יום שישי, 3 במאי 2019

שלב סיכום עונה: The Punisher, עונה שנייה: צפוי



ההצלחה של סדרות הקומיקס של "נטפליקס" הולידה את המוצר האחרון שלה בדמות The Punisher, אשר סיפרה את סיפורושל פרנק קאסל, דמות טראגית שאשתו ויליו נהרגו לנגד עיניו והוא יצא למסע נקמה עד אשר הוא מגלה שמי שעמד מאחורי הרצח היה החבר הכי טוב שלו, בילי רוסו. העונה הראשונה, לפי דעתי, הייתה טובה, למרות שהיו צופים שלא כל כך אהבו אותה. העונה השנייה, פחות.

בעונה השנייה, בניגוד לעונה הראשונה, פרנק זוכה לגאולה ולרגעי עדנה, גם אם הם קצרים. לאחר שאיבד את אשתו ילידו, בעונה זו הוא זוכה למערכת יחסים קצרה מאד עם בת' (אלכסה דוואלוס) ובעקבותיה הוא גם מתוודע לבנה רקס ולזמן קצר מאד הם כמעט כמו משפחה עד אשר הוא נאלץ לעזוב אותם בכדי להציל את איימי (ג'ורג'יה וויגהם), נערה נוכלת אשר מעורבת מעל לראש בניסיון סחיטה ומספר אנשים רצים לחסל אותה ולהשיג תמונות שברשותה

מערכת היחסים של פרנק עם איימי הופכת ככל שהסדרה נעה למעין יחסים של אב ובת, כאשר בשלב כלשהו הוא גם חונך אותה ומצליח לגרום לה לתפקד תחת לחץ ואפילו להגן על עצמה ולהרוג אנשים. מערכת היחסים ביניהם מתהדקת מאד עד כדי כך שבפרקים האחרונים פרנק נמצא בקרב יריות עם ג'ון, מתנקש אשר פועל בשירות משפחת שולץ, שרוצים להשיג את התמונות שמציגים את בנם מתנשק עם גבר ומדובר בזוג אשר יש להם תוכניות גדולות עבור בנם דיוויד, סנאטור של ארה"ב והם לא רוצים שמשהו יעצור בעדו מלהפוך לנשיא. באותו שלב איימי עומדת להיכנס אל הקרב בכדי לסייע לפרנק. לא משנה שהיא נופלת לידיו ומסבכת את פרנק, אבל עצם העובדה שנערה, שבתחילת הסדרה עושה הכל בכדי לברוח ממנו מגיעה למצב שהיא מוכנה להקריב את חייה למענו אומרת הכל על מערכת היחסים ביניהם ולמעשה מהווה את מערכת היחסים שאמורה הייתה לו עם בתו, ליסה. מבחינה זו חבל שבסוף העונה שולחים אותה לפלורידה בכדי שתגשים את חלומה למצוא אוצרות בים. נכון, "נטפליקס" ביטלה את הסדרה לאחר שתי עונות, אבל כאשר ההפקה הסתיימה עדיין לא התקבלה הידיעה על כך והייתה קיימת אפשרות לעונה שלישית והיה נחמד להמשיך לראות אותה גם בעונה נוספת.

צריך גם לציין שזו הסדרה היחידה מבין סדרות הקומיקס של "נטפליקס" ששתי העונות הראשונות שלה הציגו במרכז את המאבק של הגיבור\ה עם אותה דמות רעה - בילי רוסו. נכון, בעונה זו גם סופרהניסיון של פרנק להציל את איימי מפני משפחת שולץ והרוסים, אבל לאחר התחלה שעסקה בעיקר בכך, במרבית העונה פרנק נאלץ להיאבק שוב בבילי רוסו ולמען האמת, זה היה קצת יותר מדי אפשר היה לנסות לעסוק בסיפורים אחרים או להפוך את הסיפור של פרנק מול משפחת שולץ והרוסים למרכז ואולי לחזור למאבק מול בילי בפרקים האחרונים בלבד. הסיפור מיצה את עצמו בעונה הראשונה. בשלב מסוים בפרק הלפני אחרון של העונה, לאחר שהסוכנת מדאני יורה בבילי היה נדמה למספר דקות בפרק האחרון שאולי הוא מצליח לשרוד גם את המתקפה הזאת עד אשר פרנק מחסל אותו סופית. במידה וזה היה קורה, במיוחד מאחר והסדרה הגיעה לסיומה זה היה כבר בבחינת בלתי נסבל.

ואם כבר הזכרנו את הסוכנת מדאני (אמבר רוז ריווה), בעקבות מה שעבר עליה בעונה הראשונה ולאחר שבילי רוסו עבד עליה וקיים איתה מערכת יחסים מבלי שתוכל לעמוד על טבעו והוא אף יורה בראשה בתום העונה, בעונה זו הדמות עוברת מהפך ומדמות הסוכנת שמאמינה בספר החוקים ורוצה לעשות על פי הספר היא מגיעה למצב שהיא מזמינה את פרנק בכדי שיחסל את בילי ומסכימה פעם אחר פעם להגן עליו. המהפך מושלם בפרק האחרון בכך שהיא זונחת את המשרה שלה במשרד להגנת המולדת ומצטרפת ל C.I.A, שם הגבולות הרבה יותר מטושטשים. דרך אגב, גם בעונה זו אמבר רוז עושה עבודה נהדרת בגילום הדמות של הסוכנת מדאני.

ליהוק לא כל כך מוצלח היה של פלורינה לימה כד"ר קריסטה דומונט, הפסיכיאטרית שמטפלת בבית החולים בבילי רוסו ובשלב מסוים מתאהבת בו ומנהלת איתו מערכת יחסים, אשר גורמת לכך שהנפש שלה הופכת לשחורה. היא גורמת לבילי לחסל 3 נשים בכדי להערים על פרנק לחשוב שהוא רצח אותם ובכך למעשה היא שותפה לרצח אותו גם תכננה. המהפך של הדמות מגיע לשיאו בכך שבפרק הלפני אחרון היא אפילו מנסה לחסל את הסוכנת מדאני בכדי להגן על בילי. מבין הדמויות שגילמה לימה עד כאן בקריירה שלה זו הדמות שהיא לא מצליחה להעביר את מה שצריך ממנה. את הקרירות בתחילתהעונה כפסיכיאטרית היא מעבירה בצורה טובה, אך את הרגשות החמים עבור בילי היא לא מצליחה להעביר. כאשר בילי תוהה על מניעיה במהלך העונה והיא עונה לו שהיא אוהבת אותו קשה להאמין לה. יכול להיות שרצו להראות זאת על המסך, ובמידה וזה אכן המצב לפי דעתי טעו בגדול, ובכל מקרה התוצאה לא טובה.

צופים שחזו במספר סדרות מגלים מהר מאד מתחילת העונה שכמעט כל נושא שהעלו בעונה זו מתקדם באופן צפוי. החל ממערכת היחסים שבין פרנק לאיימי, דרך מערכת היחסים שבין קריסטה לבילי, מאדני ופרנק, המאבק שבין בילי לפרנק לא מצליח לספק הפתעות, גם כאשר עקריסטה כביכול מצליחה להבין כיצד לגרום לפרנק לקרוס מבחינה מנטאלית, אבל הצופה מבין שיש משהו מאחורי הסצינה של חיסול הנשים, במיוחד לאחר שלא רואים במי הוא יורה ועד למאבק הסופי שבין בילי לפרנק. הצופה גם מבין מהר מאד במהלך הפרקים האחרונים שפרנק לא יחסל את ג'ון אלא ינסה לעזור לו, במיוחד לאחר שמגלים שהזוג שולץ חוטפים את בניו. ובשל כך, בשלב כלשהו הצופים כמעט יושבים וצופים בסרט חיסולים שרואים כל הזמן בערוץ האקשן.

אם זה היה תלוי בי, הייתי משלב דמויות נוספות מתוך העולם של "מארוול", משום שהתוספת של קארן פייג' (דברה אן וול), למשל, הייתה תוספת מהנה מאד וחבל מאד שזה היה למספר מועט של פרקים. במיוחד עתה גם בדיעבד שלא יהיו יותר מדי הזדמנויות לראות את אותן דמויות.

אז, לראות או לא לראות ?

אפשר לראות, אך מבין כל דרמות הקומיקס של הרשת, זו הייתה בין העונות שאפשר לוותר עליהן. אם מחפשים בכל זאת נקודות אור, אזי כדאי להתעמק במערכות היחסים של פרנק עם הדמויות של בת' ואיימי וכן במערכת היחסים שבין פרנק לסוכנת מדאני.

ולסיום, תסריטאים צריכים להבין שהרצון שלהם לנסות לסגור מעגלים הופך להיות עבור הצופה לצפוי מאד, כאשר בעונה זו זה התבטא במיוחד עבור הדמות של ד"ר דומונט, לאחר שבמשך כל כך הרבה פרקים רואים את הפחד שלה מאחר ואבא שלה זרק אותה מהחלון כאשר הייתה בת תשע. האלמנט המפתיע היה אילו לא היו חוזרים לכך בסיפור וזה היה נשאר רק כמידע כללי על הדמות ופוביה שהיא סובלת ממנה. או אז, הצופה היה מנסה לחשוב מתי יעסקו בכך ומופתע לגלות שה לא קורה. לפעמים צריך לחשוב מחוץ לקופסה ובעונה זו של הסדרה זה לא קורה.

אה כן, האם גם עבורכם הדמות הגיעה למיצוי ? 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לפי דעתי העונה הזאת היא באותה רמה של העונה הראשונה,למרות שהאקשן בעונה הזאת היה יותר טוב
אבל מה שמפריע לי בסדרה זה הכיוון שהם לקחו אותה,הם הפכו אותה לסדרה סטייל הומלנד שבה פרנק הוא גשש בלש ולא אחד שקודם יורה ואז שואל שאולות כמו בקומיקס (או כמו בדרדוויל עונה 2)