יום שישי, 7 ביוני 2019

שלב סיכום עונה: Sneaky Pete, עונה שלישית: כן ירבו


בשנים האחרונות מרבים לדבר על הסדרות של "נטפליקס" ועל המהפכה שהן עשו בעשור האחרון, מהפכה אשר שינתה לחלוטין את הרגלי צריכת סדרות הטלוויזיה. איזכורים אלו נעשים בצדק, אולם מבעד לכל הדיבורים הללו עושה רושם שסדרות של רשתות סטרימינג אחרות קצת הולכות לאיבוד. אחת הן הינה Sneaky Pete, אשר שידרה לפני מספר שבועות את עונתה השלישית. המסקנה הבולטת שמגיעה בתום העונה היא אחת: כן ירבו סדרות שכאלה.

הסדרה שמה במרכזה את מריוס (ג'יאובני ריביסי), אומן הונאות, אשר משתחרר מהכלא ולוקח על עצמו את הזהות של שותפו לתא, פיט. הוא משתכן בחווה של המשפחה כאשר הם לא יודעים שמדובר במתחזה. בכל עונה יש הונאה אחת גדולה אשר מאחדת חלק נכבד מהמשתתפים בסדרה. בתום העונה השנייה מתבררת לג'ולייה, (מרין אירלנד) בת דודתו, זהותו האמיתית של מריוס ואז נפתחת העונה השלישית.

העונה נפתחת בצורה חזקה מאד כאשר ג'וליה מנסה לדרוס את מריוס ברכבה, אך הוא מצליח לשרוד. מהר מאד מצב העניינים מתהפך, לאחר שג'וליה נעצרת בשל העובדה שבעונה השנייה שיבשה הליכי משפט והיא צפויה ללכת לכלא בשל כך ולגרום לסבא וסבתא שלה לאבד את רישיון העסק שלהם, הפקת דמי ערבות לאנשים לפני משפט. ג'וליה לא יודעת איך לשרוד ביחד עם שני הילדים שלה, אך מצליחה לצאת מכך על ידי מסירת מריוס לאדם בשם סטפן קילביין (פטריק ג'יי אדאמס), אשר רוצה למצוא אמן הונאות שהונה אותה ומסר לו ציור מזויף שעלה לו עשרה מיליון דולרים. הוא לא יודע שאותו אומן לא באמת קיים ושזו למעשה אחת מהזהויות של מריוס. במשך העונה כולה מתנהל משחק חתול ועכבר אשר מעורבים בו גם סוחר סמים וחברתו לשעבר של מריוס, ליזי (אפרת דור).

נתחיל דווקא עם שתי נקודות פחות טובות בעונה זו. לאחר פתיחה חזק מאד בפרק הפיילוט, חלה ירידה קלה בשני הפרקים לאחר מכן, בעיקר משום שחלק נכבד מהעלילה מתרכז דווקא במשפחה. קרלי (ליבי ברר), אחותה של ג'וליה מעוניינת לגלות את האמת על הוריה ומתחילה לחשוב שאולי אמה שלה בחיים, לאט לאט היא גוררת את כל משפחתה לסיפור, כולל את אבי סבתא אשר זנח אותה בגיל 16 וחי עם משפחה אחרת. כמו כן, טיילור אחיהן של קרלי וג'וליה מתחיל להתפרק. לאחר שבעונה השנייה האישה הנשואה עמה הוא מנהל יחסים ואותה הוא גם רוצה לשאת לאישה מחליטה להישאר עם בעלה העשיר למרות שהיא לא אוהבת אותו, בעונה השלישית הוא גם מאבד את משרתו בגלל שהוא עוזר לסבו לסייע לאישה עמה הוא ניהל רומן. בסופו של דבר הוא גם שוכב איתה. העיסוק הנ"ל בשני הסיפורים הללו, אשר תופסים חלק נכבד של העונה ובמיוחד החל מהפרק השני קצת סוחפים את הסדרה לכיוון של אופרת סבון, אבל לא עד הסוף.

נקודה נוספת הינה ההונאה עצמה. בעונות קודמות, ההונאות שחזינו בהן בפרקי סיום העונה הזכירו מאד את ההונאות שבסרטי "אושן 11" ונכתבו בצורה מדויקת ומופלאה. בעונה השלישית, ההונאה מוצלחת פחות ודווקא שלושת הפרקים אשר מובילים אל הפרק האחרון ואל ההונאה הגדולה היו טובים בהרבה.

ולמרות כל זאת, מדובר בעונה טובה, בעיקר משום שהיא שמה במרכז את מערכות היחסים של מריוס. מצד אחד, מריוס חוזר אל ליזי, אישה אותה הוא אוהב בכל ליבו ואומנית הונאות גדולה בעצמה, למרות שאמר לעצמו שלא יעשה זאת. הוא חוזר לנהל איתה מערכות יחסים אישית ומקצועית. מצד שני, מערכת היחסים המורכבת עם ג'וליה. בעונות קודמות נראה היה שניצוצות עפים בין מריוס לג'וליה, ואילולא הם אמורים להיות בני דודים אולי היו נוטים לכיוון, אך לאחר שג'וליה מגלה את האמת נראה שהיא מנסה להפיל את מריוס, אך בכל זאת הוא מחליט לעמוד לצידה ולהציל אותה מאשר להמשיך בהונאות שלו עם ליזי. עושה רושם שהעונה הזאת שמה על כתפיו של מריוס את המלאך הטוב והמלאך הרע בכדי לראות לאיזה כיוון הוא יצעד ובסופו של דבר מריוס מחליט לעשות את הדבר הנכון, בדיוק כמו שקורה כמעט בכל עונה כאשר מריוס מסייע למשפחה בכל פעם שהם צריכים אותו. ובכך למעשה רואים צמיחה של הדמות מאז היותו אותו אסיר משוחרר.

אי אפשר לסכם את העונה מבלי להזכיר את הליהוק של אפרת דור כליזי, חברתו לשעבר (ובחלק נכבד של העונה הזאת) של מריוס. לפי דעתי, מדובר בהברקה, אשר גם עושה את העונה לטובה יותר. לא ברור כיצד במצב שבו אלונה טל וענבר לביא, שתי שחקניות כל כך בינוניות ומטה מצליחות להשיג תפקידים בסדרות אמריקאיות, דור שהיא לטעמי בשלוש דרגות טובה מהן לא עשתה זאת עד עתה. אולי הבעיה שלה הייתה בעיית סוכנים. בכל מקרה, דור הוכיחה בעונה זו שהיא ראויה להיות שם והיא אחת מהסיבות שכדאי לצפות בעונה ולא רק בגלל שהיא ישראלית.

כאשר צופים בעונה זו, ובמיוחד כאשר הזכרתי את העובדה שליזי וג'וליה ניצבות בעונה זו כשני מלאכים על כתפיו, עושה רושם לצופה מין הצד, שאולי הבחירה בדור הייתה בשל המראה החיצוני שלה. דור מזכירה במעט את מרין אירלנד ויכול מאד להיות שרצו להראות מדוע עפו ניצוצות בינו לבין ג'וליה בעונות הקודמות ומדוע הם מצליחים להתחבר בתחילת הסדרה, משום שלמריוס יש טיפוסים מסוימים אליהן הוא נמשך.

אז, לראות או לא לראות ?

כל הסדרה מומלצת בחום לצפייה וכך גם העונה השלישית. אין ספק שחלה ירידה קלה לעומת העונות הקודמות, אך הקסם עדיין שם והתוספת של אפרת דור והדמות שלה תרמו רבות לעונה זו.

צריך גם לציין. בניגוד לסדרות של "נטפליקס", בהן הצופים מרגישים שעשרה פרקים לא מספיקים לעונה הרי שבסדרה זו עושה רושם שעשרה פרקים זה בדיוק מה שהתסריטאים היו זקוקים לו ובמיוחד בעונה השלישית, שעושה רושם שנמצאת ממש על הגבול של ה"מריחה". 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

תודה
חבל שבוטלה לאחרונה :(
ובהחלט אפרת דור גונבת את ההצגה, וממש מעולה
חג שמח