יום שישי, 10 ביולי 2015

שלב סיכום עונה: Covert Affairs, עונה חמישית: סיום בקול ענות חלושה...



כאשר הסתיימה העונה החמישית של הסדרה Covert Affairs כל כתבי התרבות האמריקאים בלי יוצא מהכלל טענו שהסדרה תחזור לעונה נוספת. בשל כך, העובדה שהסדרה בוטלה בתום עונה זו היוותה עבורם הפתעה גדולה, וזאת למרות נתוני הרייטינג הגרועים שהיא ניפקה במהלך העונה כולה. כאשר מביטים על העונה החמישית כולה אפשר להבין את החלטת הרשת לבטלה. לכאורה, היו סדרות בעלות נתוני רייטינג גרועים ממנה שחודשו כגון Graceland, אולם מבחינה קריאטיבית הסדרה נמצאה מעבר לשיא. הרבה מעבר לשיא שלה.

הנקודה שבלטה בעונה זו הייתה שהמגמה שהמפיקים הציגו בעונה הרביעית, של הפיכת דמותה של אנני ווקר למעין ג'יימס בונד או ג'ק באואר מהסדרה 24, מגמה זו נמשכה אל תוך העונה החמישית. העובדה שלא היה המשך לסוף העונה הרביעית, כאשר אנני ואוגי היו אמורים להיפגש, אך זה לא קרה ואנני נעלמה למשך חודשים ארוכים. עובדה זו גרמה לכך, שלמעשה מתחילים סיפור נוסף כמעט מההתחלה, כאשר בעונה זו התמה היא אלכסנדר באלנקו (שון דויל), צ'צ'ני שרוצה לנקום את מות אחיו מידיהם של יחידת C.I.A בראשותו של אוגי. כמעט כמו סרט חדש. בדיוק כמו שלפתע, כאילו משומקום, מתברר שקאלדר, ראש הסוכנות, יוצא עם נערת ליווי בשם סידני (נאזין קונטראקטור). זה נחמד אם מדובר בסרט, אבל עבור סדרה, במיוחד סדרה שאיבדה את ה"לב" שלה, את החום וההומור שבה אל המקצוענות, היה ראוי לנסות ולשמר אלמנט כלשהו מהעונה הקודמת. כלומר, לפחות להתחיל מאותה נקודה שהעונה הרביעית הסתיימה, או לכל היותר ימים ספורים לאחר מכן.

התסריטאים בחרו לא לעשות זאת בשל אחד מסיפורי המשנה שהתגלו בעונה זו. מתברר, שבתקופה שאנני נעדרה הלב שלה נפגע מדלקת, עובדה שגרמה לה להיות פגיעה, מאחר שבכל שלב היא יכולה להתמוטט, כפי שקרה מספר פעמים לאורך העונה, כולל בסופה. אלמנט זה הזכיר לי את הסרט The World Is Not Enough, סרט של ג'יימס בונד, בו הדמות הראשית נפגעה בצורה פיזית ובונד נאלץ להתמודד עם הפגיעות הללו לאורך הסרט. נכון, לא מדובר במחלה כה חזקה כפי שאנני סבלה ממנה, אבל אפשר להבין מהיכן התסריטאים שאבו את ההשראה שלהם. הבעיה עם האלמנט הזה היא, שזה נראה קצת תלוש מהמציאות. לו במהלך העונה היא הייתה נחשפת לגז או זריקה כלשהי שהייתה גורמת לכך, אבל מלכתחילה להתחיל עם האלמנט הזה, זה נראה מופרך, גם עבור סדרת ריגול. נכון, התסריטאים רצו שאנני תסתיר זאת מה C.I.A בכדי שיגרם בין השניים חיכוך, אשר במבט לאחור ניתן להסיק שנגרם בכדי שהוא יוביל לכך שאנני תצא מהסוכנות ואל זרועותיו של ראיין מקוויאד (ניק בישוף), אך לטעמי זה עדיין נראה מזויף.

לפני הכל, הבעיה הגדולה שניצבה בפני התסריטאים בעונה זו הייתה כיצד להתמודד עם העונה הרביעית. נכון, טענתי שבעונה הרביעית התברר באופן סופי שהסדרה ללא "לב" ו"נשמה", אבל דבר אחד אי אפשר היה לקחת ממנה, האקשן היה נכון, טהור ובעיקר כתוב היטב. בהשוואה לכך, האקשן של העונה החמישית נראה ברובו מזויף והצופה מרגיש שמדובר ב"טחינת מים", במיוחד צופי הסדרה שזכרו את העונה הרביעית. עובדה זו באה במיוחד לידי ביטוי אם רואים את שתי העונות אחת אחרי השנייה.

אלמנט נוסף שנראה מזויף בעונה זו הייתה מערכת היחסים שבין ראיין לאנני. אפשר כבר לקבל את העובדה שהמפיקים רצו להפריד בין אוגי לאנני, אבל אחרי עונה שלמה של התבוננות בשתי הדמויות הללו הצופה מרגיש שעובדים עליו. אפשר לזהות כימיה חזקה יותר בין אייל לוין לאנני במהלך העונה, כאשר הדרך שלהם מצטלבת למספר קטן של פרקים. כאשר אנני אומרת לראיין לקראת סוף העונה (והסדרה) שהיא אוהבת אותו ואח"כ ראיין עונה לה שהוא אוהב אותה ושהם צריכים להתחתן אי אפשר לדעת אם לצחוק או לבכות. יכול להיות שמדובר בשחקן שגילם את הדמות, אבל אי אפשר היה לזהות אפילו צל קטן של כימיה בין השניים. אם היה צריך פרטנר לעבודה עם אנני זה היה נראה השילוב הנכון, אבל מבחינה רומנטית ? זה לא עבד. קשה להבין כיצד המלהקים לא ראו זאת כבר בהתחלה.

מצד שני, דווקא החזרת דמותה של נטשה פטרובנה (ליאן באלאבאן) נראתה טבעית יותר כבת זוג עבור אוגי, במיוחד לאחר שחזינו בדמות בעונה הראשונה וגם ההחלטה של אוגי בתום העונה לעזוב את הסוכנות ולצאת איתה לטיול מסביב לעולם נראית הגיונית. אפשר היה לראות זאת במיוחד כאשר הציבו את הדמות של נטשה אל מול הדמות של היילי (איימי ג'ו ג'ונסון) כמושא אהבה. לגבי היילי, לאחר שאוגי עובד על היילי וזו נוקמת בו על ידי חשיפת סודה של אנני בסופו של תהליך קצר מאד היא סולחת לו והכל בסדר גמור ? באיזה מין עולם זה היה קורה ?

בעונה זו גם התברר שאין לאן לקדם את הדמויות של ארתור וג'ואן. נכון, ארתור עבר למגזר הפרטי ואל החברה של ראיין, ובתום העונה מציעים לו להתמודד לסנאט, אולם הדמות שלו כבר לא מתפתחת, במיוחד לאחר מה שעבר עליה בעונה הרביעית. אצל ג'ואן המצב גרוע יותר וגם לאחר שבפרק האחרון מציעים לה לנהל יחידה מובחרת, לא עושה רושם שהדמות מתפתחת מבחינה אישית. מבחינה מקצועית זה קרה, מבחינה אישית ממש לא.

אז, לראות או לא לראות ?

מדובר בעונה הגרועה ביותר של הסדרה. במקום להפיק את הלקחים של העונה הרביעית ולהחזיר חלק מהחום שהיא הייתה זקוקה לו בצורה כה נואשת, הסדרה בעונה זו הראתה אקשן מזויף וכמעט לאורך עונה שלמה, מעייף. חבל, אם רוצים לזכור את הסדרה בצורה חיובית עדיף לסיים לצפות בעונה הרביעית. העונה החמישית תגרום לצופים לזכור אותה בצורה לא טובה ובעיקר תגרום להם להבין, שבדיוק כמו במקרה של White Collar של אותה רשת, למפיקים ולתסריטאים היה רעיון טוב בהתחלה, אך הם לא ידעו לבצע את ההתאמות הנכונות וכמו כן, קיבלו החלטות שגויות ככל שהעונות התקדמו. ולכן, העצה שלי היא לדלג על העונה. אם עדיין אתם מעוניינים לצפות בדמויות שאהבתם רק בכדי לראות לאיזה כיוון לקחו אותם בעונה האחרונה שלה, שיבושם לכם, תעשו את זה על חשבונכם.

לסיום, לטוב ולרע, עושה רושם שהסדרה הגיעה למיצוי. לא ברור אם ניתנה הוראה לתסריטאים לסגור את הסיפור עוד לפני שהתקבלה ההודעה הרשמית על עתיד הסדרה, אבל לפחות זה נראה כך. לאנני יש את ראיין, לאוגי את נטשה והוא גם מחליט לעזוב את הסוכנות. ארתור אולי ירוץ לסנאט וג'ואן מקודמת. גם קאלדר מוצא אהבה, גם אם היא בתרדמת. במידה והסדרה הייתה מקבלת עונה נוספת זה היה נראה עוד יותר גרוע, כאילו פורמים הכל ומתחילים שוב מחדש. ולכן, ההחלטה שהרשת קיבלה הייתה נכונה. הבעיה היא, שלאחר שרשת USA כבר ביטלה את Burn Notice ו White Collar, ובמיוחד על פי הסדרות החדשות, וגם הפרויקטים הבאים, שלה עושה רושם שתור הזהב של הרשת הגיע לסיומו. אולי מדובר בסיומה של תקופה. התקופה של מייקל ווסטן, ניל קפרי, וכן, גם אנני ווקר.

3 תגובות:

שד משחת אמר/ה...

תודה על השורות
לפי דעתי יקח המון זמן עד שהצופים של רשת USA
יהנו כמו שהם נהנו מהסדרות שציינת
צווארון לבן, סוכן מחוק, ופרשיות סמויות,

אנונימי אמר/ה...

^^^ יש עכשיו לusa סדרה שטובה יותר מכל הסדרות האלה ביחד,שמה של הסדרה הוא מר רובוט

אנונימי אמר/ה...

אני חושב שחליפות היא כרגע מחזיקת הלפיד האחרונה...