יום ראשון, 4 באוגוסט 2019

שלב סיכום עונה: Pretty Little Liars The Perfectionists, עונה ראשונה: התחלה צולעת, אבל...


צריך לומר זאת בפה מלא: נקודת הפתיחה של הסדרה לא הייתה טובה. בדרך כלל, כאשר יש סדרה מצליחה ומפיקים לה ספין אוף אזי מצפים שהצופים ימשיכו לצפות גם בסדרה זו, אבל מי שציפה לכך לא הבין בדיוק מה המצב של הסדרה בשעה שהיא עולה לאוויר.

ראשית, העובדה ש Pretty Little Lairs הפכה להצלחה כל כך גדולה נמצאת דווקא בעוכריה של סדרת הספין אוף שלה. Lairs לא הייתה הצלחה סתמית, אלא היוותה את השדרוג הנחוץ לאופרות הסבון לנוער אשר שלטו בעשור הקודם. היא הייתה השלב הבא באבולוציה. לאחר ההצלחה של Lairs רבים ניסו לשחזר את אותה אבל כשלו בזה אחר זה, כולל יוצרת סדרת האם בשעה שניסתה להעלות את הסדרה Ravenswood, אשר שרדה עונה אחת בלבד. רק כאשר Riverdale עלתה לאוויר אפשר היה לראות בה את ממשיכת דרכה והיורשת שלה.

אבל זו לא הייתה הבעיה היחידה. Lairs הייתה הצלחה גדולה מאד, אבל לאחר הגילוי שסי סי היא Big A חלה ירידה איטית בצפייה בסדרה. כלומר, גם הקהל המסור של הסדרה החל לנטוש אותה לאיטו בשלב האחרון שלה. השלב שהיה אמור להיות המסוכן ביותר עבור הדמויות, אך זה לא עזר להפקה. אפשר היה לזהות את השחיקה לאחר חמש וחצי עונות.

ואז גם אפשר לרשום את הבעיה השלישית שהסדרה סבלה ממנה עוד לפני שעלתה לאוויר. העובדה שבהפקה החליטו לקחת את שם סדרת האם כחלק מהשם של הסדרה גרם לכך שבהפקה חשבו שיראו בה את ההמשך הטבעי שלה. לשם כך גם נוספו הדמויות מסדרת האם של אליסון דילורנטס (סאשה פיטרס) ומונה (ג'אנל פאריש), שתיים מהדמויות האייקוניות של סדרת האם. הבעיה היא, שמרגע סיום סדרת האם ועד שהסדרה החדשה עלתה לאוויר עברו שנתיים. ובעולם הטלוויזיוני של היום שנתיים זה עולם ומלאו והזיכרון של האנשים קצר מאד. לא פלא, שכאשר הסדרה עלתה לאוויר היא הניבה רק 0.18 נק' מדד ו 457 אלף צופים בסך הכל.

ולבסוף, לא ברור מדוע ברשת המשדרת, FreeForm, החליטו להעלות את הסדרה דווקא בעונת האביב, בסוף עונת השידורים 2019-2020 של רשתות הברודקאסט, ולא לחכות לעונת הקיץ בכדי לסייע לסדרה. סיוע שהיא הזדקקה לו, לפחות כך נתוני הרייטינג מראים.

הבעיות נמשכו אל החלק החשוב ביותר של הסדרה. הליהוק. אחת הסיבות ש Lairs הצליחה במשך זמן כה רב, מלבד הסיפורים המעניינים שסיפרה, הייתה העובדה שבמרכזה נמצאו ארבע (והחל מהעונה החמישית, כאשר סאשה פיטרס הצטרפה לקאסט הראשי, חמישה) שחקניות ראשיות בעלות נוכחות על המסך. שימו לב שאני מדגיש נוכחות ולא שחקניות טובות. במקרה של The Perfectionists זה אפילו לא קרוב לכך.

נתחיל עם הליהוק הבעייתי מכולם. אני רוצה שיהיה או תהיה צופה או צופה אחד או אחת שצפה בסדרת האם ולאחר מכן בספין אוף ולא מיהר להשוות בין שיי מיטשל (אמילי בסדרת האם) לסידני פארק (קייטלין פארק לואיס בסדרת הספין אוף). ותעזבו אותי במנוחה עם כל הפוליטקלי קורקט, הדמיון זועק לשמיים וזה לא עושה טוב לסידני, משום שבניגוד לשיי מיטשל, אשר גם הייתה בין השחקניות הטובות יותר בסדרת האם, לסידני אין נוכחות על המסך. בכל פעם שהיא נמצאת בסצינה עם דמויות אחרות כל אחת ואחת מהן לוקחת ממנה את הפוקוס. ולא, אין לזה קשר למראה החיצוני שלה. או שיש לך את זה או שלא, ולה אין זה.

גם הליהוק של סופיה קרסון כאווה גללי, הבת של פושע שגנב כסף מהלקוחות שלו וברח ביחד עם אשתו, היה שגיאה גדולה. אולי צופי סדרות הילדים אוהבים אותה, אבל גם עבור אופרת סבון לבני נוער היא לא מספיק טובה. וזה בלשון המעטה. הניסיון שלה להראות רגשות, במיוחד לאחר שנולן (כריס מייסון), החבר שלה, נרצח, היה פשוט בדיחה אחת גדולה. ופני הבובה שלה וגופה החטוב (אותם מנסים כל הזמן להבליט לאורך העונה כולה) לא מסייעים לה בשל העובדה שהמשחק שלה לא אמין בעליל.

גם אלי בראון, אשר מגלם את דמותו של דילן ווקר, סטודנט מחונן אשר מנגן בצ'לו וגם מלחין מחונן, לא הייתה הבחירה הראשונה שלי לתפקיד. המשחק שלו אנמי לחלוטין ואם היו מלהקים שחקנים אחרים לתפקיד לא הייתם מבחינים בהבדל. אותם דברים אפשר לומר גם לגבי נואה גריי קאביי, אשר מגלם את דמותו של מייסון, החבר הכי טוב של נולן, אשר שם את עינו דווקא על מונה.

ולבסוף, היילי ארין מגלמת את דמותה של טיילור, אחותו של נולן, אשר ביימה את מותה משום שמישהו ניסה להרוג אותה (מזכיר לכם מישהי ?) משחקת כמו באופרת סבון יומית בארה"ב, ולא צריך להתפלא על כך, משום שהיא משחקת בסדרה General Hospital. וגם שם היא לא עושה עבודה טובה מאד.

הבעיה של הליהוק גדולה מאד מאחר ומול הקאסט החדש נמצאות שתי שחקניות כפיטרס ופאריש, אשר נמצאות בשתי דרגות מעל כולם ובכל פעם שהן על המסך לצד הקאסט החדש זה נראה כאילו מבוגרות משחקות לצד ילדים קטנים ולא כל כך מוכשרים.

בגזרת התכן צריך לציין, שכמו סדרת האם גם הסדרה הזאת מתחילה עם תעלומה, תעלומת הירצחו של נולן, אבל בניגוד לסדרת האם, לאחר הפרק הראשון, שמונת הפרקים הבאים של העונה קצת משעממים ולמרות שנזרקים רמזים מדי פעם אזי אין את הרגשת הפחד והטרור שסדרת האם הציעה. ואז אנו מגיעים אל הדקות האחרונות של העונה, כאשר הצופים מגלים שהאדם שבפרק התשיעי חשבו שהוא רצח את נולן (ג'רמי בגילומו של גראמה תומאס קינג) הוא לא הרוצח ויש פרסונה שקוראת לעצמה הפרופסור, אשר רצח\ה את נולן כחלק מניסוי והחבורה מתחילה להיסחט בשל כך שהם ניסו לטייח את העובדה שטיילור ניסתה לחסל את ג'רמי מאחר שחשבה שהוא רצח את נולן ועתה הוא רוצה לברוח. החבורה מתחילה להיסחט בכדי שגם הם יהיו עתה חלק מהניסוי. כלומר, יש לנו גרסה חדשה של A. בנקודה הזאת הסדרה דווקא מתחילה להיות מעניינת יותר, אך גם העונה מגיעה לסיומה.

בגזרת התסריט, אין יותר מדי מה לחדש, זה אותו מוצר שמרלן קינג מוכרת לצופיה במשך העשור האחרון. צורת הכתיבה לא השתנתה מאז החלה לשדר את סדרת האם, דרך Famous In Love ועתה נוספת גם The Perfectionists. מי שאוהב את צורת הכתיבה הזאת מקבל בדיוק אותו דבר. כלומר, אין כל חידוש.

ולסיום, מספר נקודות למחשבה:

מעניין לראות מה שהתסריטאים עשו לדמות של אליסון מבחינה אישית. כזכור, בתחילת דרכה ועד לעונה האחרונה של הסדרה (פרט למספר פלרטוטים), אליסון הייתה דמות סטרייטית שיצאה עם גברים. כאשר סגרו את הסיפור של סדרת האם אליסון נמצאה בזוגיות עם אמילי והן אף נישאו, אך כאשר היא עוברת לעיירה החדשה היא שוב לבד. התסריטאים המשיכו לשחק על האמביוולנטיות של העדפה המינית שלה. מצד אחד היא יוצאת עם גבר, קולגה שלה מהעבודה, אך מצד שני ניתן לראות את הניצוצות שעפים בינה לבין טיילור. וכמו כן, גם הפעם דמות גברית נוספת מאכזבת את אליסון. יהיה מאד מעניין (במידה והסדרה תקבל פרקים נוספים) לראות לאיזה כיוון יקחו את הדמות.

לראשונה, גם מונה מקבלת מושא אהבה בדמותו של מייסון. למרות שגם זו מערכת יחסים אבודה מאחר ומדובר במערכת יחסים בין יועצת לסטודנט. דרך אגב, לא היינו בסרט דומה בסדרת האם כאשר התנהל רומן בין אריה לעזרא, אשר היה המורה שלה ? אולי ניתן לזהות מחזור חומרים ?

יותר מפעם אחת מוזכרת העובדה שאלכס ומרי דרייק ברחו מהמקום בו מונה כלאה אותם בפאריז. האם מדובר באקדח אותו מסמנים במערכה הראשונה ואשר אמורים לירות בו בהמשך הדרך ? כלומר, האם נזכה לראות את הדמויות הללו בהמשך הדרך ?

לסיכום, ההתחלה של הסדרה צולעת מאד. היא לא מחדשת דבר, התסריט שלה די צפוי ובמשך כמעט שמונה פרקים היא נמצאת על גבול השעמום ובדיוק כאשר מגיעים אל החלק הטוב יותר, העונה מגיעה לסיומה, מאחר ומדובר עד עתה בעשרה פרקים בלבד. אבל הבעיה הגדולה שלה היא הליהוק של צוות השחקנים הצעיר החדש, אשר לא מצליח להראות נוכחות בכל שלב.

בדרך כלל, אני לא חסיד של הבאת דמויות מוכרות מסדרת האם אל סדרת הספין אוף, אבל במקרה הזה, אין ברירה. נכון שמדובר בסדרה שאמורה לעסוק להתמקד בדמויות חדשות ומסדרת האם, באליסון ובמונה, אך אם בהפקה רוצים שלסדרה יהיה סיכוי כלשהו לשרוד (אם היא בכלל תקבל הזמנה לפרקים נוספים) הם חייבים להביא מספר דמויות נוספות מסדרת האם, הסדרה זועקת לכך, משום שהקאסט הנוכחי (מלבד פיטרס, פאריש וקלי ראת'פורד אשר מגלמת את אמו של נולן) לא מספיק טוב. אז, איזו דמות מסדרת האם הייתם רוצים לראות אם זה היה תלוי בכם ? 

אין תגובות: