יום רביעי, 10 ביולי 2019

שלב סיכום עונה: Lucky Man, עונה שלישית: 180 מעלות


אחת מהירושות האחרונות לפני שסטן לי נפרד מן העולם הייתה העונה השלישית של Lucky Man. האיש והאגדה גם הופיע בפרק הפתיחה של העונה, כפי שהוא נוהג להופיע בסרטי הקולנוע של "מארוול". לצופה בוודאי מוזר לראות אותו בשעה שהוא יודע שהאיש כבר מת. אולם, כשם שמדובר באחד מאקורדי הסיום של לי, הרי שהעונה השלישית של Lucky Man היא גם אקורד הסיום שלה.

הסדרה, למי שלא צפה בה, עוקבת אחר הארי קלייטון (ג'יימס נסביט), אשר אישה מסתורית בשם איב (סיינה גילרוי) שוכבת איתו לילה אחד וכאשר הוא מתעורר הוא מגלה שהיא ענדה לו צמיד אותו הוא לא יכול להוריד. צמיד זה מעניק לאדם העונד אותו מזל רב.

לאחר שבעונה השנייה הארי התמודד עם אישה (איזבלה אוגוסטין) שהיה לה צמיד דומה (מדובר בסט של שני צמידים), הרי שבעונה זו האויב שלו הינו סמואל בלייק (רופרט פנרי ג'ונס), סוכן MI6 (סוכנות הריגול בריטית), אשר מעוניין להשמיד את הצמידים מאחר והם גרמו לחיסול משפחתו.

בכדי לבצע את תוכניתו, בלייק שם למטרה להפיל את הארי. הוא מפליל אותו ברצח וגורם לו להימלט מפני המשטרה. הוא פוגם בצמיד המזל של הארי, אשר לאט לאט מתחיל לעבוד נגדו וגורם לו לאבד שליטה, לחזור ולהמר ולהרבות בשתייה חריפה. לאט לאט הארי מאבד שליטה על חייו ואת חבריו, כאשר הוא מנהל משחק של חתול ועכבר מול בלייק, אשר נדמה שיש לו תשע נשמות ומצליח לרמות את המוות עד לעימות האחרון בפרק האחרון של העונה.

מן ההתחלה ההרגשה היא שמדובר בעונה אחרונה של הסדרה (גם אם בסופו של דבר זה לא יקרה והסדרה תישאר בחיים). ראשית, לאחר ששתי העונות הראשונות של הסדרה הורכבו מעשרה פרקים, הרי שהעונה השלישית מורכבת משמונה פרקים בלבד. כמו כן, בעונה זו אשתו לשעבר של הארי, אנה (איב באסט) נעדרת וכביכול חיה בניו יורק. יכול מאד להיות שבהפקה עשו זאת בכדי ליצור קרבה מסוימת בין הארי לגריי (באחד מהפרקים הם מקיימים יחסי מין), בכדי שמותה יכאב לו גם כן, אבל חסרונה עדיין מורגש. גם בתו דייזי, אשר הייתה חלק נכבד משתי העונות הראשונות מופיעה רק לקראת סופה בכדי לסגור את הסיפור. חסרונם של דמויות ראשיות גורם לתחושה שמשהו חסר בעונה זו.

יתרה מכך, עושה רושם שבהפקה החליטו לעשות מעשה "משחקי הכס" ולחסל דמויות, מבחינה אישית או מוסרית. האלמנט הנ"ל מתחיל כאשר בלייק מצליח לתמרן את איב לעבור לצד שלו ולפעול כנגד הארי. צריך להחמיא לתסריטאים, משום שהצופה הממוצע שבדרך כלל מכיר את הניסיון הנ"ל להראות ובו בדרך כלל הדמות שנחשבת לטובה עושה את עצמה כאילו היא פונה לצד הרוע, אך בסופו של דבר עושה את הדבר הנכון, לפחות לגבי איב זה לא קורה. איב מנסה לחסל את המפקדת גריי (נב מקינטוש) ובסופו של דבר הורגת את הבלשית סורי (אמרה קארן).

מסכת החיסולים לא מסתיימת עם סורי ובסופו של דבר מפקדת הבילוש גריי מחוסלת על ידי בלייק והארי נחשב למת, לא נותרה דמות מוכרת במשטרה מלבד הבלש אורוויל (דארן בויד).

גם הצורה שבה נסגר הסיפור (זהירות ספויילרים), כאשר רואים את איב בהריון, אולי מתוך מחשבה שהתינוק או התינוקת שלה אמורים להיות הדור הבא שיענוד את הצמידים על אנשים, העובדה שרואים שלמרות שבתחילה נחשבו כחוסלו בפיצוץ שגבה את חייו של בלייק אל מקומם במקדש בהונג קונג ואת הארי (אשר נחשב כמת) ובתו על שפת הים, בכדי בכל זאת להעניק לצופים את האישור שהוא נותר בחיים ונמצא עם הילדה אותה הוא אוהב.

לסיכום, מדובר בעונה סבירה, אך פחות טובה מעונות קודמות. חסרונן של שלש דמויות מרכזיות מהעונות הקודמות (גם מפקד הבילוש ווינטר בגילומו של סטיבן מקינטוש לא מופיע בעונה זו, מאחר והוא מת בעונה הקודמת) מורגש. עושה רושם שהסדרה בעונה זו עוברת שינוי של 180 מעלות גם בגישה, אולי בכדי לסגור את הסיפור.

מעריצי הסדרה יכולים לצפות בה, לא מדובר בבזבוז זמן, אולם שאר הצופים אשר יצפו בסדרה בפעם הראשונה דרך העונה הזאת יתאכזבו ויקבלו רושם פחות טוב לגביה.

ולסיום, אני לא מבין את הצורך של התסריטאים לחסל דמויות ראשיות. באמת שלא, גם אם מדובר בסיום הסיפור. תהיו קצת יותר יצירתיים. חיסול דמות הינה הדרך הקלה ביותר עבור התסריטאי ועושה רושם שלאחרונה האלמנט הנ"ל הופך לדפוס. היד קלה מדי על ההדק. 

אין תגובות: