יום שני, 29 ביולי 2019

פרסום: שלב סיכום עונה: Madam Secretary, עונה חמישית: זו לא תכנית טלוויזיה


כאשר רשת CBS העלתה לראשונה את הסדרה Madam Secretary אפשר היה לזהות את הדימיון המדהים והניסיון ליצור סדרה אודות הילארי קלינטון שהיא לא הילארי קלינטון. אז כן, חלק מהפרטים מסביבה של הדמות אליזבת מקורד שונו ובמיוחד אלו של משפחתה, אבל הדמות הראשית היא ללא ספק כמעט סגידה לדמותה של הילארי קלינטון.

בעוד בעונות קודמות עוד אפשר היה לצפות בסדרה בשל העובדה לשאר הדמויות בסדרה עוד היה מה לומר בה הרי שבעונה החמישית המצב משתנה, משום שכל העונה מתנקזת לחמש הדקות האחרונות שלה, אל ההודעה הרשמית של הדמות ובה היא מודיעה שהיא רצה לנשיאות ארה"ב. וזו גם אחת מהבעיות הכי גדולות שלה. השחקנית הראשית, טיאה לאוני, היא הצלע החלשה ביותר שלה. בעונות קודמות בהן לשאר הדמויות, בין היתר בעלה הנרי ובתה סטיבי, עוד היה זמן מסך איכותי, אבל בעונה זו זה לא קורה והצופה, שעדיין צופה בסדרה, פשוט רוצה ללחוץ על השתק או להעביר ערוץ, משום שהיא בלתי נסבלת.

יתרה מכך, עצוב לראות מה עשו לדמותו של הנרי בעונה זו. אם בעונות קודמות הנרי עוד היה יוזם ופעיל, ואפילו יוצא לשחט ומדי פעם נכנס לבית חולים, הרי שבעונה זו, ככל הנראה להאדיר את כוחה של אליזבת הדמות שלו מסורסת והופכת למעין גורו דתי ולעיתים מוסרי.

גם דמותה של סטיבי מתגמדת בעונה זו. לאחר חצי ראשון נהדר שלה בעונה שעברה ובו ניהלה רומן מסוכן עם דימטרי (חבל שלא החזירו את הדמות בעונה זו), ובשל כך גם נעה קדימה, הרי שבעונה זו הדמות שלה כמעט ולא נעה קדימה, אלא הופכת למזכירה שאין לה כמעט מה לומר. אז פה ושם היו כמה יציאות, כמו הפרק שבו היא שולחת ציוץ שבו היא מגלה שהבוס שלה, ראסל, צופה בפנדות בגן החיות משום שזה מרגיע אותו, אבל גם הן מעטות מאד.

אבל הבעיה הגדולה ביותר בעונה זו היא, שהסדרה הפכה מתכנית טלוויזיה לתעמולה בת 42 דקות מדי שבוע. אפשר היה לראות כמעט מהפרק הראשון שכמעט כל פרק מנסה ללמד את הצופה הממוצע מהי הדרך הנכונה, מה בדיוק צריכה להיות דרך החשיבה שלו, שאסור לחשוב בצורה אחרת, שיש רק דרך אחת נכונה והיא הדרך של אליזבת. האלמנט המצחיק הינו שהתסריטאים רצו להגן על הדמוקרטיה ועל רעיונות החופש, אך מה שיוצא להם בתום העונה הזאת : אליזבת היא דיקטטורית. אולי דיקטטורית נאורה, אבל עדיין דיקטטורית. היא אפילו גורמת לכך שיחטפו תושבת של מדינה זרה רק בגלל הקשר שלה אליה ואיכשהו יוצא לה בסוף הפרק שהיא מסייעת לה. איכשהו לאורך העונה כולה היא גם לא טועה.

מדהים היה לראות גם את הנושאים שבהם עסקו בעונה זו, עושה רושם שהתסריטאים רצו מלכתחילה לנגח את הנשיא טראמפ. נושא הפרדת ילדי ה"מהגרים" הלטיניים מהוריהם בגבול, נושא הלאומנות שטראמפ רכב על הגל שלו כל הדרך לבית הלבן והעובדה שהאדם שמייצג את נושא הלאומנות מקבל כסף מאוליגרכים רוסיים, לא הצליחו להוכיח זאת בבית משפט אז עושים מזה שינוי בסדרת הטלוויזיה, נושא ההתחממות הגלובלית וההשלכות שלה, כאשר במרכז נושא המהגרים, נושא שטראמפ לא רוצה להכיר בו ועוד...שוב, תעמולה.

אז, לראות או לא לא לראות ?

לא לראות. ברשת CBS עשו בחוכמה שקיצרו את מספר הפרקים שלה בעונה זו לעשרים, אם כי גם במקרה הזה מדובר בשמונה עשרה פרקים יותר מדי. הפרק הראשון והפרק האחרון של העונה היו פרקים סבירים, משום שהיה בהם מעט אקשן ולא ברור מדוע הנושאים בפרקים אלו הגיעו לסיומם כל כך מהר, אך הנושא התעמולתי בנושא ההפרדה של ילדי ה"מהגרים" מהוריהם קיבל שני פרקים, כל השאר היו פשוט זבל תעמולתי. נקודה.

תודה לאל ולמנהלי רשת CBS שעוד מעט הסיוט נגמר...

אין תגובות: