יום שני, 30 בנובמבר 2009

סטארגייט יוניברס – פוטנציאל לא ממומש.


מה קורה כשלוקחים את הסדרה "יריחו" לחלל ?
מקבלים גרסה גרועה של סטארגייט.
בסוף השבוע האחרון ראיתי את תשעת הפרקים הראשונים של הסדרה סטארגייט יוניברס ולא ממש התלהבתי. למען האמת, הייתה מעט מאד התלהבות מעורבת בצפייה הזאת.
הסדרה מספרת את סיפורם של חבורת ניצולים של בסיס צבאי שערכו ניסוי באחד הכוכבים ונאלצו לברוח דרך הסטארגייט עקב תקיפה שנערכה על הכוכב ובסופו של דבר מוצאים את עצמם על ספינת חלל ישנה ומרוקנת מאנרגיה וללא אפשרות לחייג ולחזור לכדור הארץ.
צריך להעיר כמה הערות על הסדרה הזאת, והן בעיקר שליליות:
הבעיה העיקרית היא שלמעשה לקחו את כל הסטריאוטיפים שקיימים ויצרו מהם דמויות. המדען המטורף (ראש) , הילד החביב והשמן (איליי), הבחורה היפה של אבא (קלואי), המנהיג (קולנול יאנג) ואפשר להמשיך הלאה. הדמויות חד ממדיות וממש לא עמוקות. ותסלחו לי אם אני לא מתייחס לעובדה שיצרו את הלסבית\הומו התורנים של הסדרה, בהליך שבכלל לא קשור לסדרה. נמאס, שעושים דברים בצורה כזאת בסדרות טלוויזיה. למה לא להתחיל לבנות בצורה נורמאלית, להראות כמה הן מורכבות ? בסדרה בחרו בדרך הקלה ופשוט הלכו על האיפיונים החד ממדיים של הדמות. האיפיונים הללו ניבטים בכל פרק ופרק ואין חריגה מהם. הטוב הוא טוב והרע הוא רע ואין משהו באמצע.
התסריט הוא בעיה נוספת. רמת הכתיבה והקלישאות פשוט מזעזעות. החל מהפיילוט בו הסנאטור הפצוע מקריב את חייו בזמן שבתו מתייפחת שלא יעשה זאת ועד הבעל שנמצא על הספינה ומפחד שאשתו בוגדת בו למרות שהוא בגד בה קודם לכן עם אישה שנמצאת על הספינה. ראינו כאן הכל ואין שום חידוש. הכתיבה עצמה לא מעניינת והסדרה מתנהלת באיטיות.
מבחינת הקאסט. ניתן לראות כמה שחקנים מוכרים יותר ומוכרים פחות, לפחות מהבחינה הזאת עשו בשכל ולא לקחו יותר מדי אנשים מוכרים ששרפו שעות מסך. רמת המשחק סבירה, גם אם לעיתים תיאטרלית מדי (מישהו אמר טי.ג'יי ? ).
הרייטינג של הסדרה היה טוב בתחילה כאשר היא עברה בחמשת הפרקים הראשונים את מחסום 2 מיליון הצופים אבל אז חלה ירידה שהגיעה לשיאה בפרק השביעי בו לא עברה הסדרה את קו 1.7 מיליון הצופים. בשני הפרקים האחרונים התייצבה הסדרה על איזור 1.8 מיליון צופים. ואם אנחנו רוצים לסכם בשאלה: האם הסדרה היא הצלחה או לא ?
התשובה היא: התוצאה הסופית, לאחר תשעה פרקים בלבד, היא סבירה מינוס. אני לא מאמין שהיא תבוטל אחרי עונה אחת במידה ותשמור על הנתונים בה היא נמצאת כרגע, אבל לא נראה שהסדרה מצליחה להתרומם כמו ההצלחה של הקיץ Warehouse 13 ואני מבין את הצופים. היא פשוט לא מספיק טובה.
למען האמת, הייתי מעדיף שימשיכו לשדר את יריחו לבד ואת סטארגייט בנפרד. משום שבשתי הסדרות גם היה יותר אקשן ממה שחווינו עד עכשיו. זכורים לי פרקי הפתיחה של סטארגייט אטלנטיס והם היו הרבה יותר טובים ממה שאנחנו חוזים כרגע. גם ההתחלה של יריחו הייתה טובה הרבה יותר והיה בה יותר אקשן. לעיתים מצאתי את עצמי מנמנם מול המסך והייתי צריך להעיר את עצמי.
אני לא אומר שהסדרה גרועה לחלוטין. אני מבין שרוצים לשנות מעט את הקונספט ולהראות יותר את הצד האנושי מאשר את הצד של המדע והחייזרים בסדרה, אבל עד כמה שאני זוכר זו סדרת מדע בידיוני וכאחת שכזאת היא אמורה להציג חייזרים וטכנולוגיות אחרות, מה שבפועל לא קורה, ולצופי סדרת האם וגם סדרת הבת הקודמת מדובר באכזבה כי הם לא מקבלים את מה שהם חיפשו, אלא גרסה מוקטנת ואיטית של מה שהם חזו עד עכשיו.
לסיכום: אם זה היה תלוי בי הייתי מכניס יותר חייזרים לתמונה, משנה איפיונים של כמה דמויות בכדי שיהיו יותר עמוקות ומגלה יותר טכנולוגיות (אבנים לתקשורת עם כדור הארץ זה קצת יותר מבדיחה), משום שבקצב הזה הסדרה תשעמם הרבה מהצופים הוותיקים של סטארגייט. במצב שהיא נמצאת כרגע היא לא יכולה להמשיך.
האם היא תשרוד לעונה נוספת ?
לפי הנתונים של תשעת הפרקים הראשונים התשובה היא חיובית עם אזהרה שירידה נוספת ברייטינג כפי שהיא חוותה החל מהפרק החמישי לשישי, ירידה שכזאת תציב אותה בבעיית חידוש. וחבל, כי פוטנציאל יש, צוות שחקנים סביר יש. נשאר רק לתקן את הרעיון והתסריט. וזה אפשרי.
זה נחוץ.

אין תגובות: