יום שישי, 20 בפברואר 2015

שלב סיכום עונה: Person Of Interset, עונה שלישית: טובה, אבל פחות



בפני מפיקי ותסריטאי הסדרה Person Of Interest ניצבה בתום העונה השנייה בעיה קשה. זה עתה הם סיימו עונה מושלמת, שבה הם כמעט ולא עשו טעויות וגם אם עשו טעות אחת או שתיים הרי שאלו כמעט ולא הורגשו. אם כן, כיצד ניתן לשחזר שלמות שכזאת בעונה שלאחר מכן ?

התשובה לכך ניתנה כבר בעונה השלישית: זה בלתי אפשרי. עונה זו הייתה פחות טובה מהעונה השנייה בעיקר משום שהחלק הראשון שלה התנהל בקצב איטי מאד. הסיבה לכך הייתה ברורה. בחלק זה התנהלו שני מהלכים שביצעה ההפקה אשר גרמו לכך.

המהלך הראשון היה סיום הסיפור של חבורת השוטרים המושחתים (HR) והעומד בראשם, אלונזו קווין. מהלך זה הגיע לסיומו במותה של הבלשית קרטר בפרק התשיעי של העונה, מסירתו של קווין ל F.B.I וחיסולו של הבלש סימונס (יד ימינו של קווין) על ידי ברון הפשע, אליאס.

רבים בוודאי שואלים, מדוע היה צריך להוציא להורג את הדמות של הבלשית קרטר ?

התשובה קשורה למהלך השני שהתסריטאים ביצעו בחצי הראשון של העונה. בעונה זו התמה המרכזית הייתה עליית שני ארגונים מאיימים בו זמנית. ראשית, "דסימה", אשר הצליח לשים את ידו על "מכונה" דומה ל"מכונה" של הרולד ושמה היה "שומרוני" ומצד שני הארגון המחתרתי "על המשמר" שבחזית שלו ניצב פיטר קולייר (לסלי אודום ג'וניור), אשר שם למטרה לחשוף את האמת על "המכונה".

אתם בוודאי שואלים את עצמכם, מה הקשר ?

בהפקה החליטו, ככל הנראה, שהדרך היחידה להצליח בעונה השלישית כפי שהצליחו בעונה השנייה היא לקחת את הסיפור צעד אחד קדימה. מסיפור מקומי אודות עזרה לאנשים הם הפכו את הסיפור לסיפור כלל עולמי ולמאבק על שליטה עולמית בין שני "מכונות". לשם כך, היה צורך לשדרג את הקאסט מצוות מקומי (קרטר ופוסקו) לצוות בעל יכולות גבוהות יותר (שו ורוט).

ברגע שהתקבלה ההחלטה קשה היה להמשיך בקו של שימור כל הצוות הקיים ובאופן מעשי, גם לא היה צורך בכך. ולכן, היה צורך להיפטר מאחת הדמויות. זה יכול היה להיות באמצעות סילוק הדמות מהאזור, אבל בכדי שהאפקט יהיה גדול יותר הוחלט על כך שהדמות של קרטר תמות. ההשפעה של המוות על הדמויות הייתה גדולה יותר. אולם, עושה רושם גם שהדמות שלה מוצתה עם מותו של אהובה, הבלש קאל ביצ'ר, וחיסול ארגון HR. הורדה לדרגת מסייעת, כפי שקרה לדמות של פוסקו ברגע שהדמות של קרטר מתה והשאריות של השפעת המוות על הדמות של ריס התפוגגה שני פרקים לאחר מכן. הייתה הורסת את הדמות יותר מאשר השארתה באוויר.

ההחלטה "להעביר את הלפיד" לידי הדמויות של שו (שרה שאהי) ורוט (איימי אקר) הייתה נכונה, בעיקר בכל מה שקשור לאיימי, אשר בכל סצינה שהיא מופיעה מוכיחה שני דברים: שהדמות שלה נכתבה בצורה טובה מאד ושהיא מגלמת אותה ללא רבב. קשה לראות שחקנית אחרת מגלמת את הדמות. מדובר בתוספת כוח משמעותית, אולם לצופים האדוקים של הסדרה קצת קשה לוותר על דמות בה צפו במשך שניים וחצי עונות. לגבי שו, צריך רק לציין שכמו שנמאס שהדמות של ריס ממשיכה ללחוש כל הזמן אזי לגבי שו נמאס כל הזמן מהעוויות של שאהי עם הפה שלה. נכון, היא אמורה להיות קפואה כמו רובוט, אבל ויזואלית זה קצת מעצבן. מלבד זאת, גם הדמות וגם השחקנית הן בחירות נהדרות לסדרה.

החיסרון במהלך של ההפקה היה שהקלילות אשר אפיינה את הסדרה בשתי העונות הראשונות נעלמה כמעט לחלוטין בעונה זו. התחושה של הצופים היא, שהסדרה הפכה ל"כבדה" הרבה יותר. בדרך כלל עובדה זו מצביעה על ניסיון להפוך את התסריט לאיכותי יותר, ובעיקר להראות שקיים ניסיון "לעלות מדרגה" מבחינת הסיפור, אולם בפועל, התוצאה הסופית לא הצדיקה את השינוי והצופים מתחילים לחשוב מפרק לפרק שאולי התסריטאים נעים בכיוון של להפוך לגרסה מסוימת של סרטי "שליחות קטלנית".

אז, לראות או לא לראות ?

במידה ולא הובנתי בצורה נכונה אומר זאת בצורה ישירה: גם בעונתה השלישית מדובר בסדרה טובה מאד, שכיף לצפות בה. אבל, השינויים שנעשו בה בעונה השלישית, שינויים אשר אמורים לקחת את הסדרה לשלב הבא שלה, פגמו מעט בחוויית הצפייה בה. הסדרה הפכה ל"כבדה" ובעיקר, האיזון הדק שהיה בה הופר. השינוי היה הכרחי, במיוחד עבור החלק השני של העונה בו קצב העניינים צובר תאוצה עד פרק הסיום, אבל הסדרה היא כבר לא מה שהייתה. חלק מהצופים יאהבו את זה, אך לפי דעתי חלק אחר, ממש לא. באיזו קבוצה אתם נמצאים ?

2 תגובות:

techtik אמר/ה...

אני מת על הסדרה גם בעונה הרביעית. סדרה משובחת מאוד.

אנונימי אמר/ה...

ידוע כבר מה קורה עם עונה שניה ל- Signed, Sealed, Delivered?