יום שני, 30 בנובמבר 2009

בבילון 5 – הסדרה הטובה ביותר שהופקה מעולם.




רק לפני מספר ימים יצא לי לראות את הרימייק שעשו ל"מסע בן כוכבים", את האמת זה היה נחמד אבל לא יותר מזה. אבל לא על הסרט אני רוצה לדבר. הצפייה בסרט עוררה בי געגועים לסדרת המדע בידיוני הטובה ביותר שראיתי בימי חיי, ולמען האמת לטעמי הסדרה הטובה ביותר שנעשתה אי פעם. ולא, אני לא מגזים, באמת שלא. עד עתה קניתי רק DVD של סדרה אחת וזו הסדרה שכרגע מוגדרת אצלי הסדרה הטובה ביותר שנעשתה.
אתם רוצים את השם שלה ?
בסדר, הנה זה מגיע. הסדרה שלטעמי היא הטובה ביותר שנעשתה אי פעם היא: בבילון 5.
אני לא יודע לכמה מכם יצא לראות את הסדרה שהרעידה את עולמי כשיצאה לאוויר העולם בשנת 1993. הסדרה הזאת שינתה את תפיסת הטלוויזיה שלי, ואתם יודעים מה ? גם את התפיסה של מפיקי ויוצרי תוכניות טלוויזיה בכל העולם.
עד לאותם ימים בהם יצאו הפרקים הראשונים של בבילון 5 כמעט בכל סדרת טלוויזיה, ובמיוחד בז'אנר של סדרות המדע בידיוני כל פרק היה שונה מקודמו ואם לא צפית בפרק אחד או שניים לא הפסדת יותר מדי, היית צופה בפרק הבא כאילו כלום לא קרה. כשבבילון יצאה הכל השתנה משום שבבילון 5, אשר שודרה במשך 5 עונות (ועוד מספר סרטי טלוויזיה לאחר סיומה) סיפרה סיפור אשר נמשך על פני חמש עונות. בסדרה הזאת אסור היה לפספס פרק, במידה והפסדת פרק הפסדת למעשה חלק מהסיפור. ובתור ילד אשר אהב לקרוא ספרים לראות סיפור נמשך על פני 5 עונות ו 110 פרקים זו פשוט חוויה, אין מילה אחרת: חוויה !!! אגב, לאחר שבבילון יצאה לאוויר כל סדרות המדע בידיוני ובראשם סטארגייט החלו לחקות אותה. חלל עמוק 9, אשר בתחילה נבנתה לפי המבנה הישן יישרה קו והחלה לספר סיפור מסגרת ארוך אשר נמשך עד תום הסדרה. כל סדרת מדע בידוני שיוצאת היום לאוויר כוללת סיפור מסגרת מאחוריה, המעריצים פשוט לא יאהבו אותה אחרת ורואים זאת בסדרות סטארגייט לדורותיה והיום יוניברס באוויר, בסדרה Sanctuary, עד לפני זמן לא רב בסדרה באטרסטאר גלקטיקה ובקרוב בקפריקה, ב Fringe (שהיא לא בדיוק סדרת מדע בידיוני אבל איכשהו משתייכת לז'אנר) ואפשר להמשיך הלאה והלאה.
אבל עזבו אתכם מהמבנה. הסיפור עצמו היה נהדר. לכאורה, עוד סיפור של מאבק של כוחות האור בכוחות החושך, אבל כל מי ששם לב למה שיצא מהתסריט הגאוני של JMS (כינוי של במאי ויוצר הסדרה – ג'יי מייקל סטרז'ינסקי) הבין שלא הכל שחור ולבן (משחק מילים נחמד) ושלא כל הטובים הם באמת טובים ולא כל הרעים הם באמת רעים, מה שלמעשה נכון במציאות. אבל לא רק הרעיון שמאחורי התסריט היה גאוני (למען האמת, הסיפור נבנה בצורה כזאת: יציאה ממלחמה-הכנה לפני המלחמה הגדולה-מלחמה-התמודדות משברי המלחמה הגדולה- סוף) גם התסריט עצמו שהכל סאבטקסטים היה פשוט נהדר והכיל למעשה חלקים מההיסטוריה העולמית. איזכורים כמו המלך ארתור, ג'ק המרטש ומלחמות האזרחים נעשה בצורה גאונית.
מי שראה את כל הפרקים, כמוני, הבחין גם בהתייחסויות לדתות וברצון של היוצרים לסובלנות. היי, מתי ראיתם לפני כן דמות נשית מרכזית יהודייה שניהלה רומן עם אישה, גם אם בצורה מרומזת, בסדרת מדע בידיוני ? אני לא זוכר אחת כזאת. אשמח אם מישהו יתקן אותי.
נעבור לקאסט. טוב, חלק ממנו אתם בוודאי מכירים: הצופים הצעירים מכירים את ברוס בוקסליטנר אשר גילם את קפטן שרידן מהסדרה צ'אק בה גילם את אביו של דבון ה"מדהים" אבל מאחוריו קריירה ארוכה של סדרות טלוויזיה, גם קלאודיה כריסטיאן אשר גילמה במשך 4 עונות את קומנדר איבנובה בילתה שנים רבות בטלוויזיה ובקולנוע ואף לאחרונה היא חוטאת בדיבוב סרטי אנימציה, את מירה פורלאן (דלן) אתם ראיתם והרבה בסדרה "אבודים" בתור הצרפתייה רוסו ואפשר להמשיך הלאה והלאה. כמעט כל הקאסט הראשי עברו וחרשו את הטלוויזיה לאורכה ולרוחבה, כולם פרט לג'רי דויל אשר גילם את מייקל גאריבלדי ואשר עבד בתור סוכן בבורסה לפני שעבר שינוי להיות שחקן טלוויזיה, אבל גם המשחק שלו היה אמין.
לסיכום: אתם זוכרים אילו קריטריונים אני בוחן כשאני מגיע לבחון סדרה ?
ראשית, הרעיון: במקרה שלנו הרעיון היה גאוני וצורת הצגתו מדוגמת להפליא.
שנית, תסריט: ללא פגם, במיוחד ככל שהפרקים הפכו מתקדמים יותר ויותר.
שלוש: חדשנית או שראינו כמוה ? לא הייתה סדרה כמוה לפני שהיא עלתה לאוויר ולמען האמת, לא ראיתי סדרה שהתקרבה לרמה שלה עד היום ולא שאני לא מצפה לכך. אני מעוניין לראות עוד סדרה שתגרום לי להתלהב כמו שהסדרה הזאת עשתה.
אתם יודעים עד כמה הסדרה השפיעה עליי ?
למדתי לקרוא אנגלית בגללה. בשל העובדה שיצאו סדרות ספרים באנגלית אשר העניקו מידע נוסף על הסדרה התחלתי ללמוד אנגלית כדי שאוכל לקרוא אותם. ומה שלא גרם לי בית הספר לעשות עשתה הסדרה, ולמען האמת, גם הצליחה.
ולבסוף, הקאסט: מדוגם. כפי שסדרה אמורה להיות. שחקנים מנוסים אבל לא שרופים בתעשייה כשחקנים ראשיים.
כל כך אהבתי את הסדרה שכל מה שהיוצר שלה (JMS) עשה לאחר מכן ראיתי בשקיקה ואם אהבתם את בבילון 5 ומנגד את "יריחו" ששודרה לפני מספר שנים מסתבר ש"ג'רמיה" הייתה שם קודם לכן ועשתה את זה טוב יותר. נסו אותה אם לא ראיתם אותה עד עתה.
הכתיבה על הסדרה עוררה בי שוב את הריגוש של הצפייה בה. אני עומד להתחיל מרתון נוסף של צפייה בחמש עונות הסדרה. אם יש לכם את הפרקים נהדר, אם לא תשיגו, זו סדרה מופלאה. ה DVD שלי ממתין לי אז תסלחו לי אני...

תגובה 1:

yoav אמר/ה...

תודה רבה
נשמע מעניין, ואני במחסור בסדרות.
יש סיכוי גבוה שאני אראה!