יום שני, 28 בינואר 2013

שלב סיכום עונה: Chuck, עונה חמישית: נפרדנו כך, הייתה דממה.



בלב כואב (ויהיו שיגידו גם באיחור) אני מתיישב לכתוב את סיכום העונה החמישית והאחרונה של הסדרה "צ'אק". מעריצים רבים של הסדרה בדקו במשך ארבע שנים מדי שבוע את נתוני הרייטינג של הסדרה בכדי לנסות לנחש את סיכוייה לקבל עונה נוספת. מדי שנה, הסדרה ניצחה את כל הסיכויים וחזרה. רבים ממעריצי הסדרה זוכרים כיצד "צ'אק" עמדה בפני ביטול כבר אחרי העונה השנייה שלה וניצלה ברגע האחרון בזכות "סאבוויי" והמבצע המטורף של המעריצים להצילה. כמובן, שעזרה לה העובדה שהרשת המשדרת (NBC) סבלה (ועדיין, במידה מסוימת, סובלת) מנתוני רייטינג נמוכים. ואז, בחודש מאי 2011, הודיעו מנהלי הרשת שהם מעניקים לסדרה עונה אחרונה בת 13 פרקים.

לפי דעתי, חלק ממעריצי הסדרה קיוו שגם הפעם הסדרה תנצח את כל הסיכויים ותקבל לפחות הזמנה לתשעה פרקים נוספים, אשר היו מעמידים אותה על מספר עגול של 100 פרקים, אך בסופו של דבר זה לא קרה והסדרה נפחה את נשמתה לאחר הפרק ה 91 והאחרון שלה. היום, במבט לאחור של כשנה לאחר תום הסדרה, ניתן להגיע למספר מסקנות לגביה (הכוונה היא לעונה החמישית).

המסקנה העיקרית שניתן להגיע אליה מצפייה בעונה החמישית היא, שניתן לחלק אותה לשלשה חלקים. החלק הראשון מורכב מהפרקים אחד עד שבע. חלק זה עסק בשאריות של העונה הרביעית. בתום העונה הרביעית, דקר, מרגל בתוך ה C.I.A נאבק בצ'אק ולא נותן לו למצוא את הנוגדן למחלתה של שרה, מחלה לה הייתה אחראית ויויאן וולקוף. לאחר שצ'אק מנצח אותו ובסופו של דבר נישא לשרה. דקר מודיע לו שכל ההרפתקאות שעבר עד עתה, החל מהאימייל שברייס לרקין שלח לו עם "המחשב המשולב", דרך "פולקרום", "הטבעת", וולקוף וכל השאר, לא קרו במקרה והוא היה רק חייל בתוך מזימה גדולה.

בחצי הראשון של העונה החמישית, התמונה מתבהרת וצ'אק מגלה בסופו של דבר, בפרק כריסמס מיוחד, שמי שעומד מאחורי דקר הוא הסוכן דניאל שואו (ברנדון רות'), אותו צ'אק הפיל בתום העונה השלישית, אשר רצה להשיג לעצמו גרסה עדכנית יותר של "המחשב המשולב". באותו פרק המעריצים גם מבינים (גם אם זה לא נאמר) מדוע למעשה דקר לא נתן לצ'אק להגיע לשרה עם הנוגדן. מעריצי הסדרה בוודאי זוכרים ששרה הייתה אחראית לחיסול אשתו של שואו בטעות.

כמי שצפה בכל פרקי הסדרה, לי הסיפור נשמע קצת מאכזב. לאחר שבתום העונה הרביעית דקר מודיע לו שהוא היה רק חייל בתוך מזימה גדולה, ציפיתי שהמפיקים יעמדו מאחורי המשפטים הללו ויציגו את המזימה הגדולה. בפועל, דקר פשוט בילף. קצת אנטי קליימקס. נכון, היה מאבק גדול בפרק השביעי בו שרה נלקחת כבת ערובה, אבל אני טוען ש"אם מציגים אקדח במערכה הראשונה, הוא צריך לירות במערכה החמישית." הנתון המעניין הוא, שכריס פדאק (אחד ממפיקי הסדרה) הודה בראיון, שכאשר סיימו לצלם את הסצינה האחרונה של העונה הרביעית עם הודעתו של דקר הם עדיין לא חשבו על כך ששואו עומד מאחוריו. ולכן, אני חושב, שבסופו של דבר "ההר הוליד עכבר."

בפרקים הראשונים של העונה, הצופים גם רואים כיצד מורגן הופך להיות "המחשב המשולב" לאחר שבסוף העונה השלישית הוא טען את ההעלאה שהייתה מכוונת לצ'אק מבלי לדעת זאת. במבט כולל, ולאחר צפייה בעונה כולה, בעיקר בפרקים האחרונים שלה, אני מבין שהיה צריך להראות שהגרסה של "המחשב המשולב" הייתה פגומה ומה יכול לקרות למי שמחזיק בגרסה הזאת: הזיכרונות שלו נמחקים והוא מקבל זהות אחרת. אבל, היה מוזר לראות את צ'אק ללא "המחשב המשולב" במשך עונה שלמה. כבר ציינתי בביקורת קודמת, שלמשוך רעיון כזה על פני עונה שלמה זה קצת מעצבן. לפרק אחד או שניים זה היה בסדר, אבל זה קורה לאורך כמעט 13 הפרקים.

במידה ומעוניינים להבין את כוונות המפיקים ניתן לתרץ זאת כך: הם ראו את סיפורו של צ'אק כמסע. לדידם, "המחשב המשולב" היה רק שלב בדרכו של צ'אק להתבגר ולהפוך מהחנון הגדול והמפוחד אותו ראינו בעונה הראשונה לאדם שיכול לעמוד לבדו ובכך גם "להחזיק" אישה כדוגמת שרה ווקר, או להסתדר ללא עזרת אחותו אלי, אשר בפרק האחרון של הסדרה עוברת לשיקאגו. צ'אק של העונה הראשונה לא היה מסוגל לעשות זאת. אלי אומרת לו בפרק הראשון של העונה, שהוא כבר לא צריך את "המחשב המשולב", משפט שמתברר כנכון, לאחר שהוא נאבק, גם מבחינה פיזית, במרגלים ובפושעים גם ללא "המחשב המשולב" ומצליח לנצח. תהליך ההתבגרות הושלם.

בגזרה של אלי ודבון, העונה החמישית מחזירה אותם קצת לאחור. לאחר שבעונה הרביעית חלק מרכזי הוקדש להריון של אלי ובחצי השני, לימיה הראשונים של קלרה, בתם הקטנה, הרי שבעונה החמישית הם שוב על תקן של מסייעים בלבד. דבון הופך להיות לזמן קצר עקר בית, וכמו כן, הוא מסייע ל"באי-מור" כאשר הוא מצטלם לסרטון פרסומת עבורם. אלי מנגד, שוב מוצגת על תקן המסייעת לצ'אק והפעם בכל מה שקשור ל"מחשב המשולב" ואח"כ בעצות ולבסוף היא חוזרת להיות עקרת בית, כאשר היא מחליטה לחזור לגדל את קלרה לאחר שהיא רואה את דבון עושה זאת ומקנאה בו.

בגוון הקומי של החלק הראשון ניתן לציין שמתגלה הסיבה להתנהגותו המוזרה של ג'ף. מתברר שג'ף נהג לישון ברכבו כאשר המנוע פועל והוא שואף את כל פליטות האגזוז שלו. לאחר שדבון מורה לו להפסיק לעשות זאת, ג'ף חוזר להיות בן אדם נורמאלי ואף גורם למאסרו של לסטר, לאחר שהלה לא אוהב את השינוי שחל בחבר הכי טוב שלו ומנסה ל"מסטל" אותו שוב עם פליטות אגזוז. אין ספק, שהמפיקים עשו זאת מכיוון שידעו שמדובר בעונה האחרונה ושעליהם לסגור את הסיפור של ג'ף ולסטר, ואכן, בפרק האחרון של העונה הסיפור נסגר, אבל עבור הצופה האדוק של הסדרה, זה היה מאכזב. ג'ף ולסטר היוו את האתנחתא הקומית של הסדרה, בוודאי לאחר שמורגן מתבגר לקראת תום העונה השנייה. לראות את ג'ף בצורה הזאת שבר את המשוואה. נכון, צריך להתבגר, אבל יש דמויות שצריך להשאיר כמו שהם. אי אפשר לסגור סיפור בכל קצותיו, או לפחות לדעתי, לא רצוי.  

ולבסוף, בחלק הראשון של העונה מציגים סוף סוף מושא אהבה עבור קייסי. קרי אן מוס, שרבים זוכרים אותה מסרטי ה"מטריקס", מוצגת כבר בפרק השני כגרטווד ורבינסקי, מרגלת סובייטית לשעבר, שיש לה עבר משותף עם קייסי ועתה יש לה חברה מתחרה ל"תעשיות קרמייקל", החברה של צ'אק, שרה, קייסי ומורגן. אך ניצוצות רומנטיים עפים מהר מאד ביניהם והיא אף פורצת לכלא במטרה לשחרר אותו ולבסוף אף מחסלת את דקר.

ואני אומר, למה רק בעונה החמישית נזכרו לעשות זאת ? קייסי היה ראוי למושא אהבה כבר קודם לכן. הסיבה היחידה שאני יכול לחשוב עליה, שזה קרה רק בשלב הזה היא, שרצו קודם להראות שהסיפור של קייסי עם קתלין, אמה של אלכס (בתו), סגור ולכן הוא התפנה מבחינה רגשית. ואכן, בתום העונה הוא הולך לאתר אותה (גרטווד) לאחר שהיא השאירה לו הזמנה פתוחה.

נקודה נוספת לגבי הדמות של ורבינסקי: למה להסתפק בארבעה פרקים בלבד ? הדמות שלה הוסיפה מאד לסדרה וניתן היה לשבצה למספר פרקים רב יותר ואולי להשאירה לעונה כולה. חבל. אבל היי, גם ארבעה פרקים זה משהו, לא ?

החלק השני של העונה מורכב מפרקים 8 ו 9. פרקים אלו די עומדים בפני עצמם (אם כי לא לחלוטין). ראינו פרקים דומים כאלה בעונות קודמות, פרקים שעסקו בקייסי או שרה. ואכן, בפרק השמיני הצופים מגלים מדוע במשך יותר מארבע שנים הם לא שמעו כמעט על אמה של שרה ושלמעשה אמה מגנה על תינוקת אותה שרה הצילה בעבר.

הפרק התשיעי של העונה מחזיר את גרטווד ורבינסקי להופעת אורחת אחרונה ובה הרגשות שלה ושל קייסי יוצאים החוצה. פרק זה גם מציג את החששות של ג'ף ולסטר שמשהו מתרחש מתחת לביי-מור ושצ'אק, שרה וקייסי הם מרגלים.

כריס פדאק הודה, שבכוונה הם יצרו פרקים שעומדים בפני עצמם בכדי לגלות יותר על האופי של שרה (פרק 8) וקייסי (פרק 9).

אם נערוך משאל בין כל מעריצי הסדרה, רובם המוחלט יעידו שהם לא אהבו את החלק האחרון של העונה ולמעשה, של סוף הסיפור של הסדרה. בחלק זה, פרקים 10 עד 13 של העונה החמישית, צצה דמות רשעה חדשה: ניקולאס קווין (אנגוס מקפאדן), סוכן C.I.A לשעבר, אשר רוצה גם הוא להיות "המחשב המשולב" ולשם כך הוא חוטף את צ'אק. שרה, בכדי להציל אותו, מעלה לעצמה גרסה פגומה של "המחשב המשולב" ובסופו של דבר נחטפת בעצמה, מאבדת את זיכרונותיה בחמש השנים האחרונות (כולל את התקופה בה התאהבה בצ'אק) ועוברת שטיפת מוח שמטרתה להשיג את "המחשב המשולב" עבור קווין ולחסל את צ'אק. בסופו של דבר האמת יוצאת לאור, אך הצורה שבה הסדרה מסתיימת משאירה בעיני מעריציה טעם מר.

מדוע מדובר בטעם מר ?

משום שהדרך של המפיקים לסגור את הסיפור הייתה "לפרק את החבילה". נכון, אלכס ומורגן עוברים לגור ביחד, אך זוהי הבשורה המשמחת היחידה שהצופים זוכים לה בפרק האחרון של העונה. דבון ואלי עוברים לשיקאגו לפתוח פרק חדש בחייהם המקצועיים. קייסי עוזב את בורבנק וגם את אלכס (בתו) בכדי להצטרף לורבינסקי. ג'ף ולסטר עוזבים את בורבנק לגרמניה בכדי לפתוח בקריירה עם "ג'פסטר", לאחר שהם מעניקים גרסת כיסוי אדירה לשיר Take On Me של להקת A-ha בפרק סיום העונה (סיום טוב בהרבה ממה שחשבו המפיקים בתחילה לעשות כאשר המחשבה הייתה לראות את ג'ף ולסטר קופצים מצוק עם המכונית מאחר שהם חושבים שהמשטרה רודפת אחריהם), הבאי-מור נקנה על ידי "סאבויי" ולבסוף, לאחר שנראה ששרה מקבלת ניצנים של זיכרונות מימיה עם צ'אק, הסדרה אמנם מסתיימת בכך ששרה מבקשת מצ'אק לנשק אותה והשניים אכן מתנשקים, אולם מצב מערכת היחסים שלהם לא ברור וכמו כן, לא ברור אם חזר לה הזיכרון. כלומר, הסיפור לא נסגר. יכול להיות שבהפקה חושבים שבשלב כלשהו יכול להיות סרט או פרק איחוד, אבל עבור מעריצי הסדרה הנאמנים שצעדו איתה במשך חמש שנים מורטות עצבים מבלי לדעת האם היא תשרוד, סיום שכזה מאכזב מאד.

דרך אגב, ג'וש שוורץ, בסדרה נוספת שלו, שהסתיימה לפני מספר שבועות, Gossip Girl, ערך סיבוב פרסה של 180 מעלות ויצר סוף שמח כמעט לכל הדמויות המרכזיות, כאשר הצמיד להן בני\בנות זוג, ואף הציג שתי חתונות בפרק סיום הסדרה (בלייר וצ'אק, סרינה ודן). מעניין אם זה קרה בעקבות ההד שיצר הסוף של הסדרה "צ'אק".

הוכחה לכך, שהצופים של הסדרה לא יאהבו סוף שכזה ניתנה כבר בעונה השלישית של הסדרה, לאחר שבהפקה החליטו להצמיד לצ'אק ושרה בני זוג אחרים בעונה זו, קריסטין קרוק גילמה את האנה במשך ארבעה פרקים ואילו ברנדון רות' התקרב לזמן מסוים לשרה כאשר גילם את דמותו של הסוכן דניאל שואו. מעריצי הסדרה זוכרים כיצד החלו להישלח מכתבים ואימיילים זועמים להפקה שנמאס להם לא לראות את צ'אק ושרה ביחד. ואכן, כבר בחצי השני של העונה השלישית בהפקה חיברו את צ'אק ושרה להיות זוג.

יתרה מכך, במשך העונה האחרונה מנפנפים לצופים בעובדה שצ'אק ושרה רוצים לעבור לגור בבית בסגנון שנות החמישים, לעזוב את עסקי הריגול ולגדל ילדים ובסופו של דבר מוחקים לשרה את הזיכרונות ולא ברור האם היא תישאר עם צ'אק ? אין ספק, שזה כאב למעריצים.

עבור מעריצי הסדרה שרוצים לדעת מה העתיד היה צופן לצ'אק, כריס פדאק הודה בראיון איתו לאחר שהסדרה הסתיימה, שבמידה ו"צ'אק" הייתה ממשיכה להיות משודרת, צ'אק ושרה היו ממשיכים לחיות כבעל ואישה, כאשר הם מנהלים חברה ליעוץ טכנולוגי. כך שלפחות מהבחינה הזאת אולי המעריצים יכולים להירגע ולא לחשוב שהעבירו חמש שנים לחינם בהזדהות עם הדמויות. למרות זאת, פדאק לא רצה להודות באם הנשיקה של צ'אק החזירה לשרה את הזיכרון, או שהיא החלה להיזכר באיטיות, הוא טען שהוא רוצה להשאיר את התשובה למחשבות הצופים.

עבורי, אחת מנקודות האור במהלך כל הסדרה (אחת מיני רבות), הייתה הצמד "ג'פסטר". למרות שלפי דעתי, הצמד נוצר כאפקט קומי של הסדרה, הרי שלדידי, כל הופעה של הצמד הייתה פנינה. החל מ Africa של להקת Toto ועד לחידוש של הצמד לשיר Take On Me של להקת A-Ha בפרק הסיום של הסדרה. ויק שאהי (לסטר) הוא אחד מהשחקנים הקומיים הגדולים ביותר שנראו על המסך בשנים האחרונות ומבצע אדיר על הבמה. תאמינו או לא, אבל אם להקת "ג'פסטר" הייתה מוציאה דיסק קאברים, הדיסק היה מוצא את דרכו אלי ובמהרה. צפו בקאבר ל Take On Me בפרק האחרון של הסדרה ותבינו על מה אני מדבר. חבל, שלא נזכה לראות הופעות נוספות שלהם.

הייתי גם רוצה להעיר הערה כללית על העונה. במשך ארבע עונות, בכל עונה צ'אק נאבק בארגון או דמות רשעה אחת. בשתי העונות הראשונות הוא אף נאבק באותו ארגון , "פולקרום". ואז, בעונה האחרונה והקצרה של הסדרה, בת 13 פרקים בסך הכל, פתאם יש שני רשעים ? במידה ולעונה היו 22 פרקים הייתי אולי מבין זאת, אבל בעונה כה קצרה ? זה היה קצת יותר מדי.

אה כן, עוד משהו שרציתי לציין: מי היה הסטייליסט, אשר עיצב את שערה של איבון בעונה הזאת ? הוא צריך להחזיר את הכסף שקיבל במהלך צילומי העונה.

אז, לראות או לא לראות ?
אי אפשר שלא לראות את העונה האחרונה של הסדרה, בוודאי עבור מעריצי הסדרה שצפו בעונות הקודמות. הבעיה היא, שהיה ראוי להזהיר את המעריצים שהיא עומדת להסתיים בצורה עצובה. מהלך מאד לא אופייני לצורה בה הסתיימו ארבע העונות הקודמות של צ'אק. יכול להיות, שהמפיקים רצו להפתיע עם סוף שאף אחד לא היה חושב עליו, אך "הכתובת הייתה על הקיר" כבר בתחילת העונה, בעקבות מה שקרה למורגן.

לפני סיום, אנקדוטה קטנה על הסדרה. אני לא יודע עד כמה מעריצי הסדרה מודעים לכך, אבל הרעיון על בחור שיש לו מחשב בראשו הוא לא רעיון מקורי. בשנים 2004-2003 שודרה ברשת UPN הסדרה Jake 2.0, בה כיכב כריסטופר גרהאם (Ugly Betty, Covert Affairs) והיה בה מוטיב דומה. למי שלא יודע, Jake 2.0 עסקה במומחה למחשבים, ג'ייק פולי, שעבד עבור ה NSA ואשר בטעות מודבק בנאנובוטים, אשר מעניקים לו כוחות על. הוא מסוגל לשלוט על טכנולוגיה באמצעות מוחו ובכך הוא הופך לשלב הבא של האנושות. הוא מסייע לממשלה. וכמובן, שגם בסדרה הזאת הוא מאוהב באישה בלונדינית. נכון, לא מדובר בהעתקה אחד לאחד, אך סביר מאד להניח שבהפקה של צ'אק לקחו את הרעיון (או חלק ממנו) ושכללו אותו, בצורה זו אחרת. הרעיונות דומים מדי בכדי שזה לא יהיה כך. וזאת, למרות שמפיקי צ'אק טוענים שחשבו על הרעיון לפני שנים רבות. דרך אגב, Jake 2.0 החזיקה מעמד 16 פרקים בלבד לפני שבוטלה (כאשר בארה"ב 4 הפרקים האחרונים אף לא שודרו). לפחות לצ'אק היו חמש עונות בקנה ו 91 פרקים בסך הכל.

לסיום, "צ'אק" הינה סדרת קאלט, שאולי לא הצליחה בנתוני הרייטינג, אבל תיזכר לעד בלבבות של מעריצים רבים, ואף יותר מכך, גם בקרב מבקרים רבים. אם תחפשו ברשת, אולי תמצאו איך אפילו ג'ון סטיוארט, הקומיקאי האמריקאי הידוע, ניסה בתוכנית שלו לסייע לסדרה בשעה שלא היה ברור האם היא תחזור לעונה נוספת. מעט מאד סדרות זכו לקשת כה רחבה של תומכים. לאור ההצלחה של Revolution במשבצת השידור לאחר תכנית הריאלטי The Voice, אתם יכולים לשער בנפשכם כיצד הייתה מצליחה "צ'אק" באותה משבצת שידור ? לפי דעתי, היא לא הייתה מסתיימת לאחר 5 עונות ועדיין היינו צופים בדמויות של דבון, אלי, קייסי, מורגן, שרה וכמובן...צ'אק.

10 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

עדיין לא ראיתי את העונה האחרונה כי חשבתי שהיא תהרוס לי מדברים שסיפרו לי

לא קראתי את הכתבה -כדי לא לקרוא ספוילרים
אבל לדעתך העונה הזאת מוסיפה לסדרה או להפך?

אלעד אמר/ה...

צ'אק תמיד תישאר בליבי

אנונימי אמר/ה...

סה"כ, למרות הטענות והסוף 'המאכזב', עשיין הסדרה הייתה מעולה לאורך חמש עונותיה-ורק להשוות הסדרה המצליחה רבולושיין שאותה הזכרת, כה איומה ומבוצעת כ"כ בצורה חובבנית
אה כן- תודה היה ניתוח מעניין לקריאה ומוצלח!

קובי אמר/ה...

תודה על הכתבה המצויינת.
באמת שהסדרה הייתה כיפית וקלילה כמעט לכל אורכה.
הדבר הכי טוב שאפשר להגיד על סדרות שנגמרו,זה שאתה מתגעגע אליהם,
וכך בדיוק המקרה עם צ'אק.
אני תמיד אזכור אותה לטובה.

אנונימי אמר/ה...

אאל"ט ויק שאהיי התארח אתמול בפרק של בונז ששודר בארה"ב

דוד אמר/ה...

אי געגועים געגועים,כתבה מעולה, אבל אני לא מסכים עם זה שהיה צריך את ורבינסקי ליותר פרקים, אני חושב שהעלילה בינה לבין קייסי הייתה מגוחכת בהחלט,עם זאת לגמרי מסכים עם התסרוקת הגרועה שעשו לה בעונה האחרונה, אני מתלבט איזו תסרוקת יותר יפה לה ''הפזור'', או הקוקיות שהיה לה כשעבדה בחנות של הנקניקיות תחת כיסוי, כך או כך, התסרוקת ההיא פשוט הרסה את היופי המדהים שלה ודי ביאס אותי,ושוב תודה על הסיקור המעולה לסדרה הכי טובה שראיתי בחיי !!!

מני אמר/ה...

ראיתי את 4 העונות ואהבתי.
האם לראות עונה 5 או שהיא לא טובה כמו השאר?

אנונימי אמר/ה...

מתי קייט הדסון חוזרת לגליי?

אנונימי אמר/ה...

חבל שאיו עונה 6

Unknown אמר/ה...

הסוף ממש מאכזב עם צ'אק ושרה חבל שראיתי את זה אם הייתי יודע שזה הסוף לא הייתי רואה את הסדרה