יום רביעי, 9 ביולי 2014

שלב סיכום עונה: The Blacklist, עונה ראשונה: הצלחה של איש אחד



כאשר רשת NBC קיבלה לידיה את הרעיון לסדרה The Blacklist היא ידעה שיש בידיה קלף מנצח. מאותו הרגע היה ברור למנהלי הרשת שזהו הפרויקט המוביל שלהם בעונת הפיילוטים 2013. ואולם, הייתה להם בעיה אחת גדולה: ליהוק התפקיד הראשי, של רד רדמינגטון. ברשת בחנו שמות רבים ורק קרוב מאד להפקת הפיילוט עלה שמו של ג'יימס ספיידר לתפקיד. לאחר צילום הפיילוט ברשת הבינו שהליהוק שלהם היה מושלם.

העלייה של ג'יימס ספיידר בשנים האחרונות בעולם הטלוויזיה מרשימה מאד. ג'יימס נחשב כשחקן טוב, אבל לא נזכר בשורה אחת עם השחקנים הגדולים. רק כאשר הפציע בסדרה Boston Legal בשנת 2004 (כשהוא כבר בן 44) ניתן היה לזהות את האיכויות שלו. בסדרה The Blacklist ספיידר מצליח למתג את עצמו כשחקן על. לפחות במונחים של תעשיית הטלוויזיה.

הליהוק של ספיידר כרד רדמינגטון מושלם בשל העובדה שספיידר מצליח לגלם את דמות הפושע בעל קור הרוח המרשים מצד אחד, אך גם בעל הלב הרחב, במיוחד בכל מה שקשור למערכת היחסים שלו עם ליזי, אשר בפרק האחרון מתגלה שהיא, כנראה, בתו. נדיר לראות שחקן מצליח לייצר איכות שכזאת. השחקן היחיד שעולה בראשי שהציג כשרון דומה הינו אנטוני הופקינס כחניבעל בסרטים "שתיקת הכבשים" ו"חניבעל".

זו גם ההוכחה שליהוק נכון יכול לשדרג סדרה בצורה משמעותית, משום שספיידר משדרג אותה מסדרה טובה לסדרה מעולה וזו גם הסיבה שבניגוד לסדרות כגון Revolution ו Smash, אשר קיבלו את ההזדמנות כאשר שודרו אחרי The Voice, אך קרסו כאשר תכנית הריאלטי לא הובילה אליהן, זו הסיבה ש The Blacklist הצליחה לשרוד ולעמוד בכוחות עצמה.

ההצלחה של ספיידר "להחזיק את הסדרה" מרשימה בעיקר משום שהליהוק של הדמות הנשית הראשית, מייגן בון כאליזבת קין, הינו ליהוק בינוני במקרה הטוב. מייגן יכולה להיות הדגמה למושג "בובת ברבי" (למרות שהיא לא בלונדינית). מדובר בשחקנית יפה, אך לצערי היא לא מצליחה להציג את מגוון הרגשות הנחוץ. היא משדרת קרירות ולא מצליחה כשצריך להקרין חום או אהבה, גם כאשר בתחילת העונה היא הייתה אמורה להיות מאוהבת בבעלה טום (ראיין איגולד), למרות שלא ידעה בוודאות שהוא מרגל אחריה.

ליהוק בעייתי נוסף היה של פארמינדר נגרה כסוכנת ה C.I.A מירה מאליק. אף אחד לא באמת הצליח להתרשם מהמשחק שלה שמדובר בסוכנת C.I.A. מהבחינה הזאת, ההחלטה של התסריטאים לחסל את הדמות שלה בפרק האחרון של העונה הייתה החלטה נבונה. מכל חברי הקאסט, מדובר בחברת הקאסט המיותרת. מעניין יהיה לראות באם תוחלף הדמות שלה בצוות, שפורק בתום העונה, ובמידה שכן ממי יחליף או תחליף אותה. עצה שלי ? עדיף ליהוק של דמות נשית, משום שבמידה והיא תוחלף בדמות גברית מדובר יהיה על קאסט ראשי שיורכב מדמויות גבריות בלבד (פלוס מייגן).

שאר הליהוקים בסדרה היו בסדר גמור, אך לא ניתן לציין אותם לטובה או לרעה. בין אם מדובר בדייגו קלאטנהוף (הזכור בעיקר מהסדרה "הומלנד") כסוכן רסלר או הנרי לנקס כהרולד קופר, סגן המנהל ב F.B.I.

עלילת הסדרה מזכירה מאד סרטים הוליוודים. פושע על ואחד מהמבוקשים ביותר של ה F.B.I, רד רדמינגטון, אשר מבוקש מזה 20 שנה, מחליט להסגיר את עצמו ל F.B.I בכדי לקבל חסינות על ידי הסגרת פושעים אחרים בהם נתקל במהלך השנים. יש לו רק תנאי אחד: הוא מוכן לדבר רק עם הסוכנת אליזבת קין, סוכנת צעירה שאף אחד לא שמע עליה סוכנות. רק לקראת תום העונה מתברר שקיים קשר בין הפושעים שרד מסייע בתפיסתם: פושע על בשם "ברלין", אשר מחבל בעסקיו ורודף אחריו ורד רוצה לשרוד ולכן הוא זקוק לסיוע ה F.B.I בכדי לחשוף את מי שרודף אחריו.

הבעיה היא, כפי שאני רואה אותה, שהמבנה של הסדרה, אשר הצליח מאד בעונתה הראשונה, כאשר כמעט כל פרק עמד בפני עצמו, בשעה שמדי פרק או שניים מתגלה נתח מסיפור המסגרץ ורק לקראת סוף העונה החלקים מתחילים להתחבר, אמור להשתנות בעונה השנייה. ראשית, דמותה של מירה מתה, כמו כן רדמינגטון עוזב לאחר שהמטרה שלו הושגה ועתה הוא יודע אחרי מי לרדוף. במידה וינסו לשמר את המבנה גם בעונה הבאה הוא מלאכותי. וכאן גם תגיע שעת המבחן של הסדרה מאחר ובשנים האחרונות, לאחר הצלחה ראשונית בדרך כלל מגיעה נפילה. שעת המבחן גדולה מאד מאחר ובעונה הבאה ברשת יחלקו את העונה שלה לשתיים ובעוד שבחלק הראשון של העונה היא עדיין תהנה מההובלה של The Voice, הרי שבחצי השני של העונה (ולאחר המתנה של חודשיים וחצי בין העונות) היא תעבור לשעת שידור חדשה ביום חמישי בה היא תיאלץ להיאבק ב Scandal המצליחה של רשת ABC.

אז, לראות או לא לראות ?

לראות. מדובר בדרמה הטובה ביותר בשנת 2014. וכן, זה כולל גם את Scandal. הרעיון מעניין, התסריט טוב ו"זורם" בצורה מוצלחת לאורך כל העונה. אך בעיקר כדאי לצפות בסדרה בשל השחקן הראשי, ג'יימס ספיידר. שחקנים (בעיקר שחקנים מתחילים) צריכים להביט במשחקו וללמוד. כך עושים זאת נכון.

2 תגובות:

טיטוס פולו אמר/ה...

מה דעתך על המכשפות מאיסט אנד?
מה דעתך על סיילם?
מתי שאר העונה של the after תשודר?

JamesCrow אמר/ה...

לפי דעתי הסדרה מאוד בינונית ואין באמת משהו שגורם לך לחכות במתח לפרק הבא והכל מאוד צפוי.
-אותי אישית עניינה יותר העלילה של הבעל מאשר כל המסביב.

הפיילוט היה מאוד "שתיקת הכבשים"

אבל על דבר אחד אני מסכים פה: ספיידר עשה את הסדרה.