יום שישי, 4 ביולי 2014

ביקורת: Crossbones, עונה ראשונה, פרקים 4-1: סדרה נחמדה, אבל...



בשנים האחרונות, מאז שהסדרה Rome עלתה לאוויר והציגה דרמה תקופתית אודות ימים שמזמן שכחנו, חוו הדרמות מהסוג הנ"ל פריחה ושגשוג. רבים זוכרים את הסדרות  The Tudores, The Burgias, Camelot,
Da Vinci's Demons ועוד...בשנה האחרונה רשתות Starz ו NBC האמריקאיות החליטו להעלות סדרות שיעסקו באותו מוטיב: פיראטים במאה ה 18. ליתר דיוק, העיסוק בפיראט הנודע בלאבקבירד (משני כיוונים שונים). מדובר בשתי סדרות שונות מהקצה אל הקצה, אך שתיהן לא מספיק טובות בכדי להשאיר חותם.

מה הבעיות של הסדרות הנ"ל ?

לגבי Black Sails של רשת Starz הסיבות נראו לעין כבר בפרק הראשון. מדובר בסדרה כבדה מאד, התסריט שלה כל כך משעמם, אין לה כוכב או כוכבת שניתן להצביע עליהם במיוחד והיא מנפיקה את סימן ההיכר של הרשת מדי פרק, סצינות סקס ו\או עירום שלעיתים בכלל לא נחוצות כחלק מהתסריט וככל, הרגשה כללית של מיאוס בסוף הפרק ולא של רצון להמתין לקראת הפרק הבא.

במקרה של Crossbones, ראשית חייבים לציין שיכול מאד להיות שלו ברשת היו משדרים אותה כבר בתחילת עונת סתיו-חורף 2014-2013 הסדרה הייתה מצליחה לשרוד בצורה טובה יותר, אבל לאחר שהם החליטו לחכות והעלו אותה רק בחודשי הקיץ, כאשר Black Sails כבר שודרה נראה שמדובר בגרסה חיוורת של אותו עולם ולכן ככל שעוברים הפרקים הצופים מבינים זאת והסדרה מאבדת גובה.

כיצד ?

מכיוון שמדובר ברשת ברודקאסט נושא העירום לא קיים. לרשתות הללו אסור לשדר קטעי סקס ו\או עירום ולכן הצופה חוזר אל העריכות הרגילות בהן רואים קטעים שקרובים לסצינות הללו, בכך הסדרה מתרככת. לפי דעתי, כאשר מתארים את העולם הזה סצינות הסקס הללו מתבקשות, אבל לא באותה תדירות שניתן לראות בסדרה Black Sails, אלא כחלק מהתסריט.

אם נגענו בתסריט חובה לציין עובדה בולטת. בעוד שהפיילוט של הסדרה היה טוב מאד (ואולי גם מעבר לכך) והוא גם גורם לרצות לצפות בסדרה, הרי שכבר בפרק השני אפשר לראות ירידה חדה באיכות שלו. הצופה מבין, שמה שהוא רואה אלו הם אותם הקשרים הקשורים לעולם הפיראטים, אותם משפטים ידועים, אבל אין בה משהו מיוחד אשר היה יכול לבדל את הסדרה מסדרות פיראטיות אחרות. אין בה את מה ש Da Vinci's Demons, Rome ואפילו The Tudores הצליחה להביא כסדרה, זווית חדשה על אותם אירועים.

בכל הנוגע למשחק, אין ספק שאי אפשר לומר מילה רעה על השחקן ג'ון מלקוביץ'. מדובר בשחקן שהוכיח את עצמו כשייך לרמות הגבוהות ביותר, אולם קשה שלא להבחין שלא מדובר בליהוק הנכון ביותר לתפקיד. כפי שידוע לכולם, יו לאורי ("האוס") היה מועמד לתפקיד אך סרב לו. כפי שאני רואה את הדברים, יו אמור היה ליהוק טוב יותר וחבל שהוא לא גילם אותו. לאורי יכול היה להביא לדמות מעט גוון קומי מעבר לגוון הדרמטי הנחוץ לו.

את ההצגה גונב ריצ'ארד קויל בתפקיד טום לואו, סוכן סמוי של המושל הבריטי בג'מייקה, אשר נשלח להרוג את בלאבקבירד, אך מגלה מזימה גדולה יותר המאיימת על הצבא הבריטי ולכן מחליט להישאר וגם מתאהב באחת מהתושבות על אי הפיראטים, קייט בלפור (קלייר פוי), הנשואה לג'יימס (פיטר סטאבינג) הנכה. ריצ'ארד הראה משחק קומי מעולה כבר בסדרה Coupling בתחילת המילניום (סדרה אדירה לכל המעוניינים), אך גם גוון דרמטי כשחקן אורח בעונה השלישית של הסדרה Covert Affairs, ולכן הליהוק שלו לדמות של טום הייתה הברקה והיא מוכיחה את עצמה כאשר הוא מביא לסדרה הזאת את שני האלמנטים הנ"ל, עד כדי כך שהוא מצליח לשים בצד שחקן גדול כמו ג'ון מלקוביץ'. אך מלבד קויל לא ניתן להצביע על שחקנים או שחקניות אחרים\אחרות שמצליחים להתבלט.

אז, לראות או לא לראות ?

בפועל, הצופה מקבל סדרה אודות הפיראטים אותה ראינו כבר בשנות השמונים והתשעים, לא ניתן לזהות בה אלמנט מיוחד מלבד הליהוק של ריצ'ארד קויל כטום לואו. נכון, כל מי שלא צפה בסדרות פיראטים בעברו יכול ליהנות מהתסריט, אבל מי שכן זכה לראות לפחות סדרה או סרט שעסקו בכך (מי לא צפה בסרטי "שודדי הקריביים" ?) יכול להבין שהוא צופה בסדרה ממוצעת, שגם לפי נתוני הרייטינג שלה לא אמורה להאריך ימים. אז, אפשר להעביר איתה 42 דקות מדי שבוע ובהנאה מסוימת, אבל לא מדובר בסדרה שתיחרט בליבם של הצופים, אלא שבעוד מספר חודשים ישכחו שבכלל שודרה.

3 תגובות:

Ziv אמר/ה...

Black Sails באמת משעממת ולפי הביקורת שלך כנראה שעדיף לדלג על Crossbones.

מה דעתך על הסדרה TOP OF THE LAKE? איך היא ביחס לTHE KILLING?

אנונימי אמר/ה...

כ"כ מסכים.. הפיילוט של Black Sails שיעמם אותי אף בתור צפייה ברקע בלבד, ואילו דווקא הפיילוט של Crossbones הצליח לעניין אותי להפתעתי, אך מכיוון שכפי שציינת הפרקים הבאים כבר היו לא ברמה ההתחלתית- נטשתי בשני... תודה וסופשבוע נעים

אנונימי אמר/ה...

Crossbones סדרה משעממת נורא. לא סתם הדירוג שלה הוא 6.5 מתוך 10 ב-IMDB.