יום שבת, 25 ביוני 2011

שלב סיכום עונה: The Killing – עוד סדרה איכותית מבית היוצר של רשת AMC.


רשת AMC פיתחה לעצמה מעמד בקרב תעשיית הטלוויזיה בארה"ב כרשת אשר מעלה סדרות איכותיות. מיותר לציין את הסדרה Mad Men, שבמשך השנים האחרונות קוטפת פרסים ללא הפסקה, גם "רוביקון" הנהדרת שלא שרדה יותר מעונה אחת היא דוגמא נהדרת וכן The Walking Dead. לרשימה הנ"ל ולסדרות רבות נוספות ניתן להוסיף גם את הסדרה The killing.

הסדרה, אשר היוותה גרסה אמריקאית לסדרה דנית, מציגה בפנינו תעלומת רצח. נערה בשם רוזי לארסן נעדרת ולאחר חיפוש מוצאים אותה מתה בתא מטען של מכונית ששיכת למטה הבחירות של חבר מועצה שרץ לראשות העיר אשר הושלכה אל אגם. לא ברור מה רוזי עשתה באיזור וכיצד הגיעה אל תא המטען ומצאה את מותה.

הבלשית לינדן, אמורה לפרוש ולהתחתן, אבל במקום זאת היא מקבלת את המטלה לנסות ולפתור את הפרשה. היא חוברת לבלש הולדר, אשר אמור לרשת אותה והשניים יוצאים לפתור את התעלומה. במשך 13 פרקים החקירה מקבלת תפניות רבות ולקראת תום העונה מתברר שמה שאנשים חשבו על רוזי היה כאין וכאפס לעומת מה שהנערה עשתה בלילות.

כבר מהפרק הראשון הסדרה מושכת את הצופה וגורמת לו לרצות להמשיך ולצפות בה. העלילה מעניינת מאד, ובניגוד לסדרות רבות היא ממשיכה לעניין את הצופה עד תום העונה. מה הסיבה לכך ? בניגוד לסדרות הרבות שאנו צופים בהם כיום, The Killing לוקחת את הזמן שלה ומתנהלת באיטיות. אין את הטירוף והאינטנסיביות בסדרות כדוגמת Lost, Prison Break או 24. לעיתים נדמה שההתנהלות איטית מדי אבל בגלל שהסיפור מעניין הוא מושך את הצופה לא להפסיק לצפות.

התסריט באיכות גבוהה מאד ועוזרת לו מאד העובדה שפרט לשחקן בילי קאמפבל, אשר מגלם את הדמות של חבר המועצה ריצ'מונד, שאר השחקנים הם לא שחקנים מוכרים. בשל כך המוקד של הסדרה הוא התסריט ולא השחקנים (בניגוד למרבית הסדרות כיום ששמות את הדגש על הכוכבים שלהן ופחות על התסריט) . ודרך אגב, העובדה שמדובר בשחקנים, שיחסית לא מוכרים, לא פוגעת באיכות של ההופעה שלהן, שהיא ללא רבב וללא יוצא דופן.

הסדרה משמרת גם את הפשטות בכך שהדמויות מוצגות כדמויות אנושיות ורגילות כבכל האדם, ולכן קל מאד להזדהות עימן. הוכחה לכך מגיעה (כפי שניתן היה לקרוא בתגובה של אחד הפוסטים שלי) כאשר הדמויות כמעט ולא מאופרות. ההופעה שלהן טבעית לחלוטין.

רבים לא אהבו את פרק סיום העונה, אשר כביכול סוגר את סיפור תעלומת הרצח, אבל בדקות האחרונות (זהירות ספויילר) של הפרק האחרון של העונה מתברר שהסיפור לא נגמר ולמעשה הרצח לא נפתר. אני דווקא אהבתי את הסוף. צריך להבין, שלמרות שהסוף לא פתור, די ברור לצופה בפרקים האחרונים שיש 2 אפשרויות לשאלת הרוצח (ולא, אני לא אעלה את האפשרויות) ובניגוד לסדרות אחרות, מדובר רק ב 13 פרקים של עונה אחת. במידה וגם בתום העונה השנייה ימשיכו למתוח את שאלת הרוצח (ולפי המידע שזורם בימים האחרונים הכוונה היא לא לעשות זאת) אז, לפי דעתי, לא תהיה לכך הצדקה, במקרה כזה הסדרה תהפוך לסדרות שאני הכי שונא: אופרות סבון. נכון לעכשיו, הסדרה עדיין שומרת על האיכות הגבוהה שלה והצופה עדיין מחכה לראות את הפרק הבא. גם הקליף האנגר של הפרק נעשה בטוב טעם. האם ההתנקשות תצליח ? למי הבלש הולדר חבר בכדי להפיל את חבר המועצה ?

לסיכום, מדובר בסדרה איכותית מאד, אשר שומרת על רמה גבוהה מאד לאורך כל העונה. הסיפור מתנהל באיטיות נחוצה ומציג תסריט נהדר, דמויות עמוקות ועריכה תומכת. הצופים שמחפשים סדרות בסגנון 24 יתאכזבו מהעדר האינטנסיביות, אבל מי מחפש איכות צריך להעניק לסדרה הזאת צ'אנס. הוא לא יתאכזב וכמעט החל מהחצי שעה הראשונה.

אז, לראות או לא לראות ?
לראות. אני אהבתי אותה מאד ואני מצפה בקוצר רוח לעונה השנייה. מצפה, אבל חושש, שהסדרה לא תהפוך לאופרת סבון. במקרה כזה, אהיה הראשון שאזנח אותה. נותרו כ 8 חודשים לעונה השנייה, הציפייה תהיה ארוכה. ארוכה מאד.

Share on Facebook

4 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

ראשית: אהבתי את הביקורת ואת הפרספקטיבה שבחרת לפרש את המהלך בסדרה!!
שנית: איזה אומץ!! אם תכתוב בקורת כזו בדיונים אחרים ברשת (כן, גוגל), יסקלו אותך באבנים על זה שהעזת לחשוב שהסדרה איכותית, כי הלא "לסדרות משטרה יש כללים, וחייב להיות קלוז'ר, ופה הפרו את כל הכללים, וגם אין קלוז'ר".

אז, כקוראת קבועה פה, אני שמחה למצוא בקורת איכותית שמתאימה לסדרה איכותית.

תודה!!

יערה אמר/ה...

בקורת יפה, מרענן אחרי כ"כ הרבה שטחיות שקוראים ברשת

שילה אמר/ה...

לאט לאט צצים אנשים איכותיים בכל מיני פורומים שמציעים פרשנויות יפות למהלך של הסדרה. D1D1 אתה מוזמן.

אנונימי אמר/ה...

D1D1 תודה רבה, בזכות הביקורת שלך התחלתי לראות היום את הפיילוט, אהבתי מאוד ואני ממשיך לראות את הסדרה.