יום רביעי, 25 בפברואר 2015

ביקורת: Backstrom, עונה ראשונה, פרקים 5-1: סדרה נחמדה, אז מה ?



אחת הסדרות שברשת FOX ציפו מאד שיצליחו הייתה הסדרה Backstrom. אולם, לאחר חמישה פרקים בלבד הסדרה מדשדשת בנתוני הרייטינג ועתידה לא ברור וזאת לעומת הסדרה Empire שהיא הצלחה ענקית עבור הרשת בחצי השני של עונת 2015-2014. ואולם, ברשת היו חייבים לדעת שהסדרה לא תצליח להיות להיט.

מדוע ?

משום שבעונה שעברה הרשת ניסתה לעשות דבר דומה, היא העלתה לאוויר דרמת עורכי דין נהדרת בשם Rake, עיבוד לסדרה אוסטרלית, שמכל הבחינות הייתה אמורה להיות הצלחה גדולה. היה לה הכל: שחקן ראשי בעל שם (גרג קניר), תסריט שנון ובעיקר מצחיק ובשורה התחתונה, ביחס לעובדה שהיה מדובר בעוד דרמת עורכי דין, היה כיף לראות אותה וניתן היה להבין מדוע ברשת ניסו לייבא אותה.

מכל הבחינות מדובר כמעט בשכפול של הרשת. למרות שבמקרה של Backstrom מדובר לכאורה בדרמת משטרה ולא בדרמת עורכי דין כמו במקרה של Rake הרי שבפועל מדובר באותו ניסיון של הרשת בכל שאר האלמנטים. גם הפעם הם הנחיתו שם גדול לתפקיד הראשי (ראיין ווילסון) והפעם מדובר בבלש אברט בקסטורם, וגם הוא כמו קיגן דין (Rake) הוא אדם מבריק בעל חולשות כגון שתיה מוגזמת, שינה בשעות מוגזמות, עישון סיגרים ובעיקר, עושה מה שהוא רוצה אבל תמיד מנצח.

גם שאר האלמנטים בין שתי הסדרות הנ"ל דומים: מדובר לכאורה בדרמה, אולם בפועל מדובר בקומדיה בעלת מרכיבים דרמתיים. במקרה של Backstrom זה היה ברור מהרגע הראשון, כלומר מהרגע שבו ליהקו את ראיין ווילסון לתפקיד. קשה לראות את ווילסון ולא לחשוב שמדובר בשחקן של קומדיות. גם כאשר הוא ניסה להיות חלק מפרויקט קצת יותר קשוח (Super) הוא עדיין הצליח לגרום לו להראות בעל מרכיבים קומיים.

ולבסוף, גם במקרה של Backstrom מדובר בתסריט שנון ומבריק, וקאסט לא רע בכלל כגון ביאטריס רוזן כנדיה בעלת כישורי המחשב, ג'נבייב אנגלסון כבלשית הצעירה ניקול גרייבלי, כריסטופר פולאה הזכור בעיקר מהסדרות
Ringer, Life Unexpected כבלש\פסיכיאטר נידלמייר ודניס הייברסט (24, "היחידה") כבלש ג'ון אלמונד, שהוא גם כומר. מדובר בסדרה שהתוצאה הסופית שלה נחמדה מאד ובמיוחד בשל העובדה שמדובר בעוד סדרה בה המוטיב הוא פענוח תעלומה.

אז, מדוע בכל זאת הסדרה כושלת ?

ההצלחה של Empire (ובמידה מסוימת גם של Gotham) מוכיחה שהצופים לא עזבו את הרשת, אלא רק שהם לא מעוניינים במוצר. את הסיבה לכך שהם לא אוהבים את המוצר אפשר לתלות בהצלחה הגדולה של Bones, אשר בחודש מאי סוגרת עשר עונות.

אחרי שהסדרה "חברים" הגיעה לסיומה בתום עשר עונות (ולכך אפשר להוסיף את העובדה שבמידה מסוימת היא גם נבעה מההצלחה של הסדרה "סיינפלד") ניתן היה לראות שרבים מנסים לחקות אותה, אולם רק סדרה אחת הצליחה לעשות זאת ("איך פגשתי את אמכם"). כל שאר הקומדיות הדומות שניסו לעשות זאת כשלו ולא רק משום שהן היו גרועות. היום, לאחר שהאחרונה בוטלה, ניתן היה לראות שהניסיון להחזיר את הקומדיות הרומנטיות או הקומדיות שעסקו בבני העשרים פלוס שמנסים למצוא אהבה, ניסיון זה כשל לחלוטין. המצב דומה למצב של רשת FOX אחרי עשר שנים של Bones. קיימת עייפות חומר מהסדרות הללו. כאשר הרשת ניסתה משהו שונה היא הצליחה. אולי הגיע הזמן שיתחילו להפנים זאת בהנהלות הרשתות, אם כי ניתן לראות לפחות פיילוט אחד דומה של הרשת בעונת הפיילוטים הנוכחית. במידה והוא יאושר צפו לתוצאה דומה.

אז, לראות או לא לראות ?

מבחינת המוצר מדובר בסדרה לא רעה בכלל, אבל עושה רושם שלהיט היא לא תהיה, גם אם תחודש לעונה נוספת (וזה בספק גדול). אם אין לכם סדרות אחרות לראות ואתם אוהבים את הז'אנר תאהבו את הסדרה, משום שהיא מהוקצעת לחלוטין ובעיקר מהנה. אבל, אם אתם מחפשים משהו מעט שונה או שאתם עמוסים מסדרות ו\או סרטים, אתם יכולים לדלג עליה, לא תפספסו הרבה. אפשר להניח שבקרוב מאד תופק סדרה בעלת מוטיבים דומים, משום שאם למדנו דבר אחד או שניים על מנהלי הרשתות האמריקאיות, זה שהם לעיתים נדירות מהמרים על משהו חדש ונוטים תמיד אל עבר המכנה המשותף. עד כמה זה מצליח להם ? מעט מאד. גם במקרה של Backstrom זה לא הצליח.

אין תגובות: