יום רביעי, 2 ביולי 2014

שלב סיכום עונה: The 100, עונה ראשונה: לא הצליחה לעמוד בציפיות



לפני שבוע הצגת הלוח החדש לעונת 2014-2013 של רשת ה CW רבים ראו בסדרה The 100 את המועמדת המובילה לקבל שיבוץ לעונה הקרובה. מדובר היה בפיילוט המוצלח ביותר של הרשת מבחינת המבדקים, אפילו יותר מהספין אוף של The Vampire Diaries, אשר התבררה כהצלחה בסופו של דבר. לכן, אותם מביני עניין בכל הקשור לטלוויזיה האמריקאית הופתעו לגלות שהסדרה תעלה רק בחצי השני של העונה. ואולם, כוונתה של הרשת הייתה לייצר הצלחה ראשונה בחצי השני של העונה ואולי ליצור מצב שלא כל סדרה שהיא מעלה בתקופה זו תכשל. Star Crossed, שעלתה מעט לפניה, נכשלה לעשות זאת ובוטלה לאחר 13 פרקים בלבד. The 100 אמנם קיבלה הזמנה לעונה שנייה, אך ברשת בוודאי מאוכזבים מנתוני הרייטינג שלה.

נכון, הסדרה עלתה לקראת תום העונה, אולם הפתיחה שלה הייתה מעודדת, כאשר היא הניבה 0.9 נק' מדד ובמיוחד 2.73 מיליון צופים לפרק הפתיחה. כלומר, גם בשלב מאוחר של העונה, הסדרה ייצרה מספיק באז בכדי להביא מספיק צופים לצפות בה. כיצד היא סיימה ? עם 0.5 נק' מדד ו 1.68 מיליון צופים.

מה ניתן להסיק מנתונים אלו ?

שעבור יותר ממיליון צופים, הסדרה לא עמדה בציפיות ולכן הם זנחו אותה. עבור הרשת מדובר באכזבה גדולה מאד לאור התקווה הגדולה שהייתה להם מהסדרה.

ברמת העיקרון, הרעיון של הסדרה לא כל כך מקורי. הרעיון אודות חברה פוסט אפוקליפטית כבר "נטחן עד דק" מכל הכיוונים. מה הכיוון שהפעם היה כה שונה ? מדובר בנערים ונערות. במקרה של The 100, בכדי לחסוך בחמצן בתחנת החלל הגוועת בחלל, שלחו 100 נערים ונערות עבריינים שהיו בכלא אל כדור הארץ, אשר כביכול לא היה מאוכלס בשל העובדה שיותר מ 100 שנים קודם לכן התרחשה בכדור הארץ שואה גרעינית, אשר לא איפשרה את איכלוסו.

גם העלילה בפרקים הראשונים לא הייתה מקורית, התפוררות החברה ויצירת מחנות, כאשר בצד אחד ניצב בלמי (בוב מורלי) אשר רצה שלא יהיו כללים ובעיקר להתנתק מהמבוגרים שבתחנת החלל, בין היתר בכדי שיהיה המנהיג של החבורה, אך גם בכדי לברוח מהעובדה שהוא התנקש בחייו של ראש המועצה גאהה (ישעיה וושינגטון) ומצד שני ניצבו קלארק (אלייזה טיילור) ופין (תומאס מקדונל), אשר היו הקול המתון.

מדוע העלילה לא הייתה מקורית ?

משום שכבר בשנת 1954 פרסם הסופר ויליאם גודלינג את ספרו "בעל זבוב", אשר עסק, פחות או יותר באותם נושאים: חבורה של נערים תקועים על אי ומפתחים חברה משלהם, חברה אשר רק הולכת ומאבדת את המוסריות שלה.

בעיה נוספת בעונה הראשונה, לפי דעתי (ואולי רבים מהקוראים והצופים לא יסכימו עימי על כך), הייתה האינטנסיביות שהסדרה עברה בחצי השני של העונה. לאחר תחילת עונה די סולידית, כאשר ניתן היה לראות פיתוח דמויות בצורה איטית, הרי ששבעת הפרקים האחרונים של העונה (מתוך 13) ביצעו מהפך של 180 מעלות מבחינת האינטנסיביות ולא רק מפרק לפרק, אלא גם בפרקים עצמם. עובדה זו גרמה ל"שריפת רעיונות" כבר בתוך עונה אחת מקוצרת.

כיצד זה בא לידי ביטוי ?

אדגים זאת על ידי שלש דוגמאות. דוגמא ראשונה, מערכת היחסים של קלארק ופין. כבר בתחילת העונה ניתן היה לראות שמנסים להראות מתח מיני בין השניים. בעונה זו הם כבר היו ביחד, נפרדו כאשר חברתו של פין, רייבן (לינדזי מורגן), מגיעה מתחנת החלל, פין ורייבן נפרדים, פין  ורייבן כמעט מתים במהלך העונה וקלארק אומרת לפין שהיא לא יודעת מה היא תעשה בלעדיו, אבל לא חוזרת אליו כי הוא שבר את ליבה. במקביל, רייבן שוכבת עם בלמי, ומצד שני מייצרים מעין מתח מיני בין קלארק לבלמי.

דוגמא שנייה: גם אוקטביה (מארי אווגרופולוס), אחותו של בלמי, עוברת במהלך העונה רכבת הרים במערכות היחסים שלה. בתחילה רואים אותה מתקרבת לג'ספר (דבון בוסטיק), לאחר מספר פרקים בודדים היא מתנשקת עם אוטום, היא חוזרת לנשק את ג'ספר לאות תודה ואז מתחילה לנהל מערכת יחסים עם לינקולן, תושב המקום. והכל במהלך 13 פרקים !!!

דוגמא שלישית: קצב האירועים ושינוים של אופי הדמויות. בעונה המקוצרת הזאת ירו בראש המועצה, התנהלה מלחמה נגד תושבי המקום, והתגלה שישנו גוף אחד נוסף שעלול להיות מסוכן. כמו כן, התפוצצה פצצה בתחנת החלל, התבצע מרד ותחנת החלל התרסקה על פני כדור הארץ עם מעט מאד שורדים.

גם דמויות מסוימות עוברות שינויי אופי. אבי (פייג' טורקו), אמה של קלארק, מתגלה בפרקים הראשונים כדמות החיובית של הסדרה, היא עוברת על החוק בכדי לעזור לראש המועצה לשרוד ובכדי להגיע לראות את בתה על פני כדור הארץ, אולם מתברר גם שהיא אחראית למות אביה של קלארק, לאחר שהיא הלשינה עליו למועצה, למרות שהוא רק רצה ליידע את התושבים על הבעיה בתחנת החלל.

דמות נוספת שעוברת שינוי היא של קיין (הנרי יאן קוזיק), אשר בתחילת העונה נחשב לאיש הרע, כאשר רבים גם חושבים שהוא עמד מאחורי הניסיון לחסל את ראש המועצה, אולם לקראת סוף העונה הוא מתגלה כאדם נאמן ובעל כבוד, ולבסוף מתברר שסינקלייר ולא הוא עומד מאחורי ניסיון הרצח.

אז, לראות או לא לראות ?

בסופו של דבר, אפשר לומר, שנכון לעכשיו היתרון הגדול ביותר שלה הוא שקיים בה גורם ההתמכרות. אלמנט שנחוץ כל כך לסדרות. קצב האירועים המהיר מסייע בכך לטווח הקצר, אך לטווח הארוך זה יפריע. לכן, אפשר לראות את הסדרה, אך אפשר גם להבין את בריחת הצופים ולא יקרה דבר אם תדלגו עליה (קשה לי להאמין שהיא תשרוד יותר מדי זמן), אשר ציפו למשהו שונה, אולי ברוח של The Walking Dead (ללא הזומבים) ובפועל קיבלו אופרת סבון קצבית בעלת מוטיבים אפוקליפטיים בלבד.

אה כן, רציתי לציין אלמנט שעצבן אותי לגבי הסדרה הזאת בפרט ולסדרות שעושות זאת באופן תדיר ככלל. נכון, לאלייזה טיילור יש חזה גדול, אבל בשביל מה היה צריך להבליט זאת כל כך ? הגיע הזמן להפסיק זאת, נערות צעירות מחקות אח"כ את הכוכבות וכיצד הן נראות בסדרות, אפילו בסדרות מהסוג הנ"ל. קצת פוריטני, אבל לצערי, כל כך נחוץ...

6 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

הסדרה לא שווה את הזמן
ראיתי אותה עם בהקפצה
משעממת חסר המון רקע על החיים בתוך התחנת חלל וכשאין רקע אתה כל הזמן מלא בשאלות
בכל מקרה תודה על הסיכום

דניאל אמר/ה...

#סדרהמשעממת. לא אהבתיבכלל.
:/(
מה דעתך על פרק סיום העונה של קרליפונקיישן?

אנונימי אמר/ה...

הסדרה שרלוק חודשה לעונה 4

אנונימי אמר/ה...

מה אתה חושב על הליהוקים של היה היה פעם לדמויות של פרוז׳ן?

אנונימי אמר/ה...

אחי, איפה אתה רואה שמבליטים את החזה של אלייזה טיילור? עד שלא אמרת, בכלל לא שמתי לב שיש לה חזה גדול

JamesCrow אמר/ה...

כמו מר אנונימי גם אני לא שמתי לב לזה, יש סדרות שבאמת מבליטים דברים כמו הוואי 5-0 אבל פה זה לא המקרה - כנראה שחיפשת את זה.