יום שישי, 4 במרץ 2016

שלב סיכום עונה: Unce Upon A Time, עונה רביעית: שני חצאים שונים לחלוטין...



אחרי העונה השנייה של הסדרה הגיעו בהפקה להחלטה שבמקום שיהיה סיפור מרכזי אחד, אשר ילווה את העונה כולה, העונה תחולק לשניים. לכך סייעה העובדה שברשת חילקו את העונה כולה לשני חצאים עם חופשה גדולה בין שני החצאים. בעונה השלישית החלוקה צלחה, אולם בעונה הרביעית החלוקה יצרה מצב של שני חצאים שונים לחלוטין מבחינת האיכות. בעוד שהסיפור בחלק הראשון היה טוב ומעניין, הרי שהחלק השני היה רע. פשוט רע. אין מילה אחרת להגדיר אותו.

בחלק הראשון של העונה סופר סיפורן של מלכת השלג ואלסה, כאשר בתפקידים הראשיים ניצבו אליזבת מיטשל כאינגריד, מלכת השלג, ג'ורג'ינה הייג כאלסה ואליזבת לייל כאנה. אם נוציא מהמשוואה את העובדה שעושה רושם שאליזבת מיטשל נמצאת כמעט בכל סדרה (לאחרונה נראתה בסדרה Crossing Lines), הרי שהליהוקים היו מושלמים. מיטשל מציגה בדיוק את התפר שבין קרירות לחביבות ולייל הצליחה לגרום לצופה לאהוב אותה. החמודה האולטימטיבית.

פרט לליהוקים המושלמים, גם הסיפור שסופר הוצג בצורה נכונה. החל מחזרתם של הנרי ואמה מניו יורק, דרך הצגת המשולש רג'ינה-רובין הוד-מריאן ועד להתפוצצות סיפורם של עוץ לי גוץ לי ובל, כאשר היא מגלה שהוא שיקר לה כל הזמן ואף כלא אנשים כדוגמת הפייה. גם הוספת דמותו של וויל, כחלק מהקאסט הראשי הייתה החלטה נכונה. זו הייתה הדמות היחידה מסדרת הספין אוף שהייתה שווה להשאירה בסדרת האם לאחר שזו נפחה את נשמתה, בין היתר מכיוון שהוא הוסיף מימד של הומור, גם אם לא נכתבו עבורו שורות מצחיקות.

הבעיה התחילה בחלק השני של העונה. ראשית, שלש דמויות של "נבלים" לצידו של עוץ לי גוץ לי, קרואלה דה וויל, ובעיקר מליפיסנט לא היו מספיק מעניינות, בוודאי בהשוואה לסיפורים הקודמים ובמיוחד הסיפור הקודם של מלכת השלג ואלסה. זה גם נראה יותר מדי, בוודאי לאור העובדה שלא היה מצב עד כה של כל כך הרבה "נבלים" בעונה אחת, או במקרה הזה בחצי עונה. בדרך כלל היה "נבל" אחד מרכזי שכולם התמקדו בו.

כמו כן, פתאום, לאחר שלש וחצי עונות, לגלות ששלגייה ו"מקסים" לא היו מושלמים ורימו את מליפיסנט בכדי שתאבד את תינוקה בכדי שאמה לא תיפול ל"אפלה", ובכך למעשה הפכו את עצמם למעין "נבלים", זהו אלמנט של אופרת סבון, אבל בכך התסריטאים יצרו מצב שהחלוקה הברורה בין "הטובים" ל"רעים", שזו למעשה מהות הסדרה כבר לא הייתה ברורה עד לאותה נקודה.

בחצי השני גם סופר הסיפור של החיפוש אחר "הסופר", מי שחיבר את הספר אודות כל הדמויות. אפשר היה להבין זאת לו היה מדובר בעונה האחרונה של הסדרה, אבל זה לא היה המצב. הסדרה ממשיכה גם לעונה נוספת ומעבר לכך. יתרה מכך, הסיפור גם לא היה מעניין מספיק.

הסיפור המעניין היחיד בחצי השני של העונה היה סיפורה של לילי, אשר מתברר שהייתה חברת ילדות של אמה וגורלן היה משולב. רק העובדה שככבול יש בה כל כך הרבה אפלה ובכל זאת היא עוברת "ביות" ולאחר ניסיון נקמה קטן, היא חוזרת למוטב והכל בסדר. רק הסיום השמאלצי קצת פגם בהנאה. אבל בכל זאת, מדובר בסדרת אגדות, אז...כמו כן, גם העובדה שסוף סוף ולאחר זמן כה רב תפקידו של הנרי גדל שוב, הייתה נתון חיובי.

חייבים גם להתייחס לשני הפרקים האחרונים של העונה. כל העונה הובילה, בצורה זו או אחרת, לשני הפרקים האחרונים של העונה בו עוץ לי גוץ לי זוכה לסוף הטוב שלו וכך גם אייזיק, הסופר, ומנגד שלגייה ו"מקסים" הופכים ל"נבלים". הצורה שבה הסיפור מסתיים בצורה כל כך מושלמת (עד לרגע שאמה הופכת ל"אפלה" בדקות האחרונות) הייתה כל כך שמאלצית ומשעממת, שזה היה עלבון עבור הצופה ששמר אמונים לסדרה וצפה בה לאורך העונה כולה.

לא פלא, שכאשר הסדרה חזרה לאוויר לעונה החמישית חלה ירידה בנתוני הרייטינג שלה, הצופה בוודאי חש אכזבה לאור מה שהוא חזה בו בחצי השני של העונה הרביעית.

נקודה מעצבנת נוספת שאולי גם צצה קודם לכן, אבל אולי קיבלה חיזוק בחצי השני של העונה הרביעית היה השימוש במילים "נבלים" ו"גיבורים". כמה פעמים אפשר לשמוע את המילים הללו בפרק ? מי יודע, אולי כאשר הסיפור של החצי השני של העונה הרביעית הסתיים, כך גם יפחת השימוש במילים הללו.

אז, לראות או לא לראות ?

החלק הראשון נכתב בצורה טובה ומעניינת, על החלק השני, אשר היה גם הגרוע ביותר בכל הסדרה, אפשר לעבור במהירות ולחכות לעונה החמישית בה יוצגו דמויות מעניינות יותר כגון מרלין וארתור. אולי התסריטאים הצליחו להפיק לקחים ולחזור לימים יפים יותר, שלא היו רחוקים כל כך. כמו כן, אולי חזרת דמויות וותיקות יותר תסייע לכך (רובי, סינדרלה, מולן, אורורה). צריך תמיד לקוות, לא ?

כמו כן, צריך לציין שתי מסקנות עיקיריות מהעונה הזאת:  22 פרקים לעונה הן כבר די והותר עבורה, לא צריך פרקים נוספים מעבר לכך. חזרת דמויות מהקבר, כגון חזרתה של זלינה, הן אולי טוויסט מעניין לרגע, אבל לטווח הארוך זה רק פוגע בסדרה ומוריד אותה לרמה של אופרת סבון. 

תגובה 1:

YUVAL אמר/ה...

תיאור מושלם של אחת העונות המבולגנות והנוראיות שיצאו לי לראות. החלק הראשון נעשה בצורה טובה והחלק השני כבר הכניס את הסדרה לאבדון. דרך אגב, זה לא משתפר בעונה 5.