יום שני, 21 בינואר 2013

ניתוח: רשת FOX באמת צריכה שיצפו ב"אמריקן איידול".



כאשר קווין ריילי, יושב הראש של Fox Entertainment, נפגש עם עיתונאים לפני מספר ימים, הוא לא ניסה ליפות את המצב בו הרשת שלו נמצאת בשלב זה בכל מה שקשור למדד הרייטינג. "אנו ב"פוקס" כאילו מדדים החוצה משנת 2012", הוא טען. "אנחנו נאבקים בשלב זה." הכוונה היא לכך, שקהל היעד של הרשת מתחת לגיל 50, קהל יעד בו שלטה בשנים האחרונות, אותו היא איבדה וכיום הרשת נמצאת אחרי רשת NBC ו CBS. יתרה מכך, בחישוב "מספר הצופים הכללי", הרשת נמצאת במקום ה 4, גם אחרי רשת ABC, עם נתונים של 6.7 מיליון צופים בלבד בממוצע, כמעט 5 מיליון צופים פחות מ CBS שבמקום הראשון. מובן מאליו, שהרשת לא נמצאת במצב טוב. אז, מה הוביל לכך ? אציין שלש סיבות עיקריות, אך לאחר כל סיבה אציין גם סיבה אחרת לאופטימיות לגבי העתיד של הרשת. תחליטו בעצמכם האם "הטוב" מחפה על "הרע".

הנתון השלילי 1: The X Factor הפכה להסחה יקרה עם נתוני רייטינג בינוניים.

סיימון קאוול העריך שהפרויקט החדש שלו אחרי "אמריקן איידול" יגרוף מעל 20 מיליון צופים בעונה הראשונה, אך התוכנית קיבלה בסביבות 13 מיליון צופים בממוצע. רשת FOX חידשה את התוכנית בכל זאת, משום ש 13 מיליון צופים הם עדיין מספרים גבוהים בטלוויזיה, ומשום שהם סברו שיוכלו להעלות את מספר הצופים בעונה השנייה עם שמות כמו בריטני ספירס. הם טעו. העונה השנייה של התוכנית גרפה רק 9.5 מיליון צופים בממוצע, כאשר בקרב הצופים מתחת לגיל 50 הסדרה קיבלה 3.4 נק' מדד ובכך היא ניצבה אחרי סדרות כגון The Simpsons, Glee, Family Guy, ו New Girl (אחרי שקלול ה DVR). מכיוון ששלש השעות של The X Factor מהוות כ 20% מסך השעות השבועיות של הרשת (15), איבוד 25% מהקהל שלהם בעונה השנייה היווה פקטור חשוב מאד ברידה הכללית של הרשת ב 20% מול העונה שעברה.

ההשפעה של הירידה של The X Factor לא נגמרת רק בנתוני הרייטינג של Nielsen. מכיוון שמדובר בשלש שעות שבועיות מתוך 15 (כאשר בחלק השני של העונה "אמריקן אייגול" אמורה להחליף את The X Factor), הרשת אבדה אותם בכדי לנסות למצוא להיטים חדשים. צריך גם לזכור, שהרשת לא משדרת אחרי השעה 10, שביום ראשון היא מגבילה את עצמה לסדרות אנימציה וימי שבת מוקדשים לספורט, שידורים חוזרים ותוכניות בעלות פרופיל נמוך כגון Cops. על ידי הקדשת שלש שעות לתחרות מוזיקה, רשת FOX נשארת רק עם 7 שעות בכל שבוע לייצר להיטים עבור דרמות וקומדיות בעלות תסריט. בלוח החורף האחרון, לרשת FOX היה מקום לנסות רק שעתיים לתוכניות חדשות, מדובר בדרמה The Mob Doctor ובקומדיות Ben & Kate ו The Mindy Project. מדובר במספר השעות המועט ביותר מבין הרשתות (CBS ניסתה 3.5 ורשת ה CW עם 3). כאשר רשת FOX ניצבה בראש סולם הרשתות במדד Nielsen היא יכלה להתרברב שלמרות המחסור בסדרות האיכות שלהן יוצרת לין אפ טוב. אך עתה, במצבה הנוכחי, רשת FOX גורמת לכך שיהיו לה פחות אפשרויות לייצר להיטים בכדי להחליף להיטים כגון 24 או House, שהגיעו לסיומן. מנהלי הרשת יוכלו לטעון שלמרות ש The X Factor לא "שורפת את המסך", הרי שהיא מצליחה הרבה יותר מכל סדרה אחרת שהייתה עולה במקומה בלוח החורף הנוכחי. אולי הם צודקים, אך בהגבלת מספר האפשרויות, הרשת גם מגבילה את האפשרות להצליח ולגלות "להיטים" חדשים, בין אם מדובר בסדרות בעלות תסריט או תוכניות ריאלטי.

הנתון החיובי 1: "אמריקן איידול" חוזרת.

אין ספק שמדובר בחדשות טובות עבור הרשת. בעבר, "אמריקן איידול" הייתה הכלי החשוב ביותר לסגירת פערים במדדי הרייטינג מול שאר הרשתות ואף להציב אותה במקום הראשון. למרות שבשנים האחרונות מספר רב של צופים עזב אותה, בעיקר בשל התחרות שלה מול The Voice של רשת NBC ו The X Factor, עדיין, גרסה מוחלשת של "אמריקן איידול" נשארת נשק קטלני עבור הרשת. בעונה שעברה, התוכנית הניבה בממוצע כ 20 מיליון צופים ונשארה התוכנית הנצפית ביותר. חודשים של מאבק בין השופטות מריה קארי וניקי מינאג' יכולים לגרום להבאת צופים שעזבו לחזור ולצפות, לפחות למספר שבועות (אם כי בפרק הפתיחה זה עדיין לא קרה). זו, כמובן, הגרסה האופטימית של ההתרחשויות, בעוד The Voice ו The X Factor יורדות בנתוניהן בעונה הנוכחית קיים סיכוי גדול שלצופים נמאס מסוג התוכניות הללו והמותג של "אמריקן איידול" יקרוס. בכל מקרה, נתוני התוכנית צפויים להעניק לרשת זינוק במדד הכללי של הרייטינג בין הרשתות. מה שלא צפוי זה שחזור של עונת 2011-2010, כאשר הרשת איבדה גובה עם סדרות כגון Lone Star ובגלל "אמריקן איידול" עדיין סיימה ראשונה. רשת FOX עמוק במקום השלישי הפעם ובניגוד לאותה השנה, הפעם אין לה את שידור "הסופרבול".

הנתון שלילי מספר 2: הסדרה New Girl צועדת בכיוון הלא נכון.

נראה שהקומדיה של רשת FOX, שבעונה שעברה הייתה להיט גדול, "נדבקה" בנגיף של הקומדיות של רשת NBC ביום חמישי. ככל שהסדרה הופכת מבחינה קריאטיבית לאיכותית יותר, וככל שהיא מקבלת ביקורות אוהדות ממבקרים, כך היא מאבדת את קהל הצופים שלה. פרק הבכורה של הסדרה הניב בחודש ספטמבר 2011 מעל ל 10 מיליון צופים ובסופו של דבר הסדרה התייצבה על כ 7 מיליון צופים בממוצע, לפחות עד חודש ינואר 2012. כאשר New Girl חזרה מחופשת החגים בשבוע שעבר היא הניבה את קהל הצופים הנמוך ביותר שלה עם 3.8 מיליון צופים בלבד ובשבוע שעבר היא הגיעה ל 3.6 מיליון צופים. הסדרה הצליחה מעט יותר בקרב הצופים מתחת לגיל 50 וב DVR, אך למרות זאת, הסדרה עדיין רושמת ירידה של 20% לעומת נתוני העונה שעברה. New Girl נותרה אחת הסדרות המצליחות של הרשת, בעיקר בקרב צופים מתחת לגיל 35, אך סדרות מצליחות בדרך כלל נוטות להצליח יותר בעונה השנייה, אך זה לא מה שקרה ללהיט הנ"ל. יתרה מכך, הכישלון של New Girl, הוא חלק מהפיאסקו של ערב הקומדיות של הרשת ביום שלישי. הרשת חשבה שיש לה מספיק כוח בכדי להרחיב את הקומדיות של יום שלישי לשעתיים, אך בפועל ההרחבה רק הזיקה ל New Girl והרשת נכשלה עם הקומדיות Ben and Kate ו The Mindy Project ובסופו של דבר, הרשת מפסידה את הערב לרשתות CBS ו NBC.

הנתון החיובי 2: הקומדיות של שאר הרשתות נוחלות גם הן כישלון.

הקומדיה Two Broke Girls של רשת CBS הרשימה מאד בעונתה הראשונה ובשל כך, הרשת אף הזיזה אותה לשעה 9 בערב יום שני. הצמיחה של הסדרה, לפחות עד לחזרת הסדרה מחופשת החגים, נעצרה בעונתה השנייה ועד עתה, הסדרה איבדה כ 10% מנתוניה לעומת העונה שעברה בקרב הצופים מתחת לגיל 50. ברשת ABC, הקומדיות Happy Endings ו Don't Trust the B---- in Apartment 23 רואות את הצופים שלהן מתאדים ככל שעובר הזמן, בשעה שברשת NBC הקומדיות Whitney ו Up All Night רואות גם הן את איבוד המומנטום של העונה הראשונה. למרות שהנתונים הללו לא עוזרים ל New Girl, מנהלי רשת FOX יכולים אולי להתנחם עד כמה קשה כמעט לכל הקומדיות בעונה הנוכחית.

הנתון השלילי 3: פיתוח הדרמות של רשת FOX "התייבש".

אין רשת שסבלה יותר מפיתוח דרמות השנה מרשת FOX. אם אתם מסכימים לכך שמנהלי רשת FOX מחשיבים את Glee כקומדיה, ההשקה המוצלחת האחרונה של הרשת במדור הדרמה הייתה לפני 5 שנים, כאשר הרשת השיקה את Fringe (למרות שכעת נתוניה נמוכים, הרי שבתחילה נתוניה היו טובים). לא משנה מה הנוסחה, שום דבר לא נראה שמצליח: בחמש השנים האחרונות, הצופים דחו סדרה שזכתה להילולי המבקרים (Lone Star), סדרה עם באז גדול (Terra Nova), ספין אוף (The Finder), סדרות עם תסריטאים ראשיים מוכחים (The Chicago Code, Alcatraz, Dollhouse), סדרות עם כוכבים של רשת FOX (הסדרה Touch), חיקוי של סדרות מרשת USA (הכוונה היא ל Lie To Me), סדרת אקשן (Human Target) ולאחרונה, גם סדרה שמתאימה לרשת Lifetime (הכוונה כמובן ל The Mob Doctor).

הנתון החיובי 3: נראה ש The Following עומדת להצליח.

ההשקה היום של הדרמה שבמרכזה רוצח סדרתי נראה שעומדת להצליח, כאשר יש לסדרה שם גדול כגון קווין בייקון ובוודאי שעזרה לה העובדה שהרשת הריצה "238 מיליון פרומואים" מהרגע שנראה ש The Mob Doctor קרסה (וזה קרה כמעט לאחר שידור הפרק הראשון). כמובן, נראה היה ש Terra Nova ו Lone Star היו אמורות להצליח בוודאות ויכול להיות שברשת תולים תקוות גדולות מדי ב"צמא" הגדול של הצופים לראות דם על המסך. יתרה מכך, אפילו אם The Following תצליח, רשת FOX לא תקצור את כל פירות ההצלחה. הסיבה לכך היא שקווין בייקון גרם לרשת להסכים להפיק בסך הכל לא יותר מ 15 פרקים מדי עונה !!!

אז, באיזה צד אתם נמצאים ? השלילי או החיובי. לצערי, אני נמצא בצד השלילי.


הערה: הניתוח מבוסס על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

וואו. ניתוח מעולה.
אין ספק שפוקס מוצאים את עצמם בטריטוריה חדשה אחרי ששנים הם שלטו בפסגות הרייטינג פתאום הם מדשדשים בתחתית.
אמריקן איידול תביא נתונים יותר יפים מהאקס פקטור, אבל באופן כללי זה עדיין לא יהיה מספיק חזק כמו פעם.
שנה שעברה המפץ הגדול ניצחה את איידול ברייטינג כל שבוע ולאור ההתחזקות של המפץ, אין שום סיבה שגם השנה זה לא יהיה ככה.
יהיה מעניין לראות מה יהיו הפתרונות של הרשת כדאי לצאת מהמצב שהיא נמצאת בו.