יום שני, 31 באוגוסט 2009

גמר כוכב נולד: רוני דלומי, ניצחון ידוע מראש ומוצדק !!!


כבר כתבתי פעם אחת העונה על כוכב נולד אבל בשל תוכנית הגמר ששודרה אתמול החלטתי לחרוג ממנהגי ולכתוב על התוכנית פעם נוספת.
אתחיל במסקנה אישית שלי מכל העונה : רוני דלומי הייתה אמורה להיות הכוכבת הנולדת והיא זכתה בזכות ולא בחסד. לטעמי, לא היו לה בכלל מתחרים. רבים ירימו גבה על מה שאמרתי כרגע אבל שבו בנחת ותקראו את שאר הדברים שיש לי להגיד, אם תעשו זאת תבינו שאני צודק.
התוכנית אתמול נחלקה לשניים. למעשה, חצי הגמר היה האירוע בו שרו השלושה ואחד או אחת מהן היו אמורים להיות מודחים ולגמר היו אמורים לעלות שניים (או שתיים אם מיי ורוני היו עולות) כדי להתחרות אחת בשני (או בשנייה אם רוני ומיי היו עולות) ולקבוע מיהו הכוכב נולד. כולם חשבו שמיי תהיה בגמר ושאלו את עצמם מי יצטרף אליה. לי עברה מחשבה אחרת בראש, ידעתי שמיי לא עולה לגמר מסיבה אחת ברורה : השופטים.
במהלך העונה השופטים אהבו 2 זמרים באופן בלעדי : לירן דנינו ומיי פיינגולד. מבחינתם שניהם היו צריכים להיות הזמרים שיתחרו אחד בשני בגמר. אבל כבר בכתבה הקודמת שלי הצהרתי שלירן זמר מאד מוגבל שיכול לשיר שירים מסוג מסוים בלבד וגם בתוך השירה יש לו עליות ומורדות. לכן, רוני וולדי, שמבחינה ווקאלית אולי אין להם את עוצמת הקול של לירן דנינו אבל הם יציבים מבחינת השירה ומגוונים ממנו נשמעו טוב יותר והיו בעלי אפשרות טובה יותר לזכות. אבל לשופטים לא היה אכפת וסלחו ללירן כמעט פעם אחר פעם, ואולי פעם או פעמיים במהלך העונה ביקרו אותו באמת, וגם אז גל, שמאד אהב את סוג השירה שלו, הגן עליו. לכן לא ממש נכנסתי לשוק כשלירן עף.
לגבי מיי, המצב קצת שונה. מבחינה ווקאלית אין עוררין שמיי היא הזמרת הטובה ביותר שהייתה העונה. ולא, זה לא רק בגלל הקול המחוספס שלה. העוצמות שהגרון שלה הוציא במהלך העונה הניב פנינים אבל לפי מה שאני מבין, הדומיננטיות שניסו לשדר לנו במהלך כל העונה שמיי נמצאת מבחינת הצבעת הצופים ברמה אחת מעל כולם הייתה פשוט אשליה. אני זוכר שני מקרים בהם מיי הופיעה בניסיון להציל את עצמה, ואני לא חושב שהמגמה השתנתה כל כך במשך כל העונה. אז למה בכל זאת נוצרה אשליית הדומיננטיות ?
השופטים.
כמעט בכל שבוע, כמעט בלי שום קשר למה שהיא שרה, מיי זכתה במקום הראשון אצל השופטים. נכון, היו מקרים בהם השירה שלה הייתה טובה מאד ואפילו מושלמת "סדר יום" למשל הייתה פנינה, או החידוש שעשתה לשיר של שרית חדד היה פשוט מרגש. אבל אם אתם זוכרים נכון כמוני, לשופטים הייתה השפעה של 25% ולעיתים 40% מהדירוג בסוף היום. ואם מורידים את ההגנה שמיי, שהיא זמרת טובה מאד, קיבלה מהשופטים ערב אחרי ערב (בהם זכתה כמעט כל הזמן במקום הראשון) היא הייתה הופכת לעוד זמרת בתוכנית שעומדת מדי ערב להדחה.
ואז הגיע חצי הגמר (צביקה קרא לכל הערב "גמר כוכב נולד" אבל יהיה יותר נכון לחלק את הערב לשניים כפי שציינתי בתחילת הכתבה ולחלק הראשון בו השלושה שרו "חצי הגמר") וצביקה הודיע שהפעם לשופטים תהיה השפעה של 10% על התוצאות במהלך הערב. ברגע הזה ידעתי שהמשחק הפך להיות צמוד, אף אחד מהם לא חסין ובאמת כל אחד מהם יכול לעוף. ומיי באמת עפה. למה ? הנה התשובה.
מבחינת השירה: בחצי הגמר, כשרוני שרה את "ככלות הכל והתמונה" של דני בסן היא ריגשה מאד והצליחה להחזיק את השיר בצורה טובה מאד מהתחלה ועד הסוף. בקטע האחרון של השיר האנחה שלה נשמעה כל כך אמיתית שאי אפשר היה שלא לאהוב אותה.
אחרי רוני עלה ולדי. אם רוני הצליחה לרגש ולדי הצליח להראות שלמעשה הוא באמת זמר אירווזיונים, או צריך להיות בלהקת בנים. כי ולדי הוא פריפורמר. ביצוע הדאנס שלו ל"ריקוד רומנטי" היה יותר בגדר של מופע מאשר שירה, כי יסלח לי ולדי אבל הביצוע המקורי של השיר כל כך טוב, כל כך מבוצע נכון עד שמבחינת השיר להפוך אותו לקטע דאנס היה פשוט רעיון גרוע. את הקטע הזה ולדי היה צריך לתת בהופעה שלו ולא בגמר. לכן גם לאחר שולדי הופיע עדיין היה חקוק בזיכרוני הביצוע הקודם של רוני.
ולבסוף עלתה מיי. ומה אני אגיד לכם, אני לא יודע איך דווקא הגברים בפאנל השופטים אכלו את הלוקש הזה. הביצוע של מיי היה כל כך לא ביצוע של גמר. קודם כל בחירת השיר לא הייתה מוצלחת. הוא לא מרגש, הוא לא מרקיד, הוא לא סוחף, הוא פשוט שיר נעים ששומעים באחר צהריים כדי להעביר את הזמן. לשיר את השיר בגמר ? זו הייתה פשוט התאבדות מקצועית וזה בדיוק מה שקרה למיי. קראתי אחד מהטוקבקים לאחר שהכריזו על הדחתה של מיי ואני חושב שהם צדקו כשציינו שמיי חטאה בחטא הגאווה, מעשה שראינו אותה במהלך כל העונה כאשר היא לא שמעה כלל לביקורות המעטות שהופנו לגביה במהלך כל העונה. היא הלכה בדרך שלה, ואפשר להעריך אותה על כך, אבל אם היא רצתה לנצח את החצי גמר ואח"כ את הגמר היא הייתה צריכה לבחור שיר אחר, שיר טוב יותר. אגב, גם הקול שלה לא היה במצב הכי טוב וניכר עליו שהוא נשחק מהעונה המתישה בה אימצה את קולה ומתחה אותו עד הגבול למרות אזהרות השופטים.
אם הייתי מסכם את חצי הגמר, ניתן היה בבירור להצביע על רוני כמנצחת. אבל למרבית השופטים, פרט לדנה שנתנה לה את המקום הראשון לא בגלל שחשבה שהביצוע שלה היה מרגש אלא בשל המאמץ וההשתפרות שלה במהלך כל העונה, זה לא הספיק והם הלכו עם מה שהם אהבו כל העונה : מיי. אבל, כפי שציינתי, הפעם הייתה להם רק 10% השפעה על התוצאות והקהל אכן הצליח לזהות מי המנצחים האמיתיים של הערב. ולמרות שלא פירסמו את התוצאות של חצי הגמר באחוזים תרשו לי לנחש שרוני ניצחה גם אותו.
ולבסוף נשארו שניים.
רוני וולדי.
קודם כל בחירת השירים. רוני הלכה על מה שהקהל של כוכב נולד אוהב. שיר פופ קליט וקצבי ("אני אש") של זמרים שהילדות, שהן הרוב המצביע, מאד אוהבים רן דנקר !!! ואילי בוטנר. גם את השיר הזה רוני ביצעה בצורה טובה. היא גם הוכיחה שהיא יכולה לשיר שירים קיצביים (כפי שעשתה תוכנית קודם לכן עם השיר "מותק" של רוני סופרסטאר).
ולדי הלך על שיר שלפי דעתי פשוט היה שגוי. "השקט נשאר" של שירי מימון מבוצע בשלמות ושודר כל כך הרבה פעמים כך שהוא מזוהה מאד עם הביצוע של שירי, בשל כך אסור היה לגעת בו, אלא אם ולדי היה לוקח אותו למקום אחר. אבל לא, הביצוע שלו היה כל כך נחות מהביצוע המקורי וגם לא עבר עיבוד שונה עד שגם השופטים הסכימו (פרט למרגול וגל שאהבו את ולדי והעדיפו אותו תמיד על רוני, למעשה הם העדיפו כל אחד אחר על פני רוני) שרוני הייתה צריכה לקחת את התחרות ולנצח.
והיא אכן עשתה את זה וניצחה בפער ענק 61 מול 39 אחוזים.
אני מודה ומתוודה, רוני הייתה הזמרת שרציתי שתנצח. הסיבה לכך פשוטה : לתוכנית קוראים "כוכב נולד" ולא "זמר נולד". אם מחפשים את הזמר או הזמרת הכי טוב\טובה בתחרות אין ספק שמיי הייתה צריכה לזכות אבל למרות הקול המדהים שלה מיי היא לא כוכבת, היא כל כך לא כוכבת עד שהיא עצמה הצביעה על כך כל פעם, וגם בחירת השירים שלה מעידה על כך. היא לא מה שנקרא זמרת מיינסטרים, היא לא תשיר שירי רוק-פופ רך, ותעמיד תעדיף לבחור שירים של קהל מצומצם שאליו היא תפנה בתדירות גבוהה. גם ולדי לא כוכב, הוא זמר טוב ומופיע מצוין על הבימה, אבל אתם מתארים לכם אותו או את מיי משחקים ב"שיר שלנו" או ב"דני הוליווד" או מנגד ב"אלופה" ? אתם מתארים לכם אותם במקום אחר פרט על בימת השירה ?
התשובה היא לא. רוני היא המתאימה ביותר בעונה הזאת להגדרה "כוכבת נולדת". הקול שלה נעים ורך, היא בעצמה אמרה שהיא פונה למיינסטרים ותשיר שירי רוק-פופ רך (הזמרת האהובה עליה היא סלין דיון שגם רוני כינתה קצת קיטשית בפני אביב גפן), המראה שלה יקדם אותה ואני בטוח שגם הזדמנויות המשחק שייפתחו בפניה יתנו לה אפשרות להתפתח ככוכבת.
מהבחינה הזאת המצב של רוני מתאים מאד למצב שבו הייתה נינט אחרי ניצחונה ב"כוכב נולד", אם כי חייבים להגיד שהקול של נינט מעט טוב יותר (אגב, אתמול הייתה הפעם הראשונה שראיתי את נינט מופיעה והקהל לא מתלהב, יכול להיות שהיא מיצתה את עצמה ?). גם רוני כמו נינט בתחילת דרכה וכל הדלתות פתוחות בפניה : שירה, משחק ולמעשה כל דבר שתרצה בתעשייה. ההמלצה שלי היא לא לחכות כמו נינט כל כך הרבה שנים ולהוציא דיסק כבר בשנה הקרובה, ואם היא תרצה לגוון במשחק שיבושם לה, אבל כפי שראינו, אם לא מוציאים דיסק שנמכר טוב בשיא ההצלחה, פשוט יישכחו אותה וכל הפוטנציאל האדיר שלה ילך לאיבוד. ואני יודע שהיא יכולה להצליח.
בהצלחה רוני.

2 תגובות:

אילנה אמר/ה...

הניצחון הכי לא מוצדק שיש, הניצחון הגיע לזמרת שבאמת יודעת לשיר ולתת שואו: מיי פיינגולד!
זה היה ביזיון ולא גמר, והקהל שהיה שם נראלי היה מורכב מאנשים בני 25 ומעלה שכוכב נולד לא מעניין אותם.

D1D1 אמר/ה...

אציין שוב, את מה שציינתי בכתבה : ב"כוכב נולד" לא מחפשים את הזמר\ת הטובים ביותר. מיי היא ללא ספק הזמרת הטובה ביותר של העונה אבל היא בדיוק ההפך מכוכבת, היא פונה לקבוצה מצומצמת של אנשים ואם תשימי לב, היא לא מתפשרת על האומנות שלה. ועם כל הכבוד שיש לי אליה זה לא מה שמחפשים ב"כוכב נולד". ב"כוכב נולד" מחפשים את הזמר\ת שיכולים להגיע אל כמה שיותר אנשים. רוני היחידה שיכולה לעשות את זה. יש לה קול יפה, היא יפה, היא חביבה והיא יכולה להיכנס גם למשחק. ובגלל זה היא עונה להגדרה "כוכבת נולדת".
אגב, גם סעדו היה הזמר הטוב ביותר בעונה שהוא זכה (השלישית) מישהו זוכר אותו עכשיו ?