד עד מצויינת שחייבים לראותה.

אזהרה אחת אני חייב לתת : לא מדובר במיני סדרה קלילה שכל ילד או ילדה יוכל להבין. יש בה רבדים על גבי רבדים ומשמעויות כמעט בכל סצנה. אבל, לפי דעתי, כמו ש"שר הטבעות" הוא סדרת סרטים שבמקור לא הייתה מיועדת לבני נוער בשל המשמעויות שבנויות בתוך הסיפור, ובכל זאת בני הנוער הצליחו לאהוב אותו, למרות שאני חושש שהם התאהבו בו בעיקר בשל האלמנטים של המלחמה שמתוארים בו. כפי ש"שר הטבעות" הצליח, אני חושב שבני נוער יוכלו לאהוב את המיני סדרה הזאת אם רק יתנו לה זמן ולא יחכו שתהיה תזוזה על המסך כל חצי שנייה כפי שהסדרות או הסרטים בימינו הרגילו אותם. ואני חושב, שאם יתנו למיני סדרה הזדמנות אמיתית הם יגלו עולם ומלואו, וכמוני, לא ירצו שהיא תיגמר ולצערי ביום שלישי ישודר הפרק האחרון של המיני סדרה, אבל אתם כבר יודעים איך ניתן להשיגה בצורה אחרת, אם תרצו.

לסיום: אני אוהב דרמות היסטוריות, אבל גם בשביל דרמות היסטוריות מיני הסדרה הזאת הייתה יצירה יוצאת דופן. אני אהבתי מאד ולטעמי כל מי שרק ייתן לה צ'אנס אמיתי יתאהב בה. נסו ותיווכחו בעצמכם.


תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

Islamic screenwriter's amtiSemitism?

In this particular episode:

* Every Jew is a villain - from beginning till the very end;

* a chosen rather Hebrew Israeli name [Ronan Sofer] for a Jew In... Spain;

* a conspiracy theory how a Jew is supposedly "responsible" for so many ordinary citizens..

===

Writer of FBI International TV show on CBS is:
Born in Karachi and raised in Austin, Hussain Pirani.

___


FBI: International Recap 10/04/22: Season 2 Episode 3 “Money is Meaningless”