יום רביעי, 5 ביוני 2019

שלב סיכום עונה: How To Get Away With Mueder, עונה חמישת: על הגחון




לאחר שרשת ABC איבדה בשנה שעברה את אחת מנושאות הדגל שלה בשנים האחרונות, הדרמה "סקנדל", ברשת החליטו להעניק לשתי דרמות אחרות של היוצרת שונדה ג'יימס, How To Get Away With Mueder ו
For The People, עונה נוספת מתוך מטרה לנסות ולסחוט עד כמה שניתן מ"ביצי האווז" שהיא השאירה לרשת וזאת למרות שהראשונה נמצאה מעבר לשיא ואילו השנייה הניבה נתוני רייטינג גרועים.

הדרמה How To Get Away With Mueder גם נמצאה בפני אחת מהבעיות הגדולות ביותר שסדרה נמצאת בה: מה עושים לאחר אירוע שיא בסדרה ? מי שצפה בעונה הרביעית (זהירות ספוילר) בוודאי זוכר שבעונה זו חיסלו את אחת מהדמויות הראשיות שלה, ואולי גם אחת מהשלש החשובות שלה שהסדרה נסובה סביבה, הכוונה היא לדמותו של ווס גיבונס (אלפרד אנוך). יתרה מכך, עד למחצית העונה לא היה ברור מי מהדמויות מתה וכאשר זה קרה זה יצר בוודאי קלמייקס גדול שמבחינה תיאורתית קשה מאד לצאת ממנו או לשחזר.

בשל כך, היה מעניין לראות כיצד התסריטאים יגיבו לכך. התשובה שלהם הגיעה באמצעות הפיכת הדמות היחידה בסדרה שעוד איכשהו שמרה על שפיות, הכוונה היא לדמותו של נייט (בילי בראון), לרוצח לאחר שהוא מחסל את התובע המחוזי מילר מאחר שהוא חשב שהוא היה אחראי לכך שחיסלו את אביו, אך מאחור יותר מתברר שאחיה של לורל (קרלה סוזה) הוא האחראי לכך.

אין כמעט ספק בליבי, שכאשר התסריטאים התיישבו לפני תחילת העונה בכדי לקבוע לאיזה כיוון הסדרה תסוב בעונה זו הם אמרו לעצמם, שהם חייבים להדהים שוב את הקהל, בדיוק כפי שהפכו את ווס לרוצח ובדיוק כפי שחיסלו את הדמות שלו. הבעיה היא, שלאחר כל כך הרבה תפניות אין כבר ממה להיות נדהמים. כל דבר מתקבל כמובן מאליו, גם הפיכת נייט לרוצח (ביחד עם בוני, אבל בכל זאת הוא זה שהביא אותו להיות על סף מוות). לא הצליחה ליצור את האפקט הדרוש.

עובדה זו הורגשה ביתר שאת מכיוון שהצופה שצפה באדיקות בסדרה החל מהעונה הראשונה שלה, ובשלב הזה קשה להאמין שנוספו לה צופים חדשים, מרגיש במשך העונה כולה תחושה של עייפות גדולה מקרב צוות השחקנים ובעיקר צוות השחקנים הצעיר. נכון, היה רגע שיא קטן בחתונה של קונור (ג'ק פלהי) ואוליבר (קונרד ריקמורה), אבל גם עובדה זו לא ריגשה יותר מדי.

בהפקה ניסו להכניס "דם חדש" למערכת באמצעות שתי דמויות חדשות: דמותו של גבריאל מדוקס (רום פלין), אשר מסתיר את עובדת היותו בנו של סם, בעלה לשעבר של אנליס אשר החבורה הצעירה רוצחת ומבתרת לחתיכות בעונה הראשונה, אבל החבורה עולה עליו מהר מאד והאפקט די מתפוגג במהירות.

דמות נוספת שמצטרפת היא דמותו של אמט קרופורד (טימתי האטון), ככל הנראה בכדי להיות הטעיה עבור חשיפת הרוצח האמיתי בפרק האחרון של העונה ולכן הוא גם, ככל הנראה, מחוסל בפרק האחרון, משום שאין בו כבר צורך.

הבעיה הגדולה של הסדרה מגיעה בעיקר עבור הצופה מהסוג החדש. צופים שלא צפו בסדרה בצפייה לינארת, או מדי שבוע, אלא חיכו שהעונה תסתיים וצפו בה ברצף. צופים אלו לא מרגישים את ההתרגשות שבצפייה המרתונית והיא גם לא מצליחה ליצור את הרצון להמשיך לצפות בה ברצף ובעיקר, אין בה את רגש ההתמכרות הנדרש.

לסיכום, בהפקה ניסו להמשיך וילצור עונה נוספת באותו נוסח שיצרו עד עתה, אבל הבעיה היא שמדובר כבר בעונה החמישית של הסדרה והצופים כבר התרגלו (בדיוק כפי שקרה בסדרה 24) כמעט לכל התפניות שניתן לחשוב עליהן. כמו כן, העונה שעברה הייתה מעין עונת קליימקס וההפקה לא הצליחה להתאים את עצמה כנדרש למרות שניסו לעשות זאת באמצעות הכנסת שתי דמויות חדשות והפיכת הדמות ה"טובה" האחרונה בסדרה לרוצח.

לפי דעתי, "סחיטת הלימון" בעונה זו לא הצליחה. לא היה בה אלמנט אחד חיובי בכל 15 הפרקים של העונה. ואם צופים מתלבטים באם לצפות בעונה זו או לא, התשובה שלי היא חד משמעית: לא. עדיף לסיים את הסדרה בטעם יחסית טוב, עם סיום העונה הרביעית.

אנקדוטה אחרונה לסיום. שני הזוגות הגדולים שהסדרה ייצרה לורל-ווס ומיקלה-אשר חוסלו. הזוג הראשון חוסל בצורה פיזית על ידי חיסולו של ווס ואילו השני לאחר בגידה של מיקלה באשר. מעניין מאד שדווקא הזיווג שבתחילה נראה בלתי אפשרי בין קונור לאוליבר, בשל אופיו של קונור, הוא דווקא הזוג שהתסריטאים השאירו עד עתה על כנו. אולי יש בכך מעין אמירה, בדיוק כפי שרמזו שאנליס עומדת לנהל שוב רומן עם אישה, לאחר שכמעט כל העונה "טיפטפו" את העובדה שגברים איכזבו אותה, או שמא הם משאירים את הביצוע של הזעזוע האחרון שניתן לחשוב עליו לישורת הסופית, אשר מתקרבת בצעדי ענק. 

אין תגובות: