יום שישי, 13 באפריל 2018

ביקורת: The Crossing, עונה ראשונה, פרקים 2-1: לא רע



בדרך כלל, כאשר רשתות מעלות סדרות חדשות בשלב הזה של העונה הסיכוי שלהן לשרוד לא כל כך גדול. כאשר שרה מישל גלר התראיינה בהקשר לסדרה "באפי קוטלת הערפדים" היא טענה שכאשר הודיעה לה שהיא תעלה כחודשיים לפני סוף העונה כל מי שדיברה איתו על כך ריחם עליה ואמר לה שיהיה לה בהצלחה בפרויקט הבא שלה. מדי פעם ניתן למצוא הצלחות כגון Castle ניית'ן פילון, אבל מדובר בהצלחה אחת מתוך מאות סדרות ואולי למעלה מכך. בשל כך, כאשר The Crossing שחררה את פרק הפיילוט שלה לרשת כשבועיים לפני שהסדרה עלתה לאוויר ברשת ABC אפשר היה לראות בכך צעד של השלמה עם המצב. למרבה הפלא, נתוני הפתיחה של הסדרה היו לא רעים בכלל, בוודאי בהתחשב בעיתוי של עליית הסדרה.

בעונת הפיילוטים הקודמת הדרמה הייתה מעין סוס שחור. היא לא משכה את העין במבט ראשון וזאת למרות שאפשר היה לשייך לה מספר פרצופים מוכרים, בראש ובראשונה נטלי מרטינז שניתן לזהות אותה ממספר פרויקטים קודמים כגון APB, Kingdom והעונה הראשונה של Secrets & Lies. שחקנית, שעושה רושם לא מצליחה למצוא "בית" אחד שיחזיק אותה למספר רב של עונות למרות שמה שנקרא יש לה את "החבילה השלמה": היא שחקנית טובה, יפה, ממוצא לא "לבן" אך לא מבחינים בכך כאשר מביטים בה. עצוב, אבל זה בדיוק מה שעובד עכשיו בתעשיית הטלוויזיה והסרטים האמריקאים.

פרצופים מוכרים נוספים בדרמה זו הינם סטיב ז'אן, אותו ניתן היה לראות בדרמות Mad Dogs, Mind Games ובמיוחד: Treme. סנדרין הולט, אותה ראינו לאחרונה ב Homeland, Macgyver, The Returned, House Of Cards ועוד...כאשר בשלב מאוחר יותר מצטרפת גם ג'ורג'ינה הייג הזכורה מסדרות כגון Fringe, Once Upon A Time ועוד...

אבל כאשר מביטים במבט כללי על השחקנים שמשחקים בסדרה זו קשה להצביע על כוכב על, אפילו במונחים טלוויזיוניים. בשל כך, מה שאמור להחזיק את הסדרה הם דווקא הרעיון והתסריט. בכל מה שקשור לרעיון, מדובר דווקא ברעיון מעניין: בתקופה בה סדרות אפוקליטיות (ופוסט אפוקליפטיות) מצליחות The Crossing מצטרפת לרשימה. הרעיון שעומד בבסיסה הוא של חבורת אנשים אשר חוזרת בזמן למעלה מ 150 שנה מתקופה בה התרחשה אבולוציה נוספת בקרב האנושות ובני האנוש כבר נתונים למרותם של השלב הבא באבולוציה, כאשר לשולטים יש כוח רב ויכולת לקפוץ למרחק רב. הנסיעה שלהם חזרה בזמן נועדה בכדי לשרוד ואולי בכדי לשבש את השלב הבא באבולוציה בכדי שהאנושות תוכל לשרוד.

כאשר חושבים על כך, יכול מאד להיות שהשיבוץ של הסדרה בשלב הזה של העונה הינו הגיוני לחלוטין. מעט מאד סדרות מהסוג הנ"ל שאינן משודרות ב"סטרימינג" או ברשתות כבלים, כלומר ברשתות ברודקאסט בעיקר,  מצליחות לשרוד (ולא, רשת ה CW היא לא דוגמא טובה) במידה והן עולות כבר בחודשים ספטמבר או אוקטובר. סדרות מהסוג הנ"ל דווקא מתאימות לעלות בעונות הקיץ. יכול מאד להיות שהרשת הקדימה את עלייתה משתי סיבות. סיבה ראשונה יכולה להיות שמכיוון ש The Good Doctor סיימה את דרכה בסוף חודש מרץ 2018, היה לרשת צורך למלא את משבצת השידור כבר עתה ולא לחכות לחודשים מאי-יוני. סיבה נוספת שיכולה להיות היא רצון להעניק לסדרה בכל זאת דחיפה. ברשת יכלו לשבץ את הסדרה בערב יום שלישי, אשר מהווה "חור שחור" עבור הרשת בשנים האחרונים ולעלות עם דרמה אחרת בערב זה, או אולי אפילו לשדר שידורים חוזרים של The Good Doctor עד תום העונה, אך בכל זאת שינו את דעתם וחשבו שאולי גם "אמריקן אידול" תוכל להעניק לה דחיפה. כלומר, ברשת האמינו בדרמה.

בכל מה שקשור לתסריט אפשר לומר שהוא זורם כמעט מהרגע הראשון בעיקר בשל הרעיון המרכזי שמתחיל את הסדרה: הניסיון לאחד ילדה קטנה, אשר הגיעה עם קבוצת הנוסעים בזמן, עם אמה שלה (מרטינז), אשר גם היא הגיעה עם חבורת הנוסעים בזמן אך נפלטה למקום מרוחק ובשל כך הופקה מבתה, כאשר ברקע הרשויות הפדרליות מערימות קשיים ומנסים גם להשתיק את עצם הסיפור.

לכל אורך הפרקים הראשונים העלילה קולחת. יכול מאד להיות שבשל העובדה שהיא רק בתחילתה היא עדיין לא נתקלה בקשיים, אך לפחות בשני הפרקים הראשונים הצופה מקבל דרמה לא רעה בכלל, גם אם הוא לא חובב של הז'אנר. 42 הדקות של שני הפרקים הראשונים עוברים מהר מאד, אלמנט חיובי מאד עבורה.

מצד שני אפשר גם לזהות בעיות. האלמנט הבעייתי הראשון הוא ליהוקו של סטיב ז'אן כשריף ג'וד אליס. מדובר בשחקן חביב, אך לא בשחקן שיכול לגלם דמות של שריף. יכול מאד להיות שבהפקה ניסו לגרום לדמות של השריף להיות "חביבה" יותר מאשר קשוחה, אך הם חוטאים למטרה, משום שסטיב לא נראה מישהו שיכול להחזיק עיירה שלמה, בוודאי לא בשלב של משבר אל מול הרשויות הפדרליות, כפי שקורה בדרמה הזאת.

בעיה נוספת היא שכבר בתחילת הדרמה ניסו לפתוח יותר מדי סיפורים. לפחות בתחילת הדרך היו צריכים להתמקד יותר בסיפור של ריס (מרטינז) והניסיון שלה להתאחד עם בתה ופחות לעסוק ברעשי הרקע אל מול הרשויות. ובמיוחד הגילוי (זהירות ספוילר) כבר בסוף הפיילוט שחלק מהשלב הבא באבולוציה האנושית נסעו אף הם בזמן והם כבר נמצאים בתקופת הזמן הזאת מזה זמן רב. נכון, בעידן של היום רוצים להספיק מהר והרבה בשלב די מוקדם בעיקר בכדי לתפוס את עיניהם של הצופים, שיש להם מבחר גדול לצפות בו, בוודאי למה שהיה לפני עשור, אבל כפי ש The Walking Dead הוכיחה, לפעמים כדאי לתת לסדרה להתפתח לאיטה.

אז, לראות או לא לראות ?

כדאי לנסות, גם אם אתם לא חובבים את הז'אנר. לפחות בתחילת דרכה מדובר בדרמה מעניינת, תסריט לא רע בכלל ושחקנים סבירים בהחלט (למעט אולי ליהוק אחד מרכזי). לא מדובר בדרמה גדולה או אחת שתיזכר לשנים רבות אבל בהחלט אפשר להעביר איתה את הזמן. 

אין תגובות: