יום רביעי, 17 ביולי 2019

שלב סיכום עונה: Riverdale, עונה שלישית: ירידת כיתה...


כאשר הסתיימה העונה השנייה של הסדרה Riverdale שאלתי: מה עכשיו ? כלומר, מה יקרה עכשיו לאחר שהסדרה סיימה לענות על שתי שאלות מרכזיות: מי הרג את ג'ייסון בלוסום ? ומיהו הברדס השחור ? הסדרה ניצבה בפני צומת דרכים והיה מסקרן מאד לראות באם היא תצליח להשתדרג, ובמידה ולא, מה בדיוק יקרה לה. לצערם של המעריצים, החדשות לא טובות, לא טובות בכלל.

Riverdale הפתיעה מאד כאשר עלתה לאוויר. מתחילת הדרך מדובר היה באפרת סבון, אך כפי ש Pretty Little Lairs עשתה זאת במשך שבע שנים היא הצליחה לשלב אווירה של מיסתורין, אשר קצת הוציאו אותה מהשבלונה של אופרות הסבון הרגילות ובכך גם הפכה ליורשת הלא רשמית שלה בז'אנר, למרות שהיא מעט שונה ממנה, בוודאי ביחס לאפיון הדמויות. העונה השנייה שלה רשמה ירידה מסוימת, אך עדיין שמרה על עניין.

ואז הגיעה העונה השלישית.

אני מצטער מאד, אבל מה שהצופים קיבלו בעונה זו היה פשוט מתחת לכל ביקורת. נתחיל דווקא במיסתורין של העונה הזאת. לאחר שתי תעלומות רצח, הצופים מקבלים משחק של גרגוילים וגריפונים, מעין ואריציה של "מבוכים ודרקונים", אשר מקבל תפנית כאשר אנשים מוצאים את עצמם מתים כתוצאה מהמשחק או יוצאים מדעתם.

בתחילת הדרך זה נראה כמו רעיון משעשע, אבל ככל שהעונה מתקדמת והדרמה גדלה עושה רושם כאילו התסריטאים באמת משחקים במשחק של ילדים קטנים. אז נכון, אנשים מתים אבל המשחק עצמו נראה כל כך טיפשי (ג'אגהד הוא הלקסטר, ארצ'י האביר האדום, אתל היא הנסיכה אחלין. בדיחה) ולראות את הדמויות מתרוצצות בפחד נראה יותר מדי מאולץ. לראות את החבורה עומדת במשימות נראה עוד יותר גרוע.

נמשיך אל מוטיב מרכזי בעונה זו: "החווה". כת, אשר מצליחה למשוך אליה אנשים וכמעט את כל העיירה ובמיוחד את הילדים, כאשר בראש הכת נמצא אדגר אבנאבר (צ'אד מייקל מורי). במשך עונה שלמה המיסתורים סביב הכת ומנהיגה רק גוברים ואז כבמטה קסם מגלים שבסך הכל המנהיג מהפנט את האנשים בכדי לקצור מהם אברים. באמת ? זו כל המטרה שלשמה ראינו עונה שלמה ? עלוב.

האלמנט העלוב יותר מגיע בפרק האחרון של העונה, כאשר מתברר שאליס קופר, האישה אשר מניעה את כל העונה הזאת בכל מה שקשור ל"חווה" בכלל עובדת עבור ה F.B.I. אתם רציניים ? אני מבין שמדובר באופרת סבון, אבל זה לעג לצופים שצפו עונה שלמה ואז אומרים להם שכל מה שהם ראו היה פשוט תעלול. לא היה אפילו צל צילו של אינדיקציה לכך, אלא רק בפרק הלפני אחרון כאשר אליס מסייעת לשריל לברוח מה"חווה" בכדי שתוכל לסייע לבטי. יכול להיות שהגילוי אמור להפתיע, אבל בשתי העונות הקודמות הדמות של אליס הייתה הדמות הכי ישירה שיש. ועתה היא פתאם עובדת במסווה ? אולי הרעיון הוא שהיא רצתה להציל את פולי, אבל אם לוקחים בחשבון את מה שהיא עשתה במהלך העונה כולה זה נראה מוגזם, גם עבור חסידה נאמנה. במיוחד את מה שהיא עשתה לבת שלה. הדמות צריכה להיות מן זיקית ועד כה היא לא הוכיחה זאת.

ואם כבר עסקנו בדמויות הנשיות. העונה הזאת די המאיסה את כל הדמויות הללו, במיוחד בקרב הדמויות הצעירות. הדמות של ג'וזי הייתה בלתי נסבלת. הקול של השחקנית אשלי מורי, כאשר היא לא שרה, הוא מחריד. הבעיה הגדולה יותר הייתה בעונה זו כאשר הצמידו אותה כמעט לאורך העונה להיות החברה של ארצ'י. לראות את השניים כל כך צמודים ואז לשמוע אותה נשמע כמו מתבגר נמצא במערכת יחסים עם ילדה. פשוט מחריד. הבעיה תגדל מאחר והיא עומדת לככב בספין אוף של הסדרה. מעניין מה יקרה אז.

הדמויות של שריל וטוני היו לא פחות ממעצבנות. הדמות של שריל צריכה להנהיג ובפרק האחרון, כאשר היא התנערה מה"חווה" ויצאה להציל את ארבעת הדמויות הראשיות, או אז היא נראתה בשיר כוחה. מערכת היחסים שלה עם טוני גרמה לדמות שלה לאבד מכוחה וחבל. דרך אגב, מישהו באמת האמין למשחק של מדליין פטש (שריל) וונסה מורגן (טוני) שהן אחת מאוהבות אחת בשנייה ?

גם הדמויות הנשיות הראשיות לא הבריקו. הדמות של ורוניקה הפכה בעונה זו לגרסה מוקנת של אביה, היירם לודג', תחמנית ושקרנית, אשר משתמשת באנשים למטרותיה, כולל מה שנראה כסיוע לארצ'י (הזנקת קריירת האגרוף שלו). והאיחוד המזויף בסוף העונה עם ארצ'י נראה מזויף, במיוחד לאור מה שהדמויות עברו בעונה זו.

ולבסוף, אם בעונות קודמות לילי ריינהרט, אשר מגלמת את דמותה של בטי הראתה ניצוצות של כוכבת, אזי בעונה זו עושה רושם שהתסריטאים די הגבילו אותה בעונה זו. כל מה שהיא עושה בעונה זו זה להתנגד ל"חווה" ולהיות חברה של ג'אגהד. גם הדמות הזאת, ובמיוחד בגלל השחקנית, צריכה להיות זו שמובילה. הרגעים הטובים ביותר שלה היו כאשר היא שרפה את הבית שלה לאחר שאמא שלה מכרה אותו, או אז נראו הנציצות של הדמות.

דווקא התוספת של ג'ליבין (טרינטי ליקינס), אחותו של ג'אגהד, הייתה תוספת מבורכת וקצת רעננה את השורות. אולי בעונה הבאה היא תקבל תפקיד משמעותי יותר.

לפני סיום צריך מספר הערות קצרות:

אף. פי הוא השריף ? באמת ? מי שראה את הסדרה בעונה הראשונה פשוט יתפוצץ מצחוק.

הפרק המוזיקלי בעונה השנייה של הסדרה היה נחמד, אבל לחזור על זה שנה שנייה ברציפות היה יותר מדי.

הניסיון לייצר פרק שיהווה גרסה מסוימת של "מועדון ארוחת הבוקר" היה נחמד, אם כי לא מקורי, אבל הפרק הזה הוכיח משהו בצורה חד משמעית: הקאסט הצעיר לא מצליח להתקרב אפילו במילימטר לקאסט המבוגר ולראות אותם מנסים לגלם את הדמויות שהקאסט המבוגר מגלם כאשר הם היו צעירים יותר רק עשה להם עוול. (לקאסט הצעיר ולמבוגר, שהרסו להם את הדמות) חוסר הכריזמה של הקאסט הצעיר לעומת המבוגר זעק לשמיים.

לוק פרי יחסר.

לסיכום, אם בין העונה הראשונה לשנייה חלה ירידה קטנה אזי בין השנייה לשלישית מדובר כמעט בקריסה. עונה זו הרסה את השם הטוב שהעונות הקודמות יצרו לה. הניסיון ליצור מיסתורין שיחבר בין שלשת העונות למיסתורין אחד גדול יצר מוצר לא מספיק טוב, ובלשון המעטה. נכון, מדובר באופרת סבון ואין טעם לצפות יותר מדי, אבל הסדרה הוכיחה שאפשר לעשות זאת אחרת. חבל. העונה הייתה בזבוז זמן אחד גדול. בואו נקווה שהעונה הבאה תציל את המצב. משום מה, אני לא כל כך אופטימי.

ודרך אגב, זה הפתרון של התסריטאים לזהות מלכי הגרגוילים בעבר ובהווה ? עלוב. התסריטאי הראשי, רוברטו אגירה סקאסה, טען שכאשר התסריטאים התיישבו למצוא מי הדמות שנוקמת במשפחות העיירה היה ברור להם שמדובר בפנלופה ופה טמונה השגיאה, אם זו הבחירה הברורה אז איפה בדיוק הטוויסט וההפתעה ? 

אין תגובות: