יום שישי, 5 באפריל 2019

שלב סיכום עונה: נעלמים עונה שנייה: מהפך



העונה הראשונה של סדרת הנוער "נעלמים" הייתה טובה. אולי אפילו למעלה מכך. מעבר לעובדה שהיו לה מספר בעיות קטנות הרי שהאלמנטים החיוביים שלה גברו עליהן ובמרחק ניכר. לכן, לא פלא שהזדרזו להפיק לסדרה עונה שנייה. אולם, הפקת הסדרה לא הצליחה לשחזר את ההצלחה של העונה הראשונה.

צריך לציין זאת כבר בתחילת הסקירה. הסדרה איבדה כל כך הרבה שחקנים במעבר בין העונות. אלמנט שלילי מאד בקרב סדרות בכלל וסדרות הנוער בפרט. אסור לזעזע מוצר שכבר הוכח כמותג מוצלח.

קשה מאד למצוא סדרות נוער, אשר מאבדות שחקנים בקרב הדור הצעיר. כאשר זה קרה למשל בסדרה "גאליס" במספר עונות אפשר היה לזהות ירידה דרסטית באיכות המותג. הסיבה היא שקשה לשחקנים חדשים להרשים לאחר שהצופים התרגלו לשחקנים ולדמויות שהוצגו בצורה טובה. ב"נעלמים" הדור הצעיר איבד שלשה שחקנים משמעותיים. ענבל ביבי, אשר ההסתבכויות שלה עם החוק הביאו אותה למצב שהיא לא הוזמנה להשתתף בעונה השנייה. גם דניאל ליטמן נעדר מהעונה השנייה וזאת בשל התחייבויות לפרויקטים אחרים כגון "שלטון הצללים", "המדרשה 2" ואפילו העונה השלישית של "שכונה". אליהם ניתן להוסיף גם את דולב מסיקה, אשר נטען שיחזור אל העונה השלישית. החיסרון שלהם ניכר כמעט מהרגע הראשון של העונה השנייה ובעיקר הייתה תחושה של משהו חסר.

במקרה של דניאל ליטמן, חסרונו גם גרם לשינוי מאסיבי בעלילה של הסדרה. בעונה הראשונה ליטמן גילם את דמותו של איתי, אשר לימים הפך למושא האהבה של שירה (נועם לוגסי). ולכן, היו צריכים למצוא לה מושא אהבה חדש ובעונה זו היא משחקת משחק חתול ועכבר עם אלון, אשר בכלל לא חושב בכיוון שלה ובסופו של דבר מסיימת את העונה כאשר היא חברה של עומר ("ג'וקי"), אותו מגלם יואב רוטמן. הרשו לי להרחיק לכת ולציין שלו ליטמן היה נשאר המצב היה שונה לחלוטין.

ואם כבר הזכרנו את את יואב רוטמן, אחד מהתוספות החדשות של העונה השנייה, במרבית מהעונה השנייה הדמות שלו הפכה להיות מושא אהבה לדמות של אמה (גאיה גור אריה). תסלחו לי, אבל זה נראה כל כך עלוב. אפשר להבין את הרצון של התסריטאים להציג דמות של ילד רע ואאוטסיידר, אשר גורם לדמות של אמה לצאת משליטה, בוודאי לאחר שהוריה נכנסו לכלא, אבל צריך גם לראות מי השחקן שמגלם את הדמות. או להפך, לדעת ללהק את הדמות לפי הצורך של התסריט (רצוי), תלוי ברצון של ההפקה. במקרה הנ"ל, לראות הזיווג בין גאיה ויואב היה רע, פשוט רע. לעיתים זה נראה כאילו יואב הוא אחיה הקטן או משהו קרוב לכך (וזאת למרות שהוא מבוגר מגאיה בשנה). כאשר השניים מתנשקים זה הפך לבלתי נסבל. נכון, שבסופו של דבר עומר הופך להיות חבר של שירה, אבל עד אז התוצאה על המסך הייתה גרועה מאד. מצד שני, צריך גם לציין, שאת הדמות שלו הוא גילם בצורה טובה. הכל פרט למערכת היחסים שלו עם אמה. וזה כבר לא היה בשליטתו.

שחקנים נוספים שהצטרפו בעונה זו היו ירון בן הרוש (תום) ואורי בלופרב (דולב). במקרה של שני השחקנים הללו אפשר לציין, שגם במקרה שלהם הם עשו עבודה טובה מאד בגילום הדמויות שלהם. אולם, הניסיון להציג את דמותו של תום כאילו הוא כבר נפגש עם דניאלה, דריה ושאולי כאשר הם היו חטופים ובשבי נראה קצת מאולץ. וזה בדיוק קו המחשבה שאני טוען לגביו שלא חושבים עליו לעומק בסדרות מהסוג הנ"ל. לו חשבו קדימה בתחילת הסדרה ורצו להציג את דמותו של תום בעונה השנייה, מן הראוי היה להראות אותו לפחות פעם אחת בעונה הראשונה, גם אם הסיפור שלו לא היה קשור לחטיפה. במקום זאת, לנסות ולשכתב חלק מהסיפור במבט לאחור משום שרצית להציג את הדמות נראה כמו אקט של אופרת סבון ופחות של סדרה המכבדת את עצמה. זו הוכחה נוספת, שכאשר יוצרים יוצרים סדרה הם לא חושבים על סיומה של הסדרה ולאן הדמויות צריכות לנוע, אלא עובדים מעונה לעונה וחבל שכך.

דרך אגב, סיום העונה והגילוי הגדול לגבי הדמויות של דולב ותום הזכיר לי מאד את סדרות הסרטים של Scream ו I Know What You Did Last Summer. נכון, לא מדובר בסדרת אימה, אבל צורת הגשת פתרון העונה מזכירה מאד את צורת הגשת סיומם של אותם סרטים.

לגבי סיום העונה. למרות, שמתחילת העונה נדמה היה שיש רק דמות רעה אחת (רקפת בגילומה של לירז חממי) אשר לימים מתברר ש(זהירות ספוילר) מדובר דווקא בתאומות. הרי שבסופו של דבר מתברר שיש עוד דמויות רעות וסיפור משנה מתחת לסיפור הראשי, סיפור אשר מתחיל כבר בפרק הראשון של העונה, אך הצופים לא מבינים זאת, אלא רק לקראת סיום העונה. צריך לציין לטובה את העובדה שהתסריטאים לא יצרו מצב שכל הפתרון נעשה בפרק אחד. ראשית, הם סגרו את הסיפור של רקפת ובשני הפרקים האחרונים סגרו את הסיפור הנוסף. עושה רושם שנלמד הלקח מהסיומות הגרועים של העונות של סדרת הנוער "גאליס".

ואם כבר הזכרנו את לירז חממי. אין לי כמעט ספק שכל מי שראה אותה מגלמת את הדמות של רקפת כבר מתחילת העונה הבחין שמדובר בגילום דמות תיאטרלי מדי, אפילו עבור סדרת נוער. לראות את עווית הפנים שלה היה פשוט מביך. ובסופו של דבר מסתבר שהיא גילמה תאומות ולא רק דמות אחת. ללא ספק, מדובר בליהוק גרוע.

אלמנט נוסף שבלט בעונה זו היה חסרונם של המבוגרים. בנוסף להיעדרות של ההורים של אמה ואלון  (מיכל לוי וניב רז), גם הדמות של אלישיר (מוריס כהן) הייתה חסרה. נכון, הוסיפו את מיקי בלו (אולי שטרנברג), אבל גם היא לא מופיעה בחלק הארי של העונה. נכון, טל מוסרי עדיין חלק מהסדרה (אולי די ?), אבל פרט למספר פרקים שבהם הופיעה אמה של דריה קשה למצוא דמויות של מבוגרים. זה מוקדם מדי עבור הפקת הסדרה לעשות זאת.

ובמעבר לא חד...בתום העונה הראשונה נדמה היה שהצמידו את אלון לדריה. כבר בסיכום העונה הראשונה ציינתי שטוב שלא יצרו מצב שהשניים הופכים כמעט מיד לצמד לאחר שאלון שומר בקרבו רגשות כלפי דריה במשך זמן רב והיא הייתה עדיין להוטה אחר עידו (וזאת בניגוד למה שעשו עם הדמות של שירה ועומר, כאשר הפכו אותם לצמד למרות שחלק גדול מהעונה עומר להוט אחר אמה והם אפילו ביחד לזמן מסוים). בעונה זו אפילו החליטו לא להמשיך את מערכת היחסים שלהם. באחד מהפרקים אמה אפילו אומרת לאלון ("דריה לא בשבילך") והיא צודקת. קשה לראות כיצד הדמויות יכולות, לפחות בשלב הזה להיות ביחד. יכול להיות שהם עוד יהיו ביחד בהמשך, אבל נכון לעכשיו, ההחלטה שהתקבלה על ידי התסריטאים נכונה. אלון במוחו עדיין ילד ולא עשה את המעבר לבגרות נפשית ואילו דריה כבר שם. ולא, זה לא תלוי בספיר בן רובי, אשר מגלמת את דמותה של דריה ובעונג אפרון, אשר מגלם את דמותו של אלון, אלא בדמויות עצמן. מבחינה זו, דווקא חזרת הדמות של תמר (אביב פנקס) הייתה נכונה מאד ואפילו מפתיעה למי שלא עקב אחר החדשות של הסדרה, אלא רק צפה בה. יעשו בחוכמה לו ישאירו אותה גם לעונה השלישית.

לאחר שהזכרנו את מערכות היחסים של אלון וגם זו של אמה עם עומרי, הגיע הזמן להביט על מערכת היחסים של עידו ואמה. אפשר להבין את ההחלטה להפריד בין הדמויות הללו בעונה השנייה (ב"גאליס" עשו זאת מדי עונה לשתי הדמויות הראשיות), אבל הצורה שבה בסופו של דבר מחזירים אותם להיות ביחד הייתה גרועה. לאחר שהשניים נפרדים ובסופו של דבר מנסים שוב לחזור להיות ביחד, ואז שוב מפרידים ביניהם כאשר אמה כועסת על עידו לאחר מה שעשה לעומרי שנים קודם לכן, בסוף לראות אותם מתחבקים כאילו כלום לא קרה ועם רמז שהם שוב ביחד ? ככה לא סוגרים מערכת יחסים של עונה שלמה ובמיוחד של שתי דמויות ראשיות. נקודה.

אלמנט די מעצבן שהוצג בעונה זו היה הספירה לאחור. מתחילת העונה ועד לסיום החצי הראשון שלה  קיימת ספירה לאחור של האירועים. בעיה אחת הינה בפועל, למרות שעל המסך עוברים לכל היותר שבוע או עשרה הימים, הרי שבפועל על פי לוח הזמנים עושה רושם שעברו מספר שבועות. אין שום סיכוי שבעולם שעברה חצי שנה מבחינת האירועים מתחילת ועד לסיום החצי הראשון של העונה. כל תסריטאי מתחיל צריך להציג זאת בצורה טובה יותר. אם רוצים ספירה לאחור (ואם זה היה תלוי בי אז התשובה היא שעדיף שלא) לפחות שתהיה הגיונית מבחינת לוח הזמנים.

ולבסוף, אם בעונה הראשונה הסיפור עוד היה הגיוני, כאשר מקרה של חטיפת ילדים והרעלת מים נראה כרעיון די מקורי, במיוחד לאור סיפורי ההרפתקאות הקודמים בסדרות כגון "השמיניה", "האי", "גאליס", "שכונה" ועוד... במקרה של העונה השנייה, הסיפור של להפיק רעל מצמח נדיר נותן את ההרגשה גם כן של נטייה לאופרת סבון.

לסיכום, אפשר להצביע על ירידה באיכות של העונה השנייה לעומת הראשונה של הסדרה, אין בכלל ספק בכך. גם סדרה זו לא נמלטה מתמונת העונה השנייה. ולמרות זאת, העלילה עדיין מעניינת, התסריט, במיוחד בהשוואה לסדרת נוער ברמה מספקת והצפייה די ממכרת, במיוחד אם צופים בה ברצף. ספיר בן רובי עדיין ברמה אחת מעל לשאר חברי הקאסט, אם כי גאיה גור אריה מראה שיפור בעונה זו לעומת העונה הראשונה. יהיה מאד מעניין לראות באם לקראת העונה השלישית יהיה מקצה שיפורים. וגם אם לא, עדיין כדאי לנסות. מקרב סדרות הנוער היא עדיין הטובה ביותר. במיוחד מאחר והאלטרנטיבה היא "כפולה" של נועה קירל או העונה השלישית של "שכונה". אתם לא חושבים כך ? 

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

לא יכלתי לסכם את זה יותר טוב!! חוץ מהסוף עם עניין דריה..שחקנית לא וואו לדעתי... גאיה כל כך הרבה מעליה! אבל כל מילה בסלע