יום שישי, 25 במרץ 2016

שלב סיכום עונת 2016-2015: לרשת ABC יש בעיות על ימין ועל שמאל...



כן, הגענו לשלב הסופי של העונה בו אפשר כבר להתחיל לסכם את מצב רשתות הברודקאסט, כאשר אנו נמצאים פחות מחודשיים עד לפרסום הלוחות החדשים של אותן רשתות לעונה הבאה. בחמש הסקירות הבאות אעסוק בשלש קטגוריות: מה הצליח לרשת בעונת 2016-2015, מה לא הצליח ולמה הרשת זקוקה לקראת העונה הבאה. הרשת הראשונה ברשימה הינה רשת ABC, אשר דווקא לאחר שעונת 2015-2014 הייתה עונה מוצלחת עבורה, הגיעה עונת 2016-2015 והחזירה אותה שני צעדים לאחור.


מה לא עבד עבור הרשת ? 

הרשת סבלה מאד בעונה זו ואף החליפה את יושב הראש שלה. יושב ראש אשר המנטרה שלו הייתה: הצורך של רשתות הברודקאסט להידמות לרשתות הכבלים. לרוב, התכנית שלו עבדה, כאשר מספר סדרות ובראשן הסדרה  Once Upon A Time,,Scandal ואף Black-Ish קיבלו באז גדול מאד ואף הצליחו בגדול בנתוני הרייטינג. בכך הרשת הצליחה לבדל את עצמה בעונה שבה משודרות 400 סדרות.

עונת 2016-2015 היא העונה שבה הכל השתנה עבור הרשת. אם מוציאים מהמשוואה את Quantico, שגם היא איבדה גובה ככל שהעונה התקדמה, הרשת לא הצליחה עם סדרה חדשה אחת. Blood & Oil קרסה במהירות, כמו גם The Family, ואילו of Kings & Prophets איבדה את משבצת השידור שלה, עלתה רק לקראת תום העונה ובוטלה לאחר שני פרקים, Wicked City התאדתה מיד לאחר שעלתה לאוויר. "החבובות", עברה מרעיון לשידור בתוך חצי שנה וכך זה גם נראה, כאשר היא התחילה בצורה נהדרת בנתוני הרייטינג, אך בסוף העונה נשאר לה רק אוויר. הקהל זנח אותה וגם הריבוט שעשו לה באמצע העונה, כאשר החליפו תסריטאי ראשי, לא עזר.

נוסף על כישלון הסדרות החדשות, עונה זו גם התבטאה בקריסה של סדרות וותיקות. למרות שערב יום חמישי של שונדה ריימס עדיין נחשב לסולידי, הרי ש Scandal ו How To Get Away With Murder איבדו העונה 15 ו 27 אחוזים בהתאמה מנתוני הרייטינג שלהם. הנתונים הללו אמנם מגיעים לצד ירידות של כלל הסדרות ברשתות הברודקאסט, אבל הן מוכיחות שגם ריימס לא חסינה. כישלון נוסף היה הקריסה של הסדרה Castle, כאשר זו איבדה כשליש מהקהל שלה מתחת לגיל 50. ולבסוף, ביום ראשון, America's Funniest Home Video איבדה רבע מהקהל שלה. גם Once חטפה מכה קשה מאד, אבל הירידה הגיעה בשל העליה בעונה הקודמת בעקבות הנושא הפופולארי של Frozen.

הבעיות המשיכו להגיע, כאשר 3 מהסדרות שקיבלו עונה שנייה איכזבו בגדול: Agent Carter, Galavant ו American Crime, שפול לי, הנשיא הקודם החזיר לעונה נוספת למרות שאיכזבו בנתוני הרייטינג בעונה הראשונה (אם כי לא קרסו לחלוטין). במקום לשמור על יציבות, או לצבור קהל נוסף, כל שלש הסדרות קרסו, כאשר השתיים הראשונות איבדו כ 50% מהקהל שלהן ! ואילו American Crime כ 25% ! אולי בשל העובדה שהיא לא שודרה השנה אחרי Scandal. כל שלש הסדרות הנ"ל נפגעו בשל העובדה שהן חזרו בחודש ינואר וכממלאות מקום בלבד, וכאשר אין גם את "רוקדים עם כוכבים" כמקפצה. הנתונים צנחו בצורה שרומזת, שיכול להיות שהצופים אולי אפילו לא ידעו שהן שודרו. נכון, מדובר בבעיה כללית שרדפה גם רשתות אחרות ובראשן NBC, אבל ברשת ABC המכה הייתה קשה מאד והביקורת הייתה על כך שחידשו את כל שלש הסדרות הנ"ל ולא רק אחד ( American Crime ) או שתיים בלבד.

שתי טענות כלפי לי (ודי בצדק) היו, שמצד אחד אין לה סדרות שמהוות מותג כגון Chicago ב NBC או NCIS ברשת CBS, וכן שאין לה סדרות שבהן פותרים תעלומות ואז כל פרק יכול לעמוד בפני עצמו. לגבי האחרונה, Castle מילאה את התפקיד עד השנה האחרונה, אבל לאור הקריסה שלה, לא בוצעה עבודת הכנה או ניסיון להעלות סדרות נוספות. מהבחינה הזאת אולי העובדה שלא העניקו ל Forever ניסיון נוסף ואילו לשלש הסדרות המחליפות כן הייתה בעכרי הרשת. דרך אגב, הסיבה העיקרית לביטול Forever נבעה פחות מנתוני הרייטינג ויותר בשל העובדה שהיא לא הופקה על ידי אולפני הרשת, אלא ע"י אולפנים חיצוניים.

במקום זאת נעשה ניסיון לשכפל את המתכון של שונדה עם סדרות כגון Quantico, Secrets & Lies ואפילו
The Family, שהן נחשבות לסדרות סקסיות ובעלות אוקטן גבוה. אולי היה רצוי לנסות גם את הגישה השנייה של סדרות בהן פותרים מקרה פשע מדי פרק, משום שיש קהל צופים שמעוניין לא לחשוב יותר מדי ולהגיע לצפות מדי שבוע בלי יותר מדי "מעמסה מוחית".

מה עבד עבור הרשת ? 

עדיין ניתן להצביע על מספר הצלחות עבור הרשת בעונה זו:

למרות שערב יום חמישי איבד העונה מזוהרו הרי שעדיין יש לו קהל רב ובעיקר תמיכה גדולה בקרב נשים.

בלוק הקומדיות של ערב יום רביעי הוא הבלוק היציב ביותר עבור כלל רשתות הברודקאסט בעונה הנוכחית. כאשר בנוסף לכך כמעט כל קומדיה שהרשת מעלה מצליחה לה, והשנה מדובר ב Dr. Ken, ואילו Fresh From The Boat שנשארה מהעונה שעברה ממשיכה להיות יציבה. נכון, Modern Family היא כבר לא להיט היסטרי, אבל היא עדיין נחשבת ללהיט והיא מסייעת להחזיק את ערב הקומדיות של הרשת, בניגוד למשל לערב יום חמישי של רשת CBS ומגה הלהיט של The Big Bang Theory.

הסדרה Quantico, למרות הדעיכה, עדיין הצליחה לשרוד בערב יום ראשון של The Walknig Dead (למרות שלא שודרה מולה) ואף קיבלה תמורה לכך בדמות עונה שנייה. וצריך לזכור שלא הייתה לה תמיכה בכלל, כאשר שתי הסדרות ששודרו לפניה Blood & Oil ו The Family קרסו.

"רוקדים עם כוכבים" בערב יום שני עדיין להיט בינוני ואף למעלה מכך, כאשר אף נרשמה השנה עלייה במספר הצופים לעומת השנה שעברה.

מה הרשת זקוקה לקראת העונה הבאה ? 

עבור העונה הבאה הרשת צריכה בעיקר לנסות לבנות מחדש את ערב יום חמישי, כאשר עושה רושם ש Scandal ו How To Get Away With Murder איבדו לחלוטין מזוהרן, לנסות לסגור את החורים של ערב יום ראשון בשעה 9 (אל מול The Walking Dead) ושלישי בשעה עשר ואולי למצוא סדרות שיכולות להוות מותג או שיכולות להוות תחליף ראוי ל Castle. מבט על רשימת הפיילוטים של הרשת לא מאפשר להיות אופטימי בנידון.



הערה: הניתוח מבוסס בחלקו על כתבה של ג'וזף אדליאן, כתב התרבות האמריקאי.

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה.

אנונימי אמר/ה...

מה חשבת על העונה השנייה של דרדוויל?

אנונימי אמר/ה...

כרגיל , תענוג אמיתי של סיקור

עונג אמיתי לקרוא אותך

אנונימי אמר/ה...

אז מה שאתה מציע זה לחזור 40 שנה אחורה ולחזור לעשות סדרות בלי עלילה מתמשכת?,זה שכל הסדרות שלהם עם עלילה מתמשכת זה כבר דבר טוב,זה מראה שהם עושים צעד נכון,זה נכון שלא כל סדרה עם עלילה מתשכת היא סדרה איכותית,אבל תמיד עדיף סדרה בינונית עם עלילה מתמשכת מאשר סדרה איכותית שבלי