סיימתי לפני כמה שבועות לצפות בפרק האחרון של העונה השנייה של הבורר ואם לסכם זאת במילה אחת, אז הרשו לי לצטט את טל פרידמן : א כ ז ב ה ! אני לא יודע למה, אבל כנראה שבישראל לא יודעים ליצור סדרת פשע אמיתית. יכול להיות שאני קצת מפונק לאחר שצפיתי ביותר מפרק אחד של הסופרנוס ובשתי העונות של סדרת המופת Underbelly (מיד אגיע גם אליה) אבל יש כמה נקודות שרציתי לציין בפניכם והייתי שמח אם תוכלו לתקן אותי אם אני טועה. ראשית, בואו נדבר על צוות השחקנים. על יהודה לוי ומשה איבגי אין צורך להרחיב את ההתייחסות, לפי דעתי שניהם שחקנים נהדרים ויכולים לשחק כמעט בכל תפקיד שירצו, הבעיה נעוצה בצוות המשלים, בשחקנים שמסביבם, ואני מתכוון בעיקר לצוות הגברי, כי עד כמה שלא ינסו למכור את זה, הנשים משחקות תפקיד משני בסדרה הזאת, כפי שבדרך כלל קורה בעולם הפשע. רק בישראל יכולים ללהק לתפקידים ראשיים בסדרת פשע סטנדאפיסטים. נו באמת, איך יכול להיות שמהלקים לסדרה את שלישיית מה קשור ? ציון ברוך ושלום מיכאלשווילי לתפקיד קבוע ואת אסי ישראלוף לתפקיד משני בעונה השנייה בתור עורך דין. אם להיות ציני, אפשר לשאול : מה קשור ? ולא מדובר במה קשור בלבד. גם שלומי קוריאט, שהוא נצר לשלישיית פרוזאק, בתור אבי הטחול הפסיכופת. עד כמה שהוא מנסה להקצין את הדמות שלו, הרי שהדמות שלו מתבססת על המראה החיצוני שלו בלבד כדי להגדיר פושע. חסרים שחקנים אחרים ? זו הבחירה הטובה ביותר לליהוק לסדרת פשע ? כתוצאה מהליהוק הזה, הדמויות אותם הם משחקים לא מצטיירות כאמינות במיוחד, לא למי שראה את סדרות הפשע שציינתי. ראו את זה בעיקר כשהליהוק היה נכון, יגאל עדיקא כשימי אנג'ל ואורי גבריאל כיגאל הנאצי, ואצל הנשים נטע גרטי כקוקי (שחקנית נפלאה מהסוג שיכולה לשחק כל תפקיד) במקרים הללו השחקנים יצרו הדמויות אמינות. האמינות שלהן רק הדגישה עד כמה שאר הדמויות לא. מה הצעד הבא, להביא את חברי השמינייה או האי ? נעבור לתסריט. אני לא יודע אם זו אכן התמונה גם בישראל, אבל לאחר צפייה בשתי עונות של Underbelly, סדרה שמבוססת על אירועים אמיתיים שקרו באוסטרליה בשנות ה 70 וה 90 קשה לי להאמין שבישראל הכל עובד בהילוך איטי. זה נראה כאילו לא מדובר בסדרת פשע אלא בדרמה שיש בה גם מעט פשע, ויש הבדל גדול. אני חושב שרשף לוי מנסה יתר על המידה ליצור ניתוח פסיכולוגי של הדמויות ופחות להציג את עולם הפשע. להראות את ניסיונות הרצח, את עולם הסמים והתחרות שיש בה. אתם רוצים להגיד לי שאין מספיק חומר כדי להציג את היריבויות בין אבוטבול, רוזנשטיין ודומיהם ? רק לאחרונה היו רציחות, ניסיונות לרצח (הרצח שהיה טעות בחוף הים הוא רק דוגמא, מה שמייחסים לחיים רביבו ועוד...), השוד ועוד. השוד בפרק האחרון היה דוגמא לאיך עושים הכל בקטן, סניף קטן, בלי הרבה ניצבים, אירוע של חמש דקות בלבד ועוד... אולי מדובר בתקציב, אבל התוצאה הסופית מעוררת גיחוך. דוגמא נוספת לכך שלא מדובר בהצגה אמיתית היא סצינות הסקס. שוב, יכול להיות שבגלל שמכוונים את הסדרה גם לנוער יש צנזורה על סצינות הסקס אבל כשאתה רואה איך העלילה מוליכה בסדרת פשע אמיתית כמו Underbelly לסצינות סקס, ושם לא עוצרים ברגע שזוג מתחיל להתחמם קשה ללכת אחורה ולקבל את העצירה בסדרה כמו הבורר שמתיימרת להיות סדרת פשע. דוגמא מובהקת היא כשאירנה שאובססיבית על נדב וסוף סוף מקבלת את מה שרצתה והם שוכבים, עוצרים את הסצינה ברגע שהיא קופצת עליו בדרך למיטה. באמת ? למה לא להראות כיצד האובססיביות מקבלת צורה אמיתית ? קשה להגיד שהנוער, שרואה סדרות כגון Underbelly או "דם אמיתי" יירתע מסצינות כאלו, הם בלאו הכי רואים את זה, אז למה לא ליצור אומנות עד הסוף ? נקודה נוספת היא מספר הפרקים. עונה לא אמורה להכיל עשרה פרקים. עונה אמורה להכיל במקרה הרע שלש עשרה פרקים ובמקרה הטוב עשרים ושתיים. למה לכתוב רק עשרה ? אני יודע שתהיה עונה שלישית אבל בכל זאת, אם להיות מקצוענים אז עד הסוף. מה , כבר נגמרו הרעיונות ? אז האם לצפות בבורר ? אז ככה, הסדרה בסדר בתור דרמה ישראלית והסיבה לכך שהתרגלנו שבישראל לא יודעים כיצד לייצר טלוויזיה איכותית כמו בארצות הברית, ועכשיו מתברר שגם הסדרות האוסטרליות טובות יותר. אז בשביל סדרה סוג ב היא סבירה. היא יכולה להיות טובה הרבה יותר עם ליהוק אחר ותסריטאי עם ביצים שלוקח את האומנות צעד אחד קדימה כי הפוטנציאל קיים ובשפע. אם היו מבקשים ממני להמליץ על סדרה פשע איכותית הייתי מצביע על Underbelly כסדרה האולטימטיווית. כמו כן, ראויה לציון העובדה שבכלל מנסים להוציא לפועל רעיון כזה, יכול להיות שהסדרה הבאה שתעסוק בתחום תהיה טובה יותר, ואני מקווה שתהיה סדרה נוספת בתחום הזה, כי די נמאס מכל הדרמות בסגנון של "אהבה זה כואב" או "מתי נתנשק". גם לגברים מגיעה סדרה אמיתית.
אין תגובות:
הוסף רשומת תגובה