יום ראשון, 31 בינואר 2010

The Prisoner 2009 - אכזבה גדולה ויותר מכך.


אני יודע שמדובר באיחור של חודשיים אבל רק בשבוע האחרון יצא לי לראות את החידוש שרשת הכבלים AMC עשתה לסדרה "The Prisoner". ואתם יודעים מה ? חבל שצפיתי בה. זה היה רע, רע מאד.
לפני שאתחיל בקטילת הסדרה אני חייב להתוודות. צפיתי בגרסה הקודמת של הסדרה ואהבתי אותה מאד. לכן, ציפיתי מאד לחידוש וכגודל הציפיה כך הייתה גודל האכזבה שלי. המיני סדרה של AMC לא התקרבה למקור ולמען האמת די הרסה לי את הזיכרונות מסדרה מעולה.
הסיפור של הסדרה המקורית סבב סביב מרגל לשעבר אשר מצא את עצמו לפתע בכפר מיסתורי כדי לגלות מדוע הוא פרש. בחידוש שינו מעט את הסיפור והפכו אותו למותחן פסיכולוגי אשר מציג את מחשבתו של הגיבור ואת לבטיו הפנימיים.
אתם בוודאי רוצים לדעת: מדוע לא אהבתי את החידוש ?
היו לכך כמה סיבות. הראשונה, בעוד שבסדרה המקורית קצב האירועים היה מהיר יותר וקצבי הרי שבחידוש קצב האירועים היה איטי להחריד. אני מבין שהסיפור הפך למותחן פסיכולוגי, אבל בחייכם, בשלב מסוים במהלך הצפייה מצאתי את עצמי מביט בשעון ושואל את עצמי מתי זה ייגמר. אחד האלמנטים שייחדו את הסדרה המקורית היה שהיא נעה בקצב מהיר. היה קשה מאד לשבת ולראות שישה פרקים של סדרה שנעה בקצב של צב, קשה להחריד.
סיבה שנייה היא השחקן הראשי. בסדרה המקורית הגיבור היה פטריק מקגוהן (בתמונה התחתונה), שחקן אשר הביא לסדרה כריזמה ונוחות על המסך גם אם לא היה השחקן החתיך שמצפים היום שיהיה הגיבור במרבית מהסדרות. מול הנוכחות והכריזמה של קודמו הרי איאן מקקלן אמנם ויזואלית נראה טוב יותר אבל השחקן חסר כריזמה, למעשה מדובר באנטי גיבור. אי הנוכחות והעדר הכריזמה מלווה את השחקן גם בסרטי הקולנוע שעשה. מקקלן הוא ההוכחה הניצחת שגם אם אתה נראה טוב זה לא אומר שאתה יכול לגלם כל תפקיד ראשי. לעיתים אפשר ללהק גם שחקנים שנראים פחות טוב לתפקידים ראשיים.
סיבה שלישית נעוצה בהפקה. אני יודע שמדובר ברשת כבלים קטנה אבל בחייכם. הסדרה נראתה כאילו צולמה בחצר האחורי של חווה ישנה, וכאשר היה צריך צילמו כמה סצינות במדבר כלשהו. בסדרה המקורית, שצולמה בשנת 1967 ובלי הרבה יכולות צילום אשר קיימות היום ובכל זאת הסדרה נראתה הרבה יותר מושקעת מזו הנוכחית. לסיכום, ההפקה נראתה מאד לא מקצועית ומינימליסטית ודי הרסה את חווית הצפייה, במיוחד לאנשים שצפו בסדרה המקורית ואהבו אותה.
אני לא יודע כמה מהקהל הצעיר של היום יודע, אבל בסוף שנות השמונים ובמהלך שנות השמונים הסדרה הפכה לסדרת קאלט בישראל (ואם זיכרוני אינו מטעה אותי גם בעולם) ושודרה מספר פעמים למרות שמדובר היה ב 17 פרקים בלבד. לקחת סדרה שכזאת ולהעביר אותה לתקופה שלנו, בכל זאת עברו יותר מ 32 שנים מאז שידור הסדרה המקורית, הצריך תסריט מעולה. עובדה שמביאה אותי לסיבה הרביעית לכך שהתאכזבתי מאד מהחידוש. התסריט היה בנאלי מאד ודי צפוי. העובדה שהלכו בסדרה על עריכה צולבת של רגעים מהחיים האמיתיים והחיים בכפר די גרמה לקהל להבין מהר מאד את מה שעומד בלב הסיפור, את הסיפור האמיתי שלו. היה צריך, לפי דעתי, להימנע כמה שניתן מלהראות את החיים האמיתיים ולהשאיר אותם לרגעים האחרונים של המיני סדרה כדי שאנשים שלא מכירים את הסיפור יקבלו בתדהמה את הסיבה לכל מה שקורה לגיבור (אני לא רוצה להרוס לאנשים שלא ראו את המיני סדרה ובכל זאת ירצו לראות אותה ולכן לא אציין ספויילרים). ברגע שהבנו מה קורה לגיבור (וזה קורה בערך באמצע הפרק השני) התסריט האיטי הופך הרבה יותר משעמם וקשה לצפייה.
אתם בוודאי מתעניינים לדעת באם היו דברים חיוביים בסדרה. היו שני אלמנטים חיוביים שניתן לציין: ראשית, השחקנים הראשיים, איאן מקקלן בתור מספר 6 , רות וילסון בתור מספר 313 והיילי אטוול בתור לוסי, הינם נאים מאד לעין ודי כיף להביט בהם אם הסדרה משעממת אתכם וקשה לכם להפסיק את הצפייה מסיבה כלשהי.
אלמנט חיובי נוסף היה אורך הסדרה. בעוד בסדרה המקורית הסדרה השתרעה על פני 17 פרקים שהפכו את הסדרה לסדרת קאלט, הרי שבחידוש מדובר היה בשישה פרקים בלבד. ואתם יודעים מה ? אני לא חושב שהייתי מסוגל לראות 17 פרקים של הסדרה הנוכחית. מזל שברשת המשדרת החליטו לקצץ את אורך הסדרה ולהפוך אותה למיני סדרה של שישה פרקים.
לסיכום, אני לא יודע מדוע בשנות ה 2000 החליטו לקחת סדרות או סרטים ולנסות לחדש אותם. כמעט כל חידוש נגמר בכישלון טוטאלי. בין הכישלונות שעולות בראשי, והן רק מהשנים האחרונות, ניתן למנות את 90210, מלרוז פלייס ו Eastwick. שתי סדרות הראשונות היו סמל להצלחה בשנות התשעים והשלישית הינה חידוש לסרט גדול ומצליח מאד מסוף שנות השמונים, ואילו בשנות ה 2000 מסמנים אותם ככישלון קולוסאלי. אני חושב שלאנשים פשוט נגמרים הרעיונות לסרטים ולסדרות. אם זה לא המצב, כיצד תסבירו שברשת ה CW החליטו בימים האחרונים לחדש את הסדרה "ניקיטה" ? סדרה שעברה כמה גלגולים: בראשיתה הייתה סרט צרפתי, לאחר מכן הופק סרט אמריקאי בהשראתו עם בריג'יט פונדה בתפקיד הראשי ובשנת 1997 הופקה סדרה שהחזיקה מעמד 4 וחצי עונות. מישהו מוכן להסביר לי, למה צריך להחיות סדרה שכזאת שוב ? המסקנה שלי: עזבו את הסדרות הישנות ונסו משהו חדש. עדיף ליפול עם רעיון חדש מאשר ליפול עם חידוש לסדרה ישנה. לפחות כך, לא ייהרסו הזיכרונות הנעימים מהסדרה הוותיקה.

תגובה 1:

אנונימי אמר/ה...

איאן מקקלן לא שיחק את מספר שש אלא את מספר 2. זה (אם לא זיהית) אותו השחקן ששיחק את גנדלף בשר הטבעות, ומדובר בשחקן בריטי מהמשובחים שקיימים בתעשיית הקולנוע.
לשחקן ששיחק את מספר 6 קוראים James Caviezel. בדיקה קטנה ב- imdb הייתה מגלה לך את הפרט הזה