יום שני, 11 באוקטובר 2010
סקירה: צ'אק – עונות 3-1: סדרת איכות בתוך ים של סדרות בינוניות ואפרוריות.
אני חושב שהסדרה עליה התבקשתי לדווח הכי הרבה במשך השנה ושלשה חודשים מאז שהתחלתי לכתוב את הבלוג, הסדרה הכי מבוקשת היא צ'אק. רק מלקרוא את כל התגובות על הפרסומים שלי על הסדרה אפשר לכתוב כתבה. ואתם יודעים מה ? היא שווה את זה.
צ'אק החלה ב 20 בספטמבר את עונתה הרביעית ומעריצי הסדרה חיים בפחד שמא מדובר בעונתה האחרונה. על פי הנתונים היבשים הסדרה אכן הייתה אמורה להיות מבוטלת, אבל אם ברשת NBC היו קובעים את עתיד הסדרה רק על פי נתוני הרייטינג היבשים סביר להניח שהסדרה לא הייתה זוכה לעונה שלישית. מצד שני, ברשת NBC עשו את כל הטעויות האפשריות לגבי הסדרה וסביר להניח שאם מנהלי התוכן של הרשת היו בעלי אינטליגנציה מעט יותר גבוהה, הסדרה לא הייתה נתקלת בקשיים כה רבים.
מדוע אני חושב כך ?
משום שלפי דעתי יש בסדרה כמעט את הכל. ראשית, היא סדרה שפונה לכל המשפחה, וזה מצרך נדיר. במבחר הסדרות בארצות הברית קשה למצוא היום סדרת דרמה שפונה לכל המשפחה. יש כמובן את אופרות הסבון כגון עקרות בית נואשות, האנטומיה של גריי וכדומה... אבל למרות שגם גברים צופים בהן, הן פונות בעיקרן לקהל הנשי. יש סדרות אקשן כגון Chase או מנגד דרמות משטרה, אשר פונות בעיקרן לצד הגברי.
צ'אק היא סדרה שונה. יש בה אקשן שפונה אל הצד הגברי, יש בה את הצד הקומי שבא לידי ביטוי בדמויות כמו מורגן, לסטר את ג'ף, יש בה גברים יפים עבור הצד הנשי ונשים יפיפיות כמו שרה לנקסטר או איבון סטראהובסקי עבור הצד הגברי.
מה עוד הסדרה מעניקה לצופה ?
בעיקרה, הסדרה מספרת, וכך גם העידו המפיקים כריס פדאק וג'וש שוורץ, את הפיכתו של צ'אק ברטאווסקי מגבר חנון לגיבור על. וזה בדיוק החלום של כמעט כל ילד מתבגר. מי לא היה רוצה שביום בהיר אחד תצנח לחייו אישה יפיפייה כמו איבון סטראהובסקי ותשנה את חייו מהקצה אל הקצה ? שהיא תגרום לכך שהוא ימצה את הפוטנציאל אשר טמון בו ותהפוך אותו לגבר אמיתי שעומד בפני עצמו, שמסוגל להחזיק אישה ברמתה של איבון ? אישה שתהפוך את חייו למרגשים יותר ?
נקודה נוספת שניתן להצביע עליה היא הכימיה הגדולה בין השחקנים, כימיה אותה ניתן לראות על המסך. כאשר צוות השחקנים מגיע אל ערבי התחככות כמו בכנסים השנתיים של קומיקון הכימיה הזאת נראית בצורה הטובה ביותר.
יתרה מכך, צוות השחקנים בפני עצמו הוא צוות שחקנים נהדר. זאק ליווי הוא ליהוק פנטסטי בתור צ'אק. מדובר בשחקן קומי מהשורה הראשונה, אשר מראה כמעט בכל פרק עד כמה הוא היה הבחירה הנכונה. גם ג'ושוע גומז הוא בחירה נהדרת לתפקיד של מורגן, או בכינוי שמר מדהים נתן לו פעם "הממזר השעיר הזה". אדם בולדווין הפך לאחד מהשחקנים האהובים בז'אנר הזה עוד מימיו בסדרה "פיירפלי", שרה לנקסטר זכורה לרבים עוד מהסדרה "הצלצול הגואל" ומ "אוורווד" וכמובן איבון סטראהובסקי המהממת.
אז על מה כל המהומה ? או במילים אחרות, לטובת הבודדים שלא מכירים את הסדרה, קשה לי להאמין שיש כאלו אבל בכל זאת, להלן תקציר הסדרה.
צ'אק הוא בחור שעובד בתור אחראי טכנאי מחשבים של חנות בשם "באי-מור", שהיא חלק מרשת חנויות בעלות אותו שם בכל המדינה. צ'אק, לפחות בתחילת הסדרה, גר עם אחותו, אלי, אשר גידלה אותו לאחר שאמם עזבה אותם כשהיו קטנים ואביהם נעלם, ועם הארוס של אחותו, דבון, לו הוא קורא "קפטן מדהים", משום שכל מה שהוא עושה זה מדהים והוא גם נראה בהתאם.
יום אחד, מכר שלו מימי האוניברסיטה שלו בשם ברייס לארקין, שולח לו אימייל ובו תמונות אשר מקודדים בהם סודות של הסי.איי.אי והאן.אס.איי, התמונות ביחד עם הסודות נכנסים לראשו של צ'אק ולעיתים הוא מקבל הבזקים על החומרים הסודיים אותם הכניס לראשו. מאותו רגע נכנסים לחייו ג'ון קייסי, שהוא נציג של האן.אס.איי ושרה ווקר, מרגלת סקסית של הסי.איי.אי אשר שומרים עליו כשצ'אק עוזר להם לתפוס פושעים, לנטרל פצצות ולמנוע אסונות.
במהלך העונות צ'אק מתבגר והופך מהגבר החנון, חסר הביטחון עצמי לאחר שג'יל, החברה הקודמת שלו, זרקה אותו ובאותו זמן אוניברסיטת סטאנפורד סילקו אותו בשנה האחרונה בטענה שקרית שהעתיק בבחינה, צ'אק הופך למרגל במשרה מלאה, שיודע "ללכת על מה שהוא רוצה" (בעיקר הרצון שלו להיות עם שרה ווקר) ובסך הכל "לגדל עמוד שדרה".
אני לא יודע עד כמה מעריצי הסדרה יודעים אבל בתחילת דרכה הסדרה לא הייתה אמורה לעסוק בצורה כה מאסיבית בסיפורו של צ'אק ולהתמקד יותר בסיפורי הריגול. כל פרק היה אמור לעמוד בפני עצמו ולא להשאיר את הצופים במתח, במיוחד לא בסופי עונות. כמעט כמו Undercovers. רק כאשר החלה להגיע דרישה מקרב הצופים הבינו בהפקת הסדרה שכדאי לשנות כיוון ועשו זאת באופן החיובי ביותר. מאותה נקודה, הפרק השביעי של העונה הראשונה, הסדרה הפכה טובה יותר מבחינה קריאטיבית.
מבחינה רעיונית, אין כאן רעיון מהפכני אלא שילוב של מאפיינים שונים לכדי רעיון אחד, שנדמה שצף לו במשך שנים בתעשיית הטלוויזיה אבל אף פעם לא ממש יצא לפועל. החידוש הוא, אם כן, כפי שכבר ציינתי, באיחוד של הרעיונות. גם רעיון המרגל החנון נוסה בלא מעט סרטים וסדרות, רעיון המרגלת היפה שנצמדת אליו גם הוא לא חדש לצופים ולצופות וכו'... אבל למרות שהרעיון בכללותו לא חדש הרי שהסך הכל שמתקבל הוא חיובי מאד וזאת בשל שאר האלמנטים, במיוחד התסריט שלו.
נדיר למצוא סדרה ממש איכותית מבחינת התסריט שלה בז'אנר הזה. Human Target היא דוגמא נפלאה להבדלי הרמות, אבל נעזוב אותה כרגע בצד. כבר מתחילתה הסדרה התברכה בתסריטים באיכות גבוהה. הצורך לשלב קומדיה, אקשן, מתח ולעיתים קצת מדע בידיוני היא משימה קשה, אבל לפי דעתי התוצאה הסופית איכותית מאד.
האם האיכות נשמרת לאורך כל העונות ?
במידה מסוימת כן.
אין ספק שלא כל 54 הפרקים של שלשת העונות הראשונות היו באותה רמה. מי שרוצה להתעקש ולעשות את ההבחנה יכול להגיע למסקנה המתבקשת שהעונה השנייה הייתה ללא צל של ספק גם האיכותית ביותר.
העונה הראשונה הייתה למעשה ניסוי כלים, שהיה די מוצלח בפני עצמו, אבל עדיין היו פרקים מוצלחים פחות, כגון פרקים 3, 5, 6 ו 12. גם כריס פדאק, שזו הסדרה הראשונה שהוא מחזיק אותה כתסריטאי ראשי ומפיק, הודה בכך בכמה ראיונות.
אבל לזכותם של התסריטאים וההפקה צריך להגיד כי את שמונת החודשים שבין תום העונה הראשונה לתחילת העונה השנייה הם העבירו בלמידת לקחים ולמרות שהשינויים היו קטנים, הם הוסיפו רבות לשדרוג הסדרה. להלן 2 דוגמאות:
בעונה הראשונה מקום העבודה של שרה ווקר, ששימש ככיסוי עבורה בכדי להשגיח על צ'אק, היה דוכן לנקניקיות. למרות האסוציאציה הראשונית הרי שהמקום לא נראה מהקוצע ומתאים להיות בסיס סודי. לכן בהפקה הפכו את המקום לדוכן שבו מוכרים "פרוזן יוגורט" וכמו כן שינו את הבגדים של איבון, אשר מגלמת את שרה, כך שיחמיאו לה ויבליטו את גופה המדהים. זה נראה פרט שולי אבל כשמביטים על הסדרה לאחר 3 עונות מבינים שהיה בכך אקט של התמקצעות.
להלן נקודה נוספת: בעונה הראשונה, בכדי להראות את שיתוף הפעולה בין האן.אס.איי והסי.איי.אי בכל פעם שצ'אק, קייסי ווקר תודרכו לגבי משימה חדשה הראו את האחראים על הפרויקט בשני הארגונים. מצד אחד, הסוכן גרהאם, נציג הסי.איי אי, אשר בשלב יותר מאוחר אנו מבינים היה גם האיש שגייס את שרה ווקר לסוכנות, והגנרלית בקמן, נציגת האן.אס.איי והאחראית הישירה על נציגה בחבורה – ג'ון קייסי.
בעונה השנייה החליטו להעלים את הסוכן גרהאם ולהישאר רק עם הגנרלית בקמן כראש הפרויקט. גרהאם נהרג בפעולה של ארגון מתחרה ולכאורה יכלו להחליפו בדמות אחרת, אבל גם הפעם נהגו בחוכמה (או מתוך שיקולי תקציב) והחליטו פשוט שלא צריך שתי דמויות בראש הפרויקט ושבוניטה פרדריקי בתור הגנרלית בקמן מספיק טובה בכדי להחזיק לבדה את התפקיד.
שוב, מדובר באלמנט קטן אבל כל כך משמעותי, משום שנדיר למצוא ארגונים או פרויקטים כאלה בעלי ראש כפול. ואכן, בוניטה מצליחה בצורה טובה מאד לגלם את ראש הפרויקט וליצור את התחושה שיש מישהו שניתן לסמוך עליו בראש הפירמידה.
גם האיכות של התסריט שודרגה ובמשך כל 22 פרקי העונה השנייה לא נרשמה ירידה אפילו לפרק אחד באיכות שלהם. אני לא זוכר פרק אחד, אולי מלבד הפרק שעסק בעברו של ג'ון קייסי, שנראה לי כפחות טוב.
הסיבה העיקרית, מלבד השיפורים הקטנים אבל החשובים, להצלחת העונה מבחינה קריאטיבית הייתה שעוד לפני שהעונה החלה ההפקה ידעה כי העונה תכיל 22 פרקים, כלומר עונה מלאה, ולכן הם נערכו בהתאם.
אני לא טוען שהעונה השלישית הייתה גרועה, בכלל לא, אבל בשל העובדה שההזמנה הראשונית של הרשת קבעה שהיא תכיל 13 פרקים בלבד, ורק לאחר שמנהלי הרשת הבינו שהם צריכים למלא שעות שידור, הוזמנו שישה פרקים נוספים, גרמה לכך שהיו בה כמה בעיות.
כמו כן, בשל העובדה שכדי להשיג בכלל את העונה השלישית ההפקה נאלצה לבצע קיצוצים ולכן שחקני משנה כמו אלי, לסטר, ג'ף ומר מדהים לא הופיעו בכל הפרקים, האיכות מעט נפגמה. בפועל, ב 13 הפרקים הראשונים נדחס יותר מדי חומר, האווירה הפכה קודרת הרבה יותר, האלמנט הקומי הופחת מעט ובשל כך נשבר מעט האיזון.
גם מספר הפרקים הפחות איכותיים גדל. אם בעונה השנייה אפשר היה להצביע אולי על פרק אחד פחות טוב, הרי שבעונה השלישית היו מספר פרקים שכאלה. קודם כל פרק הפתיחה של העונה השלישית היה מאכזב יחסית.
לקהל הצופים אשר ציפה לחזרת הסדרה לאחר למעלה מחצי שנה של הפסקה מסיום העונה השנייה ציפה פרק מעט מאכזב. לדעתי, אם הפרק היה באיכות טובה יותר, אפילו ברמתו של הפרק השני של העונה, הסדרה הייתה מנפיקה רייטינג גבוה יותר. שימו לב ששני הפרקים הראשונים של העונה השלישית שודרו באותו יום, אבל במקום שתחול עלייה מסוימת, או שלפחות יישמרו הצופים שבאו לצפות בפרק הראשון, הרי שחלה ירידה בצפייה. פרקים פחות טובים היו גם פרקים 3, 6 9 14 ואולי גם 15.
אבל למרות הירידה באיכות, עדיין העונה הייתה טובה יותר מכל הסדרות של NBC ומרבית מהסדרות האחרות שמשודרות כרגע.
דרך אגב, אם מצביעים על חולשות של הסדרה, אין ספק שהנושא של יחסי צ'אק-שרה, שבא לידי ביטוי בעיקר בעונה השלישית, היה בעוכריה של ההפקה.
מהפרק הראשון החלו לשחק עם המתח המיני שבין שתי הדמויות בצורה שתסכלה מאד את הצופים. אלמנט שהיה ידוע עוד מימי שנות השמונים, כאשר בהפקות של הסדרות שמו להם למטרה לשמר כמה שניתן את המתח המיני בין הדמויות הראשיות. ואז, למרות שבמשך שתי העונות הראשיות היה ברור שהצמד בסופו של דבר יהיה ביחד, הרי שהמשחקים נמשכו גם אל תוך העונה השלישית.
בעונה הראשונה זה עוד היה מובן, כאשר העניקו לצ'אק חברה אחרת בשם לו, בגילומה של רייצ'ל בילסון הנהדרת. גם בעונה השנייה, כאשר הוחלט להחזיר את ג'יל, האקסית של צ'אק ששברה את ליבו שנים קודם לכן, ולהעניק לשרה רומן לפרק וחצי עם סוכן מקביל, גם את המהלך הזה הבנתי, אבל המשחק נמשך אל תוך העונה השלישית כאשר הצמידו לשניים שני בני זוג באותה נקודת זמן. לצ'אק הצמידו בחורה בשם האנה, בגילומה של קריסטין קרוק המדהימה, ולשרה הצמידו את הסוכן שואו, בגילומו של ברנדון רות', אשר שיחק תפקיד מכריע בהמשך העלילה של העונה השלישית.
באותו רגע, הפרק השביעי של העונה השלישית, קמה צעקה בקרב צופי הסדרה שרצו לראות את הצמד צ'אק-שרה ביחד, ומאותו פרק חלה ירידה גדולה בצפייה בסדרה. (את הירידה, דרך אגב, אפשר גם ליחס למעבר בארה"ב לשעון קיץ, אבל זהו נושא אחר לחלוטין). לי באופן אישי לא ממש אכפת אם צ'אק יהיה עם שרה או לא, לדעתי הדמות של האנה מתאימה לו יותר אבל נעזוב את זה כרגע, העובדה שהמשיכו לשחק את המשחק הזה במשך כל כך הרבה זמן תסכלה את הצופים ולמען האמת, ניתן להבין אותם. (לא שאני מצדיק הפסקת צפייה בשל כך אבל אני מבין את ההחלטה שלהם).
נקודה שלילית נוספת, לפחות לפי דעתי, היא השימוש המוגזם בשחקני אורח מפורסמים. בעונה הראשונה לא היה כמעט שימוש בשחקני אורח מפורסמים, אולי מלבד רייצ'ל בילסון אשר גילמה את לו, בעונה השנייה השימוש הזה תפס תאוצה, בעונה השלישית ראינו התגברות של התופעה ובעונה הרביעית זה כבר עבר את הגבול, כאשר ניתן למצוא בפרק אחד לעיתים שניים ואף שלושה שחקנים מפורסמים. הסיבה לכך שאני רואה בכך תופעה פסולה היא משום שבשל העובדה שמשתמשים בכל כך הרבה שחקני אורח מפורסמים בהפקה מושכים הצידה את תשומת הלב מהתסריט האיכותי של הסדרה לכיוון הסלבריטאים שמתארחים בסדרה.
היום תשדר בארה"ב רשת NBC את הפרק הרביעי של העונה הרביעית ונשאלת השאלה. צ'אק לאן ? כלומר, מה צופן העתיד לסדרה ? והאם בכלל יש לה עתיד ?
נכון לעכשיו נותרו לסדרה, מלבד הפרק שישודר היום, תשעה פרקים נוספים. במידה ויוזמנו פרקים נוספים או שתוזמן עונה נוספת המפיקים הודיעו שהתכנון הוא להפוך את צ'אק למעין גיבור על כדוגמת ספיידרמן, אבל הבעיה היא שהסיכויים כרגע לא עובדים לטובתה.
מצד אחד, ברשת מאד אוהבים את הסדרה ובחודש מאי האחרון, כאשר התלבטו ברשת בין החזרת הסדרה Heroes לעונה נוספת לבין הענקת עונה רביעית לצ'אק, הפור נפל דווקא על צ'אק ולא בגלל שהפקת Heroes עולה יותר מאשר הפקת צ'אק. אבל מצד שני, נתוני הרייטינג של הסדרה בתחילת העונה הרביעית נמצאים מתחת לנתונים שבדרך כלל מאפשרים חידוש לעונה נוספת. נקודה מעודדת היא שמה שנראה היה בתחילה כבלתי אפשרי הופך, ככל שהשבועות מתקדמים, לאפשרי. לוח החורף של רשת NBC קורס משבוע לשבוע. וזה למעשה הסיכוי היחיד של הסדרה לשרוד ולקבל עונה נוספת, או אפילו הזמנה לפרקים נוספים.
לסיכום, מעט מאד סדרות הופכות לסדרות קאלט. לא כל סדרה מצליחה הופכת לסדרה שכזו. בברלי הילס 90210, למרות שהחזיקה מעמד 10 עונות לא הפכה לסדרת קאלט, אבל "פיירפלי" שלא הצליחה להחזיק מעמד עונה מלאה, קיבלה מעמד של סדרת קאלט. דוגמאות נוספות לסדרות קאלט בעשורים האחרונים הן הסדרות הנהדרות בבילון 5 ובאפי ציידת הערפדים. צ'אק, למרות שבתום כל עונה מתקשה לקבל עונה נוספת ונדמה כאילו היא שורדת תמיד ברגע האחרון, כבר קיבלה מעמד של סדרת קאלט ונראה שהיא תחייה בראשיהם ובליבותיהם של אנשים רבים גם לאחר שברשת NBC יורידו עליה את השאלטר בפעם האחרונה. אני מאד מקווה שזה לא יקרה בקרוב, למרות שניתן לזהות קצת עייפות חומר בכתיבה. אמנם לא מדובר בסדרה ברמתה של "האוס" בימי גדולתה, אבל עדיין מדובר בסדרה איכותית שתחסר לי מאד במידה ותבוטל. במיוחד לאור הסדרות הבינוניות מאד שרצות בימים אלו על המסכים בארה"ב.
אז, לראות או לא לראות ?
רוצו לראות !!!
הירשם ל-
תגובות לפרסום (Atom)
3 תגובות:
D1D1: האמנם הגיע היום הגדול?? עשית את זה!!!! שימחת בטירוף את כל קוראי הבלוג הנאמנים שלך!!!
תודה תודה ושוב תודה על הסיכום היפה, המרגש והמקיף של הסדרה האהובה כל כך ברחבי מדינות רבות בעולם, (אני אישית בהתכתבות עם מעריצים של צ'אק ממלזיה וג'קרטה, ברצינות!!!, מלבד עם "צ'אק איטליה" ומועדוני המעריצים בצרפת ואנגליה, ואפילו יש התארגנות בחיתוליה בגרמניה- אגב בטורקיה הסדרה היא שוס גדול ומעריצים ישראלים וטורקים מתכתבים בשמחה כאילו לא היה משט לעזה מעולם...ככה צ'אק מביא שלום עולמי!!)
שוב תודה על הכתיבה היפה והממצה, עובדים על תרגום נורמלי שיעשה חסד עם הבלוג, ואולי נפיץ את הבשורה הלאה!!!
בגלל ההמלצה שלך ראיתי היום תפיילוט, פשוט סדרה ששבתה אותי, אין סדרות ברמה שלה!!!
תודה!!!!!!!!
אח!! איזה פוסט!! איזה ניתוח!!
תודה D #1!!!
VIVA LA NERDS!!
CHUCK ROCK!!!
הוסף רשומת תגובה