יום שישי, 26 בפברואר 2016

שלב סיכום עונה: Arrow, עונה שלישית: כל כך כבדה...



בדרך כלל חובבי סדרות הקומיקס רגילים לצפות בסדרות קומיקס קלילות עם מעט עומק. Arrow הייתה זו ששברה את הכללים. מדובר בסדרה האפלה ביותר בקרב הז'אנר, בדיוק כפי שהדמות של אוליבר קווין אמורה להיות ובניגוד לצורה בה הוצגה בסדרה "סמולוויל". העונה השלישית של הסדרה, מעבר להיותה אפלה יותר, גם הייתה "כבדה" מאד, בעיקר בשל התסריט שלה.

ראשית, כבר בתחילת העונה הדמות של שרה נרצחת. אפשר להבין זאת לאור העובדה שמותה הוא הטריגר של הסיפור המרכזי של כל העונה, המאבק של אוליבר וחבריו בראס אל גול וליגת המתנקשים. אבל, בשביל מה היו חייבים לוותר על הדמות הזאת רק בכדי להחזיר אותה לחיים עבור הסדרה החדשה ? מדובר באחת הדמויות הטובות ביותר השסדרה הצמיחה, אולי בשל משחקה של השחקנית קייטי לוץ. לפי דעתי, אפשר היה לוותר על הדמות של לוראל אבל לא על הדמות שלה. החזרתה לחיים היא מעין הודאה בטעות. אבל, לעשות זאת ואח"כ להחזיר את הדמות לחיים ? קצת עלוב, במיוחד מאחר והדמות כבר נחשבה כמתה כקודם לכן.

מצד שני, חזרת הדמות של מלקום מרלין התבררה כנכונה. מדובר בשחקן איכותי, אשר הוסיף הרבה מאד לסדרה, במיוחד מאחר והדור המבוגר, אשר כלל בין את אימו של אוליבר (מוירה), אשר נרצחה בתום העונה השנייה, כבר לא היה כמעט בנמצא פרט לאביה של לוראל.

בעונה זו דמותו של אוליבר הופכת לאפלה עוד יותר. הוא מוותר בתחילת העונה על האפשרות לאושר עם פליסטי, בכדי כביכול לא לסכן אותה, מתחיל לעבוד עם מלקום מרלין בכדי לעצור את ראס אל גול, יוצא למאבק מול ראס ועומד על סף מוות, חוזר לאיתנו רק בכדי לחדור במסווה ל"ליגת המתנקשים" מאחר וראס רוצה שהוא יתפוס את מקומו, בוגד בראס ומצליח להציל את העיר מאיום ביולוגי חמור.

עונה זו גם העלתה הילוך בכל מה שקשור לדמותה של תיאה קווין, ולקראת סופה היא מצטרפת לחבורתו של אוליבר במלחמה נגד ראס אל גול, מקבלת כינוי משלה ("ספידי") ואף מסכה משלה. היא משתחררת מאימת הגברים בחייה (רוי, אביה) וניצבת לצידו של אוליבר. כמו כן, בעונה זו היא עוברת אימונים לצד אביה (מלקום), מגלה את האמת לגבי אוליבר ואת העובדה שהיא רצחה את שרה תחת השפעת סמים שמלקום החדיר לה, נרצחת על ידי ראס אל גול וקמה לתחייה באופן טקסי.

עושה רושם שבהפקה אוהבים שקבוצת הלחימה הסודית תשאר גדולה, בעונה זו מדובר כבר בחבורה גדולה מאד: אוליבר (עד שהוא עוזב בדקות האחרונות של העונה) דיגל, לורל, ניסה (בתו של ראס בגילומה של קתרין לואו), רוי (עד שהוא עוזב לקראת סוף העונה ולמעשה תיאה תופסת את מקומו), וריי פאלמר, אם כי גם לו קורה משהו בפרק סיום העונה והוא עומד להגיע אל גורלו הגדול וכמובן שפליסטי.

בכל מה שקשור לדמותה של פליסטי. אני לא יודע אם מדובר בהוראות של ההפקה או שמדובר בשחקנית, אבל בעונה זו הדמות שלה הופכת לכל כך מעצבנת ובעיקר בכיינית. היא מוצאת אהבה עם ריי, אבל כמובן שהיא עדיין מאוהבת באוליבר. גם כשהיא רק מדברת הקול שלה הופך למעצבן, עד אשר הצופה מקווה בסוף העונה שהחתונה של אוליבר וניסה תחזיק מעמד והוא לא יברח איתה כפי שקורה בדקות האחרונות של העונה.

קיימת בעייתיות בתסריט של הסדרה לקראת תום העונה. אפשר להבין את הצורך של התסריטאים לסיים את העונה בצורה חזקה, אבל זה הופך לכל כך צפוי. בעונה הראשונה ראינו מאבק של אוליבר אל מול מלקום, בעונה השנייה מדובר במאבק אל מול דמותו של סלייד ואילו בעונה השלישית הוא נאבק על הגשר בראס אל גול והורג אותו. אפשר היה לנסות משהו שונה ממאבק פנים אל פנים כפי שקורה מדי עונה.

כמו כן, העובדה שאוליבר מחליט לעזוב עם פליסטי בתום העונה היא למעשה כמעט סיום הסדרה וכל מה שיגיע מנקודה זו והלאה יהיה קרוב לריבוט של הסדרה. נכון, בכל עונה מתחילים מחדש עם נושא חדש, אבל הסוף שבחרו לעונה השלישית גורם לכך שהעונה הרביעית שלה תהפך לריבוט. האם זה טוב או לא ? נצטרך לצפות בעונה הרביעית ולהחליט בסופה.

אבל הבעיה הגדולה ביותר של העונה הזאת היא, שהצופה מסיים אותה, כאשר הוא סחוט לחלוטין. גם בעונה זו הוסיפו פרק נוסף לסדרה ומספר הפרקים בעונה זו עומד על 23. העובדה שהתסריט הופך ל"כבד" מאד כבר מתחילת העונה וככל שהיא מתקדמת רק ל"כבדה" יותר ויותר גורמת לכך שבתום העונה מדובר בהקלה מסוימת.

אלמנט מעצבן היה לראות שלשאדו, דמות אשר אפשר היה לראות שנרצחה כאשר אוליבר היה על האי, יש אחות תאומה. דומה יותר לאופרת סבון ולא היה רצוי. לטובת התסריטאים צריך לציין, שהדמות לא נשארת זמן רב.

מצד שני, העובדה שהתמקדו בעונה זו בריי פאלמר הייתה החלטה נכונה. לאחר הצגת דמותו של "הפלאש" בעונה הקודמת, היה ראוי להציג דמות מעט פחות חזקה מהעולם הזה בכדי לא לנסות להאפיל עליה, במיוחד לאור העובדה שהדמות של "הפלאש" קיבלה סדרה משלה. כמו כן, הליהוק של ברנדון רות' לתפקיד היה מושלם.

אז, לראות או לא ?

כדאי לראות, בוודאי עבור חובבי הז'אנר, אבל בהחלט לא ברצף. עבר זמן רב מאז צפיתי בסדרת קומיקס, אשר עוברת כל כך הרבה תהפוכות ושינויים במהלך עונה אחת, שהתסריט שלה "כבד" כל כך (ובתחילת העונה גם מעט לא מסודר), ושאיבדה דמות משמעותית (שרה) מוקדם מדי. למרות זאת, בסופו של דבר, למרות שהצופה יוצא מותש מתום העונה, היא עדיין מספקת לו את מה שהוא רוצה מהז'אנר הזה, בוודאי בעידן שבו סדרות וסרטי הקומיקס האפלים יותר נחשבים לאיכותיים יותר. 

3 תגובות:

JamesCrow אמר/ה...

וכרגיל בכל הקשור לקומיקס אבחר לא להסכים איתך, זה נכון שהחץ פחות כבדה מפלאש אבל לקרוא לה סדרת קומיקס "כבדה" זה כבר משהו אחר.

אם כבר סדרת קומיקס כבדה אז יש את הסדרות של נטפליקס ואפילו גוטאם האפלה.

ובנוגע לאוליבר דווקא בעונה השלישית הוא נהפך לרגוע יותר ופחות "אפל" בכך שהוא עובר תהליך מסויים.

בנוגע לשרה, עוד כשהדמות מתה הודיעו שמחזירים אותה אז זה לא בדיוק מהלך מתקן כי הם ידעו מה הם הולכים לעשות פשוט לא אמרו כיצד היא תחזור באותו הזמן.
*אני אישית פחות אוהב אותה משאר הקאסט אבל אסכים איתך שלוראל מנצחת ושיהרגו כבר את הדמות הלא מעניינת שלה.

עכשיו בנוגע להשוואה שלך לאיך שעשו את הדמות בסמולוויל.
כמו כל דמות קומיקס גם החץ עבר מספר שינויים באופי של הדמות, הייתה פעם שהוא היה קומי כמו ספיידרמן ופלאש אחרי זה עשו אותו יותר רובין הוד ואז עשו את הדמות שלו אפלה יותר ושוב חזרו לפאן הקומי ואז שילבו את הקומי והאפל.

צריך להבין דבר אחד, דמויות משתנות כל הזמן בעולם הקומיקס ולפעמים גם יש ספין-אופים כפי שלאחרונה דיסי הוציאה סרט מצוייר שבו הגיבורים הם בעצם הרעים בעולם מקביל.
-הנקודה היא שאתה לא יכול לומר עשו את הדמות של אוליבר כפי שהיא באמת אם אתה לא מכיר את הרקע והגלגולים, בדיוק כפי שרשמת שהשחקן של פלאש לא מתאים לדמות.

ולנושא אחר: הפרק האחרון של לגנדס היה פרפקט ונתן הצצה לאוליבר מהעתיד עם הזקן המפורסם חח.

שד משחת אמר/ה...

הדמות של שרה לא מרכזית בכלל
אולי בעיינך היא ראויה להיות מרכזית
אבל ממש לא

רק לורל זה דמות מטופשת שכאילו שכחה את כל מה שאוליבר עשה לה והכל נהיה שוקלד

אנונימי אמר/ה...

סליחה על הבורות... הכוונה שהעונה הבאה של הסדרה תיהיה ריבוט ולא תכלול את השחקנים הראשים?